VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Urhean olosuhdeselvitys – yhteenvetoja harjoituspaikoista
KAOS World Cafe valtiovarainministeriössä: JHS179 uudistus
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Kokonaisarkkitehtuurityön menetelmä
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Selvitysvaiheen tehtävät
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Toteutusvaiheen tehtävät
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Valmennusohjelma julkisen hallinnon yhteentoimivuuden edistämiseksi –– Toiminnan kehittäminen
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
JHS 179 Kokonaisarkkitehtuurin suunnittelu ja kehittäminen Liite 7. KA-kuvausten visualisointi Palautekierrosversio.
VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI Aihe 4: Toiminnan kuvaamisen merkitys
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI Aihe 5: Toiminnan kuvaaminen
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Arkkitehtuuripankin uudet ominaisuudet
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Esityksen nimi / Tekijä
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Esityksen transkriptio:

VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI Aihe 4: Toiminnan kuvaamisen merkitys Valmennuksen sisältö 17.2.2015

Valmennuksen sisältö Kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen käytännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toimintanäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen Tietonäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjestelmä- ja teknologianäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen Puuteanalyysi ja kehityssuunnitelman tarkentaminen 17.2.2015

Valmennustilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Valmennustilaisuuden alustus 17.2.2015

Valmennukset koostuvat aiheista, jotka yhdessä muodostavat valmennuspolun 1. Toiminnan johtaminen Osallistuja ymmärtää miten organisaation toimintaa johdetaan siten, että organisaatio pystyy toteuttamaan vaatimukset palveluprosessien yhdenmukaistamisesta ja yhteentoimivuudesta 2. Toiminnan kehittäminen Osallistuja osaa johtaa toiminnan kehittämistä sekä tuntee menetelmät ja työvälineet, joiden avulla organisaatio onnistuu saavuttamaan toiminnalle asetetut tavoitteet järkevästi ja kustannustehokkaasti 3. Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö Osallistujalla on käsitys miten kokonaisarkkitehtuuri toimii kehittämisen tukena organisaation valitseman lähestymistavan mukaisesti 4. Toiminnan kuvaamisen merkitys Osallistuja ymmärtää kokonaisarkkitehtuurin kuvaamisen merkityksen sekä kuvausten merkityksen eri sidosryhmille ja niiden välisessä yhteistyössä ja kommunikoinnissa 5. Toiminnan kuvaaminen Osallistuja tietää miten kokonaisarkkitehtuurin kuvaukset laaditaan kokonaisarkkitehtuurin eri osa-alueille mallinnusympäristössä 17.2.2015

Toiminnan kuvaamisen merkitys 1. Toiminnan johtaminen 2. Toiminnan kehittäminen 3. Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö 4. Toiminnan kuvaamisen merkitys 5. Toiminnan kuvaaminen 17.2.2015

Kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen käytännössä Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen käytännössä 17.2.2015

Toiminnan kehityksen vaikuttavuus Kehitetään toimintaa kokonaisvaltaisesti strategisten tavoitteiden mukaisesti Tulos Kehitetään yksittäisen osa-alueen toimintaa aktiivisesti Huolehditaan nykytasosta Nykytaso Ei tehdä mitään Aika 17.2.2015

Operatiivisen toiminnan kehittäminen TOIMINTAYMPÄRISTÖ • Poliittinen • Taloudellinen • Sosiaalinen • Teknologinen • Ekologinen • Juridinen • Kv-kilpailukyky Muutospaine Tuotteisiin ja palveluihin liittyvä palaute Strategia ja liiketoimin-tamallit Operatiivi-nen toiminta Palvelut Asiakas Kyvykkyysvaatimusten ohjaamat operatiivisen toiminnan parannukset Operatiivisen toiminnan kehittäminen Kyvykkyys-vaatimukset Operatiiviseen toimintaan liittyvä palaute 17.2.2015

Liiketoimintamalli ja operatiivinen toiminta www. Liiketoimintamalli ja operatiivinen toiminta Liiketoimintamalli Toimialue/-ala Asiakkaat Arvolupaus Palvelut Arvoketju Miksi? Mitä? Operatiivinen toiminta Toiminta Tiedot Tietojärjestelmät Teknologiat Miten? Value system consists of the earning logic or the logic for generating value for each of the participants, as well as the relative distribution of that value in the network. Generally it describes the contractual relationships, as well as the flow of information, goods, and money between the players. 17.2.2015 © Nokia Siemens Networks Author Presentation Department

Business Model Canvas Liiketoimintamalli Toimialue/-ala Asiakkaat www. Business Model Canvas Liiketoimintamalli Toimialue/-ala Asiakkaat Arvolupaus Palvelut Arvoketju Miksi? Mitä? Operatiivinen toiminta Toiminta Tiedot Tietojärjestelmät Teknologiat Miten? Value system consists of the earning logic or the logic for generating value for each of the participants, as well as the relative distribution of that value in the network. Generally it describes the contractual relationships, as well as the flow of information, goods, and money between the players. 17.2.2015 © Nokia Siemens Networks Author Presentation Department

