VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Urhean olosuhdeselvitys – yhteenvetoja harjoituspaikoista
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Selvitysvaiheen tehtävät
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Toteutusvaiheen tehtävät
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Valmennusohjelma julkisen hallinnon yhteentoimivuuden edistämiseksi –– Toiminnan kehittäminen
Viestintäsuunnitelma
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2014 Laitos Julkaisu- BKT,Inflaatio, Työttö-Ansiotaso muutos myys- indeksin % % aste, %muutos, % joulukuu 0,11,18,61,4VM.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI Aihe 4: Toiminnan kuvaamisen merkitys
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI Aihe 5: Toiminnan kuvaaminen
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Arvioinnista arkipäivää
Esityksen nimi / Tekijä
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Avoimen tuotteenhallinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

VALMENNUS JULKISEN HALLINNON YHTEENTOIMIVUUDEN EDISTÄMISEKSI Aihe 3: Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö 17.2.2015

Valmennuksen sisältö JHKA -kehys julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin kehittämiseen Kehykset, menetelmät ja mallit JHS179 –menetelmä Kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen käytännössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämiseen Kehittämiskohteiden hahmottaminen Kehittämissuunnitelman laatiminen, toteutus ja seuranta 17.2.2015

Valmennustilaisuuden alustus 09:00 - 09:30 Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Valmennustilaisuuden alustus 17.2.2015

Valmennukset koostuvat aiheista, jotka yhdessä muodostavat valmennuspolun 1. Toiminnan johtaminen Osallistuja ymmärtää miten organisaation toimintaa johdetaan siten, että organisaatio pystyy toteuttamaan vaatimukset palveluprosessien yhdenmukaistamisesta ja yhteentoimivuudesta 2. Toiminnan kehittäminen Osallistuja osaa johtaa toiminnan kehittämistä sekä tuntee menetelmät ja työvälineet, joiden avulla organisaatio onnistuu saavuttamaan toiminnalle asetetut tavoitteet järkevästi ja kustannustehokkaasti 3. Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö Osallistujalla on käsitys miten kokonaisarkkitehtuuri toimii kehittämisen tukena organisaation valitseman lähestymistavan mukaisesti 4. Toiminnan kuvaamisen merkitys Osallistuja ymmärtää kokonaisarkkitehtuurin kuvaamisen merkityksen sekä kuvausten merkityksen eri sidosryhmille ja niiden välisessä yhteistyössä ja kommunikoinnissa 5. Toiminnan kuvaaminen Osallistuja tietää miten kokonaisarkkitehtuurin kuvaukset laaditaan kokonaisarkkitehtuurin eri osa-alueille mallinnusympäristössä 17.2.2015

Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö 1. Toiminnan johtaminen 2. Toiminnan kehittäminen 3. Toiminnan kehittämisen kehykset ja sisältö 4. Toiminnan kuvaamisen merkitys 5. Toiminnan kuvaaminen 17.2.2015

Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös JHKA –kehys: Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri (JHKA) yhteentoimivuuden kehittämiseksi 17.2.2015

Varmista strategian mukainen toiminnan kehittäminen Kehitä toimintaa vastaamaan strategian asettamia vaatimuksia Kokonaisarkkitehtuuri jalkauttaa strategian hankkeiden avulla käytäntöön 17.2.2015

Ei uusia filosofioita tai maailmankatsomuksia Kokonaisarkkitehtuuri ei korvaa nykyistä kehitystoimintoa, vaan auttaa sitä tekemään kehitystyötä entistä tehokkaammin 17.2.2015

Koko-naiskus-tannuk-set KA –työllä tavoiteltavat hyödyt ja lisäarvo on ymmärrettävä ja määriteltävä ”Kokonaisarkkitehtuurin avulla jäsennetään ja ymmärretään välttämättömät ja olennaiset osat toiminnasta, sekä ohjataan sen kehitystä strategialähtöisesti” Kokonaisarkkitehtuurin hyötyjä: Strategian toimeenpanon suunnittelu Toiminnan kehittämisen ohjaus Kokonaisuuden ymmärtäminen ja hallinta Toiminnan standardointi ja harmonisointi Yhteentoimivuuden lisääminen Uudelleenkäyttö Päällekkäisyyksien poistaminen Ratkaisujen konsolidointi Strategi-nen linjaus Koko-naiskus-tannuk-set KA -työn lisäarvo Toimin-nan ketteryys 17.2.2015

Mitä on julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri ? 8.4.2017 Mitä on julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri ? Kokonaisvaltainen lähestymistapa organisaation toiminnan ja sen rakenteiden hallinnoimiseksi ja kehittämiseksi. Toiminnan, prosessien ja palvelujen, tietojen, tietojärjestelmien ja niiden tuottamien palvelujen muodostaman kokonaisuuden kuvausten sisältö ja rakenne. Lähde: Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli, v1.1, 24.4.2014 17.2.2015 Copyright © Tieturi Oy

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin suunnittelu- ja kuvausmenetelmät JHS 179 JHS 171 JHS 172 JHS 173 Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin yhteiset suunnittelu- ja kuvausmenetelmät on kuvattu julkisen hallinnon suosituksessa JHS 179 ICT-palvelujen kehittäminen: Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen. 17.2.2015

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin toiminta- ja ohjausmallia sekä tähän liittyviä organisatorisia rakenteita kutsutaan yhteisesti arkkitehtuurin hallintamalliksi (KA-hallintamalli). Kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli on kuvaus siitä, miten arkkitehtuurityön ohjaus ja hallinta julkisessa hallinnossa organisoidaan, mitä rooleja siihen kuuluu ja millä ylätason prosesseilla julkisen hallinnon arkkitehtuuria sekä suunnitellaan että kehitetään ja miten sitä käytännön tasolla hallitaan. Hallintamallissa kuvataan myös, miten julkisen hallinnon arkkitehtuuritoimintaa kehitetään jatkuvan kehittämisen periaatteella ja miten tämä kehittäminen dokumentoidaan. Liityntä toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen; osa-alue kuvaa, miten KA-hallintaprosessit ja -toiminnot liitetään julkisen hallinnon ja siihen kuuluvien organisaatioiden toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen KA-hallinnan roolit; kuvaa keskeisimmät julkisen hallinnon yhteisen arkkitehtuurinhallinnan roolit ja näiden roolien tehtävät KA-hallinnan organisointi; kiinnittää nimetyt tahot ja henkilöt KA-rooleihin, konkretisoi arkkitehtuurinhallinnan toimijat KA-hallintaprosessit; esittää joukon prosesseja, joiden mukaisesti julkisen hallinnon yhteisen arkkitehtuurin hallinta käytännössä toteutetaan KA-työjärjestys ja vuosikello; prosesseja täydentävä mekanismi, jonka avulla koko-naisarkkitehtuurin toimijat toteuttavat arkkitehtuurityötä ja jonka mukaan arkkitehtuuri-toimintaa hallitaan suunnitelmallisesti vuositasolla KA-toiminnan mittarit ja jatkuva kehittäminen; arkkitehtuurinhallinnan onnistumista ja toimivuutta koskevat, vuosittain päivitettävät mittarit ja arkkitehtuurinhallinnan jatkuvan kehittämisen malli 17.2.2015

