Peliteoria ks. esim. Grüne-Yanoff & Lehtinen (tulossa 2010): Philosophy of game theory, Handbook for the philosophy of economics, toim. Uskali Mäki Ross,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Tietopaketti Big Datasta
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Yksilö ostajana.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Luku 2 - Yritys Mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä:
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Ilmari Kuikka Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Kevät 2010 Poistumistien valinnan mallintaminen.
Mitä kirjoittaminen on?
Duaali Teemu Myllynen.
Unrealistic assumptions in rational choice theory.
Kaisa Tuomisto TU08S1E  Tutkimuksen tavoitteet  Käytetyt hakusanat ja osumat  Linux  Tietolähteiden vertailua  Yhteenveto  Viitteet.
1 Helsinki University of Technology Systems Analysis Laboratory Evoluutiopelit evakuointimalleissa - Pelastettavien kovan leikin peliteorettinen kuvaus.
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
Kahden vaiheen peli (Ruseski JEEM 1998) Oletetaan kaksi valtiota, joissa kalastuslaivaston koko n 1 ja n 2 Ensimmäisessä vaiheessa valtiot valitsevat nämä.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Mereologia ja sen soveltaminen
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
 Tärkeämpää kuin arvaatkaan 1. Et ole ehkä koskaan tarvinnut varmistuksia, mutta… …ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu sinullekin. 2PowerPoint harjoitus.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Kotitehtävä 15.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Peliteoria Ks. Esim. Grüne-Yanoff & Lehtinen (tulossa): Philosophy of game theory, Handbook for the philosophy of economics, toim. Uskali Mäki Ross, Don:
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Peliteoria ja kalatalous YE4. Kansainväliset kalastussopimukset Tarve kansainväliselle yhteistyölle: Vain kestävillä kansainvälisillä sopimuksilla voidaan.
PILKKU.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Viestintäsuunnitelma
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Poikkeukset Yleistä Virheeseen varautuminen tarkoittaa sitä, että ohjelmoija huomioi koodia kirjoittaessaan ajonaikaisen virheen mahdollisuuden.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 1 – Simo Heliövaara Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Johdanto peliteoriaan
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 20 – Juuso Ilomäki Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Signalointi ja cheap talk Juuso.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Ultimatum-peli – Jasmin Nissinen Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Ultimatum-peli Jasmin Nissinen.
YE12.1 Dynaamiset mallit. Tänään Luonnonvarataloustieteen esimerkkejä (YE4 & YE10) Schäfer-Gordon –malli (kun r=0) (bioekonomiaopt.m) Clark-Munro –malli.
Paljastetut preferenssit ja peliteoria Ks. esim. Grüne-Yanoff & Lehtinen (tulossa) tai Hausman 2000, 2005, Guala 2006.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
1 Arrow’n teoreema Sosiaaliset hyvinvointifunktiot (Social welfare functions SWF) SWF f on sääntö tai prosessi, joka määrittää kullekin joukolle yksilöiden.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 4 – Janne Nurmi Optimointiopin seminaari - Kevät 2008 Kotitehtävä 4 - Ratkaisu
Monilajimallit YE10. ekosysteemeistä Saalistajat, saaliit, kilpailijat, taudit ym. saattavat vaikuttaa merkittävästi luonnonvaran kasvuun. fysikaalinen.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 12 – Alexander Franck Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Rationalisoituvuus ja yleinen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Pelien normaalimuoto & Nashin tasapaino Juhani Sipilä The document can be stored and made available to the public on the open internet pages.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Kotitehtävä 1 - Ratkaisu
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
Y56 Luku 29 Peliteoria Varian 2006, luku 28.
Monilajimallit YE10.
Kielitietoisuus.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kielitietoisuus.
Esityksen transkriptio:

Peliteoria ks. esim. Grüne-Yanoff & Lehtinen (tulossa 2010): Philosophy of game theory, Handbook for the philosophy of economics, toim. Uskali Mäki Ross, Don: game theory, Stanford encyclopedia of philosophy

Mitä on peliteoria? Strategisen vuorovaikutuksen tutkimiseen erikoistunut metodi. Miksi siitä pitäisi olla filosofina kiinnostunut?  Yhteiskuntatieteessä paljon käytetty metodi, joka perustuu tiettyihin metodologisiin taustaoletuksiin; esim. yksilöiden rationaalisuus (paitsi vrt. evolutionaarinen GT), henkilöiden välisiä hyötyvertailuita ei saa käyttää ym.)  Filosofisia kysymyksiä voi tarkastella peliteoreettisilla välineillä. Esim. vapaamatkustajaongelma, Newcombin ongelma, yhteismaan tragedia, kooperaatio, koordinaatio, valtion oikeutus, sopimukset, normit jne.  Peliteorian perusteiden ymmärtäminen on välttämätöntä nykyaikaisen sopimusteorian ja ’kollektiivisen intentionaalisuuden’ ymmärtämiseksi (Rawls, Binmore, Skyrms, Young, Tuomela, Gilbert, Searle, Bratman, Pettit ym.)  Peliteoriaa väitetään välillä (esim. Gintis 2008) yhteiskuntatieteiden yhtenäistäväksi menetelmäksi.