Organisaation kyvykkyydet www. Organisaatio voi tuottaa eri tyyppisiä palveluita (eri liiketoimintamallit) Organisaation kyvykkyydet Liiketoimintamalli A Liiketoimintamalli B Liiketoimintamalli C Kyvykkyys tarkoittaa organisaation kykyä toimia tarkoituksenmu-kaisella tavalla tietyllä osa-alueella, ja kykyä hyödyntää osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan Kyvykkyys-vaatimukset ovat lähtöisin liiketoimintamalleista ja muutos-tarpeista Eri tyyppiset palvelut vaativavat erityiskyvyk-kyyksiä Palveluilla on usein myös tarve yhteisille kyvykkyyk-sille Operatiivinen toiminta Kyvykkyys X Kyvykkyys Y Kyvykkyys Z Kyvykkyys K Kyvykkyys H 17.2.2015 © Nokia Siemens Networks Author Presentation Department

Operatiivinen toiminta Liiketoimintamallit ja kyvykkyydet kytkevät strategian operatiivisen toiminnan kehittämiseen Strategia Visio: Asiakas saa laadukkaita oikeusturvapalveluita yhtenäisesti koko maassa Esim Asiakas saa nimenmuutosasiat hoidetteua nopeasti sähköisen palvelun avulla Sähköisen asioinnin tukema Maistraattien erikoistuminen ja toiminnan tehostaminen Tietojen automaattinen integraatio prosesseihin ja rekistereihin Asianhallinnan uudistaminen Liiketoimintamallit Esim Kyvykkyys #1 Nimiasioiden käsittely Kyvykkyys #2 Monikanavainen asiakaspalvelu Kyvykkyys #3 Sähköinen arkistointi Kyvykkyys #4 Viranomaisten sähköinen verkostotoiminta Operatiivinen toiminta Vaatimus #1 Prosessit Vaatimus #2 Tiedot Vaatimus #3 Tietojärjes-telmät Vaatimus #4 17.2.2015

Hallittu toiminnan kehittäminen kokonaisarkkitehtuurin avulla tähtää toiminnan kehittämiseen siten, että aiotut lopputulokset ovat kytketyt strategiaan, ja niiden toteutumista seurataan määrätietoisesti hankehallinnan avulla Kyvykkyys 1. Strategiakartta 2. Liiketoiminta-malli 3. Kehittämis-paketti 4. Tiekartta 17.2.2015

Strategiakartta – Strategian jäsentäminen ja tavoitteiden kytkeminen kehitettäviin kyvykkyyksiin 17.2.2015

Liiketoimintamalli – Tarvittavien kyvykkyyksien määrittäminen 17.2.2015

Kehittämispaketti - Kyvykkyyksien asettamien vaatimusten kohdistaminen arkkitehtuuriin 17.2.2015

Tiekartta – Kehittämispakettien sijoittaminen aikajanalle osana strategialähtöistä kehittämissuunnitelmaa 17.2.2015

17.2.2015

Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen käytännössä 17.2.2015

Kuvaamistapojen kirjavuus ja siitä johtuva kielimuuri ”Clash of Clans” Prosessit, JHS, Tiedot, JHKA, Järjestelmät, ITIL, Teknologia, COBIT, TOGAF, BPMN, ... Appsit, serveri, SOA, TCP/IP, DNS, protokollat, SaaS, SQL, ... Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, TTS, Strategia, Budjetti Kustannustehokkuus, ... Kieli-muuri Kuvaamistapojen kirjavuus ja siitä johtuva kielimuuri Toiminnan johtaminen Toiminnan kehittäminen ICT … Kielimuuri muodostuu erilaisten ajattelu- ja kuvaamistapojen väliin Vain osa informaatiosta välittyy eri sidosryhmille, ja osa muuttuu sekä vääristyy Tarvitaan yhteinen pohja kommunikaatiolle… 17.2.2015

Mitä on julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri ? 8.4.2017 Mitä on julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri ? Kokonaisvaltainen lähestymistapa organisaation toiminnan ja sen rakenteiden hallinnoimiseksi ja kehittämiseksi. Toiminnan, prosessien ja palvelujen, tietojen, tietojärjestelmien ja niiden tuottamien palvelujen muodostaman kokonaisuuden kuvausten sisältö ja rakenne. Lähde: Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli, v1.1, 24.4.2014 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Kokonaisarkkitehtuurityön hyödyt Kokonaisarkkitehtuurityö tukee toiminnan kehittämistä tuomalla siihen järjestelmällisen menetelmän ja kuvaukset Strategiasta ja operatiivisesta toiminnasta tulevien vaatimusten järjestelmällinen läpikäynti ja organisaation tilan parempi ymmärtäminen auttaa kehittämiskohteiden löytä-misessä ja kuvaamisessa parempien kehityspäätösten ja –ratkaisujen tekemisessä 17.2.2015

