31.3.2009 Kasvokkain median kanssa. Viestintäjohtaja Minna Koljonen Mainostoimisto Dot Design Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Dialogi William Isaacs.
Päivitä työnhakutaitosi
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Tuokio puhe-esiintymis-taidoille
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Katso Aitolasta lisää:
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Listening comprehension
Preppaus ENA 4.
Suullisen esityksen esittäminen
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kommentti ÄI1.
TYÖHAKEMUS.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Palautetaidot ja opponointi
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Huolen puheeksiottaminen
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Palautetaidot ja opponointi
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Sanaton viestintä Sanattoman eli nonverbaalisen viestinnän osa-alueet:
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Haastatteluun valmistautuminen
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Millainen esiintyjä? Luotettava Innostunut Väsynyt Ujo Avoin Kyllästynyt Osaava Epävarma Eloisa.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Päättötyön esittelyohjeet
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Nonverbaalinen viestintä Elekieli – puhumisen lahjomattomin taso.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
Puhetilanteen kieli.
Videoesitelmät FIBS 5 kevät 2016.
ESSEE.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Kirje, sähköposti, blogi
MEDIAA TUTKIMASSA.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Hissipuheen anatomia Kuka olet ja mistä yrityksestä.
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Muokattu Soili Fabritiuksen materiaalista
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Esityksen transkriptio:

Kasvokkain median kanssa. Viestintäjohtaja Minna Koljonen Mainostoimisto Dot Design Oy

Median kuuluu olla utelias!

Medioitu puheviestintä tarkoittaa kaikkea sitä puhetta, johon sähköinen media on osallisena. Mediaesiintymisen erikoispiirteenä on suoran vuorovaikutuksen puuttuminen puhujan ja kuuntelijan väliltä. Mediaesiintyminen

Esiintyjästä muodostuva mielikuva Esiintyjästä muodostuva mielikuva vaikuttaa siihen, miten hänen esittämäänsä asiaan suhtaudutaan. Televisioon sopivana viestintätyylinä pidetään mm: pienieleistä, keskustelunomaista ja yhteistyöhaluisuutta ilmaisevaa puhetapaa sekä ystävällisyyttä sekä rehellisyyttä osoittavaa viestintää

Haastateltavana mediassa Nonverbaalinen viestintä: vaatetus, eleet, ilmeet ja liikkeet, asennot, tilankäyttö Viestintätyyli: avoin, rehellinen, ystävällinen Puheen sisältö: informatiivisuus, täsmällisyys, elävyys Vuorovaikutus: toimittajan ja haastateltavan välinen vuorovaikutus ja kontakti

Vaikutelmien syntyminen Esiintymistaidot: nonverbaalinen viestintä, kohdentaminen, havainnollistaminen, perusteleminen. Television omat ilmaisukeinot: televisiokuvaus, kuvakoot, -kulmat, -leikkaukset sekä kameran liikkeet, reaktio-otokset. Visuaalisuus: tausta, esiintyjän maskeeraus ja pukeutuminen.

Kun sinua haastatellaan… Toimittajat voivat pyrkiä vaikuttamaan haastateltavaan niin, että saavat toisen osapuolen avautumaan myös arkaluontoisissa asioissa Älä anna toimittajan mediastatuksen hämätä – ovat tavallisia ihmisiä Pysy asiassa, puhu selkeästi, rauhallisesti ja järjestelmällisesti On hyvä kertoa asiat eläväisesti - koskettava tai hauska juttu vaikuttaa enemmän kuin pelkkä numerofakta Pyydä (lehti)juttu tarkistettavaksi aina ennen julkaisua

Kun sinua haastatellaan… Usko mitä sinulle sanotaan – studiohenkilökunta koostuu ammattilaisista Jos toimit tarkoituksenmukaisesti ja edustavasti, saattaa toimittajaa kiinnostaa yrityksesi/kuulumisesi myös jatkossa Älä ota mukaan paperia tai muistiinpanoja Muista, että aika on kallista – toimittajat haluavat hoitaa asian mahdollisimman nopeasti ja hyvin Valmistaudu kritiikkiin, jota saatat saada mediaesiintymisesi jälkeen

Kun olet kasvokkain median kanssa… toimitusjohtaja Kati Rauhaniemen haastattelu, Mainostoimisto Dot Design Oy 1.Keskity. Osaat asian mistä sinua haastatellaan paremmin kuin kukaan muu. Valmistaudu hyvin! 2.Mieti millaisen kuvan haluat itsestäsi antaa? Kenen leipää syöt sen lauluja laulat – muista aina työpaikkasi brandi-imago. Olet yrityksen kävelevä käyntikortti, hyvässä ja pahassa. Jos olet talousjohtaja yrityksessä X niin mitä sinun on otettava huomioon kun annat lausuntoa? 3. Mieti valmiit vastaukset kiperiinkin asioihin. Vastaus voi olla myös kohtelias ”en kommentoi”. 4. Unohda kamera, mikrofoni, äänimies ja ulkopuoliset uteliaat katseet. 5. Älä provosoidu toimittajasta. Hänen työnsä on kaivaa sinusta ja haastateltavasta aiheestasi se kaikkein paras ja pahin ydin esiin. Siksi toimittajia pelätään ja pidetään ”vaikeina persoonina”.

Kun olet kasvokkain median kanssa… 6. Älä puhu asiaasi etukäteen, kun haastattelua testataan lämpiössä. 7. Sparraa asiaa etukäteen eli kysy toisen asiantuntijan mielipidettä asiaasi, jos olet epävarma. 8. Muista että luottamuksellinen tieto on salaista. Mitä voit kertoa haastattelussa? 9. Ehdota kuvauspaikkoja ja kuvakulmia. Ole oma-aloitteinen, koska voit vaikuttaa lopputulokseen. 10. Pyydä haastattelu luettavaksesi ennen sen julkistamista ja kuvat nähtäväksesi. Voit pyytää myös kysymykset esim. sähköpostitse etukäteen. 11. Älä anna mahdollisuutta editoida sanoja suuhusi eli ”puhu putkeen”. Muista: Media tallentuu aina ja ikuisesti. Sanottu sana ei palaa koskaan takaisin.

SANATON VIESTINTÄ Eleet, ilmeet ja liikkeet näkyvät kamerassa tehostetusti. Pienikin nenän nyrpistys ja silmienpyörittely näkyy. Huokailu ja paperin rapistelu kuuluvat myös tehostetusti. Äänensävy välittää voimakkaasti kuvaa sinusta, varsinkin radiossa. Valitse esiintymisvaatteet ja niiden värit tarkkaan. Vältä keltaista ja kuviollista, tummat värit ja violetti hyviä. Pukeudu statuksesi ja tehtäväsi mukaan.

Kun otat yhteyttä mediaan… Hyvä tiedote Sisältö valittu median lukijan, kuulijan tai katsojan näkökulmasta Kirjoitettu selkeästi ja konkreettisesti: ei liian abstrakteja ilmaisuja Käsittelee vain yhtä asiaa. Vastaa konkreettisesti kysymyksiin mitä, missä, miten, milloin, kenelle (miksi) Yksiselitteinen, väärinymmärryksiä ei synny Otsikoitu informatiivisesti ja kertovasti (verbi) Pituus enintään 1xA4 Katso esim. Uimonen, T Taitoa tekijälle, tehoa teksteihin. Inforviestintä Oy.