FUAS Kielet ja viestintä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Toimintaympäristö
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi 
ECVET tulee, oletko valmis!
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Vaasan Ammattikorkeakoulu
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
FUAS pähkinänkuoressa 5/2014. FUAS-liittouman kehitysvaiheet  Kumppanuussopimus 2008  Yhteinen strateginen tahtotila 2020: sopimus OKM:n kanssa ( )
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Turun Kielitivolin koulutusristeily
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Aluepalvelut Laureassa
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Sanastotyön.
FUAS-opiskelijaliikkuvuus Rehtorikokous Pirjo Kuisma.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Koulutuksen laadun kehittäminen
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
FUAS Virtuaalikampus.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
4/1/2015 Kv-toiminta Kiipulan ammattiopistossa Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus –Comenius (1 hanke), LdV (4 hanketta), OPH Kv-kehittämishankkeet.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Yhteiset opinnot  * Toteutus 1. vuoden keväällä * Laajuus 3 op * Valtakunnallisesti yhteneväiset sisällöt - Svenska för turism- och kosthållsbranschen.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tervetuloa opiskelemaan kielikeskukseen! into.aalto.fi - palvelut - kielikeskus.
LINGCOMM Eija Torkinlampi Centria AMK Centria-ammattikorkeakoulu |
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
ROKK-HANKE Kevään 2015 työskentelystä Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
Romaaniset ja klassiset kielet. Avoimet oppiaineet kielten laitoksella Seuraavia oppiaineita voi opiskella vapaasti kielten laitoksella: Latinan kieli.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Infoa vaihtoonlähtijöille 2018
Englannin ja ruotsin tasokokeet
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

FUAS Kielet ja viestintä Taina Juurakko-Paavola & Sari Saarinen HAMK Kielikoulutuskeskus & Laurea

Mikä on FUAS? Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun ja Laurea-ammattikorkeakoulun muodostama strateginen liittouma, joka on sopinut yhteisen tahtotilan vuodelle 2020. Tahtotilana on olla kansainvälisesti arvostettu, Helsingin laajan metropolialueen kansainvälistä kilpailukykyä vahvistava itsenäisten korkeakoulujen liittouma, joka tarjoaa toimialallaan kaikki metropolialueen elinkeinoelämän ja väestön tarvitsemat korkeakouluopetus-, tutkimus- ja aluekehityspalvelut. April 8, 2017

FUAS Suomen suurin ammattikorkeakoulujen strateginen liittouma, jossa on n. 21.000 opiskelijaa henkilöstöä n. 1800 Liikevaihto yhteensä n. 130 M€ TKI-volyymi on n. 17 M€ FUAS-liittouman korkeakouluilla on yhteensä 11 huippu- ja laatuyksikköpalkintoa. April 8, 2017

FUAS Kielet ja viestintä -yhteistyö FUAS Kielet ja viestintä –työryhmä: Eija Lantta LAMK, Sari Saarinen Laurea ja Taina Juurakko-Paavola HAMK (pj.) Työryhmä kokoontunut joulukuusta 2009 alkaen, valmisteli toimenpideohjelman v. 2011-2012 syksyllä 2010 April 8, 2017

Kärkihanke-esitys: Monikielisiä ammatillisia viestintäosaajia työelämään Elinkeinoelämässä nousee esille myös monien muiden kielten kuin englannin ja ruotsin kielen osaamisen tarve (EK 2010). Kehittämishankkeen tavoitteena on FUAS-yhteistyössä tarjota strategisesti valituissa kielissä (saksa, espanja, ranska ja/tai venäjä) joustavasti sellaisia opintojaksoja, joiden suorittaminen mahdollistaa opiskelijalle työelämän asiantuntijatehtävissä tarvittavan viestintätaidon hankkimisen näissä kielissä. Tällaisten opintojaksojen tarjonta kannustaa opiskelijoita myös lähtemään kv-vaihtoon tai -harjoitteluun ja tukee heitä vaihtoon lähtemistilanteessa. Hanke edistää myös kieltenopettajien ammatillista kehittymistä ja yhteistyötä FUAS-ammattikorkeakouluissa. April 8, 2017

Kärkihanke-esitys: Intercultural Studies (15 op) Kansainvälisten opiskelijoiden määrä on lisääntynyt vime vuosina myös FUAS-liittouman ammattikorkeakouluissa. Kehittämishankkeen tavoitteena on edistää kansainvälisten ja suomalaisten opiskelijoiden integrointia sekä tarjota heille opintoja, jotka antavat heille valmiuksia toimia monikulttuurisissa työyhteisöissä. Hanke edistää myös yhteistyötä kieltenopettajien välillä FUAS-liittoumassa. April 8, 2017

Yhteisesti laadittavat virtuaaliset kieli- ja viestintäopinnot (1) Valmentava englannin kielioppikertaus: Kaikissa FUAS-liittouman ammattikorkeakouluissa tarjotaan opiskelijoille ns. valmentavaa opetusta englannin kielessä. Hankkeen tavoitteena on koota virtuaalista materiaalia, jonka avulla opiskelijat voivat kerrata itsenäisesti englannin kielen perusrakenteita ja –sanastoa. Koottiin keväällä 2011. April 8, 2017

Yhteisesti laadittavat virtuaaliset kieli- ja viestintäopinnot (2) 2. Viestinnän kielen huoltoa kertaava kurssi: huomattu viestinnän opinnoissa tarvetta kielenhuollon asioiden kertaamiseen Hankkeen tavoitteena on koota virtuaalista materiaalia, jonka avulla opiskelijat voisivat kerrata itsenäisesti viestinnän perusteita. Toteutusta voitaisiin käyttää viestinnän opintojaksoilla lisämateriaalina. Valmistuu vuoden 2011 loppuun mennessä. April 8, 2017

Vuosittainen FUAS Kielet ja viestintä -seminaari Työryhmä järjestää vuosittain ainakin yhden yhteisen seminaarin kaikille FUAS-liittouman kielten ja viestinnän opettajille. April 8, 2017

Yhteinen työskentelyalusta HAMKin Wiki Confluence –työskentelyalustalle on luotu FUAS Kielet ja viestintä –työskentelyalusta. Kieliryhmittäin päätetään, millaiseen työskentelyyn ko. työskentelyalustaa käytetään. April 8, 2017

Työryhmätyöskentely FUAS Kielet ja viestintä –työryhmä kokoontuu säännöllisesti n. 6 kertaa vuodessa ja osallistuu kaikkien työryhmien tapaamisiin aktiivisesti. Työryhmä laatii toimenpideohjelman ja seuraa hankkeiden toteutumista sekä käsittelee ajankohtaisia asioita. April 8, 2017