Metropoli meille kaikille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Advertisements

Savuton sairaala – mitä ja miksi?
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Ympäristöterveydenhuollon ajankohtaiskatsaus STM
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Omnian ryhmänohjaajien koulutus Markku Lahtinen.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommununtredning Keravan kuntalaisten ja valtuuston kuulemistilaisuus Kerava Matti Vatilo.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KUUMA-seudun eväät kohtuuhintaiseen asumiseen – onko tarvetta tarkistaa suuntaa? KUUMA-seminaari Teija Ojankoski Selvityshenkilö.
ASUNTOPOLIITTINEN EVÄSTYS LUOTTAMUSHENKILÖILLE KUUMA-asuntoryhmä, syksy 2014 KUUMA-johtokunta LIITE 26.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
HUS-SERVIS.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, toukokuu 2014 Tutkija Jouni Nupponen Uudenmaan ELY-keskus.
Tervetuloa luomaan tulevaisuuden Espoota Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän asukasillat 2012.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, marraskuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, heinäkuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Kaakkois-Suomen järjestöjen aluetapaaminen , Erica Mäkipää.
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Sote-tiimi / Eija Rintala
Omväxling förnöjer! – arbetstagarutbyten i biblioteken i Nyland
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Asuminen ja rakentaminen
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Toimintakulttuurin muutos
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Perhekeskukset Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla
Osallistuminen ja kuntademokratia
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Jatkotoimenpiteet.
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Liikenne ja autonomistajuus
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Osallistuminen ja kuntademokratia
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

Metropoli meille kaikille Metropolialueen esiselvitys Selvityshenkilöiden ehdotukset vaihtoehdoista ja suositus 05 03 2013 Jarmo Asikainen, Rolf Paqvalin, Kirsi Mononen, Pekka Myllyniemi, Aija Tuimala ja Juhani Turunen

Selvityksen tarpeet ja tavoitteet Helsingin metropolialueen tulee olla Euroopan metropolialueiden kanssa kilpailukykyinen sekä sosiaalisesti, ympäristöllisesti ja taloudellisesti kestävä ja tehokas. Rakennemuutoksen tavoitteena on: alueen merkittävä yhdyskuntarakenteen eheyttämistarve yhteisen keskustaajaman ja sen kasvupaineen vuoksi toiminnallisen kokonaisuuden muodostuminen alueen kokonaisuuden etu

Selvityshenkilöiden tehtävät Kuntajakoselvitysosiossa tehdä ehdotukset alueista, joilla kuntien tulisi toteuttaa keskinäiset liitosselvitykset esiselvityksen toteuttamisen jälkeen. Metropolihallinto-osiossa tehtävänä kartoittaa ja tehdä ehdotukset vaihtoehtoisista malleista metropolihallinnoksi ja kuvata metropolihallinnon tehtävät, päätöksenteko- ja rahoitusmallit Vaihtoehdoissa on huomioitava, että kuntarakenteiden kehittäminen ja metropolihallinto kytkeytyvät toisiinsa. Ehdotukset on laadittava vuorovaikutuksessa kuntien kanssa. Selvityshenkilöiden tulee ottaa huomioon hallitusohjelman ja hallituksen linjaukset kuntauudistuksesta sekä erityisesti kuntajaon osalta kuntauudistusta koskevat hallituksen linjaamat kriteerit.

Metropolialueen muutos- ja arviointikriteerit Elinvoimainen ja toimintakykyinen metropoliseutu Palvelut Johtaminen ja päätöksenteko Asuminen, asuntomarkkinat ja segregaation ehkäiseminen Osallistuminen ja demokratia Kansainvälinen kilpailukyky ja maine Maankäyttö- ja yhdyskunta-rakenne Talous ja tuottavuus Liikenne, liikkuminen ja ympäristö METROPOLIKRITEERIT VAIKUTUSTEN ARVIOINTIKRITEERIT