Kokonaisarkkitehtuurin hyödyt Kokonaisarkkitehtuurikuvausten avulla ymmärretään paremmin: Kokonaisuus Osat ja niiden merkitys strategian toimeenpanemisessa Osien väliset riippuvuudet Kokonaisarkkitehtuurityön tukemana voidaan: Keskittyä olennaiseen Tietoisesti luopua mm. vähempimerkityksisistä palveluista, prosesseista ja tietojärjestelmistä Kokonaisarkkitehtuurityö auttaa: Löytämään päällekkäisyydet Löytämään uudelleen käytettävissä olevat osat Parantamaan yhteentoimivuutta 17.2.2015

Kuvaaminen ja mallintaminen Kuvaaminen on vapaamuotoista Mallintaminen on formaalia ja kurinalaista Kumpaakin tarvitaan Mallit antavat tukevan pohjan kuvaamiselle Kuvaukset antavat syötettä malleille 17.2.2015

Kuvausten hyödyntäminen Kuvaukset ja mallit ovat tärkeä kommunikoinnin väline Yksi kuvaustapa ei sovi kaikille osapuolille On tuotettava erilaisia kuvauksia mm. Johdolle Toiminnan kehittäjille Sidosarkkitehtuurien yhteyshenkilöille Operatiivisen toiminnan edustajille Toimittajille Muille sidosryhmille tarpeen mukaan 17.2.2015

Kuvausten hyödyntämisen esimerkkejä On tuotettava erilaisia kuvauksia mm. Johdolle Toiminnan kehittäjille Operatiivisen toiminnan edustajille Sidosarkkitehtuurien yhteyshenkilöille Toimittajille Muille sidosryhmille tarpeen mukaan 17.2.2015

Kuvausten hyödyntäminen Kokonaisarkkitehtuurityö on jatkuvaa kehittämistä Aikaisempi kehitystyö toimii uuden kehitystyön pohjana JHKA Sidosark-kitehtuuri Sidosark-kitehtuuri Sidosark-kitehtuuri Viiteark-kitehtuuri Viiteark-kitehtuuri Viiteark-kitehtuuri 17.2.2015

Pohdinta- ja keskustelutuokio esitetyistä aiheista Kielimuurit – kokemuksia ja vinkkejä, miten ylittää ne? JHKA ja viitearkkitehtuurit – kokemuksia hyödyntämisestä eli onko ollut apua oman organisaation toiminnan kehittämisessä? Kuvaamistavat – kokemuksia ja vinkkejä, mitä käyttää ja milloin? Muita kommentteja? 17.2.2015

JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä 17.2.2015

JHS 179:n asema toiminnan kehittämisessä Toiminnan johtaminen 2. Toiminnan kehittäminen 3. Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö JHS 179 Archimate, UML, yms. 17.2.2015

Strategian laadinnasta sen toteuttamiseen ja seurantaan KA:n avulla JHS 179:n esittämällä tavalla 17.2.2015

JHS 179 suunnittelunäkymä 17.2.2015

Nykytilan vs. tavoitetilan kuvaaminen Aina olemassa Havainnoi, älä keksi Käsitteellistä konkretia Fyysisestä käsitteelliseen (alhaalta ylös) Tavoitetila Ei vielä kohdeympäristössä Vertaile, arvioi Tukeudu strategioihin Käsitteellisestä fyysiseen (ylhäältä alas) 17.2.2015

Nykytilan kuvaamisesta Valitse karkean tavoitetilan hahmotelman pohjalta ne elementit, jotka nykytilasta on tarpeen kuvata (ja vain ne). Esim. kuvassa olevat. 17.2.2015

Tavoitetilan kuvaamisesta Valitse karkean tavoitetilan hahmotelman ja nykytilasta tehtyjen kuvausten pohjalta ne elementit, jotka tavoitetilasta on tarpeen kuvata (ja vain ne). Esim. kuvassa olevat. 17.2.2015

Esimerkki tavoitetilan kuvaamisjärjestyksestä 17.2.2015

Hyödynnä ja huomioi tavoitetilaa kuvatessa sidos- ja viitearkkitehtuurit Sidosarkkitehtuurit ovat muualla määritettäviä arkkitehtuurilinjauksia, joilla on tai voi olla vaikutusta kyseisen organisaation tai toimialueen arkkitehtuurityöhön ja –linjauksiin. Viitearkkitehtuuri on rajatun arkkitehtuurikokonaisuuden abstrakti toimittaja- ja toteutusneutraali rakenne. Se on esitys arkkitehtuurikokonaisuuden loogisista osista ja niiden välisistä suhteista. Sillä ohjataan arkkitehtuurisuunnittelua halutunlaiseen toteutusrakenteeseen. Se voi olla organisaation sisäinen, toimialaan liittyvä tai yleinen looginen rakennemalli. 17.2.2015

