UE1 11.9.2006© Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Advertisements

Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
ANTIIKKI.
Mitä on fundamentalismi? Fundamentalismin ja uskonnollisen suvaitsevaisuuden rajankäyntiä Kimmo Ketola Kirkon tutkimuskeskus.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Valittu kansa – Israel vai me?
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Uskonnon merkitys Mikä asema uskonnolla on tämän päivän maailmassa?
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
USKONTO JA KULTTUURI.
1/ Joni Valkila ”Fundamentalismin seuraukset” Uskontojen uhrien tuki UUT ry Sitoutumaton yhdistys, jonka tavoite on.
Raija Erkkilä, 2006 Nuoruus ja tunteet Tunnekohteiden murros (12-15 v.)
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnot ilmiöinä.
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Mitä humanismi on? Mitä humanismi tarkoittaa elämänkatsomustiedossa?
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Islamilainen kulttuuri
Islam 1,5 mrd 35 milj. Euroopassa 2. suurin uskonto Syntyi 600-luvulla
Uskonnon vapaus ja yhteiskunnan koululaitos
Jumala.
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Uskonto ja yhteiskunta
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
15. Uskonto yhteiskunnassa
Yksilön lyhyt historia
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Uskonnon ulottuvuudet
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
Mitä uskonto on?.
OPETUSVINKKI.
Uskonnon määritelmiä uskoa YLILUONNOLLISEEN PYHÄN kunnioittamista
5 Hindulaisuus.
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
RITUAALIT UE1 LAJM.
1. Jakso.
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
Uskonnonpsykologisia ilmiöitä
KPL 2. ALKUPERÄISKANSO-JEN USKONNOT
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
Mikä on elämänkatsomus?
1. MITÄ USKONTO ON ?.
Mikä on elämänkatsomus?
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Kirjoittajaprofiilit
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
2.2 Kulttuuriperintö.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008

UE © Anne Rongas 2006 Uskonnon merkitys  Mikä asema uskonnolla on tämän päivän maailmassa? Marx: Uskonto on kansan oopiumia, josta ihmiset on vapautettava. Freud: Uskonto on ihmissuvun neuroosi, josta me joskus paranemme.  Uskonto poliittisena keppihevosena?  Henkilökohtainen maailmasuhde

UE © Anne Rongas 2006 Uskonnon merkitys näkyy monessa

UE © Anne Rongas 2006 Maailmankuva  Uskonto kytkeytyy monilla sidoksilla aikaan ja kulttuuriin  Eri aikoina kuva maailmasta on vaihdellut ja heijastunut myös uskontoon  Ero idän ja lännen uskontojen välillä  Keskeinen kysymys: Kuuluuko maailmankuvaan tuonpuoleinen?  Kaikkiin kulttuureihin on kuulunut uskonto jossakin muodossa

Maailmankuvat muuttuvat

UE © Anne Rongas 2006 Maailmankatsomus  Jokaisella ihmisellä, tiedostettu tai tiedostamaton kokonaisnäkemys elämästä.  Sisältää arvomaailman, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen.  Ohjaa ajattelua, valintoja.  Elämänkatsomus yksilöllinen vastaus: kuka olen, mitä voin toivoa, miten tulisi elää

UE © Anne Rongas 2006 Uskonnonvapaus  Demokraattisten valtioiden keskeisimpiä vapauksia (YK:n ihmisoikeuksien julistus)  Perustuslaki, uskonnonvapauslaki  Positiivinen vapaus (länsimainen tulkinta): vapaus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa  Negatiivinen vapaus vapautta uhkasta: entisissä sosialistivaltioissa valtio suojeli ihmisiä uskonnolta

UE © Anne Rongas 2006 Kysymys lasten uskonnonvapaudesta: uusi uskonnonvapauslaki  Lapsen uskonnollinen asema Uuden uskonnonvapauslain mukaan lapsen huoltajat päättävät yhdessä lapsen uskonnollisesta asemasta. Se ei enää määräydy automaattisesti huoltajien (vanhempien) mukaan. Mikäli huoltajat eivät pääse asiasta sopuun, voi huoltajana toimiva äiti päättää yksin lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan vuoden kuluessa lapsen syntymästä. Kuitenkin jos tuomioistuin on päättänyt tehtävien jaosta huoltajien kesken toisin, noudatetaan tuomioistuimen päätöstä vuotiaan lapsen uskonnollisen aseman muutokset edellyttävät lapsen ja huoltajien samanmielisyyttä. Huoltajat päättävät lapsen uskonnollisesta asemasta kuitenkin siten, että 12 vuotta täyttänyt henkilö voidaan liittää uskonnolliseen yhdyskuntaan tai ilmoittaa eronneeksi siitä vain omalla kirjallisella suostumuksellaan. 15 vuotta täyttänyt henkilö voi huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä. Entiseen tapaan 18-vuotias voi itsenäisesti päättää uskonnollisesta asemastaan.

UE © Anne Rongas 2006 Uskonto ilmiönä  ”Uskonto on yhteisöä koossa pitävä voima.” (Emil Durkheim)  ”Uskonto on uskoa yliluonnolliseen.” (E.A. Hoebel)  Uskonto on seurausta ihmismielen luonnollisista toimintamekanismeista, tavasta jäsentää maailmaa. (Kognitiivinen uskontotiede)  Uskonto on pyhän (sakraalin) aluetta elämässä; erotuksena maalliseen (profaaniin).  Ja noin 300 muuta määritelmää.

UE © Anne Rongas 2006 Uskon, uskomme vai en, emme  Uskonto henkilökohtaisena kokemuksena  Jumalayhteys  Uskonnon sosiaalinen ulottuvuus  Ei empiirisen tieteen tavoitettavissa  Usko ja epäily  Relativisimi

UE © Anne Rongas 2006 Teos (kreikkaa) = Jumala  teisti uskoo kaikkivoipaan Jumalaan  ateisti ei usko yliluonnollisiin voimiin  panteistin mielestä jumaluus on kaikkialla  monoteisti uskoo yhteen Jumalaan  polyteisti uskoo yhtä aikaa moniin jumaliin  Kotitehtävä: mitä ovat agnostismi, animismi, deismi, satanismi ja totemismi?