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kohdealuejako Yhteisten arkkitehtuurien hallitun kehittämisen mahdollistamiseksi julkisen hallinnon toiminnallinen kokonaisuus jaetaan kohdealueisiin. Kullakin kohdealueella on oma yhteinen arkkitehtuurinsa. Kohdealuejako tehdään toiminnallisin perustein siten, että toiminnallisesti yhteenkuuluva kokonaisuus muodostaa kohdealueen. Arkkitehtuurin kohdealuejako ei ole yhdenmukainen julkisen hallinnon organisaatiorakenteen kanssa. Kohdealuejaon avulla kootaan eri toimijat yhdessä suunnittelemaan kohdealueen toimintaa ja sitä tukevia tietojärjestelmiä ja niiden yhteentoimivuutta. Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin toiminnallisen kohdealueen yhteinen arkkitehtuuri suunnitellaan, kehitetään ja kuvataan organisaatioriippumattomasti toiminnan tavoitteiden pohjalta. Valtionhallinnon ja Kuntasektorin kohdealueiden yhteiset arkkitehtuurit suunnitellaan, kehitetään ja kuvataan kohdealueisiin lukeutuvien organisaatioiden yhteisten tavoitteiden pohjalta. 17.2.2015

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kypsyystasomalli Arkkitehtuurikyvykkyyden kypsyystasomallin tarkoituksena on tarjota viitekehys koko julkisen hallinnon arkkitehtuurikyvykkyyden nykytilan arvioimiseen sekä erityisesti kokonaisarkkitehtuuritoiminnan kehittämisen suunnitteluun. 17.2.2015

Julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin sisällön yleiskuvaus Kuvaa yleisellä tasolla julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin sisältämät arkkitehtuurikuvaukset sekä niiden toteutuksessa käytettävät kuvausmallit ja -tavat. Periaatetason kuvausten tehtävä on muodostaa kaikkia julkisen hallinnon organisaatioita ja niiden toimintaa koskevat yhteiset tavoitteet ja periaatteet Nykytilan kuvausten tehtävä on tarjota koko yhteiskunnalle näkymä julkisen hallinnon toimintaan. Tavoitetilan kuvausten tehtävä on ohjata julkisen hallinnon organisaatioiden toimintaa kohti yhteistä tavoitetta sekä tarjota muulle yhteiskunnalle näkymä julkisen hallinnon tavoitteista sekä toimenpiteistä ja aikatauluista, joilla tavoitteeseen pyritään. 17.2.2015

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kehittämispolku Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kehittämispolku kuvaa, miten julkisen hallinnon yhteistä kokonaisarkkitehtuuria kehitetään pitkäjänteisesti kohti arkkitehtuurin tavoitetilaa sekä miten julkisen hallinnon arkkitehtuuritoimintaa kehitetään seuraavina vuosina. 17.2.2015

Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös KehyksET, menetelmÄT ja malliT: tarkoituksenmukainen soveltaminen käytännössä 17.2.2015

Kokonaisarkkitehtuurista unohtuu helposti kaksi asiaa Kokonaisuus Korostetaan vain yhtä näkökulmaa muiden kustannuksella Arkkitehtuuri Keskitytään osasten sisäiseen rakenteeseen niiden välisten riippuvuuksien määrittelyn sijaan 17.2.2015

Määritä ja rajaa kehittämistarpeen mukaiset kokonaisarkkitehtuurin kehittämisalueet Rajausvaihtoehtoja ovat mm. Vaatimukset Organisaatiolaajuus Tietty/tietyt näkökulmat Kehittämisen aikaikkuna Tarkkuustaso Arvioi myös aiheuttaako pyydetty kehityskohde muutoksia tehtyjen rajausten ulkopuolella olevissa kohteissa, jotka ovat riippuvaisia tai liittyvät ko. kehittämiskohteeseen 17.2.2015

Kehittämistarpeen rajaaminen Organisaa-tion kokonais-arkkitehtuuri Hyödynnet-tävät viite-arkkitehtuurit Kehitettävä kohde-arkkitehtuuri Hankkeen ratkaisu-arkkitehtuuri 17.2.2015

Muista kokonaisarkkitehtuurimenetelmän liittyminen muihin ohjaus- ja hallintamenetelmiin Organisaatiossa ja toiminnan johtamisessa: kokonaisarkkitehtuurin hallintamallin avulla johto pystyy varmistumaan siitä, että arkkitehtuurin suunnittelussa ja arkkitehtuurinmukaisessa kehittämisessä on toiminnan tavoitteet huomioitu ja että tavoitteiden toteutumista pystytään arvioimaan myös arkkitehtuurityön osalta Tietohallinnon johtamisessa: kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli tuottaa tietohallinnon johtamisessa, IT –toiminnan suunnittelussa, ratkaisuiden toteutuksessa, palvelutuotannon ohjauksessa sekä toiminnan arvioinnissa tarvittavaa informaatiota tavoitteiden mukaisten toteutusten tueksi. Laatujärjestelmien tukena: kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli pyrkii varmistamaan, että arkkitehtuurinmukainen kehittäminen on toimintalähtöistä ja perustuu organisaation tavoitteisiin sekä toimintojen jatkuvaan parantamiseen. Kokonaisarkkitehtuurin avulla toiminnasta tulee läpinäkyvää ja toiminnan muutoksia pystytään paremmin hallitsemaan ja sitä kautta parantamaan myös toiminnan laadunvarmistusta. Hanke- ja projektinhallinnassa (kehitystyön ohjaus): hankesalkun ja projektinhallintaa varten kokonaisarkkitehtuurin hallinta tuottaa organisaation strategiasta johdettuja arkkitehtuuri-vaatimuksia toimintaa tukevien IT –ratkaisuiden kehittämiselle ja seuraa kehittämistoiminnasta esiin tulevia muutostarpeita ja arvioi niiden vaikutusta organisaation arkkitehtuuriin. Ratkaisuiden kehittämisessä: kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli seuraa kehitystyössä esiin tulevia muutostarpeita ja arvioi niiden vaikutusta organisaation arkkitehtuuriin ja sitä kautta toiminnan tavoitteisiin. 17.2.2015

Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös JHS 179 –menetelmä: suunnittelu- ja kuvausmenetelmä oman organisaation KA-sisällölle Miten olet / organisaatiossasi on hyödynnetty JHKA:ta? Mitä olet / organisaatiossasi on saatu uskotaan saavan JHKA:n avulla? Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri on rakenne, jonka avulla koordinoidaan ja kehitetään julkisen hallinnon organisaatioiden ja palveluiden välistä yhteentoimivuutta. 17.2.2015

Strategisen muutoksen läpivienti operatiiviseen toimintaan Käytännönläheinen suunnittelumalli kokonaisarkkitehtuurilähtöiselle operatiivisen toiminnan kehittämiselle tavoitteet Miksi? sisältö Mitä? Menetelmä ja Kuvaukset Miten? Työkalut Millä? hallintamalli Kuka, missä, milloin? Kokonaisarkkitehtuurin suunnitteluprosessi saa syötteen strategiaprosessista ja vastaavasti suunnittelun tulokset toteutetaan TTS-suunnittelun kautta käynnistettävänä kehittämiskohteiden tunnistamistyönä tai kehittämishankkeina JHS 179 –suositus antaa perusteet Lähde: JHS 179 ICT-palvelujen kehittäminen: Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen v1.1, 2012 17.2.2015

Strategisen muutoksen läpivienti operatiiviseen toimintaan 1/5 Käytännönläheinen suunnittelumalli kokonaisarkkitehtuurilähtöiselle operatiivisen toiminnan kehittämiselle JHS 179 tavoitteet Miksi? sisältö Mitä? Menetelmä ja Kuvaukset Miten? Työkalut Millä? hallintamalli Kuka, missä, milloin? Ote strategisista vaatimuksista ja palvelumalleista Kokonaisarkkitehtuurin suunnitteluprosessi saa syötteen strategiaprosessista ja vastaavasti suunnittelun tulokset toteutetaan TTS-suunnittelun kautta käynnistettävänä kehittämiskohteiden tunnistamistyönä tai kehittämishankkeina JHS 179 JHS 171 JHS 172 JHS 173 17.2.2015

Strategisen muutoksen läpivienti operatiiviseen toimintaan 2/5 Käytännönläheinen suunnittelumalli kokonaisarkkitehtuurilähtöiselle operatiivisen toiminnan kehittämiselle tavoitteet Miksi? sisältö Mitä? Menetelmä ja Kuvaukset Miten? Työkalut Millä? hallintamalli Kuka, missä, milloin? Ote strategisista vaatimuksista ja palvelumalleista Tarvittavat kuvaukset ja tuotokset Periaatteellisen tason kuvausten jälkeen tavoitetila kannattaa kuvata ylhäältä alas, taso kerrallaan ja vasemmalta oikealle. Organisaatiotason tavoitetilan arkkitehtuurin kuvaaminen on tärkeää aloittaa toiminnan kuvauksista. Tämä täsmentää sitä, millä tavalla ratkaisun kohteena olevalla alueella toimitaan, sekä mihin asioihin tietoteknisiä ratkaisuja tarvitaan. JHS 179 17.2.2015

Strategisen muutoksen läpivienti operatiiviseen toimintaan 3/5 Käytännönläheinen suunnittelumalli kokonaisarkkitehtuurilähtöiselle operatiivisen toiminnan kehittämiselle tavoitteet Miksi? sisältö Mitä? Menetelmä ja Kuvaukset Miten? Työkalut Millä? hallintamalli Kuka, missä, milloin? Ote strategisista vaatimuksista ja palvelumalleista Tarvittavat kuvaukset ja tuotokset Vaiheistettu kehittämis-suunnitelma lähtötilasta tavoitetilaan Kokonaisarkkitehtuurin suunnitteluprosessissa tärkeimpänä syötteenä toimii organisaation johdon asettama strategia (strategiaprosessi). Suunnitteluprosessin tuotokset, erityisesti toimeenpanosuunnitelma, toimivat vastaavasti pohjana organisaation TTS-suunnittelulle. Ensimmäisen kokonaisarkkitehtuurin suunnittelukierroksen jälkeen suoritettavilla iteraatiokierroksilla huomioidaan edellisten suunnittelukierrosten suunnitelmat ja kuvaukset sekä toimeenpanon suunnittelun ja toteutuksen ja käyttöönoton aikana tehdyt tarkemman tason kuvaukset ja määritykset (vrt. JHS 171- ja JHS 172 -suositukset). JHS 179 17.2.2015

Strategisen muutoksen läpivienti operatiiviseen toimintaan 4/5 Käytännönläheinen suunnittelumalli kokonaisarkkitehtuurilähtöiselle operatiivisen toiminnan kehittämiselle tavoitteet Miksi? sisältö Mitä? Menetelmä ja Kuvaukset Miten? Työkalut Millä? hallintamalli Kuka, missä, milloin? Ote strategisista vaatimuksista ja palvelumalleista Tarvittavat kuvaukset ja tuotokset Vaiheistettu kehittämis-suunnitelma lähtötilasta tavoitetilaan Suunnitelmien yhdenmukainen dokumentointi, keskittäminen ja kommunikointi JHS 179 17.2.2015

Strategisen muutoksen läpivienti operatiiviseen toimintaan 5/5 Käytännönläheinen suunnittelumalli kokonaisarkkitehtuurilähtöiselle operatiivisen toiminnan kehittämiselle tavoitteet Miksi? sisältö Mitä? Menetelmä ja Kuvaukset Miten? Työkalut Millä? hallintamalli Kuka, missä, milloin? Ote strategisista vaatimuksista ja palvelumalleista Tarvittavat kuvaukset ja tuotokset Vaiheistettu kehittämis-suunnitelma lähtötilasta tavoitetilaan Suunnitelmien yhdenmukainen dokumentointi, keskittäminen ja kommunikointi Organisoituminen ja muutoksen toimeenpano Kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli on kuvaus siitä, miten arkkitehtuurityön ohjaus ja hallinta julkisessa hallinnossa organisoidaan, mitä rooleja siihen kuuluu ja millä ylätason prosesseilla julkisen hallinnon arkkitehtuuria sekä suunnitellaan että kehitetään ja miten sitä käytännön tasolla hallitaan. 17.2.2015

Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Kokonaisvaltainen toiminnan kehittäminen käytännössä: Strategiasta liiketoimintamalliin, liiketoimintamallista KehittämispakettiIn ja Kehittämispaketista toiminnankehittämisen tiekartalle 17.2.2015

Toiminnan kehityksen vaikuttavuus Tulos Kehitetään toimintaa kokonaisvaltaisesti strategisten tavoitteiden mukaisesti Kehitetään yksittäisen osa-alueen toimintaa aktiivisesti Nykytaso Huolehditaan nykytasosta Ei tehdä mitään Aika 17.2.2015

