Ajatuksia TUTKIn suuntaamisesta Tuija Raaska 20.3.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

Julkaisuportaalin prototyyppi Tutki-ohjausryhmä, Jyrki Ilva
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Esiselvitys valtion tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE RAKETTI-hankkeen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
CSC:n rooli bibliometrisen aineiston tuottamisessa
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Yleiskuva CSC:n palveluista Tuija Raaska
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Opetus- ja kulttuuriministeriön bibliometriikkatyön linjauksia vuodelle 2015 Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Tutkijan identifiointi -esiselvitys Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy RAKETTI-tulosseminaari
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Tietomallityöryhmän loppuraportti RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden liittyminen OKM- julkaisutiedonkeruuseen Olli Poropudas Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
J ULKAISUTIETOJEN KÄYTTÖTARKOITUKSET OKM: N NÄKÖKULMASTA Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Ehdotus CSC:n bibliometriikkapalveluista 1.Korkeakoulujen vuosittainen julkaisutiedonkeruu 2.Korkeakoulujen julkaisutietojen tilastointi ja raportit 3.WoS-
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
TUHA-verkoston tapaaminen
Henkilöstötiedonkeruun kehittäminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Julkaisutiedot valtakunnalliseksi tietovarannoksi Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto -seminaari Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
Tutkimustietojen näkyvyys ja hyödynnettävyys
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Tutkimustietovarannon lähdetietovarantojen tilannekatsaukset
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
OKM:N HALLINNONALALLE
Tutkimuksen tietovirrat
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Ammattikorkeakoulujen julkaisujen syöttöpalvelu
Opetusneuvos Olli Poropudas Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
Korkeatasoisen ja vaikuttavan tutkimuksen tukeminen:
Esityksen transkriptio:

Ajatuksia TUTKIn suuntaamisesta Tuija Raaska

TUTKI-osahanke sopimuksessa RAKETTI-TUTKI –osahankkeen koordinaatio- ja muut tehtävät toimeksiannon mukaisesti RAKETTI-hankkeen TUTKI-osahankkeen tehtävänä on mahdollistaa yhteismitallisella tavalla korkeakoulujen tutkimukseen liittyvän hallinnollisen tiedon hyödyntäminen huomioiden kunkin korkeakoulun omien ja korkeakoulujen välisten tarpeiden ohella myös OKM:n tekemä viranomaistiedon keräys. TUTKI-osahanke vastaa tutkimuksen ja tutkimushallinnon tukipalveluiden käsitteiden yhteismitallisuuden kehittämisestä ja korkeakoulujen sekä muiden toimijoiden kehitysprojektien valmistelun tukemisesta ja seurannasta tutkimuksen ja tutkimushallinnon näkökulmasta

Toimeksianto TUTKI-ohjausryhmän tehtävänä on varmistaa että tutkimukseen liittyvä hallinnollisen tiedon käsittely pohjaa yhteismitallisiin käsitteisiin, tarvittavien työryhmien asettaminen (esimerkiksi yhteisen tietopohjan käsitemäärittelyt, kokonaisarkkitehtuuri ja rahoittajaorganisaatioiden raportointikäytännöt), yhtenäistää tutkimushallinnon tietoarkkitehtuuria korkeakoulujen välillä ottaen huomioon olemassa olevia kokonaisuuksia (esimerkkinä talous- ja henkilöhallinnon prosessit) ja tehdä ehdotuksia asianomaisille tahoille yhteismitallisen tiedon tuottamiseksi

Nykyinen roadmap 2013 Julkaisutiedonkeruun kehittäminen (korkeakoulunäkökulma). Kehittämisehdotusmuistio valmis, muuttaa tulevaa julkaisutiedonkeräystä Suomen Akatemian arvioinnin bibliometrinen laskenta. Tehty 2/2013, tulokset luovutettu SA:lle, raportti valmis 3/2013. Luovutetaanko myös OKM:lle? Tutkimuksen tietomallin työryhmä. Työn alla vertailu CERIF malliin ja korkeakoulujen keräämiin muihin kuin julkaisutietoihin. Määräaika 3/2013, jatkokausi 5/2013. Tulosodotus laajennettu tietomalli. Tutkijan identifioinnin esiselvitys. Käynnissä, määräaika 12/2013. Tulosodotus: mahdollisuuksien ja rajoitteiden kartoittaminen, yksinkertaisen ratkaisun etsiminen. Tutkimusrahoittajiin vaikuttaminen: yhteismitallinen raportointi, arviointitiedon saaminen korkeakoululle. Määräaika 5/2013. Suomen Akatemia tavattu, TEKES huomenna. Tulosodotus: keskustelunavaus. Korkeakoulujen tutkimustietojärjestelmähankintojen tukeminen 2/ Korkeakoulujen päätös: ei tarvita. Seurannassa.

