Mediakulttuuri Maija Havola
Esityksen sisältö Yleistä mediakulttuurista Mediakulttuuri Suomessa Mediakulttuurin kansainvälinen toimiala Mediakasvatus Mediakulttuuri Maija Havola
Media ja kulttuuri Media –Joukkotiedotusvälineiden kokonaisuus Kulttuuri –Käytös –Tapa –Historia Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakulttuuri Medioilla keskeinen rooli Raja sisältöjen, ohjelmistojen ja laitteiden välillä häviää Kuvien ja äänien kulttuuri Huomio teknologiasta sisältöihin Rajapinnat Mediakulttuuri Maija Havola
m-cult Mediakulttuuriyhdistys Perustettiin vuonna Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakulttuuri Suomessa Informaatioteknologia-osaaminen hyvä –Sisällöt vaativat panostusta Käyttäjät eivät ole vain vastaanottajia –IRC, Linux, SMS Ammattiluokat –Taiteilijat ja toimittajat –Mainonnan ja viestinnän asiantuntijat –Tietotekniikan asiantuntijat Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakulttuuri Suomessa Palkkaus –Uusmediakonsultit parhaiten palkattuja –Koostamisesta vastaavat site builderit huonoiten palkattuja Toimialan yritykset pieniä Tuotekeskeinen strategia Koulutusta ja mediakeskuksia ympäri Suomea Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakulttuuri Suomessa Mediakulttuuri Maija Havola
Kansainvälinen toimiala Hollanti ja Iso-Britannia –Keskeisillä paikoilla Kanada ja Australia –Maantieteellisesti syrjässä –Hyvä englannin kielen asema Mediakulttuuri Maija Havola
Hollanti Dynaamisen mediakulttuurin malliesimerkki Organisaatioilla hyvä yhteistyö Virtual Platform –Hollantilaisen mediakulttuurin symboli Mediakulttuuri Maija Havola
Iso-Britannia Käytettiin runsaasti rahaa uusiin hankkeisiin –Rahoitusjärjestelmien uudelleenarviointi on meneillään Yksityisiä tekijöitä ja pieniä tuotantoyhtiöitä Yliopistojen tutkimusyksiköitä Mediakulttuuri Maija Havola
Australia Etuja –Edullisemmat tuotantokustannukset –Kieli –Sijainti (osittain) Alueellisuus suuremmassa roolissa kuin kansallisuus –Laaja maa Mediakulttuuri Maija Havola
Kanada Työvoiman siirtyminen Kokevat kilpailutilanteen vaikeaksi Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakasvatus Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakasvatus Nimenä uusi, mutta ilmiönä vanha –Moralistinen vaihe –Esteettinen vaihe –Kriittinen vaihe –Yhteisöllisyyden vaihe Viestintäopetus Opetusviestintä Mediakulttuuri Maija Havola
Mediakulttuuri Maija Havola Tv:n katselu (min/pvä) … Radion kuuntelu (min/pvä) Äänitteiden kuuntelu (min/pvä) 10,415,711,511,2 Elokuvissa käynnit (käynnit/vuosi/asukas) 2,11,21,41,3 (2001) Internetin käyttö (päivittäinen % väestöstä) ……2140 Videoiden katselu (min/pvä) …10611 Sähköisen median käyttö
Mediavälineiden yleisyys |2005 Videonauhuri (% kotital.) Tietokone kotona (% kotital.) Digitv-sovitin (% kotital.) …311 | 33 Internetyhteys (% kotital.) …73752 Laajakaista-yhteys (% kotital.) ………21 | 40 Internetin käyttö: ainakin joskus (% vuot.) 11/1995: 9,8 11/1996: 19,6 6770