Eurooppalainen yhteistyöhanke korkeakoulu- opettajien koulutuksen kehittämiseksi Vopla: Verkko-opetuksen laatuhankkeet 20.9.2005 Päivi Virtanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Käytännön työvälineitä toimivan verkko- opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen TieVie: Helsingin lähiseminaari , Rinnakkaissessio IV Päivi Virtanen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Mikä on? Compact on kasvatusalan verkosto, jonka toimintaa EU-Komissio tukee Verkoston tavoitteena on tukea Comenius-kouluja niiden tieto- ja.
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Johdanto koulutusohjelmaan ”Työn ja perhe-elämän tasapainottaminen”
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
The Objective of e-Xcellence The project goal is to set a standard for Quality in e-learning. The main objective of the project is to contribute to the.
Koulutuksen tutkimuslaitos Agora Center IT-tiedekunta KT-tiedekunta Päivi Häkkinen & Marja Kankaanranta.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Books, Libraries and Open Access Avoimen tutkimuskirjallisuuden edistäminen Helsingin yliopiston kirjastossa Marjo Kuusela Helsinki University Library.
3DBear-koulutustarjous Nuko
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Esityksen transkriptio:

Eurooppalainen yhteistyöhanke korkeakoulu- opettajien koulutuksen kehittämiseksi Vopla: Verkko-opetuksen laatuhankkeet Päivi Virtanen

eLene-TT hanke  eLene-TT = e-Learning network for Teacher Training  EU:n eLearning –ohjelman rahoituksella toteutettava hanke ( )  HY:n kasvatustieteen laitos ja Teknillinen korkeakoulu/SVYPA edustavat Suomen virtuaaliyliopistoa  Yhteistyökumppanit:  CANEGE consortium (FR: Université Nancy 2 hankkeen koordinaattorina, Université Paris Dauphine, Université de Nice Sophia Antipolis, CNED- EIFAD)  Politecnico di Milano (IT)  University of Bremen (DE)  Catalonian Open University (ES)  University of Umeå (SE)  University of Utrecht (NL)  Maria Curie Sklodowska University for the Polish Virtual University (PL)

Hankkeen tavoitteet  kehittää oppimisprosessin laatua ja tehokkuutta opiskelija- keskeisessä korkea-asteen opettajien TVT:n opetuskäytön koulutuksessa Bolognan prosessin viitekehyksessä  kehittää korkea-asteen opettajien taitoja opettaa verkko- perustaisissa ympäristöissä käytännössä toteutettavilla koulutusjaksoilla  kehittää opetushenkilökunnan oppimisprosessia  luoda toimiva malli verkossa toimivasta resurssikeskuksesta (VRLC), joka tarjoaa verkko-opettajille ja opettajien kouluttajille tukea, työvälineitä ja resursseja tehokkaaseen verkko- oppimiseen ja -opettamiseen.  Kumppanimaiden parhaat käytänteet esiin

Saavutetut tulokset - Kriteerit  Criteria for ICT-supported Higher Education Teachers Training (ES) Taustatyönä tehty:  systemaattinen analyysi viimeaikoina julkaistuista teoreettiisista teksteistä, joissa käsitelty tvt:n käytön lisääntymistä korkeakoulutasolla käytetyissä oppimisympäristöissä ja tämän vaikutuksista kk-opettajien täydennyskoulutukseen (kk-peda)  analyysi kumppanimaissa julkaistuista dokumenteista, joissa kuvattu erilaisia kk-pedagogisia oppimisympäristöjä, niiden suunnittelua ja käyttäjäkokemuksia  kumppanimaiden kk-opettajien tvt:n pedagoginen käyttö ja kehittämistarpeet -kartoitus Dokumenttia muokataan julkaistavaksi

Saavutetut tulokset – Tools & resources  Tools & Resources (FIN) 49 työkalun/resurssin kuvaus koottu kumppaneilta  Työkalut arvioitu em. kriteerien pohjalta  Työkalut: Verkko-opiskelun “laadunvarmistuspalveluja”, tukipalveluja ohjaukseen, oppimiseen, yhteisölliseen verkko- oppimiseen ja arviointiin; oppimisalustoja, verkkokurssin suunnittelutyökaluja jne.  Resurssit: Skype, Weblogging, muistilista hyvän verkkokurssin suunnittelun tueksi jne. + tietoa, kuinka näitä voi hyödyntää verkko-opetuksessa Esitellään kumppanimaiden kk-pedatilaisuuksissa ja työpajoissa  Kerätään käyttäjäpalautetta  Valitaan osa VLRC:n kumppanimaiden korkeakoulujen käyttöön

