KAUPPA YHDYSKUNTIEN KEHITYKSESSÄ Yliarkkitehti Katri Tulkki 10.10.2006 Kuopio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Koulutuksen määrälliset indikaattorit 2010 OPH:n koulutuksen seurantaraportit 2010: Matti Sippola1.
Advertisements

Kelan palvelu Suomen monikulttuurisimmassa lähiössä Varissuolla
Toimintaympäristö
Julkisen sektorin pirstaleinen hoitotyö muutoksen edessä SAIRAANHOITAJALEHTI 4/91.
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Tapulikaupungin Safety –strategia 2006
Työllistämistä ja paikallista yhteistyötä? Hannu Kiminkinen.
Kuntaliiton palvelut muutosviestinnän tueksi
Toimeentulotuen vuositilasto 2010 Ari Virtanen.
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Köyhyys ja asuminen Vuokra-asumisen tulevaisuus Suomessa -seminaari
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Millaisia tarpeita tuleva. matkailun kehitys asettaa
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Arjen seudullisuus Arjen seudullisuus Aija Staffans.
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Millainen suomalainen talous ostaa kalaa – ja mitkä tekijät myötävaikuttavat ostokäyttäytymiseen Kimmo Rintakoski.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Maunulan keskustan kehittäminen Mitä suunnittussa pitäisi huomioida? Maunula-Seura Strategiset Mau- nulaan liittyvät tavoitteet Asiat jotka voidaan.
Perheasema & palkkaura: Mitä väittää teoria? Mitä vastaa empiria? Perhevapaiden palkkavaikutukset –seminaari
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Päihdekysely /ELT Alkoholi- ja huumetutkimus1 PÄIHDEKYSELY 2002.
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
Marko Autio Kasvatustyön pastori Espoon seurakuntayhtymä RUUHKASUOMEN RIPPIKOULUTILASTO T.
Tuli ennen, ”tuli luonnontilaisissa metsissä” Mikä on metsäpalo? Maastopalo?
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Maatalous ja ympäristönsuojelu
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Väestömuutos Taajamat ovat kasvaneet 16,7 %, yli 73 % pohjois-savolaisista asuu taajamissa nyt Kylät (yli 20 asukkaan tiivistymät) ovat kasvaneet.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
1 STM ja Stakes Rintanen Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille maaliskuussa.
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
KANUUNA+ - vaihtoehtoja Kanuunan laajentumiseen alle asukkaan kuntiin. Kanuunan nuorisopoliittinen arvostus ei ole kehittynyt sen kansallisen ja.
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Toimintaympäristö Asuntokunnat ja perheet Leena Salminen.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Kunnat asukasluvun mukaan
Missä mennään? Tietoa ja tutkimusta rakennetusta ympäristöstä
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Seutuhallitus: Toimenpide-ehdotukset
Kunnat asukasluvun mukaan
Rakennemallin sisältö teemoittain
Kunnat asukasluvun mukaan
Esteettömyys.
Esityksen transkriptio:

KAUPPA YHDYSKUNTIEN KEHITYKSESSÄ Yliarkkitehti Katri Tulkki Kuopio

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä2 Esityksen sisältö  Kauppa ja yhdyskunnat – kehityspiirteitä – Yhdyskuntarakenteen näkökulma – Arkielämän näkökulma  Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja – Kaavajärjestelmän haasteita – Palveluverkkoselvitys – Tiepankki tiedonhallinnan apuna – Uusia suunnitteluperiaatteita tarvitaan  Yhteenveto

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä3 Yhdyskuntarakenne muuttuu  Seutuistuminen kytkee alueita tiiviimmin yhteen - päivittäisen liikkumisen piiri laajenee  Kaupunkiseudut saavat verkostokaupungin piirteitä – monikeskuksisuus – hierarkkisten palvelu- rakenteiden rapautuminen  Yritysten ja asukkaiden sijainti-/asuinpaikan valinnat muovaavat yhdyskuntien rakenteita Kehä III:n ja Tuusulantien liittymä

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä4 Liikennevirtojen solmukohdista houkuttelevia kauppapaikkoja  Kauppakeskus Sello sijoittuu kaupunkiradan ja Kehä I:n risteyskohtaan – Leppävaaran aluekeskukseen  Vapaa-ajan keskus Ideapark sijoittuu Kolmostien varteen – keskelle ”ei-mitään”  Liikennemyymälät - uusia kyläkauppoja?

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä5 Uudet myymäläkeskittymät haastavat keskustojen perinteisen aseman Rami Ratvio/Elämää kaupunkiseudun reunoilla/Elinympäristö ja yhdyskuntasuunnittelu-seminaari

Ari Hynynen / Elinympäristö ja yhdyskuntasuunnittelu -seminaari6 1) 2) 3) VERKOSTOKAUPUNKI Yhdyskuntarakenne voidaan jakaa kolmeen erilaiseen verkostotasoon, jotka ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa. Hitaimmin muuttuva taso on teknisten verkostojen ja muiden fyysisten rakenteiden taso (1). Hitaus johtuu suurten resurssien sitoutumisesta rakenteisiin. Toinen, nopeammille muutoksille altis taso on tuotannon ja kulutuksen paikkojen verkosto (2). Näiden sijaintilogiikka riippuu talouden laajemmista rakenteista. Kolmas, nopeimmalla syklillä muuttuva verkostotaso syntyy ihmisten liikkumisesta ja kotitalouksien sijaintipäätöksistä (3). © Aamulehti / Jukka Ritola © Ari Hynynen

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä7 Isot ja pienet pärjäävät päivittäistavarakaupassa  Pt-myymälöiden lukumäärän väheneminen taittunut  Pienten myymälöiden lukumäärä ja osuus myynnistä kasvanut

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä8 Asuinalueet kehittyvät eri suuntiin  Suurten, yli asukkaan taajamien asuntoalueilla ruokakauppapalvelut parantuneet  Pienten, asukkaan taajamien palvelut olennaisesti heikentyneet ja auton käyttö kauppamatkoilla lisääntynyt. Kuva: Ruokakaupan omalla asuinalueella omaavien osuus Asukasbarometri 2005.

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä9 Kotitalouksien erot kasvavat Kävelymatkan päässä ruoka- kaupasta asuvat kotitaloudet :  Lapsiperheiden osuus vähentynyt.  Aikuistalouksien osuus kasvanut. Käänne kehityksessä 1999 jälkeen  Eläkeläistalouksien osuus vähentynyt, mutta edelleen melko suuri %. Ennakkotietoja Turun, Lahden ja Mikkelin kaupunkiseutuja koskevasta tutkimuksesta

Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä10 Haja-asutusalueista ”ruoka-autioita”?  Suomessa n. 150 kuntaa, joiden haja-asutusalueet ovat vailla ruokakauppaa. Itä-Suomen läänissä on 7 tällaista kuntaa.  Myymäläkato hidastunut 2000-luvulla. Viime vuoden lopulla 611 kyläkauppaa.  Liikennemyymälät korvanneet kyläkauppojen poistumaa.