Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistus.
Advertisements

Kuntauudistus ja uusi paikallisuus
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Kuntauudistus vauhdissa - viestinnän toteuttaminen työn alla olevassa kokonaisuudessa Katja Palonen
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Esitys Juha Mieskolainen
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Pyöreän pöydän keskustelutilaisuus Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty Apulaiskaupunginjohtaja Laura Räty
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja rakenneuudistus Uudenmaan Kokoomus ry:n syyskokous Mäntsälä Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Perusturvalautakunta liite nro 5
Kuntauudistus ja pienet kunnat
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
Terveydenhuoltolaki tuli - missä on onnistuttu? Soste-päivät
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Toimivat palveluketjut -seminaari
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Lainsäädäntö muuttuu, mutta mihin suuntaan - sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen haasteet Valtakunnallinen vammaisneuvostopäivä Helsinki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
SOTE Palvelurakenneuudistus Kari Haavisto
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus Lääkintöneuvos Jukka Mattila STM

Lainsäädännön vaiheittainen eteneminen 2010 2011 2012 2013 2015 2020 2025 HE 2010 Terveydenhuoltolaki terveydenhuollon sisältöä koskevat säännökset mm. perusterveydenhuollon vahvistaminen, ensihoidon järjestäminen, potilaan valinnanvapaus, hoitotakuusäännökset sekä erityisvastuualueen tehtävät HE 2012 Sosiaalihuollon lainsäädäntöuudistus sosiaalihuollon erityislainsäädännön rakenne ja sisältöä koskevat säännökset Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita koskeva laki Kunnallishallinnon rakennelaki voimaan 1.5.2013 Sote-kokeilu 2011-2014 Puitelaki 2007 - 2012/2014 Kainuun kokeilulaki 2005 - 2016 Valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistus

väestön hyvinvoinnin ja terveyden seurannasta ja edistämisestä Järjestämisvastuussa olevalle taholle kuuluu omalta osaltaan vastuu väestön hyvinvoinnista ja terveydestä Tähän sisältyy vastuu väestön hyvinvoinnin ja terveyden seurannasta ja edistämisestä julkisen vallan käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen selvittämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertaisesta saatavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon saavutettavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon tuotantotavasta päättämisestä tuotannon laadusta, seurannasta ja valvonnasta järjestämiseen liittyvästä rahoituksesta voimavarojen tehokkaasta kohdentamisesta sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisestä Lähde: STM:n raportteja ja muistioita 2011:7

Järjestämisvastuun toteutumisen edellytykset itsenäinen valmistelu-, päätöksenteko- ja toimeenpanokyky mahdollisuus tuotantotapojen valintaan mahdollisuus poliittisesti arvotettuihin linjausvalintoihin kyky vertikaaliseen ja horisontaaliseen yhteistyöhön kyky rahoittaa sosiaali- ja terveydenhuollosta merkittävä osa omalla tulorahoituksellaan riittävä väestöpohja ennustettavuuden kannalta kyky ohjata kokonaisuutta

Sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä sosiaalityö kasvatus- ja perheneuvonta kotipalvelut asumispalvelut laitoshuolto perhehoito omaishoidon tuki lasten- ja nuorten huolto päivähoito (voidaan järjestää myös koulutoimen yhteydessä) päihdehuolto kehitysvammaisten erityishuolto vammaisuuden perusteella järjestettävät tukitoimet kuntouttava työtoiminta terveysneuvonta sairaanhoito ja kuntoutus ensihoito ja sairaankuljetus hammashuolto kouluterveydenhuolto opiskeluterveydenhuolto seulonnat työterveyshuolto ympäristöterveydenhuolto mielenterveyspalvelut erikoissairaanhoito sosiaali- ja terveydenhuollon ympärivuorokautinen päivystys aivoverisuonten ohitusleikkaukset elinsiirrot huuli- ja suulakihalkion leikkaushoito ylipainehappihoito vaativa ensihoito mielenterveystyön koordinointi ja kehittäminen päihdetyön koordinointi ja kehittäminen seksuaalisen hyväksikäytön tutkimus ja hoito raskaana olevien päihdeäitien hoito ja kuntoutus tutkimukseen, kehittämiseen ja koulutukseen liittyvät tehtävät

