Tiedeopiskelu CERNissä
Ohjelman tavoite Kiinnostuksen herättäminen fysiikkaan kansainvälisen huippututkimuksen avulla Kehittää modernin fysiikan opetusta ja integroida CERNin tutkimustulokset lukion fysiikan opetussuunnitelmaan huomioiden paikalliset olosuhteet. Tukea yhteistyötä lukion eri oppiaineiden välillä, lukioiden välillä lukioiden ja yliopistojen sekä lukioiden ja CERNin välillä. Rohkaista lukion opettajia ja opiskelijoita tiedottamaan CERNin tutkimuksista. Lisätä fysiikan arvostusta sekä motivoida ja houkutella opiskelijoita ja suurta yleisöä kiinnostumaan modernista fysiikasta.
Kuva osasta Cernin nykyistä tietokonehuonetta. Tietotekniikkaa CERNissä
”Lopulta meillä on vain yksi iso tietokone maailmassa”
Tiedon kulku DataGridissä
Suprajohtavuus Suprajohtavuudella 2 ominaisuutta: ei resistanssia ja magneettikenttä ei tunkeudu siihen Vaatii erittäin alhaisen lämpötilan
Opiskelu CERNissä Fyysikko Jaakko Koivuniemi luennoi suprajohtavuudesta ”Voi olla, ettei huoneenlämmössä toimivaa suprajohdetta löydetä koskaan.”
Suprajohteet CERNissä Dipoli-magneetteja käytetään hiukkaskiihdyttime ssä kääntämään hiukkasia Näitä korkealuokkaisia dipoli-magneetteja CERN tilaa myös Suomesta
Sovellutukset
Antimateria Mitä antimateria on? jokaista materiahiukkasta vastaa antimateriahiukkanen antimateriahiukkasella päinvastainen varaus materian ja antimaterian kohtaaminen suuri määrä energiaa
Antivetyä valmistetaan tutkimuksia varten Tutkitaan materian ja antimaterian eroja miksi maailmankaikkeus koostuu materiasta eikä antimateriasta? miksi materia voitti antimaterian alkuräjähdyshetkellä Antimateria CERNissä Tällä hetkellä 3 koetta Cernissä: Athena Atrap Asacusa
lääketiede (PET-kuvauksessa saadaan tarkkoja kuvia elimistön kudoksista) mahdollisesti tulevaisuudessa avaruusaluksien polttoaineena aseet Antimaterian käyttö
Ongelmat antimaterian tuottaminen kallista varastoiminen hankalaa