Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta suhteena prosessina
Advertisements

Seurakuntien Lapsityön Keskus ja Lasten Keskus Selvitystyö 2000-luvun lapsiperheiden huolenaiheista Osa 2 – Lapsiperheellisten tutkimus.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Mika Niemelä Riikka Helin
Yhteistyö kehittämisen avaintekijänä Emma & Elias –ohjelma.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Perhetyö.
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden nykytila
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
NEUVOLAN PERHETYÖ
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Moninaisuuden kohtaaminen
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
MONIAMMATILLISUUS TUEN TARPEESSA OLEVAN LAPSEN JA PERHEEN ARJESSA
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Oman elämän raiteilla!.
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki.
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Perhekeskusmallin palasia
Dialogisuus asiakastyössä
Perhekeskustoiminnan työpaja
LAPSI- JA PERHEJÄRJESTÖT KESKI-SUOMESSA
Esityksen transkriptio:

Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä! Anna Moring Projektipäällikkö Kaikkien perheiden Suomi -hanke

Monimuotoiset perheet -verkosto Kymmenen perhejärjestön yhteinen verkosto Tietoa ja osaamista monimuotoisista perheistä ja niiden kohtaamisesta Vaikuttamistyötä päättäjien suuntaan Konkreettisia vinkkejä ja koulutusta ammattilaisille

Monimuotoiset perheet -verkosto Adoptioperheet Kahden kulttuurin / monikulttuuriset perheet Lapsikuolemaperheet Monikkoperheet Sijaisperheet Sateenkaariperheet Lapsettomuutta kohdanneet perheet Leskiperheet Uusperheet Yhden vanhemman perheet

Perheiden monimuotoisuus Perheiden monimuotoisuus on aina läsnä perheitä kohtaavan ammattilaisen työssä Noin 1/3 perheistä ei tavalla tai toisella sovi heteroseksuaalisen ydinperheen normiin. Nekin, jotka näyttävät ulkoisesti sopivan, eivät välttämättä sovi

Perheiden monimuotoisuus Monet perheet ovat useammalla kuin yhdellä tavalla monimuotoisia Moninaisuus itsessään ei ole ongelma – vaan se, jos moninaisuutta ei osata oikein kohdata

Monimuotoisuuden kohtaamisen haasteet Asenneongelmat Erilaisuuden kohtaamisen aiheuttama epävarmuus tai pelko Tiedon puute Yhteistyöongelmat Palvelujärjestelmän hajanaisuus  asiakkaan asema palvelujärjestelmässä Saattaen vaihtaminen

Syrjinnän pelkoon vastaaminen Perheet ovat hyvin tietoisia omasta erilaisuudestaan ja pelkäävät usein syrjintää Siksi luottamuksen herättäminen on äärimmäisen tärkeää Onnellisuusmuuri: Hyväksi vanhemmaksi pyritään vaikka hampaat irvessä Luottamus siihen, että vanhemmuus ei katoa vaikka myöntäisi ongelmansa ja hakisi niihin apua

Asiakkaan kannalta Päihdepalveluja käyttäneitä pienten lasten vanhempia huolettavat erityisesti: Toimeentulo Parisuhde Syyllisyys ja häpeä Lasten hyvinvointi Ex-puolison aiheuttamat hankaluudet Yksinäisyys ja jaksaminen lapsen ainoana vanhempana (Kanste et. al. 2014)

Asiakkaan kannalta Jos työntekijä onnistuu voittamaan asiakkaan luottamuksen, tilanne on heti helpompi Syyllisyys, häpeä ja pelko ovat luottamuksen suurimmat esteet Kynnys hakea apua on valmiiksi korkea, syrjinnän pelko lisää sitä entisestään

Perheen kannalta Usein, etenkin miesten kanssa toimittaessa, työntekijät eivät tule ottaneeksi perhettä edes puheeksi  hukattu mahdollisuus? Asiakkaan ja tämän perheen osallisuus palveluissa, etenkin palvelujen suunnittelu ja omaan hoitoon vaikuttaminen Perheille suunnattu toiminta ja lapsiperheille suunnattujen palvelujen yhdistäminen

