Lasten ja ikäihmisten yhteiset musiikki- ja taidetuokiot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta
Virvatuli-arvioinnin jälkeen Virvatuli-koulutusseminaariVantaalla /Carita Välitalo.
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Taidevakasta kulttuurin siemeniä
. Rauman freinetkoulu.
Entä jos… näköaisti surkastuu? Entä jos… ohikiitävä hetki pysähtyy? Entä jos… arki murtuu? Entä jos… aistit.
Versoverkko Etelä-Savoon -hanke
Harvialan koulu ja päiväkoti
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Musiikki Henna Huusko
Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Elinvoimaa yhdistyksissä
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Mikä on maailman design pääkaupunki? World Design Capital, WDC - nimitys on ainutlaatuinen muotoilualalla, koska se painottaa designin laajempaa merkitystä.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Nukketeatteria matkalaukuissa - Mikkeli
Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä.
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
LAATUSAMPO –hanke Pentti Heikkilä / Sirpa Korhonen
Hyvät Minät -pilotti – Tavoitteet Alkanut maaliskuussa 2012 Kehittää draamakasvatuksen menetelmiä esiopetuksen ja alakoulujen tunnetaitokasvatukseen.
Verso-viikko osana kunnan kulttuuritarjontaa Hirvensalmen pilotti 2013.
Kirje joulupukille By Eetu, Olli & Tuukka.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Linnan hiiri - Savonlinna
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Afrikan musiikki Saharan eteläpuolisen Afrikan musiikkikulttuuria.
MUSIIKKI PAULIINA, WASSANA, SERAFIINA. JYVÄSKYLÄN SEURAKUNNAN MUSKARI 3kk-7v tutustutaan musiikin perusasioihin laulaen, leikkien ja kehosoittimia soittaen,
Terveiset Lestijärveltä Lestijärvi Lukeutuu Suomen pienimpiin kuntiin. Yleistä liikennettä ei ole Maakuntajärvi ja noin 450 kesämökkiä Asukkaista noin.
Posion kirjasto Hakeutuvat lukupiirit Posion kirjaston seniorityö Kirjakahvila Valkama –hanke.
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perheentalo on matalan kynnyksen yhteisötalo.
TAIDELÄHTÖISTEN MENETELMIEN KÄYTÖN LISÄÄMINEN PÄIVÄKODISSA
Kehvon Koulu Ala-aste.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Steps – Sharing the European Pathways
Musiikin valinnainen.
Eläkeliiton Ylä-Savon piiri ry./Pekka Mäkinen
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Musiikki Valinnaiset
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
KULTTUURISTA MUISTOJA SANOIN, KUVIN JA SÄVELIN
Tervetuloa Haukkavuoreen!
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Lasten ja ikäihmisten yhteiset musiikki- ja taidetuokiot Musiikki yhteistä on Lasten ja ikäihmisten yhteiset musiikki- ja taidetuokiot

Musiikki yhteistä on Otto Kotilaisen koulun esikoululaiset vierailivat Heinäveden kunnan Palvelukeskuksella ikäihmisten luona yhteisissä musiikki- ja taidetuokioissa Taustalla lastentarhanopettaja Niina Hiitolan ”Laulaen iloa saamme – lasten ja ikäihmisten yhteinen musiikkituokiotoiminta Heinävedellä” -kehittämishanke, kevät 2012 (JAMK) Talvella 2012 – 2013 seitsemän musiikkituokiota ja kolme taidepajaa Nukketeatterikoulutusta ja musiikkikoulutusta varhaiskasvatushenkilöstölle sekä musiikkikoulutus Palvelukeskuksen henkilöstölle Menetelmäopas ”Musiikki yhteistä on” (huhtikuu 2014)

Pilottiryhmä Lastentarhanopettaja Niina Hiitola Varhaiskasvatusjohtaja Paula Ukkonen Rehtori Aki Tölli Sivistysjohtaja Maarika Kasonen Kotihoidonjohtaja Minna Laurio Luokanopettaja Eija Leskinen Koordinaattori Mervi Riikonen Kulttuurituottaja Terhi Siippainen

Tavoitteet Sukupolvien välisen kanssakäymisen edistäminen Yhteisen ilon, elämysten ja mielihyvän kokeminen musiikillisin keinoin Taidekokemusten saaminen yhdessä tekemällä Ikäihmisten arjen hyvinvoinnin edistäminen Palvelukeskuksen hoitohenkilökunnan rohkaiseminen musisointiin ikäihmisten kanssa erilaisissa päivittäisissä tilanteissa musiikkituokiotoimintaan osallistumisen myötä Toiminta osallistaa molempia osapuolia: sekä lapset että ikäihmiset tuottavat tuokioille ohjelmaa ja osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan toimintoihin

Suunnittelu Tuokiot toteutetaan ikäihmisten yksikön tiloissa noin kahden viikon välein Tuokion pituus 45 minuuttia Suunnittelussa mukana ikäihmisten yksiköstä nimetty yhdyshenkilö Tuokiossa mukana yksikön hoitohenkilökuntaa ja lasten ryhmästä 1-2 avustavaa henkilöä tuokioiden ohjaajan lisäksi Lasten kanssa keskustellaan etukäteen ikäihmisten ominaisuuksista, kuten liikuntakyvystä, aistitoiminnoista, muistin toimimisesta ja musiikin vaikutuksesta lasten ymmärtämällä tavalla

Sisältö Tuokiot sisältävät monipuolisesti musiikillisia työtapoja Laulaminen Soittaminen Kuunteleminen Tanssiminen/liikkuminen Soittimina käytetään helposti soitettavia rytmisoittimia Rytmikapulat Kulkuset Marakassit Rytmimunat Guirot Putkipenaalit Kehorytmit Säestyssoittimena viisikielinen kantele Kuuntelumusiikiksi ja liikkumiseen kannattaa valita tuttuja kansansävelmiä tai klassista musiikkia Tuokion teemaan ja lauluihin liittyen voidaan käyttää toimintaa elävöittämään erilaisia oheisvälineitä, kuten huiveja, roolipäähineitä, hierontapalloja ja vanhoja esineitä

Taidepajat Musiikkituokioiden lisäksi pilotissa toteutettiin musiikkiin integroituja taidetuokioita: Savityöpaja (keramiikkataiteilija Karin Keitel) . Aluksi laulettiin Synnyinmaan laulu ja keskusteltiin sen sanoista Pajassa valmistettiin keramiikkataulu, jonka aiheena kotiseudun maisemat ja niihin liittyvät muistot Taulut poltettiin ja toimitettiin Palvelukeskukselle seinälle ripustettaviksi Soitinrakennuspaja (Mari Kervinen) Rytmisoittimia kierrätysmateriaaleista (jugurtti- ja ravintoliuospurkeista, koristeluun kierrätyskankaita, lankoja, naruja ja nauhoja) Kankaat ja matonkuteet herättivät muistoja vanhuksissa. Tarinankerronta viihdytti ryhmässä ja virkistytti muistelua. Keskusteltiin väreistä ja vaatetuksesta. Leikkisyys ja huumori värittivät pajailua Musiikkimaalauspaja (Eija Leskinen) Edvard Griegin Aamutunnelman kuuntelua silmät kiinni Musiikin kuunteluun lisättiin pulloväreistä koottu väritarjotin, josta kukin otti siveltimellään haluamiaan värejä Työskentely oli intensiivistä, leppoisaa ja jokainen keskittyi hetkeen Musiikki toi lisäpotkua maalaamiseen ja rohkaisi tekijöitä kuvallisiin tuotoksiin.