Toimielin, jolla järjestämis- vastuu Kuntien elokuussa 2011 tekemien päätösten mukaan muodostuvat yhteistoiminta-alueet Yt-alueita Kuntia Asukkaita Toimielin, jolla järjestämis- vastuu Yhteensä 64 227 2 329 201 Hallintomallina isäntäkunta; palveluiden järjestämisvastuu yhdellä kunnalla 38 111 1 471 288 Isäntäkunnan ao. lautakunta, jossa edustus muista kunnista Hallintomallina kuntayhtymä, jonka kunnat muodostaneet. 26 116 857 913 Yhtymähallinto kunnan hallinto- rakenteen ulkopuolella. Lähde: THL Sosiaali- ja terveyspalveluiden hallinto yhteistoiminta-alueilla 2011

Population 2007 Population 1970

Muutosten aikailematon toteuttaminen indeksi indeksi 80 80 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 70 Talous kiristyy 70 Hoivatarve kasvaa 60 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti 60 60 Eläköityminen lisääntyy Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisvaiheessa oli hyvin edullinen huoltosuhde 50 50 40 40 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 vuosi 2040

Pääministeri Kataisen hallitusohjelma Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sosiaali- ja terveydenhuollon laadukkaiden, vaikuttavien ja oikea-aikaisten palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden varmistamiseksi uudistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta osana kuntarakenteen uudistamista. Kuntatalouden vakautta ja kestävyyttä edistetään uudistamalla kunta- ja palvelurakenteet, vahvistamalla kuntien tulopohjaa, parantamalla kunnallisen toiminnan tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä rajoittamalla kuntien tehtäviä

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvastuu säilytetään kunnilla. Laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuuden varmistamiseksi ja rahoituksen turvaamiseksi tulee muodostaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitus-vastuuseen kykeneviä vahvoja peruskuntia. Hallitus toteuttaa koko maan laajuisen kuntauudistuksen, jonka tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne.

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen ja rahoittami-seen kykenevän vahvan kunnan vaihtoehtona voidaan tarvittaessa antaa mahdollisuus poikkeusmenettelyyn, jossa kunnat yhdessä voivat muodostaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvastuuseen kykeneviä, väestöpohjaltaan riittävän suuria sosiaali- ja terveyden-huolto-alueita Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja järjestämisvastuu on samalla organisaatiolla (kunta tai sote-alue). Vahvojen peruskuntien ulkopuolisilla syrjäisillä alueilla palvelurakenne uudistetaan siten, että palvelut on koottu ohjatusti riittävän suuriksi kokonaisuuksiksi tukeutuen vahvojen peruskuntien palvelurakenteeseen vastuukuntamallilla.

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Hyvinvointipolitiikka Kunnat ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalueet vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista sekä osasta erikoissairaanhoidon tehtäviä sekä vastaavasti sosiaali-huollon tehtävistä tavoitteena mahdollisimman laajan palvelukokonaisuuden muodostuminen. Vahva peruskunta muodostuu luonnollisista työssäkäyntialueista ja on riittävän suuri pystyäkseen itsenäisesti vastaamaan peruspalveluista vaativaa erikoissairaanhoitoa ja vastaavasti vaativia sosiaalihuollon palveluja lukuun ottamatta.

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Kuntien ja sote-alueiden yhteisiä tehtäviä varten on viisi erityisvastuualuetta (Erva). Erva-alueen tehtäviin kuuluvat muun muassa vaativat keskitettävät terveyden- ja sosiaalihuollon palvelut sekä alueellaan tutkimukseen, kehittämiseen ja koulutukseen liittyviä tehtäviä. Sairaanhoitopiirien ja erityishuoltopiirien palvelutuotantoa käytetään täydentämään kuntien ja sote-alueiden palveluja.