Sidosarkkitehtuurien huomioiminen Esim. case Maistraatti Velvoittava Nimilaki ja asetus Henkilörekisterilaki ja asetus Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteet Ohjaava Oikeusturva- ja demokratia kohdealueen KA Seurattava MERP-hanke ASPA2014-hanke VRK:n arkkitehtuurityö 17.2.2015

Kyvykkyysvaatimukset 8.4.2017 KA-työn keskeisten toimijoiden pääasialliset vastuualueet arkkitehtuurin kuvaamisessa Johto Kyvykkyysvaatimukset Toiminnan kehittäjät Tietohallinto 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Arkkitehtuurin kuvaustapoja ja -kieliä Arkkitehtuurin visualisointiin käytetään ArchiMate- (tai UML-) notaatiota Prosessiku-vauksissa käytetään BPMN-kuvauskieltä 17.2.2015

Arkkitehtuurin kuvauskielet Kokonaisarkkitehtuurin tekninen kuvaaminen v. 1.0 Arkkitehtuurin kuvauskielet ArchiMate on avoin ja riippumaton kokonaisarkkitehtuurin mallinnuskieli. ArchiMate tarjoaa kolmikerroksisen mallinnusnäkymän: liiketoiminta-, tietojärjestelmä- ja teknologiakerros (tietonäkökulma sisältyy kaikkiin). Lisäksi laajennukset tavoitteiden ja vaatimusten kuvaamiseen sekä hankkeistukseen ArchiMate on The Open Groupin rekisteröimä tuotemerkki. Uusin standardi on 2.1 vuodelta 2013 BPMN (Business Process Model and Notation) on OMG:n standardoima prosessien kuvauskieli Uusin standardi on 2.0 vuodelta 2011 JHS 152:ssa on hyödynnetty tätä http://www.uml.org/ Käyttäytymiskaavio (Behavior diagram) Toimintokaavio (Activitity diagram) Käyttötapauskaavio (Use case diagram) Tilakaavio (State (machine) diagram) Vuorovaikutuskaavio (Interaction diagram) Ajoituskaavio (Timing diagram) Vuorovaikutusten yleiskuva (Interaction overview diagram) Kommunikointikaavio (Communication diagram) Sekvenssikaavio (Sequence diagram) Rakennekaavio (Structure diagram) Komponenttikaavio (Component diagram) Koosterakennekaavio (Composite structure diagram) Luokkakaavio (Class diagram) Oliokaavio (Object diagram) Pakkauskaavio (Package diagram) Sijoittelukaavio (Deployment diagram) http://www.opengroup.org/archimate/doc/ts_archimate/ http://www.archimate.org/en/home 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Arkkitehtuurin kuvauskielet Kokonaisarkkitehtuurin tekninen kuvaaminen v. 1.0 Arkkitehtuurin kuvauskielet UML (Unified Modeling Language) on Object Management Groupin (OMG) vuonna 1997 standardoima graafinen mallinnuskieli, joka sisältää 13 erilaista kaaviota. Kuudella kuvataan rakennetta (esim. luokka- ja komponettikaaviot Kolmella käyttäytymistä (esim. aktiviteettikaavio) Neljällä vuorovaikutusta (esim kommunikointikaavio). Uusin UML-standardi on 2.4.1 vuodelta 2011. http://www.uml.org/ Käyttäytymiskaavio (Behavior diagram) Toimintokaavio (Activitity diagram) Käyttötapauskaavio (Use case diagram) Tilakaavio (State (machine) diagram) Vuorovaikutuskaavio (Interaction diagram) Ajoituskaavio (Timing diagram) Vuorovaikutusten yleiskuva (Interaction overview diagram) Kommunikointikaavio (Communication diagram) Sekvenssikaavio (Sequence diagram) Rakennekaavio (Structure diagram) Komponenttikaavio (Component diagram) Koosterakennekaavio (Composite structure diagram) Luokkakaavio (Class diagram) Oliokaavio (Object diagram) Pakkauskaavio (Package diagram) Sijoittelukaavio (Deployment diagram) http://www.opengroup.org/archimate/doc/ts_archimate/ http://www.archimate.org/en/home 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Arkkitehtuurinäkökulmien väliset riippuvuudet Tietoarkkitehtuuri Tietojärjestelmä- arkkitehtuuri Toiminta-arkkitehtuuri Käsitemalli Tiedot-tietojärjestelmät -matriisi Prosessien rajapinnat (tietovirrat) Toimintamalli käsitteet Tietojärjestelmät Järjestelmäintegraatiot Tietojärjestelmät Sijoituskaavio Kokonaisarkkitehtuuri kuvaa sekä arkkitehtuurikomponenttien että arkkitehtuurinäkökulmien väliset yhteydet ja riippuvuudet. Teknologia-arkkitehtuuri 17.2.2015

