Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Tosi Kirkon Seitsemantoista Kohtaa 1.Kristus järjesti kirkon (Ef 4:11-14) 2.Tosi kirkolla tulee olla Jeesuksen Kristuksen nimi (Ef 5:23) 3.Tosi kirkon.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Perusta, jolle rakennamme Asko Matikan opetus Lapualla
Hepr. 9:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Yhdeksännessä luvussa kirjeen kirjoittaja edelleen vertaa toisiinsa vanhaa ja uutta liittoa, ja keskittyy erityisesti.
Totuus.
Jumalan kanssa.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
RETHINKING WORK - Mistä työssä on kysymys?. RETHINKING WORK Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen,
JALANJÄLJET HIEKASSA - käännös englanninkielisestä tekstistä
Hepr. 4:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen neljäs luku kehottaa meitä pitämään huolta siitä, että pääsee kerran perille taivaaseen. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
2. Piet. 3:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
NAISEN ITSETUNTO.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Rukousviikon tarkoitus:
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeessä Paavali opettaa seurakuntalaisia, jotka ovat ajautuneet lakihenkisyyteen. Paavalin jälkeen seurakuntaan tulleet.
Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät. (Hepr. 13:5)
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Hepr. 2:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen toisessa luvussa kehotetaan pitämään kiinni evankeliumista ja opetetaan Jeesuksen pelastustekoa. Kysymyksiä,
Luuk. 2:1-3 Luukkaan evankeliumin toisen luvun alkupuoli lienee eräs Raamatun tunnetuimpia kohtia: jouluevankeliumi. Tuttuun tekstiin on hyvä syventyä.
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Hepr. 7:1a Arvoisa Sisärengaslainen, Luku 7 osoittaa, miten Jeesus on ylivertainen ylimmäinen pappi verrattuna vanhan liiton pappeihin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
2. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
Elämän pyhyys. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan Jo äidin kohdussa ihminen on ainutkertainen kokonaisuus ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Esityksen transkriptio:

Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin. Kirjoittajaa ei tiedetä, mutta tuskin hän on ainakaan Paavali. Kyseessä ei ole oikeastaan ole kirje vaan kehoituspuhe, jota ei liene lähetetty heprealaisille, vaan ilmeisesti Rooman seurakunnalle. Joka tapuksessa Heprealaiskirje on erittäin hieno ja opettava teksti pelastuksen keskeisimmistä asioista. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat. (Hepr. 1:1-2) Jumala on puhunut, hän on ilmoittanut itsensä meille, ja siten voimme oppia tuntemaan hänet. “Monet kerrat, monin tavoin ja muinoin” viittaa Vanhan liiton aikaan eli Vanhaan testamenttiin, ja nyt Jumala on ilmoittanut itsensä meille lopullisesti lähettämällä poikansa ihmiseksi, Jeesuksen. Johannes opettaa Jeesuksessa tapahtuneesta Jumalan ilmoituksesta: “Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala, ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.” (Joh. 1:18)

Hepr. 1:3-4 Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla. Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle. Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi. (Hepr. 1:3-4) Jeesus ei ainoastaan opettanut totuutta Jumalasta, vaan hänessä Jumala itse tuli nähtäväksi ja käsin kosketeltavaksi ihmisten keskelle. Jumala on ikäänkuin aurinko, jota emme voi lähestyä tuhoutumatta, mutta aurinko lähettää maan päälle säteensä, joka valaisee ja tuo elämän. Samoin Jeesus on Jumalan kirkkaus, jota me voimme katsella. Hän on Jumalan käsin kosketeltava sinettikuva. Heprealaiskirjeen kirjoittaja kteyttää kirjeen alussa keskeisimmät asiat Jeesuksesta: 1. Hänen välityksellään on kaikki luotu (vertaa Joh. 1:3; 1. Kor. 8:6)). 2. Hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. 3. Hän on toimittanut puhdistuksen synneistä. Tämä on koko Hepralaiskirjeen keskeisin sanoma. 4. Hän on asettunut valtaistuimelle Jumalan oikealle puolelle. Kiteytyksen jälkeen siirryään loppuluvun aiheeseen: Jeesus on enkeleitä suurempi. Ehkäpä kirjeen kirjoittamisen aikaan oli ihmisiä, jotka olivat liiankin kiinnostuneita enkeleistä ja jopa palvoivat niitä. Ehkäpä näin on taas tänään enkelibuumin aikana, ja Heprealaiskirjeen opetus on tarpeen.

Hepr. 1:5-9 Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: - Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani. Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo: - Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä. (Hepr. 1:5-6) Kirjeen kirjoittaja perustelee asiaansa Vanhan testamentin teksteillä. Ensin hän viittaa Psalmiin 2, joka yleisesti ymärrettiin ennustukseksi Jeesuksesta (lue esim. Ap.t. 4:25-27). Toinen viittaus on kuningas Daavidille annaettu lupaus siitä, että hänen jälkeläisensä tulisi aina hallitsemaan, ja Jumala olisi hänen isänsä ja luvattu kuningas, Messias, Jumalan poika (2. Sam. 7:14). Näillä teksteillä siis perustellaan sitä, että Jeesus on Jumalan Poika, ja siksi korkeampi kuin enkelit, jotka kumartavat häntä. Enkeleistä hän sanoo näin: - Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi. Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi, on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi. (Hepr. 1:7-9) Vertailu enkelien ja Jeesuksen välillä jatkuu. Ps 104:4 sanoo enkeleiden olevan palvelijoita, mutta Ps 45:7-8, joka puhuu Jumalasta, mutta jonka kirjeen krjoittaja ymmärtää viittaavan Jeesukseen, opettaa Jeesuksen olevan hallitsija ikuisesti.

Hepr. 1:10-12 Ja myös näin: - Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat. Ne katoavat, mutta sinä pysyt. Ne kaikki kuluvat kuin vaate, sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate. Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu. (Hepr. 1:10-12) Edelleen kirjeen kirjoittaja siteeraa psalmia 102:26- 28, jossa puhutaan Herrasta luojana, ja liittää sen Jeesukseen. Tässä kohtaa on hyvä kiinnittää huomio Jeesuksen saamiin nimiin, sanoohan jae 4 Jeesuksen nimen olevan enkelien nimiä ylhäisempi. Jakeissa 5-6 Jeesusta sanotaan Jumalan Pojaksi. Jakeet 7-9 sanovat jotain enemmän: Jeesus on Jumala. Kaikkein korkein arvonimi Jeesukselle annetaan jakeessa 10: hän on Herra. Herra-nimen taustalla on Vanhan testamentin Jumalan nimi Jahve, joka pari sataa vuotta ennen Jeesuksen syntymää käännetyssä kreikankielisessä Vanhassa testamentissa on käännetty sanalla Kyrios, suomeksi Herra.

Hepr. 1:13-14 Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: - Istu oikealle puolelleni. Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle. Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden. (Hepr. 1:13-14) Vielä viimeinen vertailu Jeesuksen ja enkelien välillä. Psalmi 110, joka sekin ymmärrettiin yleisesti Jeesus- ennustukseksi (lue esim. Mark. 12:36; 1. Kor. 15:27), sanoo Jeesuksen istuvan Jumalan oikealla puolella hallitsemassa, kun taas enkelit ovat maan päälle lähetettyjä palvelevia henkiä. Pähkäiltävää: Miten me voimme kuulla Jumalan ”puhuvan meille Pojassaan”? Miksi enkelit kiinnostavat ihmisiä joskus enemmän kuin Jeesus? Opetus: Ville Auvinen