2013 Tietomallin laajenee julkaisuista ja taidetuotoksista korkeakoulujen tarvetta vastaavammaksi Raportoinnin yhteismitallistaminen Arviointitiedon saaminen palautteena korkeakouluille takaisin Julkaisutiedonkeruussa otetaan huomioon korkeakoulujen esittämät ehdotukset kerättävän tiedon laatu paranee, puhdistustyö organisoidaan, korkeakoulut saavat palautetta Esiselvitys valmistuu 12/2013 Tutkijan identifiointi Julkaisu- tiedonkeruun laatutyö Tietomallityö Rahoittajatahojen kontaktointi

Ajatuksia roadmapista 2014 Vaihdetaan näkökulma siihen, mitä palveluja korkeakoulut haluavat tutkijoilleen tarjota Ovatko kaikki nämä korkeakoulun itse tuottamia palveluja, onko jokin niistä keskitetysti tuotettu (kirjasto, TTA-infra…) ja mitkä muut voisivat olla sellaisia? Kohdistetaan kehittäminen niihin, jotka voidaan projektoida CSC:n toteuttamistyöksi (korkeakoulujen osallistuessa, mutta ei päävastuullisina)

Ajatuksia työmenetelmästä Toisaalta jatketaan suoraan sellaisten asioiden parissa, jotka ovat OKM:lle suoraan tarpeellisia (tietopohjan laajennus, …) Näille suora OKM-ohjaus ja OKM:n omaa työvoimaa projekteihin, CSC vastuutahona toteuttaa, vaikka korkeakouluja olisikin mukana

Mahdollisia roapmap-aihioita Kokonaisarkkitehtuurityön jatkaminen (tietoarkkitehtuuri) vastaavasti kuin TTA:ssa RAKETTI-OPI –osahankkeen kaltaisen Synergia-ryhmän perustaminen verkostoitumisen tueksi (täsmällinen fokus, vai vain tiedonvälitys?) Korkeakoulujen tekemien tutkimuksen arviointien seuranta ja mahdollinen tuki bibliometriikalla (seminaari syksyllä) ”korkeakoulukortit” ja tiedot tutkimukseen tietohallinnosta nyt korkeakouluissa BM:stä => nykytilan kuvaus FUCIOn hankerekisteristä tavoitetilan kuvausta korkeakoululaitoksen tasolla

Mitä tulokseksi, eli CSC:n palveluna? Tutkijan käyttöliittymän monipuolistaminen Eduuni-alusta tutkijoiden ryhmätyövälineeksi ”REduuni” ”researcher’s dropbox (Funetilla työn alla) bibliometrinen laskenta korkeakouluille

Aiempi TUTKI KA-työ Kehityskohteiksi tunnistetut kokonaisuudet olivat: - tutkimuksen johtaminen (=tietopohja) ml- JURE yms. tutkimuksen suoritteet ja perustiedot ml. Julkaisuforum TYÖN ALLA EDELLEEN - tutkimuksen rahoitus TYÖN ALLA EDELLEEN - tutkimusinfrat ja aineistot TTA, tutkimusinfratiekartta - tutkimustyö ja välineet (onko jotakin kk-laitostasolla) Projektit: tunnistetut projektit ovat TKI-käsitemallityö, LUT-TUTKI, KA-työ etenkin tutkimukseen liittyvien tietojen tallentamisen osalta

KA-työ, uusia näkökulmia Korkeakoululaitostaso, tietoarkkitehtuuri, tutkijapalveluiden tuottamiseen tarvittavat tietovirrat korkeakoulut palveluntuottajina tutkijoilleen Suomen Akatemia (ehkä myös TEKES) arviointitiedon tuottajana korkeakouluille Mikä on yhteistä? Tiedonkeruu, rahoitusmalli, laatuindikaattorit… Kuvataan palvelut, prosessit ja toiminnot (nykytila ja tavoitetila)