Pohdinta- ja keskustelutuokio esitetyistä aiheista JHS 179 – kokemuksia ja vinkkejä toimivasta hyödyntämistavasta? Riippuvuuksien kuvaamisen merkitys - kokemuksia ja vinkkejä toimivasta hyödyntämistavasta? Muita kommentteja? 17.2.2015

Toimintanäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Toimintanäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen 17.2.2015

Case Maistraatti Maistraatit ovat osa valtion paikallishallintoa ja ne vastaavat alueensa väestötietojärjestelmästä, holhousasioista sekä kauppa- ja yhdistysrekisteristä. Maistraattien muita tehtäviä ovat mm. avioliiton esteiden tutkinta, nimenmuutosasiat ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen. Sukunimen muuttaminen hakemuksella (linkki) on yksi maistraattien tarjoamista palveluista. Se kuuluu vastuualueeseen Henkilö-, perhe- ja perintöoikeudelliset palvelut ja palveluryhmään Nimiasiat. 17.2.2015

Case Maistraatti Kehitystarpeita on johdettu Maistraattien strategiasta ja julkisen hallinnon ICT -strategiasta Keräämällä palautetta sekä palvelun asiakkailta että Maistraatin virkailijoilta Tunnistettuja kehitystarpeita ovat mm Asiakkaan sähköinen asiointi hakemuksesta päätökseen on oltava tehokasta, joustavaa ja läpinäkyvää Virkailijan suorittama käsittelyprosessi hakemuksen vastaanotosta päätöksen antamiseen ja asian arkistointiin on oltava tehokasta ja joustavaa Käsittelyprosessin yksinkertaistaminen (vaatii lakimuutoksia) Yhteispalvelupisteiden huomioiminen prosessissa ja organisoitumisessa ICT:n keskittämisellä tehokkuutta ja kustannussäästöjä (aluehallinnon ja maistraattien yhteistyö) SÄHKE1 normista siirrytään SÄHKE2:een (sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittely, hallinta ja säilyttäminen) – sähköinen arkistointi 17.2.2015

Kehitettävän palvelun positiointi Maistraatin toiminta-arkkitehtuurissa Palvelu: Sukunimen muuttaminen hakemuksella 17.2.2015

Kehitettävän palvelun positiointi liiketoimintamallissa 17.2.2015

Kehitettävän palvelun toimijoiden vuorovaikutus 17.2.2015

Kehittämisen eteneminen Kokonaisarkkitehtuurityön hallinta v. 1.0 Kehittämisen eteneminen JHKA: Ratkaisun elinkaariprosessi: KA-näkökulmien tarkentami-nen (nyky- ja tavoitetila) Tarkempi projekti- suunnittelu Ideoiden kokoaminen ja arviointi Käyttöönotto Hankeideat, innovaatiot Projektiesitys Alasajo / purku Ratkaisun elinkaariprosessi 0. 1 2 3 4 5 6 7 8 Arkkitehtuurinmukaisuus ja olemassa olevien ratkaisujen hyödyntäminen tarkastetaan merkittävissä projekteissa kaikissa ratkaisun elinkaaren eri vaiheissa vaiheen tavoitetta tukien ja sen vaatimuksiin kohdennettuna. Yhteisten osien tunnistaminen Määrittely / suunnittelu / toteutus / testaus Käyttövaihe / ylläpito / jatkokehitys / sovellushallinta Päätös projektin käynnistämisestä 17.2.2015 Copyright Valtionvarainministeriö

Toiminta-arkkitehtuuri Kokonaisarkkitehtuurin näkökulma, joka kuvaa organisaation toiminnalliset rakenteet Tavoitteena on optimoida ja suunnitella asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin liittyvää palvelutarjontaa sekä palveluiden tuottamiseen tarvittavia toiminnan rakenteita 17.2.2015

Toiminta-arkkitehtuuri 17.2.2015

Toiminta-arkkitehtuurin suunnittelu 8.4.2017 Toiminta-arkkitehtuurin suunnittelu Lähtökohtia ovat mm. Organisaation toimintaa ohjaava lainsäädäntö, Organisaation strategiat ja tavoitteet Organisaation rakenne ja vastuualueet sekä toiminnalliset tarpeet Kuvaus toiminnan nykytilasta – prosessit ! Tämä on tietoteknisessä kehittämisessä vaikuttavuudeltaan kaikkein tärkein näkökulma ! 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Prosessien kuvaus Sovelletaan JHS 152 Prosssien kuvaaminen -suositusta Prosessi-arkkitehtuuri 17.2.2015

