Kurssin ohjelma Torstai 1.10. –Semiosis, merkki, teksti –Kuvan ja sanan suhteista –Esimerkkianalyyseja, keskustelua Kotitehtävä –Pohdi, mikä on omassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Advertisements

XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Nykytaide -Mitä se on?.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
EXtensible Markup Language
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Lukemaan oppii vain lukemalla
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Mitä kieli on?.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Aamos Kirjan alku: Miten kirja voitaisiin ajoittaa? 7:10-15 Millainen oli Aamoksen suhde ”ammattimaisiin” kuninkaan profeettoihin? 8:4-8 Mitä tämä kohta.
Runo tekstitaidon kokeessa
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Johdatus semiotiikkaan Kurssin ohjelma Maanantai –Semiosis, merkki, teksti –Kuvan ja sanan suhteista –Esimerkkianalyyseja, keskustelua Kotitehtävä.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
LASTENKULTTUURI -luento
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Kommunikaation semiotiikkaa Semiotiikan metodologiasta ja epistemologiasta Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu 2009.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
INSTITUUTIOT JA VUOROVAIKUTUS
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Analyysissä huomioitavaa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tieteellisen tekstin piirteitä
Tutkimuksen objektiivisuus
Johdantoseminaari.
Fenomenologia.
Semiotiikka lavastuksessa
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Esityksen transkriptio:

Kurssin ohjelma Torstai –Semiosis, merkki, teksti –Kuvan ja sanan suhteista –Esimerkkianalyyseja, keskustelua Kotitehtävä –Pohdi, mikä on omassa tutkimuksessasi sellainen ongelma tai ilmiö, jonka tutkimisessa semiotiikan teoria tai käsitteistö voisi olla hyödyksi –Valmistaudu käsittelemään aihetta tiistain luennolla yhdessä muiden kanssa Perjantai –Kommunikaation semiotiikkaa –Kulttuurisemiotiikkaa –Tutkimusten pohdintaa (kotitehtävä), keskustelua mennessä: kirjallinen työ – palautettava Ari Sutiselle 1

Suorittaminen Kurssin suorittaminen edellyttää –Luentojen seuraamista –Osallistumista ryhmätyöhön –Kotitehtävän kehittelemistä ja kirjoittamista puhtaaksi luennoilla käydyn keskustelun (= ryhmätyö) perusteella Kirjallinen osuus: max. 9 liuskaa Kirjallinen osuus on palautettava Ari Sutiselle mennessä Tehtävät arvioi Harri Veivo asteikolla hyväksytty/hylätty 2

1. Luennon aiheet Semiosiksen käsitteestä Merkin suhde kohteeseen (objektiin) –Ikonisuus –Indeksaalisuus –Symbolisuus Merkki ja tulkinta (interpretantti) Tekstin käsitteestä 3

Semiosis Merkit esittävät (viittaavat, edustavat) ilmiöitä ja asioita Merkit voidaan tulkita eri tavoin ja tulkinta voi itsessään tulla tulkituksi Merkit välittävät ja tuottavat (tietoa, kokemuksia, merkityksiä) Merkit muokkaavat sosiaalista todellisuutta Yksittäisen asian, merkin, asemesta kyseessä on prosessi, semiosis Merkki on ensisijaisesti funktionaalinen ja relationaalinen käsite: ei asia, vaan toimintaa ja suhteita 4

Semiosis LUONTO MATERIAALINEN SEMIOSIS KULTTUURISPESIFI TODELLISUUS MAAILMA KULTTUURI 5

Merkki ja kohde Merkin käsitteen perustana on ajatus, että merkki jollakin tavoin viittaa itsensä ulkopuolelle, tuo jotakin muuta kuin itsensä ajattelun tai kokemuksen kohteeksi –Esittää, viitata, edustaa –Kohteen eli objektin tai merkityn käsite: se, mitä merkki esittää (edustaa, viittaa…) Merkki esittää kohteensa tietyllä tavalla Miten merkki esittää? 6