Operatiivisen toiminnan kehittäminen TOIMINTAYMPÄRISTÖ • Poliittinen • Taloudellinen • Sosiaalinen • Teknologinen • Ekologinen • Juridinen • Kv-kilpailukyky Muutospaine Tuotteisiin ja palveluihin liittyvä palaute Strategia ja liiketoimin-tamallit Operatiivi-nen toiminta Palvelut Asiakas Kyvykkyysvaatimusten ohjaamat operatiivisen toiminnan parannukset Operatiivisen toiminnan kehittäminen Kyvykkyys-vaatimukset Operatiiviseen toimintaan liittyvä palaute 17.2.2015

Kokonaisarkkitehtuurin suunnittelu, hallinta ja toteutus Kielimuuri 17.2.2015

Kuvaamistapojen kirjavuus ja siitä johtuva kielimuuri ”Clash of Clans” Prosessit, JHS, Tiedot, JHKA, Järjestelmät, ITIL, Teknologia, COBIT, TOGAF, BPMN, ... Appsit, serveri, SOA, TCP/IP, DNS, protokollat, SaaS, SQL, ... Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, TTS, Strategia, Budjetti Kustannustehokkuus, ... Kieli-muuri Kuvaamistapojen kirjavuus ja siitä johtuva kielimuuri … Toiminnan johtaminen Toiminnan kehittäminen ICT Kielimuuri muodostuu erilaisten ajattelu- ja kuvaamistapojen väliin Vain osa informaatiosta välittyy eri sidosryhmille, ja osa muuttuu sekä vääristyy Tarvitaan yhteinen pohja kommunikaatiolle… 17.2.2015

Liiketoimintamalli ja operatiivinen toiminta www. Liiketoimintamalli ja operatiivinen toiminta Liiketoimintamalli Toimialue/-ala Asiakkaat Arvolupaus Palvelut Arvoketju Miksi? Mitä? Operatiivinen toiminta Toiminta Tiedot Tietojärjestelmät Teknologiat Miten? Value system consists of the earning logic or the logic for generating value for each of the participants, as well as the relative distribution of that value in the network. Generally it describes the contractual relationships, as well as the flow of information, goods, and money between the players. 17.2.2015 © Nokia Siemens Networks Author Presentation Department

Organisaation kyvykkyydet www. Organisaatio voi tuottaa eri tyyppisiä palveluita (eri liiketoimintamallit) Organisaation kyvykkyydet Liiketoiminta-malli A Liiketoiminta-malli B Liiketoiminta-malli C Kyvykkyys tarkoittaa organisaation kykyä toimia tarkoituksenmu-kaisella tavalla tietyllä osa-alueella, ja kykyä hyödyntää osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan Kyvykkyys-vaatimukset ovat lähtöisin liiketoimintamalleista ja muutos-tarpeista Eri tyyppiset palvelut vaativavat erityiskyvyk-kyyksiä Palveluilla on usein myös tarve yhteisille kyvykkyyk-sille Operatiivinen toiminta Kyvykkyys X Kyvykkyys Y Kyvykkyys Z Kyvykkyys K Kyvykkyys H 17.2.2015 © Nokia Siemens Networks Author Presentation Department

Operatiivinen toiminta Liiketoimintamallit ja kyvykkyydet kytkevät strategian operatiiviseen toimintaan ja sen kehittämiseen Strategia Visio: Asiakas saa laadukkaita oikeusturvapalveluita yhtenäisesti koko maassa Esim Asiakas saa nimenmuutosasiat hoidetteua nopeasti sähköisen palvelun avulla Sähköisen asioinnin tukema Maistraattien erikoistuminen ja toiminnan tehostaminen Tietojen automaattinen integraatio prosesseihin ja rekistereihin Asianhallinnan uudistaminen Liiketoimintamallit Esim Kyvykkyys #1 Nimiasioiden käsittely Kyvykkyys #2 Monikanavainen asiakaspalvelu Kyvykkyys #3 Sähköinen arkistointi Kyvykkyys #4 Viranomaisten sähköinen verkostotoiminta Operatiivinen toiminta Vaatimus #1 Prosessit Vaatimus #2 Tiedot Vaatimus #3 Tietojärjes-telmät Vaatimus #4 17.2.2015

Hallittu toiminnan kehittäminen kokonaisarkkitehtuurin avulla tähtää toiminnan kehittämiseen siten, että aiotut lopputulokset ovat kytketyt strategiaan, ja niiden toteutumista seurataan määrätietoisesti hankehallinnan avulla Kyvykkyys 1. Strategiakartta 2. Liiketoiminta-malli 3. Kehittämis-paketti 4. Tiekartta 17.2.2015

Strategiakartta – Strategian jäsentäminen ja tavoitteiden kytkeminen kehitettäviin kyvykkyyksiin 17.2.2015

Liiketoimintamalli – Tarvittavien kyvykkyyksien määrittäminen 17.2.2015

Kehittämispaketti - Kyvykkyyksien asettamien vaatimusten kohdistaminen arkkitehtuuriin 17.2.2015

Tiekartta – Kehittämispakettien sijoittaminen aikajanalle osana strategialähtöistä kehittämissuunnitelmaa 17.2.2015

17.2.2015

Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämiseen Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämiseen 17.2.2015

Strategiakartta 17.2.2015

Strategian jalkauttamisen suunnittelu kyvykkyyksien ja KA:n avulla Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Strategian jäsentäminen ja analyysi lähtökohtana kehittämiselle Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Strategiakartta Strategikartta tiivistää strategian toimeenpanon kannalta olennaisimmat näkökulmat yhteen kuvaan. Strategiakartta on aina tiivistetty tulkinta ko. organisaation strategiasta. Se helpottaa strategian pääasioiden viestinnässä ja fokusoidussa keskustelussa. Karttaa voidaan käyttää myös strategian toimeenpanon seurannan ja arvioinnin välineenä. Lähde: Tulosohjauksen käsikirja 17.2.2015

Strategian toimeenpanon suunnittelu ja toteutumisen seuranta Lähde: Tulosohjauksen käsikirja 17.2.2015

Strategiakartan elementit Visio Toiminta-ajatus Arvot Ajurit Päämäärät Tavoitteet Kehitettävät kyvykkyydet 17.2.2015

Case Maistraatti – esittely 1/2 Maistraatit ovat osa valtion paikallishallintoa ja ne vastaavat alueensa väestötietojärjestelmästä, holhousasioista sekä kauppa- ja yhdistysrekisteristä. Maistraattien muita tehtäviä ovat mm. avioliiton esteiden tutkinta, nimenmuutosasiat ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen. Sukunimen muuttaminen hakemuksella (linkki) on yksi maistraattien tarjoamista palveluista. Se kuuluu vastuualueeseen Henkilö-, perhe- ja perintöoikeudelliset palvelut ja palveluryhmään Henkilöoikeudelliset palvelut / Nimiasiat. 17.2.2015