Perheen kannalta Asiakkaan perheen kohtaaminen kokonaisuudessaan ja koko perheelle tarjottava tuki ovat olennaisia perheen hyvinvoinnin kannalta Päihdepalvelut tekevät todistetusti hyvää yhteistyötä lastensuojelun kanssa, mutta palvelujen yhtenäistämistä tarvitaan lisää myös peruspalvelujen kanssa (neuvola, kouluterveys)

Lapsen kannalta Lapsen hyvinvoinnin keskeinen tekijä on se, miten vanhemmat voivat, miten he kokevat vanhemmuutensa ja miten lapsi voi perheestään puhua Lasten kanssa toimivien aikuisten tehtävä on tukea lapsen perheidentiteettiä silloinkin kun se on kriisissä tai muutoksessa Jos lapsen perheessä on liikaa salaisuuksia, lapsen taakka kasvaa kohtuuttomaksi. Lapsi suojelee perhettään.

Lapsen kannalta Yhtäkään lasta ei auta se, jos hänen vanhempansa alkavat epäillä vanhemmuuttaan tai jos kaikki hänen perheenjäsenensä eivät tule tunnistetuksi oikein Sen sijaan lasta auttaa se, että hänen perhettään kunnioitetaan ja arvostetaan sellaisena kuin se on

Työntekijän kannalta Päihdetyötä tekevät ovat avainasemassa asiakkaansa ja tämän perheen tukemisessa Työntekijä voi pienillä eleillä tukea vanhempaa, hyväksyä hänet ja antaa hänelle voimavaroja toimia vanhempana Perhe, etenkin lapset, ovat voimavara, joka voi motivoida vanhempaa tarttumaan omaan tilanteeseensa Toisaalta perhe voi olla myös uhkaava ja pelottava

Työntekijän kannalta Työntekijälle perheen ja lapsen tilanteen puheeksi ottaminen voi tuntua vaikealta Etenkin parisuhteen ongelmat ja lapsen hyvinvointi Miten välttää syyllistävä sävy? Miten saada esiin asiakkaan tukiverkot ja voimavarat? Asiakkaan luottamuksen herättäminen avainasemassa Luottamus syntyy avoimessa kohtaamisessa, kun asiakas saa olla oma itsensä ja kertoa tilanteestaan ilman pelkoa

Miten monimuotoisuutta kohdataan Kysymällä ja kuuntelemalla Avoimet kysymykset Vastausten aktiivinen kuunteleminen: kuule myös itsellesi vieraat tai vaikeat asiat Tietoisuus omasta roolista ammattilaisena ja omasta arvopohjasta Kaikki samat periaatteet vanhemmuuden tukemisessa pätevät: Oikeus olla oman ja perheen elämän asiantuntija Ammattilaisella tieto omasta asiastaan, perheellä tieto perheen tilanteesta  näiden yhteensovittaminen

Miten monimuotoisuutta kohdataan Älä tee asiakkaasta kouluttajaa: Asiakas on asiantuntija omassa tilanteessaan, ammattilainen on asiantuntija alallaan Ammatillisen tuen tarve on myös monimuotoisissa perheissä – perheet tarvitsevat nimenomaan ammattilaisen osaamista

Onnellisuusmuurin yli, kohti aitoa kohtaamista Kolme avainsanaa: Luottamus Ymmärrys Osallisuus Merkittävin osallisuutta edistävä tekijä on asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen (Kerppola 2012) Konkreettisten vanhemmuustaitojen turvaaminen arjessa Tieto ja tuki, lapsen kasvuolojen turvaaminen, vanhemman voimavarojen vahvistaminen

Monimuotoisuuden kohtaaminen on palkitsevaa! Monimuotoiset perheet ovat kiinnostavia: yhtä monta tarinaa kuin on perhettäkin Luottamuksen herääminen ja syrjinnän pelon voittaminen on palkitsevaa Kohtaa jokainen asiakas niin kuin hän olisi ensimmäinen, ja jokainen perhe niin kuin se olisi monimuotoinen