Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

John Rawls REILUPELI.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Filosofian aloja ja suuntauksia
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Asiantuntija-ammattien etiikka
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
ETIIKKA.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
ETIIKKA LAATU- JA TULOSTAVOITTEIDEN PAINEESSA
Etiikan peruskäsitteet
KESKEISIÄ ETIIKAN TEORIOITA
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
TLP081 Ammattien etiikka ”Ammattietiikka on ammattiylpeyden selkäranka” Matti Viljanen, Insinööriliiton pj.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
LUENTO 3 KONSEKVENTALISMI
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Ops 2016 ja arviointi.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
ETIIKAN LUONNE. Eettisten arvojen peili Moraalirealismi: moraaliväitteet viittaavat objektiivisiin tosiasioihin ja ovat tosia tai epätosia mielipiteistä.
FI2 FILOSOFINEN ETIIKKA. Filosofisen etiikan lähtökohtia Käsitteet moraali ja etiikka Etiikan osa-alueet: metaetiikka, normatiivinen etiikka, soveltava.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
MITÄ MORAALITEORIAA ITSE EDUSTAT? Luku 7  Opetusvinkki 1.
Terveyden määritelmät
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Moraali Eräät nohevat 9A.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Etiikka MORAALI ETIIKKA (lat. mores, ’tavat’)
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Filosofian osa-alueet
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
2 Terveysosaaminen.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
Esityksen transkriptio:

Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä Etiikka ja moraali Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä

Perinteinen jako Moraali = yhteisöjen ja yksilöiden toimintaa ohjaavat säännöt ja käytännöt Moraali sisältää konkreetteja arvoja ja normeja Etiikka = moraalin tutkimusta ja pohdintaa (filosofian alue, teoreettinen etiikka) Käytetään myös synonyymeinä

Etiikan pääsuuntaukset Normatiivinen etiikka antaa suoria ohjeita Perustellaan rationaalisesti ja kriittisesti Katsotaan, että on olemassa kulttuurista riippumattomia sääntöjä Päämääräetiikka, velvollisuusetiikka, seurausetiikka Deskriptiivinen etiikka Ei voida yleispätevästi osoittaa, mikä on hyvää ja mikä pahaa Eettiset periaatteet vaihtelevat yhteiskunnasta toiseen Deskriptiivinen etiikka kuvailee, mitä ihmiset pitävät hyvänä ja mitä pahana

Etiikan pääsuuntaukset Käytännöllinen, praktinen etiikka auttaa ihmisiä ratkaisemaan elävässä elämässä syntyviä ongelmia ja opastaa eettiseen ajatteluun Kriittinen tehtävä Käyttää hyväkseen teoreettisen etiikan käsitteitä Teoreettinen etiikka mm. Käsitteiden määrittely

Etiikan pääsuuntaukset Pedagoginen etiikka Opetusta, oppimista, kasvua ja kasvatusta koskeva etiikka Kysymykset kasvatusoikeudesta ja –vastuusta Kuka asettaa kasvatustavoitteet? Millaisia järjestyksenpitomenetelmiä opettaja voi käyttää?

Opettajan ammattieettisiä kysymyksiä Mikä on hyvää opetustoimintaa? Mihin opetan ja kasvatan opiskelijoita? Mitä ovat toimintojen seuraukset? Mikä on tavoittelemisen arvoista? Mitkä arvot ovat toiminnan taustalla? Kulttuuriin sosiaalistaminen vs. kulttuurin uudistaminen

Opettajan eettisten periaatteiden taustalla olevat arvot Ihmisarvo Totuudellisuus Oikeudenmukaisuus Vapaus Huolenpito ja empatia (Oser, Noddings)

Opettajan ammattietiikka Taustalla ei vain yhtä eettistä järjestelmää Yleisistä hyvistä arvoista lähdetty liikkeelle Jokainen oppilaitos sitoutunut joihinkin yhteisiin arvoihin Opetussuunnitelmat Jokaisella opettajalla ja oppilaalla on oma arvojärjestelmänsä

Ammattietiikka Millainen toiminta on tietyn ammatin näkökulmasta eettisesti hyväksyttävää ja suositeltavaa? Ammatti tuo mukanaan valtaa ja vastuuta, jota muutoin ei olisi Yksi työn tekemisen resurssi Ammattitaidon ylläpitäminen osa etiikkaa Sisältää suosituksia toiminnalle Suojaa ammatinharjoittajaa

Ammattietiikka Koulutuksen haasteena eettinen kasvatus: Koulutuksen saanut henkilö pystyy tunnistamaan ammattieettisten ongelmien läsnäolon Henkilö on hankkinut valmiudet, jotka ohjaavat häntä toimimaan eettisesti