Case Maistraatti – esittely 2/2 Kehitystarpeita on johdettu Maistraattien strategiasta ja julkisen hallinnon ICT -strategiasta. Lisäksi kehitystarpeita ja vaatimuksia on tunnistettu keräämällä palautetta sekä palvelun asiakkailta että Maistraatin virkailijoilta, jotka työskentelevät palvelun toteuttavassa prosessissa. Keskeisiä ylätason tarpeita: Asiakkaan sähköinen asiointi hakemuksesta päätökseen on oltava tehokasta, joustavaa ja läpinäkyvää Virkailijan suorittama käsittelyprosessi hakemuksen vastaanotosta päätöksen antamiseen ja asian arkistointiin on oltava tehokasta ja joustavaa Käsittelyprosessin yksinkertaistaminen Yhteispalvelupisteiden huomioiminen prosessissa ja organisoitumisessa ICT:n keskittämisellä tehokkuutta ja kustannussäästöjä (aluehallinnon ja maistraattien yhteistyö) SÄHKE1 normista siirrytään SÄHKE2:een (sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittely, hallinta ja säilyttäminen) 17.2.2015

Kehitettävän palvelun positiointi Maistraatin KA:ssa Kehittämisalue/kohde Maistraatin KA:ssa: Henkilö-, perhe- ja perintöoik. palvelut Henkilöoik. palvelut Nimiasiat palvelut Sukunimen muuttaminen hakemuksella –palvelu Matriisissa Oikeusturvapalveluiden prosessialueen kanssa (palvelutuotannon prosessit) 17.2.2015

Esimerkki: Strategia-analyysi case Maistraatti Analysoidaan Maistraattien kehittämiseen vaikuttavat strategia-asiakirjat Maistraattien strategia-asiakirja 2012-2015 Maistraattien sähköisen asioinnin strategia 2012-2015 Julkisen hallinnon ICT:n hyödyntämisen strategia 2012-2020 Jäsennetään ajurit, päämäärät ja tavoitteet -> Strategiakartta Määritetään mitä kyvykkyyksiä tulee kehittää tavoitteiden saavuttamiseksi 17.2.2015

Strategioiden jäsennys - Ajurit Lähde: Maistraattien strategia-asiakirja 2012-2015 kpl 2 Toimintaympäristö (Hallitusohjelmasta) 17.2.2015

Strategioiden jäsennys - Päämäärät Lähde: Maistraattien strategia-asiakirja 2012-2015 17.2.2015

Strategioiden jäsennys – Tavoitteet Tavoitteet / Tulokset Päämäärät Lähde: Maistraattien strategia-asiakirja 2012-2015 17.2.2015

Strategioiden jäsennys – tarkemmat tavoitteet Lähde: eMaistraatti: Toteuttamissuunnitelma 2014-2015 17.2.2015

Kehitettävät kyvykkyydet Tavoitteet Kyvykkyydet Mitä kyvykkyyksiä tulee kehittää jotta tavoitteet saavutetaan ? Mistä kyvykkyydet tulevat ? 17.2.2015

LIIKETOIMINTAmalli 17.2.2015

Liiketoimintamallien määrittäminen Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Liiketoimintamalli Liiketoimintamallilla on keskeinen rooli strategian toimeenpanon onnistumisessa. Sen avulla voidaan hahmottaa ne keskeiset elementit, joiden avulla strategia voidaan toteuttaa käytännössä. Tuotteet/Palvelut Asiakkaat Toiminta-alueet Arvoketju/ Toimijoiden vuorovaikutus Arvolupaus Kyvykkyydet (kyky toteuttaa liiketoimintamalli) 17.2.2015

Harjoitus 1: Liiketoimintamalli Case Maistraatti - lähtötietoina Ohjaavat organisaatiot ja vastuualueet Prosessikartta Palvelukartta Strategiakartta / Visio: ” Asiakas saa laadukkaita oikeusturvapalveluja yhtenäisesti koko maassa.” ja ” eMaistraatti – Palvelut helposti sähköisen kanavan kautta.” Rajaa ja hahmottele liiketoimintamalli johon kehitettävä palvelu ’Sukunimen muuttaminen hakemuksella’ kuuluu 17.2.2015

Maistraattien ohjaavat organisaatiot ja vastuualueet 17.2.2015

Prosessikartta 17.2.2015

Palvelukartta: Henkilöoikeudelliset palvelut 17.2.2015

Liiketoimintamalli: ______________________________ Tuotteet/Palvelut Asiakkaat Toiminta-alueet Arvoketju/ Toimijoiden vuorovaikutus (harjoitus 2) Arvolupaus Tarvittavat kyvykkyydet 17.2.2015

Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämiseen JATKUU Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämiseen JATKUU 17.2.2015

TOIMIJOIDEN VUOROVAIKUTUS 17.2.2015

Toimijoiden vuorovaikutus Toimijoiden vuorovaikutus (arvoketju) -kaavio tarjoaa korkean tason näkymän organisaation vuorovaikutukseen ympäröivän maailman kanssa. Tunnistetut toiminnalliset organisaatiorajapinnat vaativat erityistä huolellisuutta niin suunnittelu- kuin toteutusvaiheissakin. Prosessikaavioiden rooleja voidaan hyödyntää apuna organisaatiorajapintojen tunnistamisessa. 17.2.2015

Toimijoiden vuorovaikutus esimerkki 17.2.2015

Harjoitus 2: Toimijoiden vuorovaikutus Case Maistraatti lähtötietoina Liiketoimintamalli Prosessimalli Tunnista palvelun ’Sukunimen muuttaminen hakemuksella’ tuottamiseen osallistuvat toimijat Hahmottele toimijoiden vuorovaikutus -kaavio ko. palvelulle 17.2.2015

Prosessimalli 17.2.2015

Toimijoiden vuorovaikutus: ___________________________ Asiakkaat Toimittajat ja alihankkijat Palvelusta vastaava organisaatio Muut viranomaiset 17.2.2015

KYVYKKYYDET TARKEMMIN 17.2.2015

Kyvykkyyksien määrittäminen Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Kyvykkyys 1/2 ”Kyvykkyys tarkoittaa organisaation kykyä toimia tarkoituksenmukaisella tavalla tietyllä toiminnallisella osa-alueella, ja kykyä hyödyntää optimaalisesti osaamistaan sekä resurssejaan, jotta tavoitteet saavutetaan” Kyvykkyydet voidaan nähdä korkean tason vaatimuksina organisaatiolle esimerkiksi: Tiettyjen substanssipalveluiden vaatimat spesifiset kyvykkyydet, Monikanavaisen asiakaspalvelun kyvykkyys (yhteinen kaikille palveluille), Toimittajien hallinnan kyvykkyys, Toiminnan kehittämisen kyvykkyys / kokonaisarkkitehtuurikyvykkyys 17.2.2015

