Vahva Viitosväylä Kehityksen moottori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lentoliikennestrategia Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Advertisements

Kuopion maaseutuohjelma
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
POHJOIS-SAVO
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Maaseutuohjelma Väylä vaikuttamiseen, tie toteutukseen
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Teija Suoknuuti/ North European Logistics Institute Helsinki
Kymenlaakson maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelman tavoitteet Rakenteellisen muutoksen kääntäminen mahdollisuudeksi ja uudeksi osaamiseksi.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Pohjois-Savon kuntien välinen muuttoliike iän ja muuton suunnan mukaan v sekä siirtolaisuus v Pohjois-Savon liitto 2013.
Maunulan keskustan kehittäminen Mitä suunnittussa pitäisi huomioida? Maunula-Seura Strategiset Mau- nulaan liittyvät tavoitteet Asiat jotka voidaan.
Kuntaliitto ja Etelä-Savo Tästä eteenpäin / Riitta Koskinen.
Teija Ryynänen/NELI ELLO väliseminaari Kokous- ja juhlatila Alvarium, Turku Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen.
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
MENESTYVÄ YRITYSTOIMINTA Etelä-Savon avaintoimialat toimivat kannattavasti ja ekotehokkaasti OSAAVA TYÖVOIMA JA HYVÄ INNOVAATIOYMPÄRISTÖ Koulutus ja tutkimus.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
OIKEISTA LIIKENNERATKAISUISTA KILPAILUKYKYÄ SUOMELLE Keskuskauppakamarin ja kauppakamarien yhteinen liikenneohjelma.
Itä-Suomen asumispäivä –ideoita kehittämiseen Kuopio AVAUS Maakuntajohtaja Jussi Huttunen Pohjois-Savon liitto.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Kappale 12.  Matkailu on liikennettä kaukana oleviin kohteisiin. Matka kestoltaan on suhteellisen lyhyt.  Kohde voi olla paikallinen, valtion sisäinen,
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
Liikennepolitiikan näkökulmia
Valtatie 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle
Pikavuoroliikenne 5-tien käytävässä
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Kuntapäättäjien asenne vaikuttaa elinvoimaan Kunta elinvoiman vahvistajana -foorumi Jarkko Heinonen johtaja Turun kauppakamari.
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Mitä elinkeinoelämä odottaa pääkaupunki- seudun joukkoliikennejärjestelmältä? liikennevaliokunnan pj Jorma Haapamäki
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
Pohjoisimman Lapin Leader ry. INTOA, ROHKEUTTA JA OSAAMISTA PELOTON POHJOISIN
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Itä-Lapin tulevaisuuden näkymät
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
POKAT 2021 maakuntaohjelma
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Suunnittelun tilannekatsaus RATA 2018, Logomo
Saimaan kanavan ratasilta
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Rakennerahastot maakuntien strategioiden toteutuksessa Case Etelä-Savo
Rakennemallin sisältö teemoittain
Moni- ja yksivuotinen haku
Aluekehittämisen keskustelu simulointi helmikuu 2018
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Esityksen transkriptio:

Vahva Viitosväylä Kehityksen moottori Viitostie ry Vahva Viitosväylä Kehityksen moottori

Itä-Suomen elinkeinoelämän ja kaupunkiseutujen kehityksen moottori Yhteinen päämäärä Viitosväylä – Itä-Suomen elinkeinoelämän ja kaupunkiseutujen kehityksen moottori 30.6.2014

Kehittyvä elinkeinoelämä Liikenneyhteyksien kehittäminen on yritysjohtajien mielestä tärkein keino, jolla julkinen valta voi vaikuttaa aluekehitykseen. Lähde: Keskuskauppakamari, Alueiden kilpailukyky 2011 Yritysten näkökulma Itä-Suomen elinkeinot kehittyvät ja monipuolistuvat Itä-Suomi on metsä-, bioenergia-, kaivannais- ja elintarvike-teollisuuden vahvaa aluetta. Matkailulla ja vapaa-ajan asutuksella on jatkuvasti kasvava merkitys. Venäjän läheisyys luo merkittäviä kehittymismahdollisuuksia myös palveluiden ja muun yritystoiminnan kehittymiselle. 30.6.2014

Vahvuutena monikeskuksisuus Itä-Suomen elinvoiman ja menestymisen kannalta Viitostie on tärkein valtaväylä ja kehityskäytävä. Käytävä kytkee kaupunkiseutujen työssäkäyntialueet toisiinsa ja muualle Suomeen. Väylä on merkittävä kansainvälinen yhteys. 65 prosenttia Etelä- ja Pohjois-Savon työpaikoista sijaitsee 10 km säteellä viitostiestä. Aluerakenteen trendinä on keskittyminen ja verkottuminen –tähän vastattava keskusten vahvistamisella ja niiden välisten yhteyksien parantamisella. Yhdyskuntarakenteen trendinä ollut hajautuminen – tähän vastattava eheyttämällä ja satsaamalla seudullisten liikennejärjestelmien sekä sujuvan ja turvallisen arjen kehittämiseen. Lähde: Ruut Rissanen, Antti Rehunen, Hanna Kalenoja, Ossi Ahonen, Tommi Mäkelä, Jarkko Rantala & Markus Pöllänen, ALLI- kartasto 30.6.2014

