YK 10 Filosofia ja etiikka 7,0 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Johdatus tutkimusmetodologiaan
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Koulutusohjelman ja linjan valinta, sekä sivuainevalinnat
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Paimion lukio, Heikki Turpeinen Ylioppilaskokeiden aikataulua syksy 2012 ja kevät 2013 Vanhempainilta ja infot Paimion lukiossa TERVETULOA.
YK 10 Filosofia ja etiikka 7,0 op
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Oulun aikuislukio 2014.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Lukiolaisen opintopolut
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
FT, yliopistonlehtori Reija Satokangas
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
Opintoasiainsuunnittelija Anu Aunela Eläinlääketieteellinen tiedekunta WebOodin tenttityökalu eläinlääketieteellisessä.
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
YK 10 Filosofia ja etiikka 7,0 op Kurssin johdantoluento 8. syyskuuta 2016 PI.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
FILOSOFIA Filosofia oppiaineena Itä-Suomen yliopistossa (Joensuun kampus) filosofian opetusta annetaan filosofia- ja oikeusfilosofia-nimisissä.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Abien vanhempainilta Tervetuloa!. Lukuvuoden tapahtumia/abit Syksyn yo-kokeet – jakson koeviikko – Syysloma.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ykkösten vanhempainilta
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Esityksen transkriptio:

YK 10 Filosofia ja etiikka 7,0 op Kurssin johdantoluento 4. syyskuuta 2014

Tämän luennon asioita Kurssin tavoitteet, rakenne, sisältö, arvostelu, käytännön järjestelyt Vaihtoehtoinen suoritustapa Kurssin korvaamisesta

Opintojakson tavoite Kurssin suoritettuaan opiskelija tuntee filosofian ja etiikan peruskysymyksiä ja historiallisia suuntauksia Kurssilla harjoitellaan (ja harjoitetaan) luentojen seuraamista, muistiinpanojen tekemistä ja niistä oppimista argumentointia keskustelua ryhmätyötaitoja tieteellistä kirjoittamista kirjallisuuden lukemista

Miksi yleisopinnoissa on YK10? Teologian kandidaatin/maisterin odotetaan olevan kristinuskon ja uskonnon asiantuntija etiikan asiantuntija maailmankatsomuksellisten asioiden asiantuntija Filosofian ja etiikan perustiedot kuuluvat akateemiseen yleissivistykseen Suurelle/suurimmalle osalle opintojakso ainoa mahdollisuus perehtyä filosofiaan ja etiikkaan

Apuvälineitä Weboodi (haku: Filosofia ja etiikka, 10507) Kurssin kotisivut blogissa http://blogs.helsinki.fi/filosofia-ja-etiikka/

YK10-kurssin rakenne sl 2014 syyskuu lokakuu marraskuu 4.9. info Filosofian luennot 8.9.-29.9. Fil. tentti 10.10. Saarisen kirja Filosofian ryhmät 17.9.-15.10. Etiikan ryhmät 29.10.-26.11. Etiikan luennot 27.10-27.11. Tentti 28.11

Suoritusaika Koko opintojakso suoritettava lukuvuoden 2014- 2015 kuluessa (vaihtoehtoisena tentti 17.11.2014) Kevätlukukaudella on enää vain filosofian luentojen, Saarisen kirjan ja etiikan luentojen rästitenttimahdollisuudet 16.1.2014 ja kesäkuun 2015 kesätentissä Opintojaksoa tai sen osia ei voi suorittaa yksilöllisesti sovitulla tavalla

Filosofian luennot ja filosofian tentti filosofian luennot alkavat ma 8.9. ilmoittautuminen WebOodissa aineistoa Blogissa: lisätään kurssin edistyessä suoritetaan tenttimällä filosofian tentti 10.10. (rästi 16.1. ja 1. kesätentti) kaksi osiota, jotka tentitään samalla kertaa (osasuoritus ei mahdollinen) 1. filosofian luennot, 2. Esa Saarinen, Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin Rästitentteihin ilmoittaudutaan WebOodissa

Filosofian tentin rakenne filosofian luentoja koskeva osio sarja lyhyitä kysymyksiä kysymykset koskevat keskeisiä filosofisia käsitteitä Saarisen kirjaa koskeva osio esseetehtävä (voi valita kahdesta) esseetehtävät ovat kurssikotisivulla olevasta luettelosta