Kyvykkyys 2/2 Tarkoituksenmukaisuuden määrittää kyvykkyydelle asetetut tavoitteet esimerkiksi palvelun laatuun ja kustannustehokkuuteen liittyen Liiketoimintamalleittain on pohdittava mitä kyvykkyyksiä organisaation tulee kehittää: Pystymmekö ? Osaammeko ? Onko meillä resurssit ja keinot ? Kyvykkyys asettaa edelleen vaatimuksia prosesseille, organisaatiolle, ICT:lle ja tiedolle 17.2.2015

Vaatimusten tarkentaminen Tunnistetaan myös operatiivisesta toiminnasta nousevat sidosryhmien (asiakkaat, sisäiset ja ulkoiset toimijat) kehittämistarpeet Vaatimusten kerääminen Spontaani palaute Kyselyt ja haastattelut Mittarit ja tilastot 17.2.2015

Esimerkki: Sidosryhmien vaatimukset ja tavoitteet 17.2.2015

Esimerkki: Tarvittavat kyvykkyydet Case Maistraatti lähtötietoina Liiketoimintamalli Strategiakartta Sidosryhmien vaatimukset Mitä kyvykkyyksiä Maistraatti-organisaation tulee kehittää ko. liiketoimintamallin ja erityisesti tässä tapauksessa ko. palvelun ”Sukunimen muuttaminen hakemuksella” tuottamiseksi tehokkaasti ja laadukkaasti ? 17.2.2015

Esimerkki: Tarvittavat kyvykkyydet Spesifiset substanssikyvykkyydet Kaikille palveluille yhteiset kyvykkyydet 17.2.2015

Esimerkki: Tarkemmat vaatimukset Nimiasioiden käsittelyn kyvykkyys Nimilakien ja asetusten tunteminen (ja tarvittaessa kyky tehdä muutosehdotuksia toiminnan järkeistämiseksi) Nimipäätökset tehtäväksi maistraateissa joissain tapauksissa ilman nimilautakunnan lausuntopyyntöpakkoa (vaatii lakimuutoksen) Kuulutus virallisessa lehdessä halutaan poistaa (vaatii lakimuutoksen) Rekisterihallintolain ja asetusten tunteminen Maistraattien toimipisteiden/tiimien/henkilöiden erikoistuminen hoitamaan tietyn tyyppisiä asioita (esim. nimiasioita) ja toisaalta joustava resurssointi yli maistraattien toimipisteiden Tietojärjestelmien maksimaalinen hyödyntäminen – käsittelyprosessin välivaiheiden automatisointi; täydennyspyyntö, vastinepyyntö, lausuntopyyntö Siirtyminen sähköiseen arkistointiin. Paperiarkiston käsittely jää pois, kaikki asiakirjat käsitellään sähköisesti arkistoon saakka (paperiset nimenmuutoshakemukset skannataan sähköiseen muotoon) 17.2.2015

Esimerkki: Tarkemmat vaatimukset Monikanavaisen asiakaspalvelun kyvykkyys Palvelut tarjotaan asiakkaille laadukkaina sähköisinä palveluina (julk.hall. yhteisiä asiointiympäristöjä hyödyntäen) Myös asiointi puhelimitse, postitse, toimipisteissä ja yhteispalvelupisteissä on oltava mahdollista ASPA2014-hankkeen tuomien yhteispalvelupisteiden huomiointi prosessissa; Palvelupisteen virkailija voi avustaa henkilöä tekemään sähköisen (tai paperisen) hakemuksen ASPA2014-hankkeen tuomien palvelupisteiden huomiointi organisoitumisessa Hakijan tekemien virheiden ja puutteellisten tietojen estäminen hakemuslomakkeella (sähköinen asiointi) Asiankäsittelyn etenemisen statustietojen automaattinen lähettäminen (sähköinen asiointi) Mahdollistaa hakijalle palvelun sähköinen maksaminen jo hakemuksen teko vaiheessa (sähköinen asiointi) 17.2.2015

Esimerkki: Tarkemmat vaatimukset Viranomaisten sähköisen verkostotoiminnan kyvykkyys Palvelun tuottamiseen osallistuvien toimijoiden välinen saumaton yhteistyö sähköisten ratkaisuiden avulla; Maistraatti, VRK, Palkeet, Virallinen lehti (poistuva), Nimilautakunta, Yhteispalvelupisteet (uusi) Väestötietojärjestelmän (VTJ) päivittäminen (rekisteröinnit) Maistraatin asianhallintajärjestelmästä automaattisesti Maistraattien sisäinen erikoistuminen ja resurssien joustava käyttö Korvataan maistraattien vanhat tietojärjestelmät aluehallinnon yhteisillä järjestelmillä Siirtyminen sähköiseen arkistointiin. SÄHKE1 normista siirrytään SÄHKE2:een (sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittely, hallinta ja säilyttäminen) Joustava sijaintiriippumaton etäpalvelun mahdollisuus jokaisesta työpisteestä Kohdistetaan arkkitehtuuriin 17.2.2015

Kehittämiskohteiden hahmottaminen Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Kehittämiskohteiden hahmottaminen 17.2.2015

Kyvykkyydet asettavat vaatimuksia arkkitehtuurille Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Kyvykkyydet asettavat vaatimuksia arkkitehtuurille Liiketoimintamalli Kyvykkyys Vaatimus Vaatimus Vaatimus Organisaatio Prosessit ICT-järjestelmät Story of the slide What things to highlight Slide specific FAQ, with answers Mitä tarvitaan saavuttaaksemme tavoitteet Tiedot 17.2.2015

Esimerkki: Vaatimusten vaikutukset arkkitehtuuriin Kohdistetaan vaatimukset arkkitehtuuriin Prosessialueet, prosessit Organisaatiot, roolit Tietojärjestelmät Tiedot 17.2.2015

Esimerkki: Vaatimusten kohdistaminen Prosessi kulku muuttuu Roolin osaamisvaati-mukset muuttuvat Tietojärjestelmiin ja niiden integraatoihin tulee muutoksia 17.2.2015

Esimerkki: Vaatimusten vaikutukset arkkitehtuuriin Tarkastellaan vaatimuksia kyvykkyyksittäin Jäsennetään vaatimuksia edelleen Analysoidaan alustavasti vaatimusten vaikutus arkkitehtuuriin – mitä muuttuu tavoitetilassa 17.2.2015

