Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: Miten tulisi taloussuunnittelua kehittää? Tampereen yliopisto 10.8.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Puheentunnistus Oy, Esa Rimpiläinen Luovuus On Liiketoimintaa.
Advertisements

Kaste ohjelma ja Mitä Kasteesta on kasvamassa?
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Kehitysyhteisöt ja peruspalvelut lapsen hyvinvoinnin tukijana
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Perhetyön moninaisuus?
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Länsi-Suomen lääninhallitusLänsi-Suomen lääninhallitus Liikunnan ja kulttuurin PARAS Kokkola Liikunnan edellytysten kehittäminen.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Mitä tulevaisuus vaatii virkamieheltä? Arno Ahosniemi, Kauppalehti HAUS Kehittämiskeskus 40 vuotta
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Hallinnonalan VATU-hankkeen tavoitteet  2015  2020 Valtion toimintaan/Hankkeen kohdealueeseen kohdistuvat vaikuttavuustavoitteet: Valtion.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Toimialojen asiakasprosessit ja toiminnanohjauksen tukiprosessit alkaen (KV §135/13)
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Pään avauksia lapsen oikeuksiin Lapsen oikeudet 20v.
Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: miten taloussuunnittelua tulisi kehittää? Tampereen yliopisto, Jarmo Vakkuri Kunnallistalouden.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
Kuntatalouden tila – Arviointi ja mittarit Muutosta johtamassa –seminaari, TuKKK, Porin yksikkö Jani-Petri Laamanen Tampereen yliopisto, taloustieteiden.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Varhaisen vaiheen moniammatillinen yhteistyö
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Hyvinvointikoulun toimintamalli
LAPE LAPSI – JA PERHEPALVELUIDEN MUUTOSOHJELMAN KOKONAISUUS
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: Miten tulisi taloussuunnittelua kehittää? Tampereen yliopisto 10.8.2011

”Palvelurakenne” Vakiintunut tarkoittamaan kuntarakenteen/ kuntien yhteistyön uudistamista Toinen tulkinta: Kuntien sisäinen palvelurakenne Kehittyi 1900-luvulla tehtävälähtöiseksi Toimintaa rakennettiin ”tyhjään Suomeen” Saturoitui 1980-90-luvuilla Sementoitu lakeihin, sektoreihin, tietojärjestelmiin, kirjanpitoon, ammatteihin, virkaehtosopimuksiin…

Kuntien ”säädyt” Terveystoimi = ”aatelisto” Sivistystoimi = ”papisto” Sosiaalitoimi = ”talonpojat” …. Toiminta jakautuu lukuisiin yksiköihin Kuntatalouden tiukentuessa keskinäin kamppailu voimavaroista. ”Säätykierto” vaikeampaa kuin 1400-luvun Suomessa!!!

Miksi kuntien sisäistä palvelurakennetta uudistetaan? Vanha toimi hyvin rakentamisvaiheessa, mutta…. 2000-luvulla uudet haasteet Painopiste ruumiista mieleen Voimavaran uudelleen allokointi Tehokkuus ja vaikuttavuus Kolmen näkökulman yhteensovittaminen Yhteisö Asiakas Häiriö/tehtävä

Yksi vaihtoehto uudeksi palvelurakenteeksi Painopiste häiriö/tehtävälähtöisyydestä asiakas- ja yhteisölähtöisyyden suuntaan Kunnan lapsi- ja nuorisopolitiikkaa johdetaan yhtenä kokonaisuutena Kaikki alle 30-vuotiaille tarkoitetut toiminnat/palvelut

Kunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan toiminnat ryhmittyvät viidelle tasolle: Arjen kehitysyhteisöt: Asuinalue, lapsiperhesuuntautunut yhdyskuntasuunnittelu Yhteiset peruspalvelut: Neuvola, varhaiskasvatus, perusopetus/ oppilashuolto, nuorisotyö, toisen asteen oppilaitokset ja niiden opiskelijahuolto… ”Kevyen” tuen tarve – konsultaatioita yms.: Peruspalveluja tukeva erikoistunut osaaminen: mielenterveystyö, sosiaalityö, erikoislääkärit Erikoistuneet palvelut – hoitosuhde : Lastensuojelu, psykiatria, yms. Erityistason palvelut: Erityiskoulu, sijaishuolto, osastohoito, Kolme ensimmäistä -> uudistuvan lapsi- ja nuorisopolitiikan strategisen ydin Noin kaksi kolmasosaa voimavaroista.

Kuntajohtamisen ydinkysymys: Voimavarat Eurot, henkilötyövuodet/ihmiset, osaaminen Prosessit/tuotteistaminen Tavoitteet Hyvinvointi Lapsuus/nuoruus/koko elämä

Haasteet taloussuunnittelulle/-seurannalle/-tietojärjestelmille 1. Yhteisö/ perhe/ lapsi/ tehtävä/ häiriönäkökulmista Läpinäkyvyys Vertailukelpoisuus Tehokkuus Vaikuttavuus 2. Investointi tulevaisuuteen Havainnollistaminen: Perusopetus/hallitusohjelma: Koulujen erilaistuminen – miten voimavarat mitoitetaan???? Lapsiperheiden kodinhoitoapu – harkittua ”politiikkaa” vai sattumaa??? Tarvelähtöisesti – ei ikäryhmien välistä kilpailua! Suhteessa lastensuojeluun/koulunkäyntiä

Uusi erityinenhaaste Monituottajuus Palvelusetelit Sisäiset ”yhtiöt” Miten saadaan vertailukelpoisesti kokonaisuuden kattavaa tietoa??

Olisi uskallettava ”haaveilla” uudistuvaa LNP:aa vahvistavasta taloussuunnittelusta: Unohdetaan hetkeksi nykytilanne Miten rakennamme taloussuunnittelua ja kirjanpitoa LNP:n uudistuvien tavoitteiden mukaan????

Pitääkö jokaisen kunnan rakentaa omaa ”malliaan”??? 1. Tekniset ratkaisut: Tilikartat?? Kustannuslaskenta??? Työajan mittaaminen Tuotteistaminen?? Tietojärjestelmät?? 2. Kunnan tiedonhallinta/tietojohtaminen yleisemmin 3. Kunnan taloussuunnittelu Kehysbudjetointi vs. investointi tulevaisuuteen

Olisiko tarvetta kansalliseen R&D-hankkeeseen? Tavoitteena ”ideaalityyppi” Lähtee uudistuvasta LNP:sta Myös tekniset malliratkaisut Teoreettinen esimerkkikunta Mallinnetaan niin, että voidaan ennakoida vaihtoehtoisten LNP-strategioiden kustannusvaikuttavuutta 2015/2020/2025 saakka???? Tuottavuus/tehokkuus/cvaikuttavuus….