Ehdotusten perusteet Ehdotukset on laadittu ”metropolikriteerien” perusteella: Kansainvälinen kilpailukyky Miten otetaan käyttöön koko kehityspotentiaali ja kaikki resurssit? Maankäyttö ja kaavoitus Miten ohjataan yhdyskuntarakennetta ja vahvistetaan aluekeskuksia? Työssäkäynti, asiointi ja liikkuminen Miten mahdollistetaan arjen sujuvuus ja estetään ilmastomuutosta? Asuminen ja asuntomarkkinat Miten varmistetaan kohtuuhintainen asuminen ja asuntotuotanto? Muuttoliike ja metropolialue Miten hallitaan maahanmuutto ja varmistetaan työvoima? Sosiaalinen eheys ja segregaatio Miten estetään yhteiskunnalliset ongelmat ja alueen eriytyminen? Tarkastelu on tehty ottaen huomioon metropoliseudun kehityksen ennusteet vuoteen 2030

Helsingin seutu on asukkaiden elämässä yhteistä Metropolin yhdyskuntarakenteen toiminnallisen alueen ulottuvuus ja aluejako 2012 Lähde: SYKE 2012 YKR toiminnalliset alueet Suomessa, Urban Zone. Helsingin seutu on asukkaiden elämässä yhteistä asumis-, työssäkäynti-, asiointi- ja vapaa-ajanaluetta

Metropolialueen yhteiset haasteet Metropoliseudun toimintaympäristön haasteet Taloudellisen kasvun edellyttämä työvoima ja osaaminen Kokonaisvaltainen maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntarakenteen eheyttäminen Maahanmuutto ja monikulttuurisuus Kasvun vaatimien investointien ja palvelujen rahoitus Kohtuuhintainen asuminen Kestävyysvaje ja kuntien palvelujen tuottavuuskehitys Nykyjärjestelmän puutteet Itsenäisten kuntien oman alueen näkökulma ensisijainen ja kuntien välisen riittävän luottamuksen puute Valtion rooli sekä ohjaustoimenpiteiden ja -keinojen heikkous Johtopäätökset Seudun asiat ovat yhteisiä, mutta niitä ei voida kokonaisuudessaan ratkaista nykymuotoisella yhteistyöllä Tarvitaan vahvempia kuntia, jotka kykenevät nykyistä paremmin vastaamaan peruskunnan tehtävistä. Tarvitaan metropolihallinto, joka hoitaa seudun yhteiset asiat

Ehdotukset rakennevaihtoehdoiksi Päävaihtoehto suurkunnat ja sopimusyhteistyö Seudun nykyisistä 14 kunnasta muodostetaan kaksi kuntajakoselvitysaluetta Metropolihallinto perustuu sopimusyhteistyöhön Päävaihtoehto vahvat peruskunnat ja metropolihallinto Seudun 13 kunnasta muodostetaan neljä kuntajakoselvitysaluetta Metropolihallintovaihtoehtona vaalein valittu metropolihallinto Vaihtoehto vahva metropolihallinto ja vaihtoehtoiset kuntarakenteet  Metropolihallintona vahva vaaleilla valittu metropolihallinto, Kuntajakoselvitysalueina useita vaihtoehtoja

Selvitettävät osakuntaliitokset Rakennevaihtoehdot Espoo – Helsinki - Vantaa- Kauniainen - Kirkkonummi – Sipoo – Vihti Hyvinkää – Järvenpää - Kerava –Mäntsälä - Nurmijärvi-Pornainen –Tuusula Suurkunnat ja sopimusyhteistyö Helsinki – Sipoo Kerava –Tuusulan eteläosa – Vantaa Espoo – Kauniainen - Kirkkonummi Hyvinkää - Järvenpää – Mäntsälä – Nurmijärvi – Pornainen – Tuusulan pohjoisosa Metropolihallinto ja vahvat peruskunnat Selvitettävät osakuntaliitokset Vahva metropoli ja vaihtoehtoiset kuntarakenteet Helsinki – Sipoo – Vantaa Espoo - Kauniainen – Vihti Järvenpää-Kerava-Tuusula Järvenpää – Mäntsälä – Pornainen Kerava- Sipoo – Tuusula Hyvinkää – Nurmijärvi Koko Uudenmaan huomioiminen erityisesti tulevaisuudessa

