Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa
Ympäristö Yhteiskunta Talous Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto / Pelkosenniemen peruskoulu

2 Opetammeko… arvoja, asenteita, toimintakykyjä, tietoja?
ympäristöissä, ympäristöistä ja toimimaan ympäristöjen puolesta? yksilön ja yhteiskunnan tasolla? paikallisesti, kansallisesti ja globaalisti? Minkälaista muutosta haluamme?

3 Eksponentiaalinen kasvu 1750-2000
McDonalds Eksponentiaalinen kasvu Tourism Number of telephones Urban population Paper consumption Everything is in exponential growth mode – this is unsustainable and cannot continue much longer – we need to learn to live differently on Earth Water use Polulation Dams on rivers GDP Car transport

4 Kuinka kauan voi jatkua?
Sverdrup and Ragnarsdottir, unpublished Kuinka kauan voi jatkua?

5 Hubbertin ,,huippu” käyrät 12 tärkeimmälle metallille sekä fosforille
Gold 2000 Silver 2030 Copper 2040 Zinc 2030 Lead 2020 Indium 2050 Hubbertin ,,huippu” käyrät 12 tärkeimmälle metallille sekä fosforille Iron 2030 Molybdenum 2050 Chromium 2050 Nickel 2050 Platinum 2030 Phosphate 2000 Sverdrup Ragnarsdottir Koca 2011

6 Raaka-öljyn kulutus

7 Maapallo kutistuu VUOSI Pinta-ala / hlö 7.91 5.15 2.60 2.02 1.69 1.44
1900 7.91 1950 5.15 1987 2.60 2005 2.02 2030 1.69 2050 1.44 Animated Earths appearing In 1998 WWF started publishing a biennial Planet Report. The 2006 Report showed that we are now living in severe ecological overshoot. We are now consuming 25% more resources than the planet can replace and are drawing down the stock of natural capital that supports our lives. The key metric is the ‘ecological footprint’ of the population of each country. This is the area of earth surface required to support the population’s lifestyle with water, energy, food and resources and waste absorption. In 1900 we had an average of 8ha of land to support everyone’s life on the planet, but today with population growth and loss of productive land from pollution we only have 2ha. In Britain we are living as if this hasn’t happened and we are using 6ha on average each-3 planets worth of resources. VUOSI Pinta-ala / hlö

8 Dennis Meadows, September 2009
Ecologial footprints – we have used up more than one Earth globally since We are robbing the capital in our natural bank; now we use 1.4 Earths globally. Ekologinen jalanjälki = päivittäinen maa-ala, joka tarvitaan veden, energian, ruoan ja raaka-aineiden tuotantoon, sekä jätteiden säilytykseen. Nyt 1,5 maapalloa! Dennis Meadows, September 2009

9 American way of life – 5 planets!
EU 3 planets!

10 Ilmastonmuutos Kemikalisoituminen Valtamerien happamoituminen
Pienhiukkaspäästöt Otsonikato Typen kierto Eliöiden kuoleminen sukupuuttoon Fosforin kierto 29 scientists from around the world came together to determine 9 boundaries for the Earth. We have surpassed 3: 1. Climate change (CO2 in atmosphere now 380 ppm – for stable atmosphere not more than 350 ppm); 2. Cycling of nitrogen due to nitrogen fertiliser use in agriculture, 3. Biodiversity loss – we are in a mass extinction phase. We are approaching to surpass the boundary (green circle on figure) for the acidification of the oceans and cycling of phosphorous. Boundaries for chemical pollutions and atmospheric aerosols not known yet. 95% muutosten aiheuttamista kuolemista arvioidaan tapahtuvan kehitysmaissa. Maan käytön muutokset Makean veden kulutus 3/9:ssä olemme ylittäneet jo planeetan rajat, 2/9 vielä tieteen tutkimatta! Rockström et al. 2009

11 Tulevaisuuden arki ? MUUTOKSIA mm. Asuminen (ekosähkö, viileämpää)
Ruoka (luomua ja kasvispainottesta) Liikkuminen (vähempää? fossiilittomia, kimppoja, julkisia) Kuluttaminen (vähemmän, vastuullisempaa, aineetonta) Jätteet (kierrätys)

12 Opetammeko… arvoja, asenteita, toimintakykyjä, tietoja?
ympäristöissä, ympäristöistä ja toimimaan ympäristöjen puolesta? yksilön ja yhteiskunnan tasolla? paikallisesti, kansallisesti ja globaalisti? Minkälaista muutosta haluamme?

13 Koulu vaikuttaa asenteisiin, kun…
oppilaat aktiivisia: kysyvät, keskustelevat aitoja ongelmia: osallistetaan toimimaan, omia päätöksiä palautetta aistit kuuntelu-, keskustelu-, kriittisyys- ja perustelutaitojen opettelu

14 Kiitos!

15 Panokset: energia raaka-aineet tuotteet Päästöt: ilmaan veteen maahan
Raaka-aineiden valinta ja hankinta Panokset: energia raaka-aineet tuotteet Päästöt: ilmaan veteen maahan kiinteät nesteet kaasut muut käytettävät tuotteet Valmistus, prosessointi ja muotoilu Jakelu ja kuljetus Käyttö, uudelleenkäyttö, ylläpito Huolto ja kierrätys Jätteiden hallinta


Lataa ppt "Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google