tuotemarkkinointipäällikkö Blanko 98 Tieto- ja televiestinnän liiketoiminnan profiili ja ratkaisut sekä kehitysnäkymät Riitta Funke tuotemarkkinointipäällikkö Riitta.Funke@sonera.fi
Sisältö Sonera-konsernin visio 2005 Mikä Sonera Solutions Oy on ? Selventäviä käsitteitä Mihin intranet palveluja yleisesti käytetään Soneran ratkaisut tehokkaaseen tiedonhallintaan ja viestintään tietoverkoissa Yhdessä enemmän Yhteenveto Tämä on Merja Hiltusen syventävä esitys Tele iNTRA-palveluista. Esityksen sisältö tulee vielä täsmentymään. 7
Sonera-konsernin visio 2005 Sonera on kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu suomalainen televiestintäyritys, joka tarjoaa palvelujaan Suomessa ja ulkomailla Soneran liiketoiminnan merkittävin alue on matkaviestintä ja siihen kehittyneillä markkinoilla yhdentyvät data- ja mediapalvelut Sonera ohjaa kehitystä keskeisten osaamis- ja liiketoiminta-alueidensa sekä tietotekniikka-palvelu- ja sisältöliiketoimintojen lähentymiseen ja niiden väliseen palvelujen tuottamiseen
Mikä on Sonera Solutions? Toimii 100 % Soneran tytäryrityksenä On osa Soneraa ja toimii Sonera-brandin alla Henkilökuntaa noin 600 Sonera Solutions Oy vastaa Soneran suurasiakkaista ja niille myytävistä kokonaisratkaisuista Kohderyhmänä on 400 nimettyä suuryritystä (TOP 400) Liikevaihtotavoite vuodelle 1998 1,3 mrd mk
Käsitteitä Intranet Extranet Internet yrityksen sisäinen tietoverkko osapuolet tunnettuja ja luotettavia Extranet yrityksen ja sen sidosryhmien välinen verkko osapuolet tunnettuja, voivat olla epäluotettavia Internet kaikille avoin tietoverkko osapuolet tuntemattomia ja epäluotettavia 9
Internetistä Intranet Yrityksissä on tietokoneet, verkotus sekä runsaasti hallittavaa tietoa Internetin työkaluja ja protokollia yrityksen sisäisen tiedon hallintaan ja julkaisuun !
Mihin intranet-palveluja käytetään ? Henkilökunnan informaatiopankki sisäiset uutiset, ohjeistus tietoa omista tuotteista ja palveluista Muuttuvassa liiketoimintaympäristössä tuoreen tiedon jakamiseen henkilökunnalle tietoa asiakkaista ja yhteistyökumppaneista liitäntä operatiivisiin järjestelmiin
Mikä on Intranetin todellinen arvo organisaatiolle ? Tehostunut viestintä Käytön helppous Kustannustehokkuus Joustavuutta liiketoimintaan =>Parempaa tietoa päätöksenteon pohjaksi => Sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö 10
iNTRA-kokonaispalveluratkaisu Intranet-palvelut yrityksen sisäisessä verkossa tapahtuvaan turvalliseen ja hallittuun tiedon julkaisemiseen ja jakeluun Intranet-palveluja kehitetään ammattitaidolla Internetissä hyödynnettävien teknologioiden pohjalta Intranet-palvelujen käyttöliittymä on pääsääntöisesti web-selain
Teknologioita LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) WWW, JAVA, Corba H.323 SMTP, POP3, IMAP4 => Standardin mukaiset ja avoimet rajapinnat 13
iNTRA toimintamalli Sonera tarjoaa kehittyvän kokonaispalveluratkaisun lähtien tietoverkkopalveluista asiakastarpeen mukaisesti räätälöityihin sovellusratkaisuihin Ilman omia investointeja ja omien resurssien sitomista Asiakas vastaa Intranet-palvelujen tehokkaasta hyödyntämisestä liiketoiminnassaan - sisältö ratkaisee 11
iNTRA palvelut Ratkaisut Tiedonhallinta Viestintä Tietoverkot LanCare verkonhallita Palvelin- ja työasemahallinta Sovellus- liitännät Tiedonhallinta Hakemisto- palvelu Tietoturva Hakupalvelut Dokumentti Asiakasnäkymät ja raportointi Sähköposti ja kalenteri Vuoro- vaikutteinen tiedottaminen Viestintä IP-puhelu ja Neuvottelu Media Tietoverkot DataNet DataNet DataNet ATM Lan-laitepalvelu Remote Access Operaattoripalvelut
iNTRA yhteistyökumppanit WM-data Faci Oy Hewlett Packard Oy WM-data Consulting Oy Terra Nova Visuals Oy Keski-Suomen MiKo Oy DataKaapeli Oy Yhdessä enemmän 20
Mitä asiakas saa ? Kehittäminen Suunnittelu Ylläpito Rakentaminen PC-ja palvelin infra Intranet sovelluspalvelut Hallinta ja ylläpito Extranet E-com Internet Televiestintä- ratkaisut Verkkoinfra Ylläpito Rakentaminen
Mikä on uutta ja erilaista? Alansa johtavien yritysten verkkottumisen kautta uusi toimintatapa => edelläkävijäratkaisuja, yhdistämällä kunkin yrityksen eritysosaamisalueet => yhdellä sopimuksella kokonaisvaltainen, kehittyvä tieto- ja teletekniikkaympäristö, joka on suunniteltu, toteutettu, hallittu ja ylläpidetään asiakastarpeista lähtien 09/14/98
Yhteenveto Sonera arvoketjussa ylöspäin yritysten liiketoiminnan kehitystarpeista lähtien Vahvaa panostamista omaan tieto- ja teletekniseen kehitystoimintaan, edelläkävijäratkaisuja Toimintatapana verkottuminen asiakaslähtöisesti Yritysten tietotekniikkaympäristöt siirtymässä hajautetusta mallista keskitettyyn malliin
Pekka jatkaa kehitysnäkymistä.. Kysymyksiä ??? Pekka jatkaa kehitysnäkymistä..