TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH
Mikä TUTKOKE? Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa v ”Harjoittelukoulut …osallistuvat tutkimus- ja kehittämistyöhön.”
KOKEILU, KEHITTÄMINEN JA TUTKIMUSTYÖ Harjoittelukouluverkosto kehittää tutkimusorientoitunutta ohjattua harjoittelua. Harjoittelukoulut mahdollistavat henkilöstön tutkimus- ja kokeilutoimintaa ja luovat edellytykset yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Harjoittelukoulut toimivat tutkimusympäristöinä ja luovat edellytyksiä tutkimukselle ja sen edellyttämälle yhteistyölle
TUTKIMUS-, KOKEILU- JA KEHITTÄMISSTRATEGIA Harjoittelukoulut ovat osa yliopistoa. Tämä mahdollistaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvan opettajankoulutuksen harjoittelukoulujen tiedeperustaisen kehittymisen / kehittämisen alueellisina tutkimus-, kokeilu- ja kehittämiskouluina
Harjoittelukoulujen rooli tutkimus-, kehittämis- ja kokeilukouluina Harjoittelukoulut toimivat ohjatun harjoittelun kouluina sekä tutkimus-, kokeilu- ja kehittämiskouluina. Harjoittelukoulujen opettajat ovat työnkuvansa perusteella kehittäjäopettajia. Normaalikoulut eivät ole itsenäisiä tutkimusinstituutteja; suhde tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaan vaihtelee sen mukaan, minkälaisia mahdollisuuksia eri yliopistoyhteyksissä on tarjolla
Harjoittelukoulut lähtevät mukaan ja liittyvät yliopiston tutkimushankkeisiin. Normaalikoulut ovat aloitteellisia tutkimus- kokeilu- ja kehittämisideoidensa esille nostamisessa ja etsivät aktiivisesti niihin parhaita kansallisia ja/tai kansainvälisiä kumppaneita yhteistyössä oman yliopistonsa kanssa
Harjoittelukoulut soveltavat hankkeissaan jo olemassa olevaa tutkimustietoa, mahdollistavat henkilökuntansa tutkimus- ja kokeilutoimintaa, kehittävät tutkimusorientoitunutta ohjattua harjoittelua jo olemassa olevien rakenteiden kautta, toimivat yhteistyökumppaneina muiden tutkimustahojen kanssa, toimivat tutkimus- kokeilu- ja kehittämisympäristöinä, joilla on em. toimintaa sekä alueellisesti että valtakunnallisesti/kansainvälisesti sekä edistävät muuta tieteellistä tutkimustoimintaa
Jokaisella harjoittelukoululla on asiantuntijarekisteri ja lisäksi harjoittelukoulut ovat verkottuneet tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnassa ja voivat toteuttaa yhteisiä tutkimus-, kokeilu- ja kehittämishankkeita, eri alueiden asiantuntijoiden yhteistyötä, hakea rahoitusta toimia välittäjinä eri yliopistojen tutkimustoiminnassa
Tutkoke Turun normaalikoulussa Kukin harjoittelukoulu on perustanut tutkimuksen, kokeilun ja kehittämisen yhteistyöryhmän, joka koordinoi ja kehittää sellaista yliopistossa, sen eri tiedekunnissa ja laitoksissa toteutuvaa tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistyötä, jossa normaalikoulu voi olla mukana. Jokaisella harjoittelukoululla on tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminnan strategia Turun normaalikoulun Tutkoke-strategia Turun normaalikoulun Tutkoke-strategia
Tutkoke-rakenteet Turun normaalikoulun ja yliopiston yhteistyöryhmä: tutkoke-toiminnasta vastaava rehtori ja koordinaattorit sekä Turun opettajankoulutuslaitoksen ja ainelaitosten edustajat Veli-Matti Hakanen, Pirjo Mikkola, Mervi Hiilovaara-Teijo (TNK), Eila Matikainen (OKL) Turun normaalikoulun tutkoke-ryhmä: Tutkoke-työhön aktiivisesti orientoituneet lehtorit, toiminnasta vastaava rehtori ja koordinaattorit. Ryhmä kutsuu jäseniä sekä yksilöllisellä että avoimella kutsulla. Tutkoke-koordinaattorit: Pirjo Mikkola, Mervi Hiilovaara-Teijo Yhteistyö Rauman normaalikoulun kanssa (Talvikki Lehtinen)
Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnan strategia Turun normaalikoululla on erityisiä vahvuusalueita tutkimus-, kokeilu ja kehittämistyössään: monikulttuurisuus ja interkulttuurinen pedagogiikka, vieraalla kielellä opettaminen ja oppiminen (CLIL), yrittäjyyskasvatus ja yrittäjämäinen oppiminen, tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, opiskelussa ja oppimisessa, joustava perusopetus (JOPO) sekä erilaisen oppijan ohjaaminen ym