Ikonisuus Ikonisuus: –Samankaltaisuussuhde merkin ja objektin välillä –Huom. tarkastelun lähtökohtana merkki: potentiaalisuus –Ikonisuuden distribuutio: paikallinen – kattava Ikonisuuden lajit: –Kuvallinen (image): laadulliset samankaltaisuudet –Diagrammi: suhteiden samankaltaisuus –Metafora: samankaltaisuus rinnastuksen tuloksena (tekstuaalinen vaikutus) Ikonisuuden konventionaalisuus –Ikonisuus ≠ luonnollisuus –Valikoituneet, konventionaaliset ikoniset piirteet –Stereotyyppisten mallien toistaminen Ikonisuus tuottaa motivoituneisuutta merkkeihin 7

Ikonisuus on potentiaalisuutta ja määrittymättömyyttä... 8

... jota voidaan käyttää merkeissä ja teksteissä (Juri Lotmanin patsas Tarton yliopiston kirjaston edessä ja Juri Lotman itse) 9

Kulttuurisesti valikoituneet (konventionaaliset) ikoniset piirteet: De Gaullen nenä ja hattu (vrt. Econ seepra) Samankaltaisuus tuotettuna ja suhteessa malliin 10

Maisemakuvien toisto kulttuurissa: kulttuurisen mallin ikoninen jatkuvuus Kantavat mukanaan kulttuurisia arvoja: sisu, työ, luonto (= rauha, puhtaus…) Myös: luontokuva kahden kulttuurin ikonina (Suomi ja Venäjä) 11

Indeksaalisuus Indeksaalisuus: ”eksistentiaalinen” suhde merkin ja kohteen välillä –Kausaalinen vuorovaikutus (reagentti) –Viittaussuhde, ”osoittaminen” (designaattori) –Jatkuvuus, osa-kokonaisuussuhde Indeksaalisuus merkin toiminnassa: –Liittää merkin kontekstiin (aika, paikka, enonsiaatio) –Luo koherenssia merkin (=tekstin) sisälle Indeksaalisuus tulkinnan kannalta: –Aktiivinen prosessi sekä tuotettaessa että tulkittaessa –Eksplisiittistä tai implisiittistä –Oleellinen tekstin rationaalisuuden kannalta (mitä oletetaan kontekstuaaliseksi perustaksi?) Ikonisuuden tavoin indeksaalisuus tuottaa motivoituneisuutta merkkeihin 12

Indeksaalisuus: jakavat tämän tilan tässä paikassa Ikonisuus & konventionaalisuus: merkkien tunnistettavuus samankaltaisuuden perusteella & liikennemerkkien järjestelmän toistaminen 13

Paikan ja ajan ilmaisut kuvassa: kontekstualisointi Huom. paikallistaminen ja kieli (englanti): kommunikaatio suunnattu paikallisen kontekstin ulkopuolelle Sitominen enonsiaatioon: ”How can I…” (Roman Jakobsonin ”shifterit”) & signeeraus 14

Katse indeksaalisena tekijänä: osoittaa kohti – muuttaa tilaa katsoja – kuvattava näkijä – nähty esittävä – esittäjä 15

Symbolisuus Symbolisuus: tapa, käytäntö tai sääntö Merkkijärjestelmät (esim. luonnollinen kieli): –(Strukturalistinen) eron periaate: Epäjatkuvuuksien nostaminen merkityksiä tuottaviksi eroiksi Merkin arvo (identiteetti) suhteessa muihin merkkeihin –Artikulaation tasot: 1) merkitystä kantavat elementit; 2) erottavat mutta merkitystä kantamattomat elementit (esim. soinnillisuus) –Paradigmaattinen ja syntagmaattinen ulottuvuus: valinta + yhdistely –Merkkijärjestelmien historiallisuus Tulkinnan tavat ja käytännöt –(Pragmatistinen) legisignin käsite: Merkin mahdolliset muodot + mahdolliset tulkinnat Tapaan (konventioon, käytäntöön) perustuvat variaation rajat Tulkittavuus keskeistä esittävyyden kannalta 16