Suurkunnat Mahdollisia osakuntaliitosvaihtoehtoja Mäntsälä Hyvinkää Lapinjärvi Pukkila Myrskylä Karkkila Askola Järvenpää Nurmijärvi Pornainen Loviisa Tuusula Vihti Kerava Porvoo Vantaa Sipoo Lohja Espoo Siuntio Kauniainen Helsinki Kirkkonummi Inkoo Raasepori Hanko Mahdollisia osakuntaliitosvaihtoehtoja

Suurkunnat ja sopimusyhteistyö YM,LVM, TEM STM,OKM, VM Asukkaat - Metropolikaavan vahvistaminen - Aie- ja kasvu- sopimukset Yhteistyö Metropolikaava, toteutusohjelma HSL KY Joukko-liikenne HSY KY Vesi, jäte Taksat, joukko-liikenteen tuki Käyttö- ja liittymämaksut

Metropolikaava Kaksitasoinen kaavajärjestelmä Metropolikaavan sisältö Metropolikaava (metropolihallinto), joka korvaa maakuntakaavan ja kokonaisyleiskaavat Asemakaavat (kunnat), joihin voi tarvittaessa sisältyä osayleiskaavoituksen kaltaista aluetarkastelua Metropolikaavan sisältö MAL - toimintoja yhteen sovittava strateginen suunnitelma sisältää HLJ - liikennejärjestelmäsuunnitelman Suunnitelman toimeenpano-osana toteuttamisohjelma asunto-alueiden ja seudullisten liikenneväylien aikataulutus ja rahoitus vuokra-asuntojen tuottaminen, ylläpito ja asukasvalinnat (asuntoliikelaitos) sisältää aiesopimuksen (valtio ja metropolihallinto, kunnat)

Vahvat peruskunnat Mahdollisia osakuntaliitosvaihtoehtoja Mäntsälä Hyvinkää Lapinjärvi Pukkila Myrskylä Karkkila Askola Järvenpää Nurmijärvi Pornainen Loviisa Tuusula Vihti Kerava Porvoo Vantaa Sipoo Lohja Espoo Siuntio Kauniainen Helsinki Kirkkonummi Inkoo Raasepori Hanko Mahdollisia osakuntaliitosvaihtoehtoja

Metropolihallinto ja vahvat peruskunnat Asukkaat YM,LVM, TEM STM,OKM, VM Kunnat Valtion tuet, kasvusopimukset Rahoitus, osuus verotuloista Vaalit Valtuusto Hallitus Kilpailukykypolitiikka Maankäytön suunnittelu Liikenne Ammatillinen koulutus Työllisyys Maahanmuuttajien kotouttaminen Ruotsinkieliset palvelut HSL Joukko-liikenne HSY Vesi, jäte HSA Vuokra-asunnot Väylä-rahasto Taksat, joukko-liikenteen tuki Käyttö- ja liittymämaksut Vuokrat Ara-tuet Tievero, valtion tuet

Vaihtoehtoiset kuntarakenteet 1 Mäntsälä Hyvinkää Lapinjärvi Pukkila Myrskylä Karkkila Askola Järvenpää Nurmijärvi Pornainen Loviisa Tuusula Vihti Kerava Porvoo Vantaa Sipoo Lohja Espoo Siuntio Kauniainen Helsinki Kirkkonummi Inkoo Raasepori Hanko Mahdollisia osakuntaliitosvaihtoehtoja

Vaihtoehtoiset kuntarakenteet 2 Mäntsälä Hyvinkää Lapinjärvi Pukkila Myrskylä Karkkila Askola Järvenpää Nurmijärvi Pornainen Loviisa Tuusula Vihti Kerava Porvoo Vantaa Sipoo Lohja Espoo Siuntio Kauniainen Helsinki Kirkkonummi Inkoo Raasepori Hanko Mahdollisia osakuntaliitosvaihtoehtoja Punertavalla sävyllä muutokset edelliseen kuvaan nähden

Vahva metropolihallinto ja vaihtoehtoiset kuntarakenteet Asukkaat YM,LVM, TEM STM,OKM, VM Kunnat Valtion tuet, kasvusopimukset Rahoitus, Verotulojen tasaus Vaalit Valtuusto Hallitus Kilpailukykypolitiikka, kuntarakenne Maapolitiikka ja maankäytön suunnittelu Liikenne Toisen asteen koulutus Työllisyys maahanmuuttajien kotouttaminen Ruotsinkieliset palvelut HSL Joukko-liikenne HSY Vesi, jäte HSA Vuokra-asunnot Väylä-rahasto Taksat, joukko-liikenteen tuki Käyttö- ja liittymämaksut Vuokrat Ara -tuet Tievero, valtion tuet, kuntien osuudet

