Genret ja elokuvantekijät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Suomen iskelmäkuningas”
Advertisements

Kysy kysymys parilta. Vastaus on tekstissä s
Kuvia Arvi Tynyksestä ja hänen taideteoksistaan
Alfred Hitchcock Takaikkuna Elokuvalukupiiri
License To Kill Yleistietoa  Kirjailija Ian Flemingin vuonna 1952 kehittämä fiktiivinen brittiläinen agentti.  Useita romaaneja ja elokuvia. Eri Bond.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Länsivaltojen myöntyväisyyspolitiikka
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Cc Musiikinesitelmä James Blunt Tehnyt: Julia Seppä.
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Ää nielokuvan l ä pimurto Varhaisvaiheita • Ajatus äänielokuvasta edelsi elokuvan keksimistä (Edison) • W.K.L Dicksonin kokeellinen äänielokuva.
Romantiikka.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
Leikkaus - editointi - montaasi
V Etniset kaupungit - amerikkalaiset ”getot” Vrt. nimihistoria ja väestöryhmien historia Symbolinen etnisyys - keskittymiä ovat erityisesti etniset kaupungit.
Mykkäelokuvan kukoistus & äänielokuvan läpimurto
Elokuvien luokittelusta
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Kysymyksiä: Mitä alueita Hitler valtasi ennen maailmansodan alkua?
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Aihe: 30 Asiaa 30 asiaa, jotka olemme oppineet pornoleffoista.
Kulta-ajan (n ) studiot ja nykybisnes
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
NEVILLE CHAMBERLAIN Saku Huhmo 2B. Nuori Neville Chamberlain.
Sodan kulku: * Talvisota alkaa
Elokuvien luokittelusta
Top 10 parhaat näyttelijät
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
GENRE Elokuvien luokittelusta.
Kirjallisuuden lajeja
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa.
Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Holokausti Mikael Pennanen 2B.
Tango Suomessa aikajana
John von Neumann
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
(Elo)kuvan uusi aalto Reijo Kupiainen. Uusi aalto Francois Truffaut, 400 kepposta (1959) kepposta Alain Resnais, Hirosima rakastettuni (1959) Jean-Luc.
1800-luvun taidesuunnat ja tieteen kehitys
Modernismin tulo Suomeen
Elokuvan lajityypit eli genret
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Modernin maailman taide
Nuorisokulttuuri 1950-luvulta nykyhetkeen.
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Keskiviikko 5. lokakuuta 2016
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
Berlin, Berlin! Elokuvan Berliini
Artikkeli erisnimen yhteydessä
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
EKSPRESSIONISMI saksalais-pohjoismaalainen virtaus Euroopassa
IMPRESSIONISMI syntyi 1870 –luvulla Pariisissa
TOP 5 takaa-ajo kohtaukset
Epiikka eli kertomakirjallisuus Draama eli näytelmäkirjallisuus
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
Luku 18 – Viisautta, runoutta ja tarinaa
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
Top 5 Elokuvien takaa-ajot.
Amos Andersonin taidemuseo
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

Genret ja elokuvantekijät Hollywoodin 1930-40-luku Genret ja elokuvantekijät

Tärkeimmät ohjaajat 1930-40-luku

Vanha sukupolvi Charles Chaplin Kaupungin valot (1931), Nykyaika (1936), Diktaattori (1940), Ritari siniparta (1947) Josef von Sternberg Ernst Lubitsch John Ford westernejä; John Wayne ja Henry Fonda Howard Hawks seikkailuelokuvia / westernejä / rikoselokuvia screwball-komedioita Raoul Walsh rikoselokuvia (The Roaring Twenties, High Sierra, White Heat)

Uusia ohjaajia George Cukor kirjallisuussovituksia, screwball-komedioita (Skandaalihäät / The Philadelphia Story, 1940) Vincente Minnelli musikaaleja (MGM); Meet me in St. Louis (tyttö ja kosija 1944) Preston Sturges tummasävyisiä komedioita (Nauru kahleiden takana / Sullivan's travels) John Huston rikos/seikkailuelokuvia (Bogart); Maltan haukka (1941) Orson Welles

Uusia ulkomaisia ohjaajia Alfred Hitchcock (Englanti) Rebecca , Notorius, Vaarallisia valheita, Epäilyksen varjo Fritz Lang (Saksa) westernit, vakoojaelokuvat, rikoselokuvat Kiihko (1936), Nainen ikkunassa (1945), Punainen katu (1945) Billy Wilder (Itävalta) Nainen ilman omaatuntoa (1944) Otto Preminger (Itävalta) Laura (1944)

Keskeisiä genrejä 1930-40-luvuilla Musikaali Gangsterielokuva Komedia (screwball) Western Kauhu Rikos / Film Noir

Musikaali syntyi äänen tulon myötä aluksi ns. ”backstage” -musikaaleja elokuvan tarina sijoittui showmaailmaan, tuntemattoman esiintyjän nousu tähdeksi, musiikkinumerot esitettiin näyttämöllä 42nd Street (1933, ohj. Lloyd Bacon, koreografiat Busby Berkeley, tuotanto Warner Brothers) Myöhemmin ns. ”integroitu” musikaali laulunumerot tavallisessa ympäristössä ilman näyttämömotivointia Tyttö ja kosija 1944 (ohj. Vincente Minnelli, pääos. Judy Garland, tuot. MGM)

Judy Garland (Tyttö ja kosija)