Legot merkkijärjestelmänä (Theo van Leeuwen) Perinteinen lego: –1. artikulaation taso: esittävät lelut –2. artikulaation taso: palikat jotka eivät esitä Bionicle: –Vain 1. artikulaation taso (palikatkin esittävät jo) 17

Melusta merkkijärjestelmä Luigi Russolo: Risveglio di una cittá (1914) ”Arte dei rumori”: melun / hälyn taidetta ”Intonarumori”: melun- / hälynvirittäjä 6 melun ryhmää: jyrähdykset, vihellykset, korahtelut, raapimiset, lyömiset, ihmisten & eläinten äänet Hälystä taiteeksi: melu  systeemi (erot ja luokittelu) + järjestys + odotus + muutos  taidetta –Huom. aihe vastaanottoa ”rakenteistavana”, ”järjestävänä” tekijänä –Musiikin koodit ja kertomus (”herääminen”) rakenteen mallina 18

Tulkinnasta Merkin tapa esittää kohdettaan tulee esiin merkin aiheuttaman tulkinnan (interpretantin) kautta Tulkinta: –Perustuu merkin ominaisuuksiin ja niihin sääntöihin (tapoihin, järjestelmiin), joita merkki käyttää hyväkseen –Dialogista: tulkintaan vaikuttavat myös käsitykset merkin tuottajasta –Kontekstuaalista: tulkintaan vaikuttaa merkin suhde tilanteeseen, jossa se toimii –Niin älyllistä, emotionaalista kuin praktistakin toimintaa Tulkinta voi itsessään toimia merkkinä, sitä voidaan tulkita edelleen –Jakamisen, neuvottelun ja resistanssin mahdollisuudet 19

Tekstin käsitteestä Merkit esiintyvät yhdessä toisten merkkien kanssa: teksti Teksteille ominaista: –Rakenne: tekstissä merkit on organisoitu siten, että ne määrittävät tulkinnan mahdollisuuksia –Erilaiset merkityksen tasot: ironia, allegora etc. –Isotopia: yhtenäinen merkityksen taso, jolla teksti on tulkittavissa (esim. allegorisesti) –Heterogeenisyys: samanaikaiset, rinnakkaiset ja päällekkäiset merkkijärjestelmät (esim. verbaaliset ja visuaaliset merkit) –Merkkijärjestelmien hierarkkisuus sekä epäsymmetrisyys –Semioottinen ylijäämä: järjestelmään palautumattomat tekijät Intentionaaliset tekstit vs. konstruoidut tekstit –Kulttuurissa on tekstejä, jotka on tuotettu ”eheiksi” teksteiksi: raja ja rajaa ilmaisevat (diakriittiset) merkit –Toisaalta kulttuurin ilmiöitä voidaan tarkastella teksteinä: rajaaminen tarkastelijan tuottamaa (voi perustua kulttuurin ja luonnon tarjoamiin rajoihin) 20

Kuvaa, kieltä, visuaalisia elementtejä, tilallisia suhteita Legisign- ja symboliaspektit: (tunnus)merkin malli ja tulkinta (EU, Belgia, Bryssel) Myös indeksaalisuus ja ikonisuus Eron tekeminen ja hierarkisointi tekstissä 21

Tekstin rakenteen perusta: erojen homologia (koodatut erot) kulttuurissa: Teksti kulttuurissa ja merkkijärjestelmät: visuaalinen, mutta myös verbaalinen (Kalevalan myytit) Rajattu intentionaalinen teksti 22

Tekstien tarkastelussa muistettavaa Tekstien (moni)funktionaalisuus Tulkinnan fokus ja intentio Tekstit kommunikaationa, välittymisenä ja tuottamisena Tekstit performanssina: merkkijärjestelmien sekä esittämisen ja tuottamisen sääntöjen ja käytäntöjen käyttämistä, vahvistamista ja muuttamista 23