Prosessien kuvaus; Prosessikartta Kuvataan ylätason prosessikokonaisuudet (ydin- ja tukiprosessit) Ydinprosessi ilmaisee, mitä tavoitteita organisaatiolla on ja miten se niihin pyrkii Tukiprosessit luovat edellytyksiä ydinprosessien toiminnalle. Jäsennetään mitä prosesseja ydin- ja tukiprosesseihin kuuluu Prosessien välisiä rajapintoja ei prosessikartassa kuvata 17.2.2015

Prosessikartta esimerkki 17.2.2015

Prosessien kuvaus: Toimintamalli Prosessit eivät ole riippumattomia Toimintamalli kuvaa prosessit ja niiden riippuvuuden toisistaan tuotostenvaihdon kautta Toimintamallin luomisen viisi kysymystä: Mitä prosesseja toimintamalliin kuuluu? Rajaus ! Mitä tuotoksia kukin prosessi tuottaa ja Mikä prosessi tarvitsee kyseistä tuotosta? Mitä syötteitä kukin prosessi tarvitsee ja Mikä prosessi tuottaa kyseisen syötteen? 17.2.2015

Toimintamalli esimerkki Case Maistraatti Onko tarkkuustaso riittävä ? 17.2.2015

Prosessien kuvaus: Prosessin kulku Prosessin kulku -tasolla kuvataan yksittäisen prosessin kulku Kuvauksessa esitetään prosessin eteneminen tehtävästä toiseen sekä roolit, jotka tehtäviä suorittavat 17.2.2015

Prosessin kulku esimerkki Case Maistraatti: Sukunimen muuttaminen hakemuksella 17.2.2015

Harjoitus 1: Toimintamalli 8.4.2017 Harjoitus 1: Toimintamalli Case Maistraatti – lähtötiedot Prosessikartta ja alustava toimintamalli Prosessin kulku (nykyinen asianhallinnan prosessikuvaus) Toimijoiden vuorovaikutus Tarkenna alustavaa toimintamallia Mistä prosesseista palvelun tuottamisen toimintamalli koostuu ? Päästä päähän näkymä Prosessien integraatio Nykyisestä asianhallinnan prosessikuvauksesta voidaan tunnistaa useampia (osa)prosesseja Piirrä toimintamalliin prosessit ja niiden väliset rajapinnat tietovirtoina 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Tietonäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Tietonäkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen 17.2.2015

Tietoarkkitehtuuri Kuvaa organisaation käyttämät tiedot, niiden rakenteet sekä suhteet Yhteinen kieli ja käsitteet ! Tietorakenteiden vakiointi ja tietojen uudelleenhyödynnettävyys 17.2.2015

Tietoarkkitehtuuri 17.2.2015

Käsitemalli, Informaatiosalkku, Looginen tietomalli, Loogiset tietovarannot 17.2.2015

Käsitemalli Tarkoituksena on kirkastaa organisaation ja ko. kehityskohteen keskeiset käsitteet Käsitteiden tunnistamisen ja määrittelyn lisäksi kuvataan käsitteiden väliset suhteet Luo perustan yhteiselle kielelle ja antaa vaatimuksia tiedon hallinnalle 17.2.2015

Käsitemalli esimerkki Case Maistraatti: Yleinen käsitemalli Käsitemalli määrittelee käsitteet ja niiden väliset yhteydet 17.2.2015

Käsitemallin kuvaaminen Tunnista rajauksen piiriin kuuluvat käsitteet Huomioi erityisesti toimintamallissa tunnistetut prosessirajapinnat ! Mitä muita täsmentäviä käsitteitä kuuluu rajauksen piiriin ? Tarkastele käsitteitä pareittain Pystytkö selittämään ja perustelemaan kahden käsitteen välisen yhteyden? Mikäli pystyt, käsitteiden välinen yhteys on mahdollinen ja sen voi piirtää kaavioon. Mikäli et pysty selittämään ja perustelemaan yhteyttä, älä piirrä sitä! Viimeistele käsitemalli määrittelemällä käsitteidenväliset määrälliset yhteydet Onko kyseessä 1, 0..1, 0..N vai 1..N -yhteys? Varo liian hätäisiä yhden-suhde-yhteen -yhteyksiä!!! Lisäksi voit määritellä käsitteille keskeisimpiä atribuutteja Tarkemmin atribuutit tulevat loogiseen tietomalliin 17.2.2015

Toiminta-arkkitehtuurista tietoarkkitehtuuriin Toiminta-arkkitehtuurin kuvauksista löytyy ehdokkaita käsitteiksi käsitemalliin Mistä muualta käsitteitä voi tunnistaa ? 17.2.2015