Filosofian luentojen aihepiirejä Mitä filosofia on? Nykyajan filosofia Metafysiikka Epistemologia eli tietoteoria Logiikka ja argumentaatio Tieteenfilosofia Uskonnonfilosofia

Ryhmät Sekä filosofian osuuteen että etiikan osuuteen kuuluu ryhmätyöskentelyä Ilmoittautuminen WebOodissa HUOM: ELIMINOI PÄÄLLEKKÄISYYDET MUUN OPETUKSEN KANSSA ryhmiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus ryhmiä ei voi korvata osasuorituksena millään tavalla

Ryhmäohje (tarkennus) Ryhmissä perehdytään filosofian ja etiikan kysymyksiin lukemalla kirjallisin töin keskusteluin ryhmäharjoituksin Tapaamisiin kuuluu valmistavia tehtävä Läsnäolo ryhmissä on pakollista yksittäisiä poissaoloja voi korvata vain lisätehtävillä Teologinen tiedekunta / Jaana Hallamaa / YK 10 Etiikan luento 2.11.2012

Filosofian ryhmät Aikataulu 17.9.-15.10 Aineisto jaossa filosofian luennolla perjantaina 12.9. ja/tai on haettavissa systemaattisen teologian osastolta kopiokoneen vierestä (Vuorikatu 3 ,4 krs).

Etiikan ryhmät Aikataulu 29.10.- 26.11. Aineisto jaossa luennolla maanantaina 27.10. ja/tai on haettavissa systemaattisen teologian osastolta kopiokoneen vierestä (Vuorikatu 3 ,4 krs).

Etiikan luennot ja tentti etiikan luennot alkavat ma 27.10. klo 12-14 ilmoittautuminen WebOodissa etiikan luentojen tentti 28.11. rästi 16.1.2015 ja 1. kesätentti kesällä 2015 Rästitentteihin ilmoittaudutaan WebOodissa Huom: 1. etiikan luento: 27.10. ja 2. luento: 3.11. to 30.10. ja pe 31.10. ei ole luentokertaa ohjeet annetaan ma 27.10.

Etiikan luentojen lähtökohta ja luonne Etiikan luennot pohjaksi edellytetään lukion etiikan (uskonto tai elämänkatsomustieto) kurssin tiedot – kerrataan keskitytään eettisten peruskäsitteiden opiskeluun perehdytään käsitteelliseen ajatteluun tarkastellaan peruskysymyksiä, jotka valottavat metaetiikkaa teologista etiikkaa

Etiikan luennot etsivät vastausta kysymyksiin: Kuinka etiikasta on eri aikakausina ajateltu: miten käsitys etiikasta on kehittynyt Mikä on ihmisten moraalikäsitysten perusta: onko moraali relatiivista / objektiivista Miten vakaumukset vaikuttavat moraaliin: moraalin ja uskonnon suhde

Arvostelu Kurssi koostuu kolmesta pääosasta: 1. Filosofian luennot ja Saarisen kirja + tenttiminen 2. Etiikan luennot + tenttiminen 3. Filosofian ja etiikan ryhmät Osan 1. osuus on 3,49 op (n. 50%) Osan 2. osuus on 1,75 op (25%) Osan 3. osuus 0,88 op + 0,88 op = 1.76 (n. 25%) Opintojakson loppuarvosanaksi tulee näille osille kuuluvien opintopisteiden mukaan painotettu keskiarvo pyöristettynä kokonaislukuun osiot arvostellaan asteikolla 0-5 jokainen osio on suoritettava hyväksyttävästi (vähintään arvosana 1)

Vaihtoehtoinen suoritustapa Koko opintojakson voi suorittaa kirjatenttinä 17.11.2014 Tentittävä yhtenä kokonaisuutena rästitenttipäivät 16.1.2015, ja kesäkuun I kesätentti v. 2015 ilmoittautuminen WebOodissa kohdassa Filosofia ja etiikka (YK10), vaihtoehtoinen suoritustapa. tentissä esseekysymys/-kysymyksiä + sarja osakysymyksiä.

