Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukevan järjestelmän kriteerit ja niiden pilotointi Hanna Rajala Laatua ammatillisen.
TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
YHTEISHAUN AIKATAULU 2012 HAKUAIKA OPINTOIHIN PÄÄSY-, SOVELTUVUUS- JA KIELIKOKEET
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
Etsivä nuorisotyö.
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ammatillinen koulutus
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
OIVA-Hanke Ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen.
Nuorisolain uudistaminen
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Nuorten oppisopimuskoulutus
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kahden tutkinnon polku
TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Saimaan ammattiopisto Sampo
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kaksoistutkinto.
Hyvinvointitiimin pilotti
Esityksen transkriptio:

Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi Jyväskylän kky:n kohdalla hanke päässyt alkuun OPH:n järjestämän aloitusseminaarin 13.-14.12.2011 jälkeen, johon osallistuttu Primus- tietohallintaohjelman käyttämisen kehittäminen nivelvaiheen haasteet huomioiden on aloitettu tammikuussa 2012 aloituskokouksella   On osallistuttu Läpäisy- hankkeen Hämeenlinnan kehittämispäivään 6.2.12 (Marjut Reinilä, Jämsä) Ammattistartin vastuuvetäjät ovat hankkeen tiimoilta kokoontuneet 4 kertaa hankkeen tavoitteiden eteenpäin viemiseksi 13.4.2012/MiaK

Verkostoiduttu Koppari –hankkeen kanssa. (Aurinkokuvio) Verkostoyhteistyö Dialoogin hankkeen kanssa on aloitettu: Tarkasteltu yhdessä mm. seurantakyselyn demoversiota ja Primus tietohallintajärjestelmän mahdollisuuksia seurannan kannalta. Opinto-ohjauksen tiimoilta hanketoiminta on nivoutunut Jyväskylän ammattiopiston opinto-ohjaajien Sähköisten palvelujen –kehittämisryhmään Toimintamalli opiskelijan eroamis- ja/tai keskeyttämistapauksissa tietohallinnon ja tiedon hallinnan näkökulmasta on työn alla. Verkostoiduttu Koppari –hankkeen kanssa. (Aurinkokuvio) 13.4.2012/MiaK

Nuori lähtee jatko-opiskelemaan Nuori aloittaa opinnot oksassa (lisäopetus) tai amstassa (ammattistartti) Nuori hakee opiskelupaikkaa Nuori tulee valituksi koulutukseen Nuori aloittaa opinnot Nuori suorittaa tutkinnon/ koulutuksen Nuori siirtyy työelämään Nuori vaihtaa (koulutusalaa JKKY:n sisällä Nuori ei hae opiskelupaikkaa Ei aloita opintoja Nuori lähtee armeijaan Nuori keskeyttää opinnot määräajaksi Nuori eroaa koulutuksesta Nuori ei saa opiskelupaikkaa toiselta asteelta Nuori vaihtaa toiseen oppilaitokseen Ei ota paikkaa vastaan Nuoreen ei saada yhteyttä, katoaa Nuori katsotaan eronneeksi koulutuksesta Nuori jää ”ilmaan” SYRJÄYTYMISVAARA Toisen asteen vastuu Etsivä nuorisotyö (kunnan organisoima, nuorisolain velvoite) Kokonaisarkkitehtuuri (päivitetty 12.8.2011 Minna Ahokas/Hanna Rajala) Opiskelijan opiskelusuhteen kuvaus/ Jyvässeutu OKSA, Ammattistartti, Opetussuunnitelmaperusteiset perustutkinnot, lukiokoulutus Perusasteen vastuu 13.4.2012/MiaK

Ammatilliset opinnot ammattistartin aikana Ammatilliset jaksot ammattistartin aikana –tavoitetta on lähdetty edistämään ammatillisiin tutustumisviikkoihin panostamalla. Ao –tutustumisviikoilla ammattistartin opiskelijat liikkuvat ammattiopiston eri yksiköissä – sosiaalinen vahvistaminen ja sitoutumiseen kannustaminen tärkeää! (sekä henkilökunta että opiskelijat) Muutoin uhkana, että resurssit valuvat hukkaan eikä tavoite ammatillisten opintojen suorittamisesta ja/tai joustavasta siirtymisestä kesken lukuvuotta (läpäisyn tehostaminen!) edisty. Seuraavassa diassa (työversio) kuvattu Jyväskylän ammattistartin Ao-viikot lukuvuonna 2011-2012. 13.4.2012/MiaK

13.4.2012/MiaK

Summa summarum: kaksi päälinjaa Polkujen näkyväksi saattaminen: Primus Nivelvaiheen näkökulmasta Seuranta Läpäisyn tehostaminen Ammatilliset opinnot ammattistartin aikana: Sosiaalinen vahvistaminen Voimauttavat työmenetelmät Ohjaus ja tuki Läpäisyn tehostaminen 13.4.2012/MiaK