VALTIOVARAINMINISTERIÖ 11.11.2004Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Suomen kansantalous 2010-luvulla Juhana Vartiainen Valtion taloudellinen tutkimuskeskus.
Oppilaitosten tutkintoon johtamaton aikuiskoulutus vuonna 2012 KoulutustyyppiOsallistumist apauksia (brutto) Naisia %Opetustunteja Vapaana sivistystyönä.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Kansantalouden häiriöt:
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
Pia Perkiö. Uud. Anna ‑ Maija Raittila Virsikirjaan Virsi Kosketa minua, Henki, kosketa, kirkkaus! Anna elämälle suunta ja.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Suomen koulutusjärjestelmä
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Työvoiman saatavuus Uudellamaalla ▪poistuma –työpaikkojen määrä kasvaa –työvoimavaje 6 500/vuosi – vuonna 2015 yhteensä jo yli LÄHTEET:
Tilinpäätös 2004.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Toteutuuko koulutustakuu Jussi Huttunen.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammatillinen koulutus
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
Ammatillinen koulutus
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva virkamies Hannele Kerola Valtiovarainministeriö, kansantalousosasto

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK2 Toimivallanjako koulutuksen ohjauksessa Opetusministeriö Sisäasiainministeriö Kunnat Yliopistot

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK3 VM:n näkökulma koulutukseen Koulutuksen pitäisi vähentää työttömyyttä Osaamisen pitäisi lisätä talouskasvua Koulutusajan pitäisi olla sopivan pituinen suhteessa työssäolovuosiin Mikä on yhteiskunnan ja mikä yksilön vastuu koulutuksen kustannuksista?

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK4 Peruskoulut PISA-tutkimusten mukaan 15-vuotiaiden lukutaito oli vuonna 2000 hyvä % ei saavuta peruskoulun tavoitteita tai saavuttaa ne puutteellisesti. 7 % ei jatka toisen asteen opintoihin. Voiko peruskoulu osaltaan turvata tasa- arvoiset oppimismahdollisuudet?

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK5 Lukiot ja ammatilliset oppilaitokset Lukio-opinnot venyvät. Ammatillisissa oppilaitoksissa liikaa opintojen keskeyttämistä. 20 % ammattikoulun käyneistä jää työttömäksi Pohjois- ja Itä-Suomessa. Onko lukio- ja ammattiopinnot pidettävä erillään? Miten työllistymistä voidaan parantaa?

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK6 Korkeakoulut Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen suhde Avoimen yliopiston ja aikuiskoulutuksen rooli Millä tasolla ja millä aloilla syntyy kansantalouden kannalta myönteisiä vaikutuksia? Mikä on yhteiskunnan ja mikä yksilön vastuu opetuksen kustannuksista?

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK7

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK8 Alueelliset erot työttömyydessä

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK9

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK10

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK11 Työikäisen väestön (15-64 v) määrän kehitys

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK12 Koulutuksen yhteys talouskasvuun Kasvaako talous, jos sijoitetaan koulutukseen vai sijoittavatko rikkaat maat koulutukseen? Minkälaiseen koulutukseen pitäisi sijoittaa? Jaetaanko määrärahat oikein eri koulutusmuotojen välillä? Tuottaako koulutus sopivaa työvoimaa? Osataanko voimavarat hyödyntää oikein – myös alueellisesti?

VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK13 Lähde: Yliopistojen kaikki opiskelijat Bruttokansantuote Suomessa 10,7 10,8 10, ,1 11,2 11,3 11,4 11,5 11,6 11,7 11, log trendi Lähde: Tilastokeskus, valtiovarainministeriö log