Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
LÄHDETÄÄN KOKEILEMAAN!
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Kuvakäsikirjoitus.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Kuinka puhdistetaan vessanpönttö
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Lattiatyynyt Iida Mansikka 9.c Puolalan koulu Tekstiilityön sisustusjakson lopputyö
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
TVT (vaka) Projektitehtävä
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Tyylimäärittelyjen käyttö Nykyaikana html-dokumentin (webbisivun tai webbisivuston) muotoilu tehdään kätevimmin tyylimäärittelyjen avulla (CSS-määrittelyt)
Tekstien moniäänisyys
4. MONO-päivä Klo
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
:,: Tänään kasvaa meille
Esityksen transkriptio:

Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto Havainnointi ja tutkiminen A2 Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto Kuva: Tuovi Eskola Aihe: Syvennetään ajatuksia ympäristöstä liittyvästä muotoilusta. Keskustellaan kuvaesityksen avulla laajempien kokonaisuuksien kuten leikkipuiston suunnittelusta. Tutustutaan aivomyrsky-ideointimenetelmään ja ideoidaan unelmien leikkipuisto sekä koulun piha. Perustetaan luokan yhteinen suunnittelutoimisto ja raken­netaan pienoismalli unelmien leikkipuistosta tai koulun pihasta käyttäen luovasti erilaisia kierrätysmateriaaleja.

MUTKU sisältää monia mielenkiintoisia asioita MUTKU sisältää monia mielenkiintoisia asioita! Tänään jatketaan kakun ensimmäiseen lohkoon ja muotoilun maailmaan tutustumista. Tavoite: Toisen kaksoistunnin tavoite on, että oppilaiden ymmärrys muotoilun roolista ympäristössä syvenee. Oppilas saa uusia eväitä rohkeaan ideointiin ja oppii jakamaan ideoitaan muiden kanssa. Oppilaat ymmärtävät muotoilun olevan esineiden lisäksi myös tilojen ja laajojen kokonaisuuksien suunnittelua.

KUVAESITYS JA KESKUSTELU (20 min)   Katsotaan yhdessä opettajan johdolla kuvaesitys, jossa esitellään mm. innovatiivisia tanskalaisia leikkipuistoja, jotka on suunnitellut Monstrum –suunnittelutoimisto. http://www.monstrum.dk/ Jaetaan omia mielipiteitä puistoista ja muista kuvista Tanskalainen suunnittelutoimisto Monstrum suunnittelee satumaisia leikkikenttiä Kuva: Monstrum

… sillä leikkipuistotkaan eivät synny itsestään Muotoilua arjessa: Rullalauta eli skeittidekki (esinemuotoilu) ja sen yksityiskohdat kuten renkaat ja metalliset gripit Tarrat (graafinen suunnittelu, logojen suunnittelu, mainossuunnittelu) T-paita (logosuunnittelu, mainossuunnittelu) Patteri (teollinen muotoilu) Kuva: Sanna Ritvanen

Kuva: Sanna Ritvanen

Tämän kiipeilytelineen on suunnitellut leikkikenttiä suunnitteleva arkkitehti. Miten hän on mielestäsi onnistunut työssään? Mistä asioista pidät? Mikä tuntuu toimivalta ratkaisulta? Kuva: Monstrum

Erilaiset tilat kuten leikkipuistot ja koulun pihat ovat aina jonkun suunnittelemia ja niiden tekemisessä on ollut monia vaiheita. Kuva: Monstrum

Suuretkin kokonaisuudet alkavat ideoinnista ja luonnostelusta. Kuva: Saara Salama

Mallikappaleen avulla suunnitellaan lopullinen työ. Kuva: Liikkuva Linna

Tässä näet vielä rakennusvaiheessa olevan kiipeilytelineen. Kuva: Monstrum

Tässä on valmis kiipeilyteline leikkipuistossa. Kuva: Monstrum

Oletko esimerkiksi koskaan pysähtynyt pohtimaan, miksi rakennusten seinät ovat suoria? Kuva: Monstrum

Kiinnitä huomiota ympäristön pieniin ihmeisiin Kiinnitä huomiota ympäristön pieniin ihmeisiin. Joskus pieni ja tuttu asia voi antaa idean johonkin uuteen, suureen ja ihmeelliseen. Kuva: Laura Pokela