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Valtionosuusjärjestelmä uudistetaan osana kuntarakenne-uudistusta. Järjestelmää yksinkertaistetaan ja selkeytetään. Järjestelmän kannustavuutta parannetaan. Kunnallista terveyspalvelu-järjestelmää ja sv-järjestelmää yhteen sovitetaan monikana-vaisen rahoitusjärjestelmän ongelmien vähentämiseksi. Tehostetaan terveydenhuollon, sosiaali-vakuutuksen ja kuntou-tuksen eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja raportointia niin, että muodostetaan asiakkaiden kannalta tavoitteelliset ja toimin-nalliset hoito- ja palveluketjut, joiden kokonaiskustannukset ovat järjestämisvastuussa olevilla tahoilla hallinnassa.

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Sovitetaan yhteen Kelan järjestämä ja rahoittama psykoterapia ja kuntoutus muuhun julkiseen palvelu-kokonaisuuteen. Selkeytetään lääkinnällisen kuntoutuksen työnjakoa ja yhteistyötä erikoissairaanhoidon, perus-terveydenhuollon ja Kelan kanssa.

Hyvinvointipolitiikka Kuntapolitiikka Palvelurakenneuudistuksen toteuttamiseksi säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskeva laki. Hallitus määrittelee kunta-uudistuksen tarkemmat kriteerit ja etenemisen vuoden 2011 loppuun mennessä. Annettava rakennelaki korvaa voimassa olevan puitelain.

Uudistuksen eteneminen VM:n kuntarakennetyöryhmä luovutti kuntarakenneselvityksen ministeri Virkkuselle 8.2.2012 Selvitys sisältää kuntauudistuksen tarkemmat kriteerit ja etenemisen sekä alueittain laaditun esityksen uudeksi kuntarakenteeksi Helmi-maaliskuussa 2012 on toteutettu alueellinen kuulemiskierros: kuntien kirjalliset lausunnot 13.4.2012 mennessä STM asettanut 21.3.2012 työryhmän valmistelemaan muodostuvien kuntien pohjalta palvelurakenneselvityksen, jonka lähtökohtana on hallitusohjelman kirjaukset sote-rakenteeksi väliraportti 27.6.2012, loppuraportti 31.12.2012 Kuntarakennelakiluonnos lausuntokierrokselle syksyllä 2012 Rahoitusuudistus toimeenpannaan osana palvelurakenneuudistusta Sote-palvelurakenneuudistuksen toteuttamiseksi säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskeva laki

Tulevaisuuden haasteet  miksi rakenneuudistus tarvitaan? Väestön ikärakenteen muutokset kansallisesti ja alueellisesti Taloustaantuma → vaikutukset pitkäaikaisia Muuttoliike, potilaiden ja asiakkaiden liikkuvuus Ihmisten eriarvoisuus palvelujen saatavuudessa Peruspalvelujen tila edelleen heikentynyt Järjestelmän pirstaleisuus ja kompleksisuus Kokonaisvastuun kantaminen asiakasprosessista vaikeaa Johdettavuus ja ohjattavuus heikkoa sekä hajanaista Kokonaiskustannusten heikko hallittavuus Henkilöstön riittävyys Riittämättömät mahdollisuudet ICT:n hyödyntämiseen Rahoitusjärjestelmän hajanaisuus

Edellytykset toimivien sote-palvelujen varmistamiseksi Soten järjestäminen yhtenä kokonaisuutena palvelujärjestelmän johtaminen, ohjaaminen ja kehittäminen Nykyistä laajemmat väestöpohjat Osaamisen turvaaminen Sote-palvelujen talouden vakauden ja kestävyyden turvaaminen Järjestämis- ja rahoitusvastuu samassa organisaatiossa