Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi Jyväskylän kky:n kohdalla hanke päässyt alkuun OPH:n järjestämän aloitusseminaarin 13.-14.12.2011 jälkeen, johon osallistuttu Primus- tietohallintaohjelman käyttämisen kehittäminen nivelvaiheen haasteet huomioiden on aloitettu tammikuussa 2012 aloituskokouksella On osallistuttu Läpäisy- hankkeen Hämeenlinnan kehittämispäivään 6.2.12 (Marjut Reinilä, Jämsä) Ammattistartin vastuuvetäjät ovat hankkeen tiimoilta kokoontuneet 4 kertaa hankkeen tavoitteiden eteenpäin viemiseksi 13.4.2012/MiaK
Verkostoiduttu Koppari –hankkeen kanssa. (Aurinkokuvio) Verkostoyhteistyö Dialoogin hankkeen kanssa on aloitettu: Tarkasteltu yhdessä mm. seurantakyselyn demoversiota ja Primus tietohallintajärjestelmän mahdollisuuksia seurannan kannalta. Opinto-ohjauksen tiimoilta hanketoiminta on nivoutunut Jyväskylän ammattiopiston opinto-ohjaajien Sähköisten palvelujen –kehittämisryhmään Toimintamalli opiskelijan eroamis- ja/tai keskeyttämistapauksissa tietohallinnon ja tiedon hallinnan näkökulmasta on työn alla. Verkostoiduttu Koppari –hankkeen kanssa. (Aurinkokuvio) 13.4.2012/MiaK
Nuori lähtee jatko-opiskelemaan Nuori aloittaa opinnot oksassa (lisäopetus) tai amstassa (ammattistartti) Nuori hakee opiskelupaikkaa Nuori tulee valituksi koulutukseen Nuori aloittaa opinnot Nuori suorittaa tutkinnon/ koulutuksen Nuori siirtyy työelämään Nuori vaihtaa (koulutusalaa JKKY:n sisällä Nuori ei hae opiskelupaikkaa Ei aloita opintoja Nuori lähtee armeijaan Nuori keskeyttää opinnot määräajaksi Nuori eroaa koulutuksesta Nuori ei saa opiskelupaikkaa toiselta asteelta Nuori vaihtaa toiseen oppilaitokseen Ei ota paikkaa vastaan Nuoreen ei saada yhteyttä, katoaa Nuori katsotaan eronneeksi koulutuksesta Nuori jää ”ilmaan” SYRJÄYTYMISVAARA Toisen asteen vastuu Etsivä nuorisotyö (kunnan organisoima, nuorisolain velvoite) Kokonaisarkkitehtuuri (päivitetty 12.8.2011 Minna Ahokas/Hanna Rajala) Opiskelijan opiskelusuhteen kuvaus/ Jyvässeutu OKSA, Ammattistartti, Opetussuunnitelmaperusteiset perustutkinnot, lukiokoulutus Perusasteen vastuu 13.4.2012/MiaK
Ammatilliset opinnot ammattistartin aikana Ammatilliset jaksot ammattistartin aikana –tavoitetta on lähdetty edistämään ammatillisiin tutustumisviikkoihin panostamalla. Ao –tutustumisviikoilla ammattistartin opiskelijat liikkuvat ammattiopiston eri yksiköissä – sosiaalinen vahvistaminen ja sitoutumiseen kannustaminen tärkeää! (sekä henkilökunta että opiskelijat) Muutoin uhkana, että resurssit valuvat hukkaan eikä tavoite ammatillisten opintojen suorittamisesta ja/tai joustavasta siirtymisestä kesken lukuvuotta (läpäisyn tehostaminen!) edisty. Seuraavassa diassa (työversio) kuvattu Jyväskylän ammattistartin Ao-viikot lukuvuonna 2011-2012. 13.4.2012/MiaK
13.4.2012/MiaK
Summa summarum: kaksi päälinjaa Polkujen näkyväksi saattaminen: Primus Nivelvaiheen näkökulmasta Seuranta Läpäisyn tehostaminen Ammatilliset opinnot ammattistartin aikana: Sosiaalinen vahvistaminen Voimauttavat työmenetelmät Ohjaus ja tuki Läpäisyn tehostaminen 13.4.2012/MiaK