Esimerkki: Vaatimusten vaikutukset arkkitehtuuriin Analyysi: Prosessista poistuu manuaalinen tehtävä jossa viranomainen käyttää VTJ:tä ja rekisteröi uuden sukunimen. 17.2.2015

Kehittämispakettien määrittäminen Rajaus: Rajataan selkeä, lisäarvoa tuottava ja toteutettavissa oleva kokonaisuus joka projektoidaan Sisältö: Vaatimukset kykettynä 1) kyvykkyyksiin ja 2) arkkitehtuuriin Tarvittavat analyysit jotta tiedetään karkealla tasolla mikä muuttuu sekä riippuvuudet ja mahdolliset sivuvaikutukset Mahdolliset eri toteutusskenaariot 17.2.2015

Esimerkki: Kehittämispakettien määrittäminen Kehittämispaketti = Vaatimukset + kehitettävät arkkitehtuurielementit 17.2.2015

Kehittämissuunnitelman laatiminen, toteutus ja seuranta 15:20 – 15:45 Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Kehittämissuunnitelman laatiminen, toteutus ja seuranta 17.2.2015

Kehittämissuunnitelman (TIEKARTAN) laatiminen 17.2.2015

Kehittämissuunnitelman (tiekartan) laatiminen Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Tiekartta – Kehittämispakettien sijoittaminen aikajanalle osana strategialähtöistä kehittämissuunnitelmaa 17.2.2015

Esimerkki: Maistraatin kehittämispaketit Viranomaisten sähköisen verkostotoiminnan kyvykkyys Kehittämispaketti 1: Väestötietojen käsittelyn automatisointi (esimerkki) Kehittämispaketti 2: Etäpalvelun mahdollisuus jokaisesta työpisteestä Kehittämispaketti 3: Sähköisten aineistojen vastaanotto- ja palvelujärjestelmän (VAPA) hyödyntäminen (Arkistolaitos) Kehittämispaketti 4: Aluehallinnon ja Maistraatin yhteinen asianhallinta Monikanavaisen asiakaspalvelun kyvykkyys Kehittämispaketti 1: Sähköisen hakemuksen kehittäminen Kehittämispaketti 2: Sähköinen maksaminen Kehittämispaketti 3: Sähköisen hakemuksen käsittelyn seuranta Kehittämispaketti 4: Asiointi yhteispalvelupisteissä Nimiasioiden käsittelyn kyvykkyys Kehittämispaketti 1: Nimilainsäädännön kehittäminen (muutosehdotukset) Kehittämispaketti 2: Prosessin yksinkertaistaminen Kehittämispaketti 3: Prosessin välivaiheiden automatisointi Kehittämispaketti 4: Sähköiseen arkistointiin siirtyminen 17.2.2015

Esimerkki: Maistraatin toiminnan kehittämisen tiekartta Nimiasioiden käsittelyn kyvykkyys ... TP3.1: Nimilainsäädännön kehittäminen TP3.4: Sähköiseen arkistointiin siirtyminen TP3.2: Prosessin yksinkertaista-minen TP3.3: Prosessin välivaiheiden automatisointi Monikana-vaisen asiakas-palvelun kyvykkyys TP2.1: Sähköisen hakemuksen kehittäminen TP2.2: Sähköinen maksaminen TP2.4: Asiointi yhteispalvelupisteissä TP2.3: Sähköisen hakemuksen käsittelyn seuranta Viranomaisten sähköisen verkosto-toiminnan kyvykkyys TP1.4: Aluehallinnon ja Maistraatin yhteinen asianhallinta TP1.1: Väestötietojen käsittelyn automatisointi TP1.2: Etäpalvelun mahdollistaminen TP1.3: Sähköisten aineistojen vastaanotto- ja palvelujärjestelmä (VAPA) hyödyntäminen Aikataulu, Tavoitteet Kyvykkyys 17.2.2015

Kehittämissuunnitelma (tiekartta) tarkentuu toimeenpanosuunnitelmaksi TTS -prosessille Kehittämispaketit 17.2.2015

Toimeenpanosuunnitelman laatiminen Tunnista kehitystarpeet ja projektit Tee kustannus- ja hyötyanalyysit Aseta laatutavoitteet Analysoi riskit Priorisoi kehitystarpeet Suunnittele kehittämispolku Tee alustava toimeenpanosuunnitelma (dokumentoi) Järjestä suunnitelmien katselmointi Esitä toimeenpanosuunnitelmat projektin sidosryhmille Toimeenpanosuunnitelman linkittäminen TTS-prosessiin JHS 171: Tässä vaiheessa hyödynnetään valitun kehittämisvaihtoehdon tavoitetilaa koskevia määrityksiä sekä tarkennetaan jo tehtyjä kustannus-, hyöty- ja riskianalyysejä, priorisoidaan kehitystarpeet sekä suunnitellaan kehityspolku kohteena olevalle osa-alueelle. Edellä mainittujen toimintojen suorittaminen on kuvattu tässä suosituksessa (kts. luvut 5-7). 17.2.2015

Kehitystarpeet ja projektit Varmista, että kehitystarpeet on koottu kattavasti ja ne on riittävän hyvin ymmärretty (kehittämispaketit) sekä että ne ovat yhä kytketyt strategiaan ja kyvykkyyksiin Tarkastele mitä menossa olevissa projekteissa tehdään – onko tarvetta muuttaa projektien tavoitteita ? 17.2.2015

Suunnittele kehittämispolku Koosta kehittämispaketit hanke- ja projekti-ehdotuksiksi tai muutosehdotuksiksi nykyisiin projekteihin Suunnittele kehityshankkeiden ja projektien karkea aikataulutus 17.2.2015

Sukunimen muuttaminen hakemuksella (front-end) Esimerkki: Maistraatin hankesuunnitelma päivityksen luonnos (työpaketit projektien sisällöksi) Sukunimen muuttaminen hakemuksella (back-end) mm. kehittämispaketti Väestötietojen käsittelyn automatisointi Substanssipalveluiden järjestelmäkokonaisuudet Sukunimen muuttaminen hakemuksella (front-end) 17.2.2015

Maistraattien kehittäminen strategiakaudella 2012-2015 Case Maistraatti MTI sähköisen asioinnin strategia Ensimmäinen vaatimusmäärittely Määrittely/ suunnittelu alkaa Varsinainen toteutus alkaa Arkkitehtuurin tarkennus Käyttöönotto Esi-selvitys Hanke-sopimus Päivitetyn arkkitehtuurin mukainen toteutus 2012 2013 2014 2015 2016 17.2.2015