Peruskäsitteitä Kooperatiivinen ja non-kooperatiivinen peliteoria (voiko sitovia sopimuksia tehdä) Pelaajat (i,…,n) Palkkiot  ovat von Neumann-Morgenstern hyötyfunktioita. Strategiat (määrittävät tekoja kaikissa mahdollisissa pelin vaiheissa) (s 1,…s n ) Ratkaisukäsitteet (tasapainot)

Vangin dilemma (PD) Vanki 2 Ei tunnustaTunnustaa Vanki 1 Ei tunnusta -1,-1-9,0 Tunnustaa 0,-9-6,-6

Vangin dilemma Molemmilla pelaajilla on dominoiva strategia tunnustaa  ennuste on (tunnusta,tunnusta) Mutta jos molemmat tunnustavat, lopputulos on molemmille huonompi kuin jos kumpikaan ei tunnusta. Ennuste on siis se, että Pareto-optimaalista vaihtoehtoa ei valita  Kooperaation ongelma: yleistys moneen pelaajaan, esim. yhteismaan ongelma

Nash tasapaino Monissa peleissä pelaajilla ei ole dominoivia strategioita. Esim ’sukupuolten taistelu’: Nainen BalettiNyrk- keily Mies Baletti1,20,0 Nyrk- keily 0,02,1

Nash tasapaino Strategiapari (ja sitä vastaavat palkkiot) on Nash tasapaino jos kummallakaan pelaajalla ei ole kannustinta muuttaa toimintaansa tasapainossa. Eli jos kumpikin olettaa toisen pelaavan tasapainostrategiansa mukaisesti, kannattaa pitäytyä tasapainossa. Useiden Nash tasapainojen ongelma

Informaatio peliteoriassa Common knowledge (CK) (Lewis 1969): Jokin asia P (palkkio, pelin rakenne, propositio ym.) on CK joss jokainen pelaaja tietää, että P ja jokainen tietää että P ja jokainen tietää että jokainen tietää että P… Yleensä pelin rakenteen oletetaan olevan CK.

Tulkintoja vangin dilemmalle Se on rakenne, joka löytyisi maailmasta, mutta jota emme tosiasiassa havaitse, koska on keksitty keino ’ratkaista’ vangin dilemma. Havaitsemme tämän keinon. Esim. valtio ei tarjoaisi julkishyödykkeitä, ellei tällaisten hyödykkeiden tarjonta vapailla markkinoilla olisi vangin dilemma. Se on rakenne, joka löytyy maailmasta ja joka aiheuttaa ongelmia, jotka pitäisi ratkaista, mutta joita ei ole ratkaistu. Esim. ympäristön saastuttaminen etc.

Miten vangin dilemma ’ratkaistaan’ Toistetaan sitä Muutetaan PD joksikin muuksi peliksi tarjoamalla sopivia kannustimia. Pelin ratkaisemisella voi tarkoittaa kahta asiaa: -Ratkaisukäsitteen soveltamista  non-kooperatiivinen lopputulema ennusteena -Todellisen ongelmatilanteen ratkaisemista (joka tapahtuu yleensä muuttamalla pelin rakennetta muuttamalla pelaajien kannustimia valita eri vaihtoehtoja). (peliteoriassa käsitellään näistä vain ensimmäistä)

Folk teoreema Käytössykli (behavior cycle) on toistettu ketju tekoja: pelaajat pelaavat (esim.) (C, C) T1 kpl. vaihepeliä, sitten (D, D) T2 vaihepelin ajan, sitten (C, D) T3 vaihepelin ajan, sitten (D, C) T4 vaihepelin ajan jne. Folk teoreema: Mikä tahansa käytössykli on saavutettavissa alipelitäydellisenä tasapainona, jos diskonttotekijä on lähellä yhtä (   1). Folk teoreema sanoo, ettei ole mahdollista sanoa, miten pelaajat pelaisivat äärettömästi toistettua peliä. Ennustaminen on mahdotonta, koska alipelitäydellisiä tasapainoja on ääretön määrä. Teoreeman todistus perustuu intuitiivisesti järkevään ideaan: Voidaan aina löytää tapa rankaista toista pelaajaa, vaikka rankaiseminen rankaisee myös rankaisijaa itseänsä, koska tulevaisuuden palkkioilla on väliä jos diskonttotekijä on lähellä yhtä.

Yleisiä johtopäätöksiä toistetuista peleistä Äärellisesti ja äärettömästi toistettujen pelien ero on suuri. Axelrod, folk teoreema ym: Yhteistoimintaa (cooperation) voi syntyä ilman keskusvallan (esim. valtion) sekaantumista asioihin, jos pelaajat välittävät riittävästi tulevaisuudesta. Hyvän maineen rakentaminen kannattaa pitkällä aikavälillä.

Epäonnistuneita yrityksiä ratkaista PD Väitetään, että ihmiset jotenkin kuitenkin valitsisivat kooperatiivisen strategian vaikka olisivatkin vangin dilemma- tilanteessa: esim. Gauthierin ’suoraviivaiset’ vs. ’rajoitetut’ maksimoijat, we-mode. Väitetään, että jos ihmiset välittävät toisen pelaajan hyödystä, he pelaisivat tietyllä tavalla.  Päätös– ja peliteorian tärkein metodologinen periaate: hyötyfunktiot sisältävät aina kaikki mahdolliset tekijät, jotka voisivat motivoida pelaajia.  ongelmatilanteen rajoite: palkkioiden kanssa ei saa kikkailla.