Tavaraliikenteen valtaväylä Viitosväylän vahvat elinkeinoalat ovat metsäteollisuus, puunjalostusteollisuus, kaivannaisteollisuus, elintarviketeollisuus, teknologiateollisuus ja matkailu Tulevaisuuden kasvualat, bioenergia ja kaivosteollisuus, lisäävät maantiekuljetuksia Hyvä saavutettavuus on kilpailukyvyn kulmakivi 30.6.2014

Suomen itäinen pääväylä Viitostien kehittämiskäytävässä on Savon rata, lentoasemia, matkakeskuksia ja logistiikkakeskittymiä sekä yhteyksiä Saimaan sisävesisatamiin. Viitostietä risteävät monet valtakunnallisen liikennejärjestelmän kannalta merkittävät poikittaisyhteydet. Viitostie kokoaa useiden Venäjän raja-asemien liikenteen ja välittää sitä pohjois-etelä suunnassa. 30.6.2014

Elämyksellinen matkailureitti Metsineen, järvineen ja ympärivuotisine kulttuuritapahtumineen elämyksellisin ja monipuolisin matkailureitti Helsingistä ja Pietarista Suomen Lappiin Yhdistää merkittävät luonto-, maisema ja kulttuurikohteet vahvaksi ja vetovoimaiseksi verkostoksi Satoja elämyksiä, 5 maakuntaa, 11 kaupunkia, kymmeniä kuntia ja useita ainutlaatuisia maisema- ja kulttuurireittejä 30.6.2014

Tavoitteena hyvä palvelutaso Liikenneturvallisuus paranee Kuljetusten kustannustehokkuus lisääntyy Pitkämatkaisen henkilö- ja tavaraliikenteen häiriöttömyys ja ennakoitavuus paranee Liityntäyhteydet lento- ja junaliikenteeseen toimivat Kaupunkiseuduilla ja niiden välillä työmatkaliikenteessä on käytössä vaihtoehtoisia kulkutapoja Elinkeinoelämällä on valittavana vaihtoehtoisia kuljetusmuotoja Käyttäjäystävälliset mobiilipalvelut parantavat matkojen ja kuljetusten ennakoitavuutta ja hallittavuutta Rata- ja maantieyhteydet Venäjälle, erityisesti Pietariin, toimivat 100 km/h turvallisesti ympäri vuoden 30.6.2014

Kokonaisvaltaista kehittämistä Mikkeli-Juva Leppävirta-Kuopio Matkakeskukset Liittymät Sähköinen matkailijainformaatio Matkailupalvelut Liityntäyhteydet Mobiilit matkapalvelut Yhtenäinen tien talvihoidon taso Hyväkuntoiset väylät Liikenneturvallisuus Solmut Lähde: Liikennevirasto (kaaviokuva) 30.6.2014

Mikkeli-Juva – Itä-Suomen yhteinen kärkihanke Hanke tuo erittäin merkittävää lisäarvoa Suomen logistiselle kilpailukyvylle sekä parantaa raskaan liikenteen sujuvuutta, matka-ajan ennakoitavuutta ja liikenneturvallisuutta valtakunnallisesti tärkeällä kuljetusreitillä. Lähde: Suomen ulkomaankaupan logistinen kilpailukyky ja kehittämistarpeet, Selvitysmiesryhmän loppuraportti 2012 Tiejakson parantaminen poistaa yhden päätieverkon merkittävimmän liikenteellisen pullonkaulan Liikenneturvallisuus paranee ratkaisevasti Kuljetusten ja matkojen ennakoitavuus paranee Kuljetusajat lyhenevät ja pitkämatkainen linja-autoliikenne nopeutuu Kevyen liikenteen houkuttelevuus kasvaa Mikkelin kaupunkiseudun kehittyminen mahdollistuu 30.6.2014

Seuraavaksi Leppävirta-Kuopio Tiejakson liikennöitävyys ja liikenneturvallisuus paranevat korjausten, ohituskaistojen ja yksityistieliittymien poistumisen vaikutuksesta. Keskikaiteelliset ohituskaistat parantavat liikenteen sujuvuutta turvallisten ohituspaikkojen lisääntyessä. Rakennettava rinnakkaistie, kevyen liikenteen väylät sekä risteyssillat lisäävät kävelyn ja pyöräilyn turvallisuutta. Hitaan liikenteen poistuminen valtatieltä parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. 30.6.2014

Sitten Kuopio-Iisalmi Välin Siilinjärvi-Ohenmäki tavoitetilana kaksikaistatie ohituspaikoin. Välin Ohenmäki-Soinlahti tavoitetilana jatkuva ohituskaistatie ohituspaikoin. Nopeustavoite on 100 km/h. Liittymien vähentäminen ja rautatien tasoristeysten poistaminen sekä keskikaiteiden rakentaminen lisäävät turvallisuutta. Ohitusmahdollisuuksien lisääntyminen, eritasoratkaisut sekä taajamakohtien tiejärjestelyt parantavat sujuvuutta. Matka- ja kuljetusajat lyhenevät sekä tiellä että rautatiellä. 30.6.2014