Vaihtoehtoinen suoritustapa kirjallisuus P. Määttänen, Filosofia: Johdatus peruskysymyksiin (282 s.) E. Saarinen, Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin (420 s.) D. Papineau (toim.), Filosofia johdatus peruskysymyksiin (215 s.) M-L Kakkuri-Knuuttila & K. Heinilahti (toim.), Mitä on tutkimus. Argumentaatio ja tieteenfilosofia (7-179, yht. 177 s.) J. Baggini & P. S. Fosl, Etiikan pikkujättiläinen (333 s.) P. Järveläinen (toim.), Kristinusko ja moraali (111 s.) 2.11.2012

Kurssin korvaamisesta Ohjeet kurssin korvaamisesta muilla opinnoilla löytyvät Flammasta Teol. tdk ->Opinnot, opiskelu, valmistuminen https://flamma.helsinki.fi/portal/units/teologinen?_nfp b=true&_pageLabel=P11000151551367565411454& contentId=HY295936&placeId=HY294149 Ohjeet koskevat niitä, jotka ovat aiemmin suorittaneet filosofian ja/tai etiikan kursseja yliopistossa.

Kurssista voi antaa palautetta Palautetta suoraan opettajille opetustilanteiden yhteydessä Opettajien vastaanottoaikoina

Kysymykset ja tiedustelut Jos yleistä kysyttävää, saa kohta kysyä Yksittäistapauksia koskevat kysymykset luennon päätyttyä Yleiset tutkintoon liittyvät kysymykset (esim. ILMOITTAUTUMISTA KOSKEVAT ASIAT)  opintotoimisto tai amanuenssi Myöhemmin voi kysyä opetuksen yhteydessä . Vältä sähköpostin käyttöä: monet kysymykset koskevat kaikkia Intoa ja sinnikkyyttä opiskeluun!

Filosofian ja etiikan kurssi ja klassiset yliopisto-opinnot Koulutuksen perustana keskiaikaisissa luostari- ja kaupunkikouluissa septem artes liberales (seitsemän vapaata ”taitoa”): trivium (kolme tietä) (vrt. triviaalikoulu) grammatiikka (latinan kielioppi) retoriikka (puhetaito) dialektiikka (logiikka) quadrivium (neljä tietä) aritmetiikka geometria musiikki astronomia

Filosofian ja etiikan kurssi ja klassiset yliopisto-opinnot Yliopisto syntyi 1200-luvun kuluessa oppineiden ja opiskelijoiden yhteenliittymänä ammattikuntalaitoksen mallin mukaan Pariisissa, Bolognassa ja Oxfordissa. Yliopistossa oli neljä tiedekuntaa: perusopetusta antava artistinen tiedekunta (vrt. Faculty of Arts) filosofian maistereille jatkokoulutusta antavat, soveltavia tieteitä edustavat tiedekunnat teologinen oikeustieteellinen lääketieteellinen

Artistisen tiedekunnan opinto-ohjelma Artistinen eli filosofinen tiedekunta opetti seitsemää vapaata tiedettä (septem artes liberales) kolmea filosofista ainetta: metafysiikka luonnonfilosofia moraalifilosofia Kouluopintojen jälkeen 8-10 vuotta opintoja artistisessa/filosofisessa tiedekunnassa Opintonsa hyväksyttävästi suorittaneet olivat filosofian maistereita (mestareita).

Maisterintutkinnon jälkeen? Filosofian maisterit siirtyivät hallinnon palvelukseen tai jatkoivat opintojaan. Osa maistereista jatkoi opintojaan ylemmissä tiedekunnissa lisensiaatiksi tai tohtoriksi. Lisensiaatilla oli oikeus antaa yliopisto-opetusta (opetuslisenssi) Tohtori oli oman alansa oppinut, joka oli julkisessa väitöstilaisuudessa osoittanut kyvykkyytensä. Nykyisessä teologian maisterin tutkinnossa voi nähdä heikkoja jäänteitä filosofisista ja artistisista perusopinnoista.

Klassinen yliopistoihanne Keskiajalta lähtien oppineiden ja opiskelijoiden yhteisö ymmärrettiin vapaaksi. Vain yliopistossa on säilynyt keskiaikaiseen ammattikuntalaitokseen perustuva sisäinen rakenne: oppilas, kisälli, mestari. Yhteistä työtä määrittää tiedonhalu ja älyllinen uteliaisuus. Opiskelu ei tähtää (vain) ammattiin vaan sivistymiseen (lat. civis, kansalainen). Tausta-ajatus: Yhteiseen aate- ja oppiperintöön perehtyminen muuttaa ihmistä. Opinnoille ei aseteta (tutkinnon suorittamisen lisäksi) tarkoin määriteltyjä tavoitteita.