Tiedeopiskelu CERNissä. Ohjelman tavoite  Kiinnostuksen herättäminen fysiikkaan kansainvälisen huippututkimuksen avulla Kehittää modernin fysiikan opetusta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aarne Keränen ja Teemu Jämsä Madetojan musiikkilukio
Advertisements

(Anti)materian perusomituisuudet Materia vs antimateria Vuorovaikutukset Antikvarkit Antigluonit Jokapäiväinen aine, jonka koemme ympärillämme.
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Avaruusfysiikka Tutkimuskohteet Suurienergiaiset hiukkaset Aurinko
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
EMMA-koe (Experiment with MultiMuon Array) • PET-keskuksessa tutkitaan PET-kuvauksiin käytettäviä radioaktiivisia merkkiaineita • Merkkiaineiden toiminta.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Aineen rakenteen standardimalli
Suprajohteet.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula,
Mesoskooppinen Josephsonin ilmiö
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki maailman aine koostuu ainehiukkasista. Aineen lisäksi on olemassa niin sanottua antiainetta. Antihiukkaset muistuttavat ainehiukkasia niin paljon,
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Niko Johansson ja Ville Paasonen
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Sähköinen tentti Suomen korkeakouluille Tilanneraportti Synergiaryhmälle Totti Tuhkanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tytöt teknologian taitajiksi
Fysiikan laitos Jyväskylän yliopisto
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Aktivoi opiskelijoitasi!
PET:n käyttö PSHP:ssa EL Kalle Sipilä
Avoin julkaiseminen hiukkasfysiikassa ja kosmologiassa Syksy Räsänen Helsingin yliopisto, fysiikan laitos ja Fysiikan tutkimuslaitos.
Jyväskylän yliopisto Fysiikan laitos.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
MOTIVAATIO.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Kokeellista kemiaa. Tavoitteet: Tutustua kemian keskeisiin työmenetelmiin. Tekemään yksinkertaisia tutkimuksia ja töitä pienissä ryhmissä. Saada lisävalmiuksia.
Suprajohtavuus Antti Leino & Matias Knuuti.
Mikä on CERN? Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire.
Tieteellinen julkaiseminen hiukkasfysiikassa Syksy Räsänen Helsingin yliopisto, fysiikan laitos ja Fysiikan tutkimuslaitos Avoin.
ENNAKKOTIETOJA SYYSKUUSSA 2013 JULKAISTAVASTA T-MEDIAN LUOTTAMUS & MAINE -TUTKIMUKSESTA: Julkaisemme yhdessä Talouselämän kanssa listan Suomen hyvä- ja.
Seppo Ikäheimo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Teleporttaa avatarisi Sotunkiin!
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
by Amanda Auvinen & Santeri Neuvonen
CERN-TIEDEOPISKELUPROJEKTI
Fuusioenergia Elina Kallijärvi LV15J Jaakko Köykkä 15IBB
Tulevaisuuden energiantuotanto
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Lääkeaineet Ennen laboratorion lääkeaineita ihmiset käyttivät lääkkeinä luonnosta saatavia aineita kuten piharatamoa ja pajunkuorta. Kasvit ovat parantamistaidon.
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Toiminnallinen tiedepäivä
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
Kumma nimi yrittäjyydelle…
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Opetussuunnitelmatyö
Lukio.
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Opettajankoulutus muutoksessa
Esityksen transkriptio:

Tiedeopiskelu CERNissä

Ohjelman tavoite  Kiinnostuksen herättäminen fysiikkaan kansainvälisen huippututkimuksen avulla Kehittää modernin fysiikan opetusta ja integroida CERNin tutkimustulokset lukion fysiikan opetussuunnitelmaan huomioiden paikalliset olosuhteet. Tukea yhteistyötä lukion eri oppiaineiden välillä, lukioiden välillä lukioiden ja yliopistojen sekä lukioiden ja CERNin välillä. Rohkaista lukion opettajia ja opiskelijoita tiedottamaan CERNin tutkimuksista. Lisätä fysiikan arvostusta sekä motivoida ja houkutella opiskelijoita ja suurta yleisöä kiinnostumaan modernista fysiikasta.

Kuva osasta Cernin nykyistä tietokonehuonetta. Tietotekniikkaa CERNissä

”Lopulta meillä on vain yksi iso tietokone maailmassa”

Tiedon kulku DataGridissä

Suprajohtavuus  Suprajohtavuudella 2 ominaisuutta: ei resistanssia ja magneettikenttä ei tunkeudu siihen  Vaatii erittäin alhaisen lämpötilan

Opiskelu CERNissä  Fyysikko Jaakko Koivuniemi luennoi suprajohtavuudesta  ”Voi olla, ettei huoneenlämmössä toimivaa suprajohdetta löydetä koskaan.”

Suprajohteet CERNissä  Dipoli-magneetteja käytetään hiukkaskiihdyttime ssä kääntämään hiukkasia  Näitä korkealuokkaisia dipoli-magneetteja CERN tilaa myös Suomesta

Sovellutukset

Antimateria Mitä antimateria on?  jokaista materiahiukkasta vastaa antimateriahiukkanen  antimateriahiukkasella päinvastainen varaus  materian ja antimaterian kohtaaminen  suuri määrä energiaa

Antivetyä valmistetaan tutkimuksia varten Tutkitaan materian ja antimaterian eroja miksi maailmankaikkeus koostuu materiasta eikä antimateriasta? miksi materia voitti antimaterian alkuräjähdyshetkellä Antimateria CERNissä Tällä hetkellä 3 koetta Cernissä: Athena Atrap Asacusa

lääketiede (PET-kuvauksessa saadaan tarkkoja kuvia elimistön kudoksista) mahdollisesti tulevaisuudessa avaruusaluksien polttoaineena aseet Antimaterian käyttö

Ongelmat  antimaterian tuottaminen kallista  varastoiminen hankalaa