Harjoitus 2: Käsitemalli Case Maistraatti – lähtötiedot Toimintamalli Prosessin kulku Toimijoiden vuorovaikutus Maistraattien yleinen käsitemalli Hahmottele käsitemalli Mitä käsitteitä (esim. Asiakas, Sukunimenmuutoshakemus) löydät tietovirroista ? Mitä muita käsitteitä tarvitset kokonaisuuden hahmottamiseksi ? Mitkä käsitteet liittyvät toisiinsa ja mikä on niiden lukumäärällinen suhde? 17.2.2015

Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Tietojärjestelmä- ja teknologianäkökulmien kuvaaminen ja kuvausten hyödyntäminen 17.2.2015

Tietojärjestelmäarkkitehtuuri 17.2.2015

Tietojärjestelmäarkkitehtuuri Kuvaa organisaation keskeiset tietojärjestelmät, niiden suhteet sekä ominaisuudet. Rakenteellista suunnittelua, elinkaari-suunnittelua sekä kustannus- ja käyttöoptimointia. Tavoitteena on suunnitella tietojärjestelmäkokonaisuutta siten, että se tukee parhaalla mahdollisella tavalla organisaation toimintaa. 17.2.2015

Tietojärjestelmäkartta Kuvataan ylätason tietojärjestelmäalueet. Ryhmittely esim. Toiminnallinen jaottelu Käyttävät tai omistavat organisaatiot Ydin- ja tukiprosessit Palveluryhmät Jäsennetään mitä loogisia tietojärjestelmiä alueille kuuluu Järjestelmien välisiä rajapintoja ei kuvata 17.2.2015

Tietojärjestelmäkartta - esimerkki 17.2.2015

Tietojärjestelmät-tiedot Kuvauksen tehtävänä on tunnistaa ja kuvata tietojärjestelmien välinen tiedonvaihto. Voidaan kuvata Tietojärjestelmien vuorovaikutus –kaaviolla tai Tietojärjestelmät-tiedot -matriisilla 17.2.2015

Tietojärjestelmien vuorovaikutus esimerkki 17.2.2015

Harjoitus 3: Tietojärjestelmien vuorovaikutus Case Maistraatti – lähtötiedot Tietojärjestelmäkartta Tietojärjestelmät-tiedot -matriisi Tekstuaalinen kuvaus prosessissa käytetyistä järjestelmistä Hahmottele tietojärjestelmien vuorovaikutus Sijoita kuvaan ko palvelun prosessien käyttämät tietojärjestelmät Kuvaa tietovirtojen avulla mitä tietoa tietojärjestelmien välillä kulkee tai halutaan kulkevan tavoitetilassa Kuvauksessa ei tarvitse ottaa kantaa miten tieto kulkee (esim. integraatioalustan palveluiden avulla, point-to-point intgraatiolla) (tavoitetilassa) 17.2.2015

Teknologia-arkkitehtuuri 17.2.2015

Teknologia-arkkitehtuuri Pelkillä sovelluksilla ei saada aikaiseksi vielä toimivia tietoteknisiä kokonaisuuksia, vaan tarvitaan laitteita, alustoja, laitetiloja, tietoliikenneverkkoja ja muuta laiteläheistä teknologiaa. Teknologia-arkkitehtuuri määrittää käytettävät tekniset vaihtoehdot, standardit ja rakenteet siten, että kokonaisuus tukee parhaalla mahdollisella tavalla organisaation toimintaa ja tavoitteita. 17.2.2015

Teknologiapalvelut Teknologiapalveluita ovat mm: Laitetilat Palvelimiin liittyvät palvelut (virtuaalikoneet, palvelimet jne.) Työasemiin liittyvät palvelut Tieto- ja tietoliikenneverkkoihin liittyvät palvelut ICT-palveluiden hallinta Pääsynhallintapalvelut, nimipalvelut, välimuistipalvelut jne. Ympäristöt jäsennettyinä (tuotanto, testaus, kehitys) 17.2.2015

Looginen järjestelmäjäsennys yhdistää toiminta-, tietojärjestelmä- ja teknologianäkökulmat Esim. Case Maistraatti: 17.2.2015

Puuteanalyysi ja kehitTÄMISsuunnitelman tarkentaminen Valmennus-tilaisuuden alustus Kokonais-valtainen toiminnan kehittäminen käytännössä Kokonaisark-kitehtuurin kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen käy-tännössä JHS179:n ja ArchiMate:n soveltaminen käytännössä Toiminta-näkökulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietonäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Tietojärjes-telmänäkö-kulman kuvaaminen ja kuvausten hyödyntä-minen Puuteana-lyysi ja kehityssuun-nitelman tarkenta-minen Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Puuteanalyysi ja kehitTÄMISsuunnitelman tarkentaminen 17.2.2015

