Esitutkimus (tarvekartoitus) Asiakasvaatimusten määrittely
Esitutkimuksen tehtävä mitä tietojärjestelmältä vaaditaan? asettaa yleiset järjestelmätason vaatimukset määritellään asiakkaan tarpeet miksi ohjelmisto kannattaa tehdä? miksi ohjelmistoa ei kannata tehdä? ymmärretään osaksi määrittelyvaihetta
Asiakasvaatimusten kartoittaminen markkinointi oma organisaatio asiakaspalautteet protoversion rakentaminen ideointiaivoriihi tutkimalla kilpailijoiden tuotteita
Käyttötapausten kuvaaminen Asiakasvaatimuksia voidaan kartoittaa ja kuvata ns. käyttötapausten (use case) avulla. Käyttötapaukset ovat tekstikuvauksia, jotka kuvaavat järjestelmän käyttäjien tapoja käyttää järjestelmää. Perimmäisen syyn etsimisen ongelma on, että asiakasvaatimukset esitetään ohjelmisto-vaatimuksien muodossa. Vaatimuksen perimmäisen syyn löytämiseksi kannattaa esittää kysymys ”miksi?”.
Asiakasvaatimuksia analysoimalla pyritään selvittämään kunkin asiakasvaatimuksen tarve (perimmäinen syy) arvioimaan kunkin vaatimuksen tärkeys (priorisointi) sovittamaan yhteen ristiriitaiset vaatimukset
Ohjelmistotuotteen ominaisuuksista päättäminen Todellisen asiakasvaatimuksen selvittyä voidaan miettiä erilaisia ratkaisuja ongelmaan ja valita niistä parhaiten tilanteeseen sopiva.Ohjelmistotuotteen luonteesta riippuu, kannattaako tehdä asiakkaan vaatimusten mukainen toteutus (soveltuu vain yhdelle asiakkaalle) vai laajemmalle asiakaskunnalle soveltuva ratkaisu (työmäärä suurempi).
Tuotokset järjestelmän kuvaus (kuka tekee ja mitä, missä, millä välineillä?) ongelmaluettelo vaatimukset toiminnallisen sisällön kuvaus (sanallinen kuvaus höystettynä erilaisilla kaavioilla) oliomallinnuksessa alustava oliomalli
Usein esitutkimus ymmärretään osaksi määrittelyvaihetta, koska käytännössä asiakastarpeiden analysointi ja tarkentaminen jatkuu myös määrittelyvaiheen ajan. Jatkuvaan tuotekehittelyyn perustuvassa ympäristössä esitutkimus voidaan ymmärtää myös kuuluvan vaatimushallinnan tukitoimiin. Sulautettujen järjestelmien yhteydessä ohjelmiston määrittelyä edeltävää vaihetta kutsutaan myös järjestelmäsuunnitteluksi.
Esitutkimus on ohjelmiston elinkaaren tärkein vaihe Esitutkimus on ohjelmiston elinkaaren tärkein vaihe. Vääristä asiakasvaatimuksista ei voida päätyä hyvään järjestelmään. Mikään ei korvaa ratkaisevan ongelman perusteellista ymmärtämistä - joskus voi tosin käydä hyvä tuuri. (Geralg Weinberg)
Asiakasvaatimuksista asiakasvaatimukset täyttävään ohjelmistoon Vaatimustenhallinta Asiakasvaatimuksista asiakasvaatimukset täyttävään ohjelmistoon
Vaatimustenhallinnan keskeiset tehtävät vaatimusten kartoittaminen vaatimusten analysointi vaatimusten priorisointi muutosten hallinta koko ohjelmiston elinkaaren kestävä toiminto liiketoiminnalliset ulottuvuudet (kustannukset, hyöty ja markkinat) myyntitulot kattavat ominaisuuden toteutuksen
Vaatimustenhallinta omana tukitoimintona