Metropolihallintovaihtoehtojen sisältö Suurkunnat ja sopimus-yhteistyö Vahvat peruskunnat ja metropolihallinto Vaihtoehtoiset kuntarakenteet ja metropolihallinto Metropolikaava Kilpailukykypolitiikka Kilpailukykypolitiikka, kuntarakenne, verotulojen tasaus Maankäytön suunnittelu Maapolitiikka ja -keinot maankäytön suunnittelu Aie- ja kasvu- sopimukset Liikenne Ammatillinen koulutus Toisen asteen koulutus Työllisyys Maahanmuuttajien kotouttaminen Ruotsinkieliset palvelut Liikelaitokset: HSL, HSY, HSA ja Väylärahasto HSL, HSY,HSA ja asukasvalinnat Väylärahasto, kuntaosuudet

Suositus: vahvat peruskunnat ja metropolihallinto Kuntajako: Helsinki ja Sipoo, Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi, Kerava, Tuusulan eteläosa ja Vantaa Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusulan pohjoisosa Metropolihallinto: Kuntarakennemuutosten lisäksi ja tueksi tarvitaan metropolihallinto, jonka päättävä toimielin on vaaleilla valittu valtuusto. Metropolivaltuusto hyväksyisi metropolikaavan ja sen toimeenpano-osan, joka ohjaisi kuntien päätöksentekoa MAL -asioissa. Metropolihallinto hoitaisi seudulliset julkishallinnon tehtävät, jotka siirrettäisiin kunnista, kuntayhtymistä ja valtionhallinnosta. Tällöin HSL ja HSY kuntayhtymät fuusioitaisiin sekä metropolialuetta koskevat tehtävät siirrettäisiin Uudenmaan liitosta.

Suositusvaihtoehdon vahvuudet Kansainvälisen kilpailukyvyn edellytykset parantuvat yhtenäisellä johdolla ja kootuilla voimavaroilla Metropolikaava tehostaa maankäytön suunnittelua ja nopeuttaa toteutusta Joukkoliikenteen kehittämismahdollisuudet parantuvat Kohtuuhintaisen asumisen varmistaminen mahdollistuu Alueellisen segregaation estämiseen vaikutetaan ja edistetään maahanmuuttajien integroitumista Kustannusten kasvua hillitään keskittämällä yhteisiä toimintoja ja purkamalla hallinnon päällekkäisyyksiä Suuremmissa yksiköissä voimavarojen koonnin ja osaamisen lisääntymisen vuoksi kuntalaisten palvelut paranevat ICT yhtenäistämisellä saadaan toiminnallisia ja taloudellisia hyötyjä sekä sähköinen asiointi paranee Hallinnon rakenteet yksinkertaistuvat ja hallintokustannukset vähenevät Asukkaat vaikuttavat vaaleilla koko metropolialueen päätöksentekoon ja peruskunnissa voidaan hyödyntää uusia osallistumisen kanavia

Toteutuksen varmistaminen Suosituksella luodaan parhaiten edellytykset suoriutua lähivuosikymmenien haasteista. Pidemmällä aikavälillä ja seudun edelleen kasvaessa metropolialue voi laajentua joko kuntaliitoksin tai uusien kuntien liittyessä metropolihallintoon. Metropolialueen laajentuessa kuntien saamat hyödyt suhteessa panostuksiin on oltava tasapainossa /arvioitava. Kuntarakenteiden uudistaminen sekä metropolihallinnon organisaation rakentaminen kuten tehtävien siirrot kunnilta ja muilta organisaatioilta vaativat lisäselvityksiä. Hallittu muutosten läpi vieminen vaatii hyvää suunnittelua ja toteutusta. Yksityiskohtainen suunnittelu tulisi aloittaa kuntien lausuntojen jälkeen mahdollisimman nopeasti, jolloin uudistuksen toteuttaminen voi tapahtua viimeistään vuoden 2017 alusta.