ESITTELY VR Osakeyhtiö/VR Cargo Kouvolan asiakaspalvelukeskus Asiakaspalvelu Hamina ESITTELY 26.2.2009 Hannu Repo
HISTORIAA Inkeroinen – Hamina rata 26 km (+ 1 km Tervasaari) Koejuna 4.7.1899, säännöllinen liikenne 10.10.1899, yhdysliikenne valtionrautateiden kanssa 1.1.1901 Rata valtiolle 1.1.1916(kannattavuus, neuv. 11 v) Tiilinen veturitalli kaupunkiin 1927 Rata Hillon Syväsatamaan käyttöön 11.9.1937(7 km) Kiskotus 22 kilosta 43:n vuosina 1946-47 Uusi asema Hilloon 1957 Henkilöliikenne loppui 25.5.1968 26.2.2009 Hannu Repo
Lähihistoriaa Haminan nykyinen asema ja veturitalli käyttöön 1982 JUHA – rata (Juurikorpi – Hamina) liikenteelle 1.2.1984, sähkövetoinen liikenne 8.10.1984 kiskotus 54E1, betonipölkyt, raidesepeli sähköistetty, varustettu JKV:llä, kauko-ohjaus Ikr:stä max akselipaino 24.5 kN rakentaminen 1980 – 1984(esitys valtiopäivillä 1887 Tavastila – Hamina radasta toteutui) 1982 – 1984 ratapihoille suuria uudistuksia 1990 luvulla suunnitelmat automatisoinnista ja laajennuksesta, mutta hautautuivat liikenteen vähennyttyä Liikenteenohjaus(junasuoritus) loppui 1.4.2008 junaliikenteen ohjauksen siirtyessä Inkeroisten kauko-ohjaajan 26.2.2009 Hannu Repo
Nykypäivää Junat Henkilöstö Infra Arkisin 4 paria, viikonloppuisin 3 paria Vna 4500 tonnia, 2 SR1 veturia Lähtevässä maksimipituus 925 metriä Henkilöstö Cargo 80 + veturinkuljettajat 10 ja asentajat 2 Miehitys viikonloppukatkoja lukuunottamatta läpi vrk:n Vaihtotyöyksiköt arkisin aamu 2, ilta 2 ja yö 1, viikonloput 1-2 /vrk Infra LVM:n alainen RHK hallinnoi yhteiskunnan rataverkkoa Haminan Satama Oy:llä ja 30 asiakkaalla yhteensä noin 40 km raiteita liikennepaikalla 80 purku- ja kuormauspaikkaa a’ 1-30 vaunua(osa yhteiskäytössä), etäisyydet tuloratapihalta 0.5 - 6 km 26.2.2009 Hannu Repo
Liikennemäärien kehitys Kaikkien aikojen suurin liikenne vuonna 1996, jolloin kulki kaikkiaan 5,6 Mtn(Neste Oyj:n liikenne 3 Mtn) Vuonna 2007 3,2 Mtn/72 600 vaunua Alkuvuodesta 2008 miinusta StoraEnso Summan tehtaiden lakkautus, Stevecon lähtö, UPM:n liikenteen siirto Kta:n, plussaa Saimaa Terminalsin tulo Vuonna 2008 2,4 Mtn/56 300 vaunua Vuonna 2009 ennakko 2,1 Mtn/49 500 vaunua 26.2.2009 Hannu Repo
Ajankohtaista Pietarin konttijunat 1 kerran viikossa syksystä 2007 lähtien Radio-ohj. veturit – Haminan koulutus/käyttöönotto 2010 Asiakirjat – palvelu – sähköiset tiedot Venäjän tullille VR Cargon liikevaihtoennätys vuonna 2008, tulos huono, kuljetetut tonnit 41,9 miljoonaa. Vuonna 2009 ennakoitu liikenne vain 35-36 Mtn(viimeksi 90 – luvun puolella näin vähän). Metsäteollisuus merkitys 60% - rakennemuutos Tulevaisuuden painopiste pohjoisessa, nyt kaivoshankkeille aikalisää Vaihtoehtoinen vetovoima, Palvelukeskus, RFID - tekniikka Näkyvyyden parantaminen - pilotti 26.2.2009 Hannu Repo