RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, 23.10.2007, 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto •Laajuus opintopistettä •Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat.
Advertisements

Rakennusmestarit ja –insinöörit työnjohtajina ja asiantuntijoina
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Vieraskielisen koulutuksen yhteishaku • syksyllä 2007 alkavan vieraskielisen koulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla (ei koske vieraskielistä aikuiskoulutusta)
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Suomen koulutusjärjestelmä
INSSI-taustoja 1. Tekniikkaa on joka paikassa ihmisten arjessa, mutta silti se koetaan vieraaksi. Tekniikka ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan laitteiden.
Sidosryhmäseminaari AJANKOHTAISTA OPISKELIJAREKRYTOINNISTA Koulutussuunnittelija Marita Heikkinen Hakutoimisto.
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Päiväopetus / nuorten suomenkielinen koulutus Koulutustarjonta ja haku
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
YLEMPI AMK-TUTKINTO Tietoa tutkinnosta : - valtakunnallinen verkkolinkki: Ylempi korkeakoulututkinto: -
Suomen koulutusjärjestelmä
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Yhteishaku 2015.
12 / 2005 Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
10 / 2006 Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Eija Kauppinen
Tekniikan koulutus OULUN AMMATTIKORKEAKOULU. Oamkista valmistuu informaatioteknologian, energian ja automaation, konetekniikan sekä rakentamistekniikan.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
oppisopimuskoulutuksena
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Päiväopetus / nuorten suomenkielinen koulutus Koulutustarjonta ja haku
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman rakenne Keitä opiskelijoiksi ?

RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 2 Ammattikorkeakoulujen perustamisen yhteydessä teknikkokoulutus lakkasi entisessä muodossa, samalla loppui myös rakennusmestari- nimikkeen käyttö Tilalle tuli tuotantopainotteinen insinöörikoulutus Se ei ole kuitenkaan pystynyt tuottamaan riittävästi työnjohtajia rakennustyömaille Rakennusteollisuus ryhtyi ajamaan voimakkaasti rakennusmestarikoulutuksen palauttamista. Tavoitteena: - saada työmaille työnjohtajia, joilla työkokemusta rakennusalalta ja pystyvät korvaamaan eläkkeelle siirtyvät työnjohtajat - työnjohtajia, jotka viihtyvät työnjohtotehtävissä (”montussa”) TAUSTAA

RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 3 OPM:n työryhmä (marraskuu 2006): ”Uusi rakennusalan työnjohdon koulutusohjelma. Koulutusohjelma vastaisi rakennusalan lisääntyneisiin osaamisvaatimuksiin ja laeissa työnjohdolle asetettuihin pätevyysvaatimuksiin” ”aloituspaikkoja 100 v ja 200 v 2008” “Tavoitteena on rakennusalan koulutuksen profiilin monipuolistaminen työmarkkinoiden tarpeiden pohjalta. “ “Elinkeinoelämä tulee saada sitoutettua rakennusalan koulutuksen kehittämiseen. Rakennusalan yritysten tulee taata tarvittavat harjoittelu- ja työpaikkaopintojen paikat opiskelijoille.” “Yritysten tulee myös omilla toimillaan vaikuttaa toimialan imagoon sekä arvostukseen ja täten koulutuksen vetovoimaisuuteen” OPM:N TAVOITTEET

KOULUTUKSEN ALOITUS Pekka Nykyri, , 4 Syksyllä 2007 nuorisokoulutus aloitetettu 4:ssä AMK:ssa: - STADIA, HAMK, YH Sydväst, (EVTEK) Aikuiskoulutus 2:ssa AMK:ssa (aloitus vain 2007): - Etelä-Karjalan AMK, Savonia AMK Syksyllä 2008 aloittaa edellisten lisäksi: - Oulu, Tampere, Turku, Jyväskylä?, Seinäjoki? Hakeneet ja valitut Vähän hyväksyttyjä toivotulta ammatilliselta linjalta RAKENNUSMESTARIKOULUTUS

OPINTOSUUNNITELMA Pekka Nykyri, , 5 Rakennusteollisuuden asiantuntijaryhmä laati OPS-ehdotuksen, jossa yksityiskohtaiset oppimistavoitteet Opintojen rakenne suosituksen ja toteutettujen mukaan : RAKENNUSMESTARIKOULUTUS

 Aloituspaikkoja 40  Kaksi suuntautumista: -Talonrakentaminen -Yhdyskuntatekniikka  Yhteiset opinnot / eriyttäminen, - yhteisiä opintoja 130 op, - suuntaavat 50 op (+ harj. 30 op)  Työpaikkaopintoja - 20 op suuntaavissa amm.op. = 2 x 7 viikon jakso - 30 op harjoittelussa Pekka Nykyri, , 6 OAMK:n Opintosuunnitelman rakenne RAKENNUSMESTARIKOULUTUS

 Keitä opiskelijoiksi ? - "käytännön tekemiseen" suuntautuneita nuoria miehiä ja naisia - edellytetään sosiaalisia taitoja sekä kykyä ja halua ottaa vastuuta - rakennusalan tuntemus ja työkokemus on eduksi (25 valintapistettä)  Rakennusmestareiden henkilöprofiileja Pekka Nykyri, , 7 OPISKELIJAREKRYTOINTI RAKENNUSMESTARIKOULUTUS

Pekka Nykyri, , 8 JATKO-OPISKELUMAHDOLLISUUDET TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALALLA Ammattikorkeakoulussa on mahdollista suorittaa ylempi AMK-tutkinto Kelpoisuusvaatimuksena ins (AMK)-tutkinto ja 3 v:n työkokemus tutkinnon suorittamisen jälkeen Tutkinnon laajuus tekniikan alalla 60 op, perustutkinnon kanssa = 300 op Tutkinto rinnastetaan virantäytöissä ylempään korkeakoulututkintoon Tutkintonimike: insinööri (ylempi AMK) OAMK:n tekniikan yksikössä: - Degree Programme in Industrial Management - Rakentamisen koulutusohjelma - Degree Programme in Information Technology YLEMPI AMK TUTKINTO

Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot Ammatilliset perustutkinnot Yliopistot Ammattikorkea- koulututkinnot Ikä Lukiot Alemmat korkea- koulututkinnot Ylemmät korkea- koulututkinnot Tri Lis. 1 2 Amm. oppilaitokset ja oppisop.koulutus Amm.korkeakoulut työkokemus 2 Erikoisammatti- tutkinnot Ammatti- tutkinnot työkokemus Ylemmät amk-tutkinnot Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä

Pekka Nykyri, , 10 Opintojen rakenne Opinnot laajentavat ja syventävät ammattiosaamista Yhteiset opinnot t &k-toiminnan metodiopintoja Suuntaavat opinnot valitaan opinnäytetyön tekoa palveleviksi Opinnäytetyö omaan työhön liittyviä kehittämistehtäviä YLEMPI AMK TUTKINTO

Pekka Nykyri, , 11 Kokemuksia Rakennustekniikka mukana jo kokeiluvaiheessa v 2002 alkaen Kokeiluvaiheen 11 aloittaneesta valmistunut 10 opiskelijaa Opiskelijat erittäin motivoituneita Työpaikanvaihdokset hidastaneet joidenkin opiskelua Opinnäytetyöt olleet omaleimaisia vahvasti työelämään liittyviä kehittämistehtäviä YLEMPI AMK TUTKINTO