Kuva: Liikkuva Linna

Kuva: Monstrum

AIVOMYRSKY-TEHTÄVÄ: UNELMIEN LEIKKIPUISTO (10 min)   Tutustutaan Brainstorming (’aivoriihi’) -ryhmätyömalliin ja sen käyttämiseen ideoinnin tukena. Aluksi selitetään Brainstormingin idea: Tärkeintä on ideoiden määrä, ei niiden laatu. Eli siis pöhköltäkin tuntuvat ideat ovat enemmän kuin sallittuja. Kirjataan ylös kaikki ideat, mitä mieleen juolahtaa. Itse asiassa usein hölmöistä ideoista syntyy parhaat ideat ja jotain uutta. Kaikkien ideat ovat kaikkien käytössä, niitä on tarkoitus jakaa kaikkien kesken. Tarkoituksena on tuottaa yhteisiä ideoita yhdessä. Opettaja voi alustaa tehtävän esim. ’Nyt luokkanne toimii suunnittelutoimistona. Tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon ideoita nopeasti. Tässä kisassa/leikissä nopeus ratkaisee (vrt. Pictionary/Alias).’ Jaetaan luokka 4-6 ryhmään. Jokaiselle ryhmälle annetaan paljon post it -lappuja, kullekin ryhmälle oma värinsä. Jokaiselle ryhmälle sovitaan myös oma kohta seinässä tai liitutaululla. Ideoidaan ja suunnitellaan yhdessä Unelmien leikkipuisto: Mitä siellä on? Millainen se on? Mitä materiaaleja siellä on käytetty? Missä ympäristössä puisto sijaitsee? - Tuottakaa niin monta ideaa aiheesta kuin pystytte! Ryhmille annetaan 3 minuuttia aikaa tuottaa mahdollisimman monta ideaa aiheesta ’unelmien leikkipuisto’. - Kirjatkaa ylös kaikki ideat, mitä mieleen juolahtaa, myös hassuimmat. - Kirjoittakaa ideanne yhdellä sanalla post it -lapuille, voitte myös piirtää ideat yksinkertaisilla kuville. - Kiinnittäkää laput taululle oman ryhmänne alueelle. Ideoinnin jälkeen jokainen ryhmä valitsee seinältä KAIKKIEN ryhmien ideoista viisi kiinnostavaa ideaa jatkokäyttöön. Jos tilaa on riittävästi, voi useampi ryhmä valita ideoita samaan aikaan. Älä irrota lappua seinästä, vaan kopioi sana tai kuvio omaan luonnoskirjaasi. Kirjatkaa valitut ideat ylös yhdessä ryhmän kanssa. Aikasuositus 5 min AIVOMYRSKY: UNELMIEN KOULUNPIHA (15 min) Ideoikaa samaan tapaan ryhmissänne Unelmien koulunpiha. - uuteen tehtävään käytetään inspiraationa valittuja viittä ideaa leikkipuistosta. Jälleen on 5 minuuttia aikaa kirjata ideat lapuille. Tämän jälkeen jokainen ryhmä valitsee viisi suosikkiaan omista lapuistaan ja esittelee ajatukset lyhyesti koko luokalle. Lopulliset ideat kirjoitetaan muistiin myös luonnoskirjaan. AIVOMYRSKY (brainstorm) on nopea ryhmässä toteutettava ideointitapa, jossa tärkeintä on ideoiden määrä. Aivomyrskyssä kirjataan ylös kaikki mieleen juolahtavat ideat, myös ne pöhköimmät. Tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon ideoita nopeasti ja vapaasti. Parhaat jutut syntyvät usein juuri hölmöiltä tuntuvista ideoista! Kuvat: SuoMu, Tero Juuti

Lisää kuvia Monstrumin suunnittelemista leikkipuistoista löydät täältä: http://www.monstrum.dk/ UNELMIEN LEIKKIPUISTO / KOULUN PIHA   Perustetaan luokan yhteinen suunnittelutoimisto ja rakennetaan pienoismalli unelmien leikkipuistosta tai koulun pihasta yhdistellen vapaasti erilaisia materiaaleja. Kuva: Tuovi Eskola