Www.helsinki.fi/yliopisto Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Advertisements

Globaaliin maankäyttöön liittyviä näkökohtia Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskus Ilmastopaneelin tiedotustilaisuus
Ajankohtaiskatsaus opetuksen uudistuksiin kestävän kehityksen näkökulmasta •Yleissivistävässä koulussa nykyiset opetussuunnitelman perusteet.
Kestävä kehitys rakennusalalla
Metsäteollisuuden ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset
Ympäristökuormituksen mittaaminen erilaisten jalanjälkien avulla
Fiksu Koululainen, matematiikka TEHTÄVÄ 9. Laskuja paperista.
Hiilidioksidista hiilihappoon, -tutkimuksia arkipäivän kemiasta
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
BOJANALA PLATINUM- LAHTI -HO Jätehuoltoyhteistyö.
Elinkaariajattelu autoalalla
Ainearvojen hyödyntäminen torjunnassa
Vihreän kasvun malli eli miten yhteiskunnan sähkön tarve turvataan ilman lisäydinvoimaa Oras Tynkkynen Helsinki.
Palmuöljy yhteiskuntavastuuun koetinkivenä, Greenpeacen kommentti
LUMA-viikko 2005 MB8 Kyselyn tulokset. Pellon lukion oppilaille tehtiin kysely kotitalouksien energiankulutuksesta ja sen kustannuksista. Asumismuoto.
BIOCLEANER Mullistava jäteveden puhdistusmenetelmä.
SUURET HAASTEET Arto Mustajoki, Helsingin yliopisto Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja.
1 Ilmastonmuutos NYT! Ilmastovastaava Leo Stranius Punavihreää yhteistyötä yli puoluerajojen.
KEMIA T1.
Itämeren tulevaisuus – jäätön, suolaton ja tulviva meri ?
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
Olomuodosta toiseen.
Streams- Yhdyskuntien jätevirroista liiketoimintaa Materiaalikierrätys Streams-ohjelmassa TV- ja tietokonelaitteiden kierrätysseminaari TaiK.
Hotelli- ja ravintola-ala
Eija Koski Uusi Elämä -hanke Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Kuluttajapoliittinen katsaus
Counting backwards vähähiilisen asumisen skenaariot Aleksi Neuvonen varapuheenjohtaja Dodo ry.
Ympäristöoikeudenmukaisuus
Kummallisia termejä? Ekologinen selkäreppu Ekologinen jalanjälki
Elinkaariajattelu.
Energinen Suomi.
Kylmäkoneet ja ympäristöystävälliset väliaineet Pasi Petra
Greenest City in the World* Ratkaisuja vähäpäästöiseen Helsinkiin Tiina Merikoski Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus ja koulutus YTK Aalto-yliopisto.
LÄHIRUOKA – YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN RUOKA
Nykyajan talous, ympäristö ja väestö:
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Haasteellinen vuorovesi-ilmiö
Metsät ja ilmasto Miksi istuttaa puu tai mieluummin useampikin?
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
Työpaja 3. Jätteiden vähentäminen, lajittelu ja kierrätys
Energiaratkaisut kestävässä taloudessa –avoimet energiaverkot
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
– 10 kysymystä ja vastausta–
RAVINTEIDEN KIERRÄTYS
Maatalouden lannoitteet
Energia ja energiapolitiikka kouluopetuksessa
Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät ja kuluttaisivat kuten sinä ja minä, tarvittaisiin jopa 8 maapalloa. Pohjoisen pallonpuoliskon kulutusyhteiskunnat.
Paavo Laurila, Tiina Pikki, Tiia Ervasti, Olavi Laakso Kokki 1
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Kiilto Oy – Suomalaista kemian osaamista vuodesta 1919
Kulutus ja jätehuolto.
Ympäristöviisas biotalous 2050
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa
8 Raaka-aineet ja 9 Energia
Maiseman muutos Eksogeeniset ilmiöt muokkaavat maankamaraa ja muuttavat maisemaa (rapautuminen, eroosio, massaliikunnot) maanviljely, ylilaidunnus, metsien.
Eläintenhoito Tuotanto-panokset Resurssit Ohjaus ja valvonta
Kaupungit.
Paikallisesta ruokajärjestelmästä ruokaa ja energiaa Aamiaistilaisuus, MTK & AES-verkostot –hanke (YM), Knehtilän tila Agroekologinen symbioosi:
Kestävän kehityksen ulottuvuudet
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto / Pelkosenniemen peruskoulu Ympäristö Yhteiskunta Talous

arvoja, asenteita, toimintakykyjä, tietoja? ympäristöissä, ympäristöistä ja toimimaan ympäristöjen puolesta? yksilön ja yhteiskunnan tasolla? paikallisesti, kansallisesti ja globaalisti? Minkälaista muutosta haluamme? Opetammeko…

Polulation GDP Dams on rivers Water use Urban population Paper consumption Car transport Number of telephones Tourism McDonalds

Kuinka kauan voi jatkua? Sverdrup and Ragnarsdottir, unpublished

Hubbertin,,huippu” käyrät 12 tärkeimmälle metallille sekä fosforille Sverdrup Ragnarsdottir Koca 2011 Gold 2000Silver 2030Copper 2040 Zinc 2030Lead 2020 Indium 2050 Iron 2030Molybdenum 2050 Chromium 2050 Nickel 2050Platinum 2030 Phosphate 2000

Raaka-öljyn kulutus

Maapallo kutistuu VUOSI Pinta-ala / hlö

Dennis Meadows, September 2009 Ekologinen jalanjälki = päivittäinen maa-ala, joka tarvitaan veden, energian, ruoan ja raaka-aineiden tuotantoon, sekä jätteiden säilytykseen. Nyt 1,5 maapalloa!

American way of life – 5 planets ! EU 3 planets!

Valtamerien happamoituminen Otsonikato Rockström et al Typen kierto Fosforin kierto Makean veden kulutus Maan käytön muutokset Eliöiden kuoleminen sukupuuttoon Pienhiukkaspäästöt Kemikalisoituminen Ilmastonmuutos 3/9:ssä olemme ylittäneet jo planeetan rajat, 2/9 vielä tieteen tutkimatta!

MUUTOKSIA mm. Asuminen (ekosähkö, viileämpää) Ruoka (luomua ja kasvispainottesta) Liikkuminen (vähempää? fossiilittomia, kimppoja, julkisia) Kuluttaminen (vähemmän, vastuullisempaa, aineetonta) Jätteet (kierrätys) Tulevaisuuden arki ?

arvoja, asenteita, toimintakykyjä, tietoja? ympäristöissä, ympäristöistä ja toimimaan ympäristöjen puolesta? yksilön ja yhteiskunnan tasolla? paikallisesti, kansallisesti ja globaalisti? Minkälaista muutosta haluamme? Opetammeko…

oppilaat aktiivisia: kysyvät, keskustelevat aitoja ongelmia: osallistetaan toimimaan, omia päätöksiä palautetta aistit kuuntelu-, keskustelu-, kriittisyys- ja perustelutaitojen opettelu Koulu vaikuttaa asenteisiin, kun…

Kiitos!

Raaka-aineiden valinta ja hankinta Valmistus, prosessointi ja muotoilu Jakelu ja kuljetus Käyttö, uudelleenkäyttö, ylläpito Huolto ja kierrätys Jätteiden hallinta Panokset: energia raaka- aineet tuotteet Päästöt: ilmaan veteen maahan kiinteät nesteet kaasut muut käytettävät tuotteet