Havainnollisuus ja kokemuksellisuus Workshop 11.4.2008 klo 14.35 - 16.00.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mekaaninen energia voimatarinoita
Advertisements

TRIGONOMETRIAN KERTAUSTA
Resistanssi ja Ohmin laki
Polynomifunktiot MA 02 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Yhdenmuotoiset ja yhtenevät kuviot
Kuperan linssin piirto- ja laskutehtävä 2005
Kolmion ominaisuuksia 2
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
A´ P´ V´ L´ A k (mittakaava) Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Luonnossa P
GEOMETRIA MAA
Maastossa liikkuminen ja erätaidot
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Tiheys.
Kappaleiden tilavuus 8m 5m 7cm 5 cm 14cm 6cm 4cm 4cm 3cm 10cm.
Integraalilaskenta MA 10
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Iitin yläkoulu 9. Luokka Antti Halme
Geometria MA 03 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Derivaatta MA 07 Derivaatta tarkoittaa geometrisesti käyrälle piirretyn tangentin kulmakerrointa.
Texas Essential Knowledge and Skills (TEKS)
Valitse seuraaviin vaihtoehtotehtäviin oikea vastaus…
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
Voima ja liike.
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
SATE11XX SÄHKÖMAGNEETTINEN KENTTÄTEORIA (LISÄOSA)
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Janan keskinormaali A A ja B ovat janan päätepisteet ja M sen keskipiste. M Janan keskinormaali on kohtisuorassa janaa vastaan sen keskipisteessä. AM =
TÄRPPEJÄ – YO 2010 PITKÄ MATEMATIIKKA.
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Ympyrään liittyviä lauseita
Matematiikka ja fysiikka AUTO-ALA
Algoritminen ajattelu
*14. Kolmiossa yksi kärki on origossa, toinen pisteessä A= (9, 0), B=(3,6) Osoita, että kolmion pyörähtäessä x-akselin ympäri syntyvän kappaleen tilavuus.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Tiheys
3.2. TILAVUUDEN LASKEMINEN
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Suorien leikkauspiste
14. Aine laajenee lämmetessään
VOIMIEN LAKEJA.
Väliaineen vastus.
#perjantaipähkinä
MAB2 Juhani Kaukoranta Raahen lukio
ÄÄNI.
MAB3 prosenttilasku.
Kiihtyvyys Kuvaa nopeuden muutosta.
VERRANNOLLISUUS Ratk..
Mitä osattava (minimivaatimus)?. Yhtälöiden ja epäyhtälöiden ratkaiseminen –Huom! Määrittelyehdot Peruslaskutoimitukset –polynomien erityisesti binomin.
Laske päässä. Potenssi Kolmioita Tasakylkinen kolmio kaksi yhtä pitkää kylkeä kantakulmat yhtä suuret. Kolmion kulmien summa on 180°. Tasasivuinen.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | 24. Paine Tavoitteet ja sisällöt -Paine -Hydrostaattinen paine -Ilmanpaine -Yli- ja alipaine.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Avaruusgeometria. Minkä niminen kappale? Lieriö (Särmiö, ympyrälieriö) Pallo Kartio (Pyramidi, ympyräkartio)
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–3
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
21. Tasainen etenemisliike on liikettä, jossa kappaleen nopeus ei muutu  
Prosenttilaskennan kertausta
19. Liikettä vastustavat voimat
Algoritminen ajattelu
Avaruusgeometria.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Kappale etenee samassa ajassa aina yhtä pitkän matkan.
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Faradayn laki Muuttuva magneettivuon tiheys B aiheuttaa ympärilleen sähkökentän E pyörteen. Sähkökentän voimakkuutta E ei voi esittää skalaaripotentiaalin.
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

Havainnollisuus ja kokemuksellisuus Workshop klo

Miksi matematiikan opetuksessa annetaan tehtäviä? (Haapasalo, 1994) orientoitumiseksi käsitteiden ja lauseiden konstruoimiseen käsitteenmuodostusprosessin eri osavaiheita varten käsitteiden, lauseiden tai eri menetelmätietojen soveltamista varten ongelmien ratkaisuprosessien aikaansaamiseksi ja heuristiikkojen oppimiseksi menetelmätietojen konstruoimista, omaksumista sekä soveltamista varten käytännöllisteknisen tai muun kasvatuksen kannalta tärkeän tietämyksen lisäämiseksi asenteiden ja uskomusten muuttamisen kannalta

Keksikää ryhmässänne esimerkkitehtävä jokaiseen kohtaan.