KehittämissuunnitelmaN toteutus ja seuranta 17.2.2015

Kehittämissuunnitelman toteutus ja seuranta Toiminnan kehitys Strategia Kokonaisarkkitehtuuri Liiketoimintamallit Kyvykkyydet Arkkitehtuurinäkökulmat Kehittämissuunnitelma Nykytila Tavoitetila Kehityssalkun ja muutoksen hallinta 2019 2014 arkkitehtuuri Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- Järjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Vaatimukset Mittarit Toteutus Palaute Operatiivinen toiminta Operatiivinen johtaminen ja vaatimusten kokoaminen 17.2.2015

Kuvaukset valmiina, kehittämispolku määritetty Meillä on nyt nykytila ja tavoitetila eli malli tulevasta ja suunnitelma, miten sinne nykytilasta päästään Pelkästään niillä ei strategian toimeenpano kuitenkaan onnistu eikä haluttua vaikuttavuutta synny Suunnitelmat on pantava toimeen ja toimeenpanoa valvottava sekä hallittava muutokset 17.2.2015

JHKA: Ratkaisun elinkaariprosessi Kokonaisarkkitehtuurityön hallinta v. 1.0 JHKA: Ratkaisun elinkaariprosessi Kehittämissuunnitelman toteuttamisessa ja seurannassa voidaan soveltaen käyttää apuna JHKA:ssa esitettyä yleistä ratkaisun elinkaariprosessia, jos organisaatiolla ei vielä ole omaa elinkaariprosessia määriteltynä Tätä olemme tehneet KA:n avulla ! Tarkempi projekti- suunnittelu Ideoiden kokoaminen ja arviointi Hankeideat, innovaatiot Projektiesitys Käyttöönotto Alasajo / purku Ratkaisun elinkaariprosessi 0. 1 2 3 4 5 6 7 8 Arkkitehtuurinmukaisuus ja olemassa olevien ratkaisujen hyödyntäminen tarkastetaan merkittävissä projekteissa kaikissa ratkaisun elinkaaren eri vaiheissa vaiheen tavoitetta tukien ja sen vaatimuksiin kohdennettuna. Yhteisten osien tunnistaminen Määrittely / suunnittelu / toteutus / testaus Käyttövaihe / ylläpito / jatkokehitys / sovellushallinta Päätös projektin käynnistämisestä 17.2.2015 Copyright Valtionvarainministeriö

Kehittämissalkun hallinta Kokonaisarkkitehtuurityön hallinta Kehittämissalkun hallinta v. 1.0 Yhden ratkaisun toteutus ja toteutuksen seuranta on suhteellisen helppoa Tyypillisesti saman aikaisesti on kuitenkin lukuisia ratkaisuja eri elinkaaren vaiheissaan Silloin tarvitaan ns. kehittämissalkkua ja sen hallintaa Näkyvyys projektiehdotuksiin, projekteihin ja hankkeisiin yli kehittämissalkun Seuranta, ennusteet, päätöksenteontuki Arkkitehtuurinmukaisuus ja olemassa olevien ratkaisujen hyödyntäminen tarkastetaan merkittävissä projekteissa kaikissa ratkaisun elinkaaren eri vaiheissa vaiheen tavoitetta tukien ja sen vaatimuksiin kohdennettuna. 17.2.2015 Copyright Valtionvarainministeriö

Kehittämissuunnitelman seuranta Mallinna, suunnittele ja kuvaa strategia ja liiketoimintamallit Ohjaa toiminnan kehittämistä Johda strategian vaatimista kyvykkyyksistä vaatimukset arkkitehtuurille Seuraa mittareita, palautteita, raportteja ja muita indikaattoreita Varmista kehittämissalkun hallinnalla ja hankearvioinneilla sekä mittaamalla strategian ja arkkitehtuurin mukainen kehittäminen ja toiminta Mallinna ja kuvaa arkkitehtuuri-muutokset, projektoi ja toteuta ne 17.2.2015

Hankesalkun hallinta, arviointi ja lausuntomenettely Julkishallinnolla on tarjolla menettelyjä ja palveluja hankesalkun hallintaan sekä hankkeiden arviointiin: Arviointi ja lausuntomenettely lausuntomenettely on pakollinen hankinta-arvoltaan vähintään 5 M€ hankkeissa ja hankkeissa, joilla on laajaa toiminnallista merkitystä Lisätietoja: Valtiovarainministeriö Julkisen hallinnon ICT-toiminto http://www.julkict.fi/arviointi Neuvotteleva virkamies Toni Äikäs Puh. 02955 30167 etunimi.sukunimi@vm.fi Valtionhallinnon yhteinen ICT-hankesalkun hallintaratkaisu Kuntapuolen projektisalkun hallintavälinepalvelu Suomen Kuntaliitto ry Tietoyhteiskunta Erityisasiantuntija Simo Tanner Puh.+358 9 771 2305 Matkapuh.+358 50 583 9640 etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi 17.2.2015

Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Valmennus-tilaisuuden alustus JHKA -kehys Kehykset, menetelmät ja mallit JHS 179 –menetelmä Kokonais-valtainen toiminnan kehittämi-nen käytän-nössä Toiminnan johtamisen kytkeminen toiminnan kehittämi-seen Kehittä-miskohtei-den hahmotta-minen Kehittämis-suunnitel-man laatiminen, toteutus ja seuranta Yhteenveto ja tilaisuuden päätös Yhteenveto ja tilaisuuden päätös 17.2.2015

Operatiivisen toiminnan kehittäminen TOIMINTAYMPÄRISTÖ • Poliittinen • Taloudellinen • Sosiaalinen • Teknologinen • Ekologinen • Juridinen • Kv-kilpailukyky Muutospaine Tuotteisiin ja palveluihin liittyvä palaute Strategia ja liiketoimin-tamallit Operatiivi-nen toiminta Palvelut Asiakas Kyvykkyysvaatimusten ohjaamat operatiivisen toiminnan parannukset Operatiivisen toiminnan kehittäminen Kyvykkyys-vaatimukset Operatiiviseen toimintaan liittyvä palaute 17.2.2015

Ei uusia filosofioita tai maailmankatsomuksia Kokonaisarkkitehtuuri ei korvaa nykyistä kehitystoimintoa, vaan auttaa sitä tekemään kehitystyötä entistä tehokkaammin 17.2.2015

17.2.2015

Yhteenveto Hallittu toiminnan kehittäminen kokonaisarkkitehtuurin avulla tähtää toiminnan kehittämiseen siten, että aiotut lopputulokset ovat kytketyt strategiaan, ja niiden toteutumista seurataan määrätietoisesti hankehallinnan avulla Kyvykkyys 1. Strategiakartta 2. Liiketoiminta-malli 3. Kehittämis-paketti 4. Tiekartta 17.2.2015