Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
Pikkupoika kysyi isältään...
Luuk. 9:29-29 Luukkaan evankeliumin yhdeksännen luvun loppupuoli opettaa keskeisiä asioita Jeesuksen olemuksesta, hänen jumaluudestaan ja vallastaan, mutta.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Työ on kesken Maailman evankelioiminen Tilanne vuonna 2004.
Luuk. 2:25-26 Luukkaan evankeliumin toisen luvun loppuosa antaa vielä pari välähdystä Jeesuksen lapsuudesta ja nuoruudesta. Profeetat Simeon ja Hanna ennustavat.
Totuus.
Jumalan kanssa.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Luuk. 6:1-2 Kuudennen luvun alussa Luukas keskittyy juutalaisille keskeisen sapattikäskyn noudattamista käsitteleviin kysymyksiin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Luuk. 22:31-34 Luukkaan evankeliumin luvun 22 loppuosassa Jeesus vangitaan ja häntä kuulustellaan juutalaisten suuressa neuvostossa. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Luuk. 17:1-2 Luukkaan evankeliumin 17 luvussa on Jeesuksen yksittäisiä opetuksia eri aiheista sekä pidempi jakso, joka puhuu Jeesuksen toisesta tulemisesta.
Raamatun tekstien valossa.VKR.
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Luuk. 19:1-5 Luukkaan evankeliumin 19. luvun alkupuolella on kertomus Sakkeuksen pelastumisesta ja vertaus palvelijoille uskotuista kultarahoista. Kysymyksiä,
Luuk. 11:1 Luukkaan evankeliumin luvun 11 alkupuolella opetetaan erityisesti rukouksesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen
2. Piet. 3:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Naisen ainoa vika.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Hepr. 7:1a Arvoisa Sisärengaslainen, Luku 7 osoittaa, miten Jeesus on ylivertainen ylimmäinen pappi verrattuna vanhan liiton pappeihin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Syytön tuomittavana Matt. 27: 11 – 31 Mikko Haapasaari.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksas etappi
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Jesuksen lapsuus.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Esityksen transkriptio:

Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen pastori@tunti.com. Happamattoman leivän juhla, jota kutsutaan myös pääsiäiseksi, oli jo lähellä. Ylipapit ja lainopettajat miettivät miettimistään, millä keinoin saisivat Jeesuksen raivatuksi tieltä, sillä he pelkäsivät kansaa. (Luuk. 22:1-2) Jeesuksen viimeiset hetket lähestyvät. Pääsiäinen oli – ja on – juutalaisten suurin juhla, jota vietetään Egyptistä vapautumisen muistoksi. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus oli tapahtuva juuri pääsiäisenä, joka meille kristityille on Perkeleen vallasta vapautumisen muistojuhla. Juutalaiset johtajat olivat jo päättäneet, että Jeesus täytyy tappaa, mutta vielä piti löytää sopiva keino. Jeesuksen nauttima kansansuosio oli heille vaikea pala. .

Luuk. 22:3-8 Silloin meni Saatana Juudakseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi; hän oli yksi kahdestatoista opetuslapsesta. Hän lähti ylipappien ja temppelivartioston päällikköjen luo ja keskusteli heidän kanssaan siitä, miten toimittaisi Jeesuksen heidän käsiinsä. He ilahtuivat ja tarjosivat hänelle rahaa. Juudas suostui tarjoukseen ja etsi nyt sopivaa tilaisuutta saattaakseen Jeesuksen heidän käsiinsä kaikessa hiljaisuudessa. (Luuk. 22:3-6) Ihmisten Jeesusta kohtaa tunteman vihan taustalla on lopulta aina Saatana, mutta Juudas Iskariot joutui erityisellä tavalla Jumalan vihollisen välikappaleeksi. Yksi Jeesuksen lähimmistä ystävistä lopulta kavalsi Herransa, mutta tässäkin toteutui lopulta Jumalan suunnitelma. Jo Vanhassa testamentissa oli ennustus siitä, ja Jeesus itse valitsi tietoisesti Juudaksen opetuslapsekseen, vaikka tiesi, miten tulisi käymään. Inhimillisesti katsoen rahanhimo sai Juudaksen valtaansa. Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria." (Luuk. 22:7-8) Juutalaiseen pääsiäisenviettoon liittyy olennaisena osana pääsisäisateria, josta säädetään Mooseksen kirjoissa (2. Moos. 12; 5. Moos. 16). Jeesuksen suunnitelmissa tällä pääsiäisaterialla tulisi olemaan keskeinen merkitys.