Työn alla – Guidelines  Guidelines (SE)  Kohteena: Koulutusinstituutiot, kk-pedakouluttajat, kk-opettajat  Määritelmä: ‘Guideline’ on apuväline, joka auttaa instituutiota/ kk-pedakouluttajaa/kk-opettajaa toteuttamaan TVT:n ja kk- opettajan koulutukseen liittyvät valintansa. Valinta pohjautuu eLene-TT:n kriteereihin, jotka muodostavat teoreettisen viitekehyksen ja ‘guidelines’ käytännön toteutuksen kk-pedagogisessa koulutuksessa.  Tavoite: Tärkeät TVT:n ja oppimiseen liittyvät näkökulmat tuodaan esiin muistilistojen, esimerkkien, videon jne. avulla.

Teaching

Työn alla – TT actions for HE teachers or teacher trainers (NL)  Tavoite: esitellä eLene-tuotteita kk-opettajille ja kouluttajille  Toteutus: syys-maaliskuu  2 kurssia, joilla esitellään eLene-TT:n tools ja guidelines  Miten opetan verkossa (VOK) – lähipäivät ja keväällä 2006  Ope.fi – työpaja  Yhteistyötä eLene partnereiden välillä (yht. 300 opettajaa kohteena)  Yhteisiä työpajoja (Lublin, Lontoo)  Mitä ja miltä TVT-osa-alueelta toivomme saavamme jotain partnereilta? (tarjolla mm. serious gaming, CSCL…)  Mitä erityisosaamista HY/SVY voi tarjota?  Kaikilla TT-tilaisuuksiin partnerimaissa osallistuneilla mahdollisuus osallistua (ohjattuun) verkkokeskusteluun eLenen keskustelualustalla.

Tulossa: Evaluation of TT actions (FR)  Tavoite: arvioidaan TT-tilaisuuksien toteutuminen, kerätään palautetta  Toteutus: syyskuu syyskuu 2006  TT-tilaisuuksien arviointi  Opettajat/kouluttajat – kysely, haastattelut  Opiskelijat=yo-opet – kysely  utility, usability, acceptability  Yhteenveto: arviointiraportti kultakin partnerilta  Tulosten pohjalta guidelines ja tools –osuuksia muokataan VLRC:ä varten

Tulossa: Website (IT + DE)  Verkkosivut:  Julkinen esittely-kommunikointialue  Yksityinen alue partnereille (dokumentit jne.)  Virtual Learning Resource Centre, sisältää mm:.Kriteerit.Tools & Resources, ID kortein ja käyttömahdollisuuksien mukaan esiteltyinä.Guidelines.Ym. hyviä käytänteitä tvt:n käyttöön kk-opetuksessa ja kk-opettajien koulutuksessa.Avoin ainakin kumppaniyliopistoille

Dissemination (FR, IT) + Evaluation and quality assurance (PL)  Disseminaatio  Julkaisut, tutkimusartikkelit, konferenssiesitykset, työpajat  Verkkoseminaarit  ELene-TT konferenssi Pariisissa vuoden 2006 lopussa  Kotisivut ja VLRC, esitteet jne.  Evaluation and quality assurance  Itsearviointi koko hankkeen ajan  PVU arvioi VLRC:n.Design, approach, content  Ulkopuolinen arvioitsija Daxa Patel (UK) koko hankkeen ajan

Lopuksi  Laatuhankkeiden synergiahyöty  eLene-TT:ssä tehtävä VLRC on eräänlainen eurooppalainen verkko-oppimisen laatukäsikirjaa, vaikkakaan käytetyssä terminologiassa ei korostetusti tuoda esiin laatua  Suomesta laatutyökaluina mukana Arvo, Oskar, Verkko-Velho, IQ Learn, IQ Team (language barrier, ainoastaan IQ englanniksi)  Voimmeko/haluammeko jakaa osaamistamme  Keskustelua …  Lisätietoa eLene-TT:stä:  Päivi Virtanen paivi.s.virtanen(at)helsinki.fi (HY)  Eija Ristimäki eija.ristimaki(at)virtuaaliyliopisto.fi (SVY)