Orientoitumiseksi käsitteiden ja lauseiden konstruoimiseen Kierretään lanka erilaisten pyöreiden esineiden ympärille ja mitataan yhteen kierrokseen tarvittavan langan pituus sekä esineen halkaisija. esinelangan pituus p (cm) halkai- sija d (cm) langan pituus p halkaisija d

Käsitteenmuodostusprosessin eri osavaiheita varten Laske syntyvän lieriön tilavuus, kun A4-kokoinen paperiarkki taivutetaan putkeksi.

Käsitteiden, lauseiden tai eri menetelmätietojen soveltamista varten Tasakylkisen kolmion kantakulma on 52° ja kylki 4,6 cm. Laske kolmion piiri ja ala.

Ongelmien ratkaisuprosessien aikaansaamiseksi ja heuristiikkojen oppimiseksi Saarella, jonka pinta-ala on 3,00 ha, kahden talon välinen etäisyys on 200 m. Selvitä laskemalla, voiko saari olla ympyrän muotoinen.

Menetelmätietojen konstruoimista, omaksumista sekä soveltamista varten Sievennä lauseke 4y – 2 – [y – (2y – 3)] ja laske sen arvo, kun y = – 4.

Käytännöllisteknisen tietämyksen lisäämiseksi Ympyrästä ja sen osista muodostuu erilaisia koristekuvioita. Piirrä harppia käyttäen mallin mukainen kuvio.

Muun kasvatuksen kannalta tärkeän tietämyksen lisäämiseksi Junalipun hintaan sisältyy arvonlisävero, joka on 8% verottomasta hinnasta. Kuinka suuri arvonlisävero sisältyy 30,10 euron junalippuun?

Asenteiden ja uskomusten muuttamisen kannalta Auton jarrutusmatka on suoraan verrannollinen nopeuden 2. potenssiin. Jos nopeus on 100 km/h, on jarrutusmatka 42 m. Mikä on jarrutusmatka, jos nopeus on 60 km/h?

Geometriaa alakouluun Swoboda & Tocki, 2002 luoda uusi lähestymistapa geometrian opetukseen rakentaa yhteyksiä aritmetiikan ja geometrian välille säilyttäen molempien erityispiirteet

International Handbook of Mathematics Education, Interacting with real shapes and space. 2.Shape and space as the fundamental ingredients for constructing a theory. 3.Shapes or visual representations as a means for better understanding of concepts, process and phenomena in different areas of mathematics and science.

Isometria fyysinen liike kuten kierto tai peilaus objekti ei itse muutu, mutta sen paikka muuttuu Yhdenmuotoisuus objekteilla on sama muoto, mutta toinen on isompi ja toinen pienempi, skaalaus Deformaatiot, joissa muutos on hallitsematonta, venytys jne.

Muoto säilyy piirrä kuvio suuremmaksi ja suuremmaksi piirrä kuvio pienemmäksi ja pienemmäksi

Deformaatio Muoto muuttuu ei- säännönmukaisesti  heijastus vedessä  heijastus joulupallossa  kuva vesipullon läpi  taivuttaa pyyhekumia  puhaltaa kuvallista ilmapalloa

Suurennos

Yhdenmuotoiset kuviot Rakenna sama kuvio 3cmx3cm paloilla.

Yhdenmuotoiset murtoviivat Piirrä polku karttaan.

Karttatehtävä Mitkä rakennukset ovat 300 metrin päässä Tampereen Opekosta?

Geolautatehtävä Tee kaksi kertaa suurempi kolmio.

Suurenna ja pienennä