Talvirenkaiden kunnon kehittyminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Suomalaisten mielipiteet nykyisistä alkoholi- poliittisista rajoituksista Gallup-tutkimusten mukaan vuosina kk/v Pitäisi väljentää Pitäisi tiukentaa.
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Kauppojen aukiolo jouluaattona 2006 PAM ry Telebus vko 44/2006.
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Huonorenkaisten autojen osuus 1997–2012 (%) Lähde: Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2012 Huom. Huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman.
Talvirenkaat ja liikenneturvallisuus Antero Lammi Koulutuspäällikkö
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Lasten suusta.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
TASAPAINON RAKENTAMINEN
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
1 Sektorin nimi. 2 Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja 2009.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Eräitä näkökulmia ilmastokeskusteluun Anna Uusitalo Keski-Suomen ympäristökeskus.
Viestintäsuunnitelma
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
PELIN OHJAAMINEN F-JUNIOREISSA
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Kilpailijan starttikurssi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Uraseurantakysely vuosina
Renkaiden Vaihto.
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Minä kuljettajana.
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Professori Juha Karhu ONPOOL26 Varallisuusoikeus
Minä kuljettajana Niiles Nissilä
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Arvioinnista arkipäivää
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Esityksen transkriptio:

Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010 Mikko Malmivuo/ Innomikko Oy Juha Luoma/ VTT Talvirenkaiden kunnon kehittyminen 2001-2010

tutkimus Selvityksessä tutkittiin 1508:n henkilö- ja pakettiauton talvirenkaiden tyyppi, urasyvyys, nastakunto ja pyörimissuunta talvella 2009-2010 Kuljettajilta kysyttiin arviota omien renkaiden kunnosta, sopivasta talvirenkaiden käyttöajasta ja nastarenkaiden käytön rajoittamisesta tietyillä alueilla Tuloksia verrattiin vastaavaan talvella 2000-2001 tehtyyn tutkimukseen

TALVIRENGASMITTAUKSET Tuloksia TALVIRENGASMITTAUKSET

Nastattomien talvirenkaiden osuuden kehitys suuralueittain 2001-2010

NASTATTOMIEN RENKAIDEN KÄYTÖN OSUUS 1993-2010 Huomioitavaa: 1993 pakettiautoihin luettiin myös matkailuautot

URASYVYYSLUOKKIEN OSUUDET IKÄRYHMITTÄIN 2001-2010 VE01 = vasen eturengas talvella 2001 VE10 = vasen eturengas talvella 2010 Kaikki10 = Kaikkien renkaiden keskiarvo talvella 2010 Huonoin10 = Huonoin rengas talvella 2010

Talvirenkaista päättävät ikäryhmittäin 2010 Vastaus kysymykseen ”Jos tähän autoon pitäisi hankkia uudet talvirenkaat, kuka siitä päättäisi?”

Urasyvyyden jakauma 1993-2010 Huomioitavaa: Talvella 2001 jaottelu oli hyvän osalta 5,5 - 8,0 mm ja Huonon osalta 3,0 – 5,5 mm. Kuvaan on piirretty katkoviivoitetulla alueella se osa, mikä arvioiden mukaan tulisi talven 2001 aineistosta leikata ”Huonosta” ja siirtää ”Hyvään”, jotta kaikki talvet olisivat vertailukelpoisia

Etu- ja taka-akselin keskimääräisen urasyvyyden ero 2010

KULJETTAJIEN HAASTATTELUT Tuloksia KULJETTAJIEN HAASTATTELUT

KULJETTAJIEN ARVIOT TALVIRENKAIDENSA KUNNOSTA 2001 JA 2010

Kuljettajien näkemys talvirenkaiden käyttöajoista 2010 Kysymykset: Suomessa talvirenkaita pitää käyttää 1.12.-28.2. Onko ajanjakso mielestänne sopivan mittainen? Suomessa talvirenkaita saa käyttää 1.11. – pääsiäisen jälkeinen maanantai. Onko ajanjakso mielestänne sopivan mittainen? Kummassakin kysymyksessä vastausvaihtoehdot: Sopiva- alku aiemmin – alku myöhemmin – loppu aiemmin – loppu myöhemmin

Kuljettajien näkemys nastarenkaiden käytön rajoittamisesta 2010 Kysymys: Nastarenkaat irrottavat päällysteestä hengitysteitä ärsyttäviä ainesosia. Tulisiko mielestänne nastarenkaiden käyttöä rajoittaa esim. perimällä tietyillä alueilla nastarenkaiden käytöstä lisämaksuja tai kieltämällä kokonaan nastarenkaiden käyttö tietyillä alueilla? Jopa 41 haastateltua totesi, ettei osaa ottaa asiaan lainkaan kantaa.

Keskeisimmät johtopäätökset Talvirenkaiden kunto on parantunut selvästi talvesta 2001, mutta edelleen lähes joka kymmenennessä autossa löytyy vähintään yksi urasyvyydeltään alle 5,5 mm:n talvirengas, jota voi pitää vaihtokuntoisena. Talvirenkaiden kunnon merkitystä on edelleen syytä korostaa tiedotuksessa. Riippumatta siitä, oliko etu- ja taka-akselin renkaiden välillä suurta kuntoeroa, urasyvyydeltään huonoimmat renkaat esiintyivät yhtä usein niin etu-kuin taka-akselilla. Ohjeiden mukaan kunnoltaan parempien tulisi olla taka-akselilla. Mikäli ohjeen noudattamista pidetään tärkeänä, myös tätä seikkaa olisi syytä korostaa tiedotuksessa. Nuorten kuljettajien renkaat ovat edelleen huonoimmassa kunnossa.