Busby Berkeleyn koreografiaa

Ihmemaa Oz

Tunnettuja musikaaleja RKO:n Fred Astaire – Ginger Rogers -musikaalit 1933-39 (mm. Silkkihattu / Top hat 1935) Busby Berkeleyn (koreografi) musikaalit WB:lle 1930-luvulla (mm. 42nd street [1933]; Kultakalat 1937 [Gold Diggers of 1937, 1936]) MGM:n musikaalit 1940-luvulle tultaessa (ja 1950-luvulla) Judy Garland (mm. Ihmemaa Oz 1939) ohjaaja Vincente Minnelli

Western Yksi pitkäaikaisimmista lajeista Keskeisiä ohjaajia 1930-40-luvuilla John Ford Hyökkäys erämaassa (1939), Aavikon laki (1946) Howard Hawks Punainen virta (Red River, 1948)

Screwball-komedia Puheliaita, terävää dialogia sisältäviä komedioita eksentrisistä pariskunnista Kultakausi n. 1934-1941 Tapahtuipa eräänä yönä (Frank Capra 1934), 20th Century (Howard Hawks 1934), Mr. Deed Goest to Town (Capra 1936), Hätä ei lue lakia / Bringing up Baby (Hawks 1938), Skandaalihäät / The Philadelphia Story (George Cukor 1940), Meidän vastaeronneiden kesken / His Girl Friday (Hawks 1940), Lady Eve (Preston Sturges 1941) Cary Grant, Katharine Hepburn, James Stewart, Rosalind Russell

Hätä ei lue lakia / Bringing up Baby (1938) Katharine Hepburn ja Cary Grant

Kauhuelokuva taustalla saksalainen ekspressionismi Paul Leni 1927: Kissa ja kanarialintu (Universal) Universal 1931-35 (huippukausi) Dracula, Frankenstein, Muumio, Näkymätön mies Bela Lugosi, Boris Karloff ohjaajat James Whale, Tod Browning ”klassiset hirviöt” RKO:n B-yksikkö 1940-luku tuottaja Val Lewton 1942 alkaen ohjaajina Jacques Tourneur, Mark Robson, Robert Wise ”vihjaava kauhu”

Universal-kauhua 1930-luvulta

Gangsterielokuva Gangsterielokuva 1930-luvun alussa pikkurikollisen nousu gangsteriksi ja hänen tuhonsa (ammutaan kuoliaaksi) häikäilemättömyys, väkivalta rinnastus: kaksi miestä, toinen rehellinen, toinen roisto gangsterien statuksen nousu ilmaistaan vaatteilla Pikku Caesar (1930, ohj.Mervyn Le Roy, pääos. Edward G. Robinson); Yhteiskunnan vihollinen (1931, William Wellman, pääos. James Cagney): Arpinaama (1932, Howard Hawks, pääos. Paul Muni)

Gangsterielokuva kritisoitiin rikollisten ihannoinnista studioiden vastaus: osoittavat ettei rikos kannata Public enemyn alussa: “[elokuva pyrkii] rehellisesti kuvaamaan ympäristöä, joka vallitsee tietyssä Amerikkalaisen elämän kerroksissa pikemminkin kuin ylistämään rikollisia” Scarfaceen lisättiin otoksia, jossa viranomaiset paheksuvat ganstereiden (väki)valtaa 1934 jälkeen (Haysin koodin tosiasiallinen käyttöönotto) pehmennetyt versiot draaman keskiössä esim. gangstereita ihailevat nuoret (Likakasvoiset enkelit 1938, Michael Curtiz, po. Cagney) gangsterihahmot poliisirooleissa (G-Men, 1935, William Keighely; po Cagney)

Film Noir Termin ottivat käyttöön ranskalaiset kriitikot 1946 kuvaamaan 1940-luvun amerikkalaista elokuvaa Nimellä tarkoitetaan yhtäältä tiettyä tyylisuuntaa tai tendenssiä (ekspressionistinen valaistus, valon ja varjon jyrkkä ero, öiset kadut, tummat aiheet suurkaupunki, yö, sade, pimeät kujat, nuhjuiset baarit jyrkät ylä- ja alakulmat, low-key -valaistus Jälkikäteen on mielletty myös genreksi (vaikka ei ollut käsitteenä tunnettu elokuvien tekoaikaan) ”osittain rikoselokuvaa, osittain melodraamaa”

Film noir Tässä yhteydessä Film noir tarkoittaa lähinnä 1940-50 -lukujen tummasävyistä rikos- / dekkarielokuvaa etsivät, pettyneet miehet, pessimismi, kyynisyys; seksuaalisesti houkuttelevat, mutta petolliset naiset Taustalla 1920-30-luvun ”kovaksikeitetty” dekkarikirjallisuus (Dashiel Hammett, Raymond Chandler, James M. Cain) Avauselokuvaksi mielletty usein Maltan haukka (John Huston, 1941, po Humphrey Bogart) Monet ohjaajista saksalaisia / itävaltalaisia emigrantteja (Lang, Wilder, Preminger, Ulmer) Viimeisiä edustajia Kiss me deadly (1955), Pahan kosketus (1958)

Film Noir - elokuvia Nainen ilman omaatuntoa (Wilder 1944), Laura (Preminger 1944), Detour (Edgar G. Ulmer 1945), Postman always rings twice / Kohtalon tuomio (Tay Garnett 1946), Gilda ( Charles Vidor 1946), Syvä uni (Hawks, 1946) Fritz Langin ohjaamia: Erään merkin varjossa (1944), Nainen ikkunassa (1945), Punainen katu (1945), Gangsterikuningas (1953), Huulipunamurhaaja (1956), Sähkötuoli odottaa (1956)

Joan Bennett (Punainen katu)

Nainen ikkunassa (Edward G. Robinson ja Joan Bennett)