Käsitteen didaktiikkaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tietoturva, 2 ov
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
Johdatus kielifilosofiaan
Olio-ohjelmointi. Mitä olio-ohjelmointi on ?  Pyritään mallintamaan jotain reaalimaailman kohdetta tietokoneohjelman avulla  Olio on luokan ilmentymä.
Erik Fallenius Kevät  Taustaa ◦ Ontologiat  Tavoitteet  Teknologiat ◦ Dojo/AJAX ◦ JSON ◦ SOAP  Projektin kulku  Lopputulos – demo.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Perintä. Yleistä Olio-ohjelmoinnin menetelmä muodostaa uusia luokkia aiemmin määriteltyjen luokkien avulla Luokka saa automaattisesti käyttöönsä kaikki.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Nykyajan filosofiset suuntaukset
Nykyajan filosofiset suuntaukset
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1. viikkokooste ja olio-ohjelmointi
1 Päämääriä Semantiikka tutkii merkitystä siten, että yrittää muodostaa teorian siitä. - yleistyksiä : esim. konjunktioilla on erilainen merkitys kuin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Bertrand Russell ( ) Filosofian ohella kirjoitti myös populaaristi sosialismista, pasifismista, kasvatuksesta, ja seksuaalimoraalista. Erotettiin.
10. Abstrakti luokka Johdanto Abstrakti luokka (abstract class) poikkeaa konkreettisesta luokasta (ei-abstrakti luokka) siten, että siitä ei.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 © Jukka Juslin Luokat, attribuutit ja metodit Yleistietoa: seuraavalla koulutusviikolla tarkempi käsittely.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2000 / 1 Potentiaalien kertaus ja.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Johdatus kielifilosofiaan Markus Lammenranta Helsingin yliopisto 2016, per. 1 Tentti Markus Lammenranta, Johdatus kielifilosofiaan 1.
Mitä oleminen on?.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
Filosofian osa-alueet
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Sähköisen filosofian yo-kokeen pistekokous
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
8. Periytyminen.
Jumalan yksinkertaisuus
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
Esityksen transkriptio:

Käsitteen didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Käsitteiden opettaminen Motto: "Käsite on vaikea käsite" Käsitteen ala ja sisältö Käsitteen ala tarkoittaa niiden olioiden tai Käsitteen sisältö tarkoittaa niiden ominaisuuksien kokonaisuutta, joista käsite muodostuu. Esim: hevosuus = ominaisuudet, jotka on niillä olioilla, jotka ovat hevosia (nelijalkaisuus, hyvä liikuntakyky jne.) Käsitteen ala tarkoittaa niiden olioiden tai asioiden joukkoa, johon käsite viittaa. Esim. kaikki maailman hevoset.

Käsitekolmio (Teräväinen/Varto) Merkitys Olio Sana (nimi) Tarkoite

Didaktiikkaa Itse käsitteen käsitteen opettaminen kuuluu filosofiaan muttei luultavasti ET:hen ET:ssäkin syytä tuoda esiin abstraktien asioiden olemassaolo, mutta on huomattava asian haastavuus ja oppilaiden kehitystason rajoitukset Tarkoittaako sana ”dinosaurus” jotain, vaikka maailmassa ei ole dinosauruksia? Entä tarkoittaisiko sana ”tuoli”, jos maailmassa ei olisi tuoleja? Käsitteen ja sanan ero (”pulpetti” ja ”desk” viittaavat samaan käsitteeseen; ”sana” on nelikirjaiminen, sanassa voi olla eri määrä kirjaimia).

Didaktiikkaa (jatkuu) Alan ja sisällön kuvauksen lisäksi paljon esimerkkejä (näiden miettiminen voi olla aikamoinen haaste myös opettajalle). Vastakohdan miettiminen (onko saituudella ja ahneudella sama vastakohta?). Naapurikäsitteiden miettiminen (mikä on tiedon suhde uskomukseen, luuloon, arvaukseen, uskonnolliseen uskoon jne.?).

Didaktiikkaa (jatkuu) (Ylemmillä luokilla(?)/filosofiassa:) Erilaisten paradoksien ja syventävien pohdiskelujen esittäminen, esim: synonyymit, homonyymit (kurkku, kuusi). Käsitehierarkiat – millä tasolla puhutaan, esim: Mikä on se musta, joka kävelee tuolla hihnan päässä? Se on meidän Murre! Se on labradorinnoutaja. Se on koira. Se on nisäkäs. Se on eläin. Se on olio.

Didaktiikkaa (jatkuu) Lähinnä filosofian 3. kurssilla: Referentiaalisen merkitysteorian ongelmat ja muu syvempi kielifilosofia (ks. Tanninen 2005 = Kielifilosofian opetuspeli) Frege Iltatähdestä ja Aamutähdestä eli mielen (Sinn) ja referentin (Bedeutung) ero. Russell määrätyistä kuvauksista (”Ranskan nykyinen kuningas on kaljupäinen.” )