Puuteanalyysi Puuteanalyysin avulla arvioidaan, onko jotain asioita tai näkökulmia jäänyt huomioimatta tavoitetilan suunnittelussa Puuteanalyysi-matriisin avulla vertaillaan nykytilan arkkitehtuurin rakenneosia tavoitetilaan; mitä muuttuu, mitä poistuu, mitä säilyy, mikä on uutta ? Analyysi varmistaa suunnitelmien yhtenäisyyden ja aukottomuuden 17.2.2015

Case Maistraatti esimerkki Arkistolaitos vastaa asiakirjojen pitkäaikais-arkistoinnista Kuulutus Virallisessa lehdessä poistuu 17.2.2015

Case Maistraatti esimerkki Sähköinen maksaminen jo hakemuksen teko vaiheeseen Uuden sukunimen rekisteröinti VTJ:ään automatisoidaan 17.2.2015

Mitä seuraavaksi ? Kehittämissuunnitelman kustannus-, hyöty- ja riskianalyysit ja muut tarvittavat kuvaukset Kehittämissuunnitelmasta esiselvitykseen ja vaatimusmäärittelyyn Tavoiteratkaisun arkkitehtuurikuvaus tarkentuu edelleen 17.2.2015

Arkkitehtuurikuvauksia hyödynnetään Kommunikoinnissa eri sidosryhmille; johto, toiminnan kehittäjät, ICT-vastaavat, asiakkaat, muut viranomaiset,... Palaute johdolle (strategia, budjetti, aikataulu ja yleensä toteutettavuus) !!! Hankinnan dokumentaatiossa vaatimusmäärittelyn tukena ! Toteutusprojektissa Ohjaa tarkempaa suunnittelua Arkkitehtuurin muutoshallinta 17.2.2015

JHKA: Kehittämisen vaiheet Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin yhteiset suunnittelu- ja kuvausmenetelmät on kuvattu julkisen hallinnon suosituksessa JHS 179 ICT-palvelujen kehittäminen: Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen. Arkkitehtuurikuvaukset tarkentuvat 17.2.2015

Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Yhteenveto ja tilaisuuden päätös 17.2.2015

Toiminnan kuvaamisen merkitys 1. Toiminnan johtaminen 2. Toiminnan kehittäminen 3. Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö 4. Toiminnan kuvaamisen merkitys 5. Toiminnan kuvaaminen 17.2.2015

Operatiivinen toiminta Liiketoimintamallit ja kyvykkyydet kytkevät strategian operatiivisen toiminnan kehittämiseen Strategia Visio: Asiakas saa laadukkaita oikeusturvapalveluita yhtenäisesti koko maassa Esim Asiakas saa nimenmuutosasiat hoidetteua nopeasti sähköisen palvelun avulla Sähköisen asioinnin tukema Maistraattien erikoistuminen ja toiminnan tehostaminen Tietojen automaattinen integraatio prosesseihin ja rekistereihin Asianhallinnan uudistaminen Liiketoimintamallit Esim Kyvykkyys #1 Nimiasioiden käsittely Kyvykkyys #2 Monikanavainen asiakaspalvelu Kyvykkyys #3 Sähköinen arkistointi Kyvykkyys #4 Viranomaisten sähköinen verkostotoiminta Operatiivinen toiminta Vaatimus #1 Prosessit Vaatimus #2 Tiedot Vaatimus #3 Tietojärjes-telmät Vaatimus #4 17.2.2015

Nykytilan vs. tavoitetilan kuvaaminen Aina olemassa Havainnoi, älä keksi Käsitteellistä konkretia Fyysisestä käsitteelliseen (alhaalta ylös) Tavoitetila Ei vielä kohdeympäristössä Vertaile, arvioi Tukeudu strategioihin Käsitteellisestä fyysiseen (ylhäältä alas) 17.2.2015

Yhteenveto Onnistuneeseen kuvaamiseen kuuluu, että Ennen kuvaamista varmistetaan, että suunnitelluilla kuvauksilla on selkeä käyttötarkoitus (ei kuvaamista kuvaamisen vuoksi) Kuvaamiseen osallistuu sekä aihealueen asiantuntijoita, että kuvaamistavan osaajia eli mallintajia Kuvauksissa käytettävät keskeiset käsitteet (kuvaustavat) on sovittu Viestinnässä käytettävät kuvaukset on muokattu kohdeyleisön ymmärtämään muotoon Kuvataan myös kuvausten väliset riippuvuudet tarvittaessa strategiasta teknologiakomponenttitasolle Kuvauksille on laadittu hallintamalli, jonka avulla ne pidetään tarvittavan ajantasaisina 17.2.2015