Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen mukaan 17,8 M€ ja vuoden 2011 tilinpäätöksen mukaan 20,5 M€. Palveluostojen nousu oli kahdessa vuodessa euroa kun kunnan koko toimintakate nousi vain euroa. On ihmetelty, miksei palvelujen ulkoistamisesta koituisi vastaavia säästöjä kunnan henkilöstömenoissa erityisesti sosiaali- ja terveystoimessa. Erikoissairaanhoitomenojen kasvu tai kunnan oman palveluasumistuotannon lisäksi ostettu palveluasuminen eivät voi vähentää kunnan oman henkilöstön määrää – henkilöstömenoissa on voitu säästää lähinnä terveyskeskus- ja hammaslääkäreiden, terveyskeskuksen vastaanottohenkilökunnan ja Kotikallion yöhoidon ostamisen myötä. Kaikissa näissä kohteissa voidaan havaita, että menot ovat yhä kasvussa verrattuna vastaaviin henkilöstömenoihin. Vuosina henkilöstömenoja on säästetty vain Kotikallion yöhoidossa ja sielläkin selvästi alle euroa vuodessa. Yleisesti ottaen on käytetty erilaisia konsulttipalveluja aiempaa enemmän, koska organisaatiossa ei ole enää riittävästi henkilökuntaa eikä osaamista kaikkiin suunnittelutehtäviin, joiden määrä ja vaativuustaso ovat huikeasti nousseet sekä lainsäädännön että asioiden monimutkaistumisen myötä
Juuan kunnan ulkoiset palveluostot vuosina Talousarvio 2009Talousarvio 2010Talousarvio 2011Talousarvio € € € Tilinpäätös 2009Tilinpäätös 2010Tilinpäätös 2011Ennuste € € €18-19 miljoonaa € Palveluostot ovat tilinpäätösten mukaan lisääntyneet € kahdessa vuodessa Palveluostoihin on varattu talousarviossa € enemmän kuin kaksi vuotta sitten Tilinpäätöksissä talousarvio on ylitetty kahtena peräkkäisenä vuonna yli €:lla palveluostoissa Tilinpäätös vuodelle 2012 ylittänee v talousarvion noin kahdella miljoona €
Sosiaali- ja terveyslautakunnan ulkoiset palveluostot vuosina Talousarvio 2009Talousarvio 2010Talousarvio 2011Talousarvio € € € Tilinpäätös 2009Tilinpäätös 2010Tilinpäätös 2011Tilinpäätösennuste € € € € Palveluostoissa määrärahat kasvaneet noin euroa Tilinpäätöksissä nousua tapahtunut noin euroa Kasvuprosentti talousarviotasolla kahdessa vuodessa alle 4 prosenttia Kasvuprosentti tilinpäätöstasolla kahdessa vuodessa 18 prosenttia
Sivistyslautakunnan ulkoiset palveluostot vuosina Talousarvio 2009Talousarvio 2010Talousarvio 2011Talousarvio € € € Tilinpäätös 2009Tilinpäätös 2010Tilinpäätös 2011Tilinpäätösennuste € € €- Palveluostoissa määrärahat kasvaneet noin euroa Tilinpäätöksissä nousua tapahtunut noin euroa Kasvuprosentti talousarviotasolla kahdessa vuodessa 24 prosenttia Kasvuprosentti tilinpäätöstasolla kahdessa vuodessa 30 prosenttia
Sosiaali- ja terveyslautakunnan sisäiset palveluostot vuosina Talousarvio 2009Talousarvio 2010Talousarvio 2011Talousarvio € € € Tilinpäätös 2009Tilinpäätös 2010Tilinpäätös 2011Tilinpäätös € € € Sis. palveluostoissa menojen arvioitu kasvavan euroa Tilinpäätöksissä kasvua tapahtunut euroa Kasvuprosentti talousarviotasolla sis. palveluostomenoissa 14 prosenttia Kasvuprosentti tilinpäätöstasolla sis. palveluostomenoissa 5 prosenttia
Johtopäätökset Ulkoiset palveluostot ovat sosiaali- ja terveyslautakunnassa lisääntyneet kahdessa vuodessa €, mutta määrärahoja on samalla aikavälillä lisätty € Ulkoiset palveluostot ovat sivistyslautakunnassa lisääntyneet kahdessa vuodessa € ja määrärahoja on lisätty samalla aikavälillä € Talousarviotasolla lisääntyneistä menoista on siten katettu: Sosiaali- ja terveyslautakunnan osalta 20 prosenttia (vaje euroa) Sivistyslautakunnan osalta 84 prosenttia (vaje euroa) Seurauksena sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioon on syntynyt pelkästään ulkoisten palveluostojen osalta useita vuosia jatkuneen alibudjetoinnin seurauksena noin 2 miljoonan euron alijäämä. Lautakunnan toiminnalliset tarpeet palveluostoissa eivät enää ole lähellekään annettua talousarviota (kuten ne yhä vastaavat toisiaan sivistystoimen osalta.) Kun hallintokunnan sisäisiä palvelumenoja on samalla aikavälillä kasvatettu talousarviotasolla kolme kertaa enemmän kuin tilinpäätökset olisivat edellyttäneet, on odotettavissa oleva alijäämä paisumassa sosiaali- ja terveystoimen palveluostoissa vielä siitäkin, mitä jo ulkoisten palveluostojen todellisen kasvun suhde talousarvioon aiheuttaa Vuosia jatkunut talousarviokehityksen suunnittelu ”entisillä pohjaoletuksilla” ja pöytälaatikkomatematiikalla ei voi jatkua ilman vakavia seurauksia koko kunnan taloussuunnittelulle. Toteutettavan toiminnan ja talousarviosuunnittelun on usean vuoden vinoutuneen (2-3 milj. €) taloussuunnittelun jälkeen pakko lähentyä (2-3 milj. €) toisiaan.