Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Advertisements

Tapani Heino.  Tänä vuonna Variassa 1137 aloituspaikkaa  Opiskelijoiden määrä n.3000  Ojahaantien sähköpuolen opiskelijoiden määrä n.400  Sähköpuolella.
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
TÖÖLÖN YHTEISKOULUN LUKIO
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Ohjauksen vuosikello YoYo-seminaari
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Tervetuloa vanhempainiltaan!
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Uuden yhteiskoulun lukio Sopiva sijainti Sopiva koko.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
AINEVALINTOJEN PERUSTEITA: Valitse–kiinnostavaa - jatkoa ajatellen - jatkoa ajatellen - sujuu mukavasti.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
Lukion oppimäärä.
Ops 2016 ja arviointi.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Vanhempainilta Harjun toimipiste: ke Viitaniemen toimipiste: to Jyväskylän Lyseon lukio 1. vuosikurssin opiskelijat.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely Lukioiden erityisopettaja ja kuraattori Klassikan toimintaympäristö.
Opon esitys Tiistai Kohti ylioppilaskirjoituksia ja abivuotta Opinto-ohjaaja Lauri Lehikoinen. Kevään 2016 abit Siiri Heino, Sara Pursiainen.
Viherlaakson lukio 1. luokkien vanhempainilta Päivän ohjelma – Rehtorin puheenvuoro – Musiikkitervehdys – Opettajien.
Miksi aikuislukioon? Lukio on yleissivistävä oppilaitos Voit opiskella kieliä, luonnontieteitä, humanistisia aineita… Olet viisaimmillasi lukiossa Sivistys.
1.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
1. OPINTOVUODEN VANHEMPAINILTA 1.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
Opiskelu eLukiossa
Hakuinfo 2017 Mäntsälän lukio.
1. OPINTOVUODEN VANHEMPAINILTA 1.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
MIKSI LUKIOON???.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Ohjauspalvelut Tredussa
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Vanhempainilta Tervetuloa!
Ykkösten vanhempainilta
Oulun normaalikoulun lukio
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Ykkösten vanhempainilta
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Oulunsalon lukion vanhempainilta
LUKIO-OPINNOT.
MIKSI LUKIOON???.
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kahden tutkinnon polku
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Laaja-alainen arviointi
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
PORKKALAN MIKSI PORKKALAN LUKIO? LUKIO.
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä Vanhemmat, ryhmänohjaaja, aineenopettajat, opinto-ohjaaja, erityisopettaja, koulupsykologi- ja kuraattori, terveydenhoitaja, koululääkäri ja rehtori Keinot Tavoitteena tunne Itsesäätelyn kehittymisestä perusasiat kunnossa (ravinto+ lepo) mielekkään opiskeluympäristön luominen kannustava ja rehellinen palaute tukea nuoren työtaitojen kehittymistä kehittää nuoren itsearviointitaitoja ajanhallintataitojen kehittyminen yhteisöllisyyden huomioiminen vastuunotto omat tavoitteet motivaation ylläpitäminen opiskelutekniikoiden hallinta tieto omasta osaamisesta

Lukiolaisen ensimmäinen vuosi Lukio-opintoihin johdattaminen Ryhmäyttäminen: ryhmänohjaajan opettama kurssi 1. jaksossa ja ryhmällä toinen muun aineen kurssi 1. jaksossa, teemapäivä, koulun yhteiset tapahtumat, juhlat Viikkorytmi (kalenterin käyttö), työaika ja vapaa-aika, ravinto ja nukkuminen, harrastukset, urheilu/valmennus. Rytmi 8+8+8. Käytänteet, arviointi, ylioppilaskirjoitukset, ainevalinnat. TVT- taitojen kertaaminen ja kehittäminen. Kuinka eri aineita opiskellaan, motivointi työn tekemiseen/motivaation ylläpitäminen. Opiskelijan tukeminen. Aineenopettaja, ryhmänohjaaja, erityisopettaja( lukitesti + opiskelutaidot), terveydenhoitaja, koulupsykologi, koulukuraattori

2. Opiskelijan opiskelustrategioiden kehittäminen Oppituntityöskentely ja kotitehtävät. Oman opiskelutavan ja rytmin löytäminen. Koeviikon jälkeinen arviointi: jaksotodistukset (2.– 4.jakso; huoltajan allekirjoitus). Pitkällä ryhmänohjaustuokiolla tehtävä oman opiskelun arviointi ja sen kehittäminen. Palaute jaksosta, palaute jaksamisesta, ajankäyttösuunnittelutaidon kehittäminen.

3. Opiskelijoiden hyväksi kokemien opiskelustrategioiden tukeminen Opettajien palaute/arviointi. Itse - arviointi, uusien tavoitteiden asettelu. Omien vahvuuksien löytäminen myös harrastustoiminnan kautta. Tukena oppilaskuntatoiminta, digi - tutorit, Non Solum - lehti, projektit / kansainvälisyys, tekniikkaryhmä/av-laitteet/juhlat jne. Mahdollinen siirtyminen ammatillisiin opintoihin? Ammattistartti Ainevalintojen täsmentäminen, ajatellen yo-kirjoituksia

4. Palaute ensimmäisestä vuodesta ja suuntautuminen lukion jälkeisiin ura- ja jatko-opintovaihtoehtoihin Oma arvioinnin kautta tavoitteet seuraavalle lukuvuodelle. Ainevalintojen täsmentäminen kevät lukukaudella: yo-tutkinto ja jatko-opinnot, kesälukiomahdollisuudet kirjoitusten suunnittelun tukena Koulun palautekyselyyn vastaaminen.