Luonnonvara- ja ympäristöalan tulevaisuus ja koulutuksen muutostarpeet 13.11.2014 Luonnonvara- ja ympäristöalan ammatillisen koulutuksen kehittämispäivä,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Advertisements

Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
Eläinsuojeluasiamies ja tulevaisuuden haasteet Tuotantoeläinten hyvinvointiseminaari Jyväskylä Sari Salminen.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Green Care – hyvinvointia maaseutuympäristöstä
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet.
Tietoyhteiskunnan palveluarkkitehdit ja -rakentajat © 2014 Gofore 1 ePerusteet – tietomalli ja rajapinnat Jarkko Hyöty Opetushallituksen tarjoamien.
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Lukio- ja ammattikoulutuksen rahoitus ja rakennemuutokset Koulutusjohtaja Susanna Tauriainen.
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Työsuojelu Suomessa.
© Tehy ERITYISPÄTEVYYSJÄRJESTELMÄ Tehyn ja yhteistyöjäsenjärjestöjen yhteinen tuotos.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TYÖTURVALLISUUSKESKUS TYÖSUOJELUVAIKUTTAJANA Kiljava toimitusjohtaja Jorma Löhman.
Kylien Salo Muurla Hankekoordinaattori, kyläasiamies Henrik Hausen, Kylien Salo –kehittämishanke, Salon kaupunki Etunimi.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TYÖKYKY TYÖNTEKIJÄN VOIMAVARAT s * Terveys, elintavat, lepo * Osaaminen, kehittyminen * Arvot, asenteet, motivaatio * Elämäntilanne TYÖN VAATIMUKSET.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Kieli-/ viestintäopinnot 15 op. sekä valinnaiset kurssit 30 op.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
TERVEYDEN EDISTÄMINEN = Julkinen
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Eläintenhoito Tuotanto-panokset Resurssit Ohjaus ja valvonta
Kulttuurienvälinen viestintä
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Ammatillisen koulutuksen reformi
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Puheenjohtaja Kati Turtiainen
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
tulevaisuuden työelämätaidot
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Osaamisella soteen! TEHY
Esityksen transkriptio:

Luonnonvara- ja ympäristöalan tulevaisuus ja koulutuksen muutostarpeet Luonnonvara- ja ympäristöalan ammatillisen koulutuksen kehittämispäivä, Opetushallitus Koulutusjohtaja Susanna Tauriainen

Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän uudistaminen (tutke2) Ammatillisen koulutuksen perus- ja lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän uudistaminen Ammatillisen koulutuksen rakenteellinen kehittäminen (järjestämisluvat) Näyttötutkintojärjestelmän kehittäminen Koulutusjärjestelmän uudistuksia meneillään…

Maatalousyrittäjän osaamisalueet Lainsäädäntö ja yhteiskunnallinen ohjaus Työympäristöt työnantajat Kulttuurinen kestävyys Sosiaaliset taidot Tieto luonnosta ja luonnonvaroista Teknologian hyödyntäminen omat arvot ja ammattietiikka Työsuojelu ja - hyvinvointi yhteistyö ja verkottuminen henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ylläpito turvalliset työtavat ja välineet asenne suvaitsevaisuus, monikulttuurisuuden kohtaaminen työmenetelmät ja käsityötaidot kasvien ja eläinten biologia luonnonjärjestelmien toiminta luonnon monimuotoisuus maatalouspolitiikka metsänhoito ja hyödyntäminen ympäristötuet eläintensuojelu lupamenettelyt työsuojelu jokamiehen- oikeudet maankäytön säätely vesiensuojelu ympäristönsuojelu (päästöt, jätteet, vaaralliset aineet, haju, melu ym.) energia- ja ainevirrat Taloudellinen kestävyys elinkaariajattelu ja investoinnit oma suhde luonnonvaroihin laatu- ja ympäristö- järjestelmät kokonaisuuksien hahmottaminen oppimisen taidot maaseudun elinvoimaisuus oman työn arviointi ja kehittäminen asiakaspalvelu oman identiteetin kehittäminen kriittinen ajattelu muutosvalmius luonnonvarojen käyttö elintarvike- hygienia työlainsäädäntö ergonomia sosiaalisen kestävyyden edistäminen metsälainsäädäntö sosiaali- ja verolainsäädäntö yrittäjyys ympäristö- viestintätaidot tapojen vaaliminen kulttuuriympäristön tuntemus Ammattiosaamisen näytöt käyttöön luonnonvara-alla Yhteenveto koulutuksen ryhmätyöstä, EL/OKKA-säätiö neuvonta järjestöt tuotteistaminen tietotekniikka lähiruoka markkinointi tuotantoketjut ja -prosessit viljelykasvien viljeleminen ja viljelymenetelmien tunteminen kotimaan ja ulkomaan kauppa kuluttajat maatilat ja maaseutuyritykset hygienia paikalliset erikoistuotteiden tuntemus elintarviketeollisuus esimiestaidot yrittäjyys esiintymisen taidot sähköinen markkinointi kunnat oppilaitokset koneiden, laitteiden ja työvälineiden käyttö- ja kunnossapito- osaaminen biomateriaalien käyttö some maisema- psykologia riskien arviointi ja hallinta eläinten hyvinvointi tietokoneteknologia jäljitettävyys tutkimus hallinto

Uusia osaamistarpeita eri alojen rajapinnoilla Kati Lundgren

Luonnonvara-alan ammattiopistot Luonnonvara-alan ammattikorkeakoulut

Tiedottaminen Tiedottaminen (MTK koulutus) Tiedottaminen Esitykset/dokumentit Valokuvat Videot Verkkosivut MTK koulutus