Luuk. 22:9-18 He kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sen?" Hän sanoi: "Kun tulette kaupunkiin, teitä vastaan tulee vesiruukkua kantava mies. Seuratkaa häntä. Menkää siihen taloon, johon hän menee, ja sanokaa talon isännälle: 'Opettaja kysyy sinulta, missä on huone, jossa hän voi syödä pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa.' Isäntä osoittaa teille yläkerrasta suuren huoneen, jossa on kaikki järjestettynä. Valmistakaa sinne ateria." He lähtivät matkaan, ja kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut. He valmistivat pääsiäisaterian. (Luuk. 22:9-13) Merkillisellä tavalla näyttää siltä, että Jeesus oli sopinut pääsiäisateriaan liittyvät käytännön valmistelut etukäteen. Tai ehkä kyse on siitä, että jumalallinen suunnitelma oli toteutumassa, ja siksi pienet yksityiskohdatkin toteutuivat tavalla, jonka Jeesus tiesi ennalta. Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." (Luuk. 22:14-18) Jeesus toimii aterian isäntänä ja siunaa aterian. Opetuslapset eivät ole ehkä vielä ymmärtäneet, että nyt on kyseessä erityinen pääsiäisateria. Jeesus kuitenkin tietää tämän olevan viimeinen ateria, jonka hän syö opetuslastensa kanssa ennen kuolemaansa. Hän haluaa antaa tälle aterialle aivan erityisen merkityksen. Pääsisäisaterian aikana juotiin malja useita kertoja. Tässä kerrottu malja ei vielä ollut meidän ehtoollisemme esikuva.

Luuk. 22:19-23 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. (Luuk. 22:19-20) Nyt Jeesus asettaa ehtoollisen. Pääsiäisateria, joka muistutti Jumalan kansan vapautumisesta Egyptistä, saa uuden merkityksen uudelle Jumalan kansalle. Uuden liiton ateria kertoo vapautumisesta synnin ja kuoleman vallasta, ja siitä tulee armonväline, jossa Jeesus on ruumiillisesti omiensa kanssa. Jeesuksen sana uudesta liitosta viittaa profeetta Jeremian ennustukseen (lue Jer. 31:31-34). Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani. Ihmisen Poika lähtee täältä juuri niin kuin hänen on määrä lähteä, mutta voi sitä, josta tulee hänen kavaltajansa!" Opetuslapset alkoivat kysellä toisiltaan, kuka heistä se saattaisi olla. (Luuk. 22:21-23) Nyt Jeesus ilmaisee tietävänsä tulevasta kavaltamisestaan. Kavaltajan syöminen samassa ruokapöydässä ennustetaan Psalmissa 41:10.

Luuk. 22:24-30 Opetus: Ville Auvinen Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana. Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi. Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija. Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee. (Luuk. 22:24-27) Opetuslasten kiistely on kovin inhimillistä. Ehkä he eivät vieläkään ymmärrä, että Jeesus elää viimeisiä tuntejaan. Jeesus opettaa – kuten niin usein ennenkin – siitä, miten Jumalan valtakunnassa arvojärjestykset ovat aivan erilaiset kuin tässä maailmassa. Jumalan valtakunnassa se, joka on suurin, palvelee muita, ja Jeesus itse antoi parhaan esimerkin tästä kuolemalla meidän puolestamme. "Koko ajan, kaikissa koettelemuksissani, te olette pysyneet minun kanssani. Niinpä minä annan teille kuninkaallisen vallan, niin kuin Isäni on minulle antanut. Te saatte minun valtakunnassani syödä ja juoda minun pöydässäni, ja te istutte valtaistuimilla ja hallitsette Israelin kahtatoista heimoa. (Luuk. 22:28-30) Opetuslapsilla oli erityinen asema Jumalan suunnitelmissa, ja Jeesuksen sanojen mukaan vielä taivaassakin heidän asemansa on erilainen kuin muiden pelastettujen. Opetuslasten lukumäärä 12 viittaa Israelin 12 sukukuntaan. Kun Jumalan uudelle kansalle valittiin 12 apostolia, merkitsee tämä symbolisesti sitä, että kristillinen kirkko on nyt uusi Israel.