-Kk-määritys, vahva sis. legitimointi -Optimoitu tiedonsiirtoja varten -Sanasto -Tietomalli -XML-skeema -Parseridatat, käyttöyhteyskuv:t -Hallinnonalan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tutkintoon johtavat korkeakouluopinnot ja opintopolun rajapinnat Seppo Ränninranta.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
Pieniä hetkiä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Euran lukion hevoskurssit (RT1) Hevosen kanssa – peruskurssi Sis ä lt ö ja tavoitteet: Ruokinnan perusteet (teoria 2 x 2h koululla + k ä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Korkeakoulujen yhteiset luokitukset ja koodistot
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
KOKOA 1: ylitarkastaja Ilmari Hyvönen, OKM, puheenjohtaja
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Sanastotyön.
Siis mitä olemmekaan tekemässä? Versio 1: Versio 2: Tänään meillä tulee syntyä tarkempi käsitys siitä, miten tämä tehdään; riippuvuudet, vastuut, toteutusjärjestys,
Korkeakoulujen tietomalli: Tutkimus
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tietomallityöryhmän loppuraportti RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
KORKEAKOULUJEN VIITEARKKITEHTUURITYÖN TAVOITTEET Työryhmä: Jussi Koskivaara, Esa Suominen, Petri Mustajoki, Ari Rouvari, Jarno Naukkarinen, Antti Auer,
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Kokonaisarkkitehtuurityö Tietoarkkitehtuuri/tietoarkkitehtuurin rakennusosia Oppijan verkkopalvelukokonaisuus JHKA-työpaja: Sanastoista tietoarkkitehtuuriin.
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
Totti Tuhkanen | Turun yliopisto
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Korkeakoulujen tietomallin soveltaminen käytäntöön
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Toimintoanalyysin syventäminen – lyhyt kuvaus hankkeesta
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
Esityksen transkriptio:

-Kk-määritys, vahva sis. legitimointi -Optimoitu tiedonsiirtoja varten -Sanasto -Tietomalli -XML-skeema -Parseridatat, käyttöyhteyskuv:t -Hallinnonalan standardi -Optimoitu raportointia varten -Sanasto -Käsitemalli -UML-kuvaukset (  XML-skeemat)  M+: Valintaopastiedot  M0: Opinto-oikeuksien tiedot korkeakouluissa  M1: Tutkinto-, opintokokonaisuus ja opintojaksokohtaiset tiedot  M2: Opintojaksojen toteutusten tiedot  M3: Suoritusten tiedot Korkeakoulujen M-määritykset ( ) OKM:n ja korkeakoulujen XDW-määritykset  Opintohallinnolliset tiedot  Tutkimushallinnolliset tiedot  Taloushallinnolliset tiedot  Tilahallinnolliset tiedot  Henkilöstöhallinnolliset tiedot -Valtakunnallinen JHS-standardi -Kaikkia koulutusasteita varten -Sanasto -Käsitemalli -Käsiteartikkeleista XML-skeemat OKM:n Opetustoimen sanasto (2011-)  Kattaa alla olevat  Osa julkishallinnon sanastoa  JHS:n Ydinsanastoryhmä legitimoi  Opetustoimen intressiryhmä tuottaa ”Joopas” ”ECTS” ”SVY” ”Raketti” ”KOTA” ”DW” ”SADe” ”O.P.K.” ”JHS”

OKM:n ja korkeakoulujen XDW-käsitemalli OKM:n Opetustoimen sanasto (2011-) Käsite id 1 Käsite id 2 Käsite id 3 Käsite id.n Tutkimus TalousHenkilöstö ? ? Mihin XDW-käsitteisiin OPI/ARKKI- määritellyt tietojoukot liittyvät? Mistä näkökulmasta määritykset kirjoitetaan (vrt. HVLVI-sanasto): 1. legaali, 2. suunnittelu, 3. hakukohde, 4. valinta, 5. ilmoitt. (/XDW-jako)

OKM:n Opetustoimen sanastotyötä koordinoiva ryhmä Ryhmä alkaa koordinoida opetustoimen sanastotyötä JHS 175 Julkisen hallinnon sanastotyöprosessin mukaisesti. Ryhmä (OKM:n Koulutus- ja tiedepolitiikan osaston tietohallintohankkeen alaryhmä) rajasi toimikenttänsä opetustoimeen siinä laajuudessa missä OKM on säätänyt asiasta lakeja. Ryhmään kuuluvat (asetus ei ole vielä virallinen): Ville Heinonen (pj, OKM), Ritva Sammalkivi (OKM), Kaisu-Maria Piiroinen (OKM), Aki Tornberg (OKM), Kari Korhonen (OKM), Katarina Stubbe (OKM), Mia Honkanen (OKM), Manne Miettinen (CSC), Marianne Portin (OPH), Satu Meriluoto (OPH) Erja Nokkanen (OPH). Käsitekandidaatit poimitaan mm. SADe-hankkeen Oppijan verkkopalvelun keskitetyistä palveluista ja RAKETTI- osahankkeiden palveluista. Ritva Sammalkiven johdolla on tehty noin 800 käsitteen termi-inventaari, johon sisältyvät kaikki XDW-käsitemallin käsitteet (5.9.! sellaisina kun ne olivat toukokuussa 2011). Pj. Ville Heinosen epävirallinen kuvaus tavoitteenasettelusta: o “Yht ää lt ä teemme sanastoty ö t ä tietohallintohankkeiden tarpeisiin ja varmistamaan, ett ä niiss ä puhutaan samasta asiasta. o Toisaalta tarve on yleisempi ja kiinnittyy Juhtaan. T ä t ä kautta sill ä on my ö s kytkenn ä t koulutuspolitiikkaan, koska luodaan hallinnollinen suositus k ä sitteiden m ää rittelyksi. o Juuri siihen liittyy l ä heisesti lains ää d ä nt ö ja se, ett ä s ää d ö ksi ä on mielest ä ni t ä ss ä mahdoton ohittaa. o T ä st ä n ä k ö kulmasta olen jo saanut er ä iden hankkeiden osalta kritiikki ä, mik ä niiden n ä k ö kulmasta toki on oikeutettua.Voisin yrittt ää vahvistaa tuota “mihin tarpeeseen -asiaa” toimintasuunnitelmassa. Samalla voitaisiin l ä hte ä siit ä, ett ä tuotokseen kirjattaisiin my ö s k ä ytt ö esimerkkej ä. ”

XDWJHSOPI