ITIL Information Technology Infrastructure Library Juuso Angelvuo , Victor Connal
ITIL IT-palvelujen hallintaan suunniteltu käytäntökokoelma. ITILiä aloitettiin kehittämään Englannissa 1980-luvulla. Vuonna 2007 julkaistu ja vuonna 2011 päivitetty viimeisin kokonaisuus ”versio 3” Vuonna 1989 GITMM uudelleennimettiin ITILiksi, koska GITMM ei ollut nimestään huolimatta metodi, ja sitä haluttiin myös markkinoida hallituksen ulkopuolelle.
ITIL historia ITIL on ollut standardi monissa paikoissa 90-luvun puolesta välistä lähtien. ITILin juuret juontuvat vuoteen 1972, kun IBM alkoi tehdä tutkimusta ISMAn eli Information Systems Management Architecturen parissa. Ison-Britannian hallitus alkoi kehittää yleistä ohjeistusta hallituksen IT-operaatioita varten vuonna 1986. Projekti sai nimekseen GITMM (Government Infrastructure Management Method).
ITIL Versio 3 koostuu viidestä kirjasta: · Palvelustrategia · Palvelusuunnittelu · Palvelutransitio · Palvelutuotanto · Jatkuva palvelun parantaminen
Palvelustrategia Palvelu strategia keskittyy auttamaan IT-organisaatiota parantumaan sekä kehittymään pitkällä aikavälillä.
Palvelusuunnittelu Palvelu suunnittelu käsittelee sitä, kuinka suunniteltu palveluratkaisu toimii vuorovaikutuksessa suurempien yritysten ja teknisen ympäristön kanssa. Arkkitehtuuria tarvitaan tukemaan palvelua.
Palvelutransitio Liittyy palveluiden tuottamiseen vaadittuja liiketoiminta käytäntöjä, ja usein kattaa "projekti" puolella IT-liiketoimintaa.
Palvelutuotanto on osa elinkaarta, jossa palvelut ja arvo on toimitettu suoraan kuluttajalle.
Jatkuva palvelun parantaminen Tavoitteena on yhdenmukaistaa ja kohdistaa IT-palveluiden liiketoiminta muuttuviin tarpeisiin tunnistamalla ja toteuttamalla parannuksia IT-palveluihin, jotka tukevat liiketoimintaprosesseja.
ITIL Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Information_Technology_Infrastructure_Library