Lapsuusiän aivovammat – aikuisneurologin näkökulma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Koulutuksen määrälliset indikaattorit 2010 OPH:n koulutuksen seurantaraportit 2010: Matti Sippola1.
Nykykäsityksiä lapsuusiän aivovammoista ja niiden pitkäaikaisvaikutuksista Olli Tenovuo
Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
KANSAINVÄLINEN FIBROMYALGIAPÄIVÄ
Raimo Päivärinta Luokite-esitelmä.
Turun Psykiatria Aikuisten avohoito
Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
Vamman merkitys potilasohjauksessa – aivovammapotilaan hoito ja ohjaus
Aivovamman hoitoketjut Suomessa, pitääkö uusia vai riittääkö rasvaus?
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Toimeentulotuen vuositilasto 2010 Ari Virtanen.
Lapsuusiän lihavuuden riskiryhmät – ketkä lihovat?
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Finnish Brain Injury Research and Development
Työkyky ja haitta-astearvioinnit neuropsykiatriassa
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Tukitoimintaa syömishäiriötä sairastaville ja läheisille
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Eero Hyvärinen, ortopedi Dextra Urheiluklinikka
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
Neuropsykologin rooli aivovammakuntoutuksen eri vaiheissa
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lapsuusiän aivovammat - paljon kysymyksiä, vähän vastauksia
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Lasten ja Nuorten klinikassa
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
Kielellinen erityisvaikeus SLI
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet.
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
PORIN KOTISAIRAALA Kotona loppuun asti/Moniammatillinen tiimityö
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Meijän vai teijän elämä? Oulun hyvinvointifoorumi Osmo Soininvaara.
Väsymys aivovamman jälkitiloissa
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Skitsofrenian epidemiologia
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Kuntouttava työtoiminta 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Sosiaalinen syrjäytyminen
Matti, Atte, Olli ja Jasmin
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Antti Pollari Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry
PSYKOOSI = vakava mielenterveyden häiriö, jossa todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy, synonyymi sanalle mielisairaus.
TOSITIETOA Alkoholi. Yleistä alkoholista Valmistetaan luonnontuotteista (mm. viljat ja hedelmät) käyttämällä tai tislaamalla Vaikuttavana aineena kaikissa.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
Muistihäiriöt Hilla ja Kati. Muistihäiriöt Muistihäiriöt voivat olla hetkellisiä ja lieviä muistivaikeuksia tai vaikeita ja pitkäkestoisia häiriöitä.
Meeri, Katariina ja Heidi. Riikka 4-vuotta Riikka on 4-vuotias astmaa sairastava tyttö. Hänen perheeseen kuuluvat äiti, isä ja 2-vuotias pikkusisko. Perhe.
Alkoholista asiallisesti
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2014
Epilepsialiiton näkemyksiä erikoissairaanhoidon keskittämisestä
Aivotärähdykset ja pään vammat jääkiekossa
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Kielellinen erityisvaikeus
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Lapsuusiän aivovammat – aikuisneurologin näkökulma Olli Tenovuo TYKS lastenklinikka 11.2.2009

Esityksen nettiversiosta on tapausselostukset jätetty varmuudeksi pois

enemmän kysymyksiä kuin vastauksia Lasten aivovammat – enemmän kysymyksiä kuin vastauksia

Epidemiologiaa Lieviä aivovammoja n. 850 / 100 000 lasta vuodessa = noin 8500 lasten lievää aivovammaa vuodessa Suomessa Sairaalassa hoidettuja Suomessa n. 600 – 700 / vuosi Vakavia vammoja noin 150 / vuosi Noin 70 kuollutta / vuosi joista 20 % alle 10-vuotiaita

Mutta lasten lievä aivovammahan on viaton… Aivovammojen vakavuus on jatkumo, jossa ei ole selviä rajakohtia Oireettomuus ≠ vauriottomuus

Aivo”tärähdyksen” pitkäaikaisseuranta Vertailu 60-vuotiailla miehillä joilla ei mitään sairauksia eikä päihdeongelmia, kaikki harrastaneet opiskeluaikana urheilua Aivotärähdyksen opiskeluaikana saaneilla (kellään ei myöhempiä vammoja) huonompi episodinen muisti ja lisääntynyt ärsykeherkkyys, viivästyneet P3 vasteet ja hidastuneet liikevasteet De Beaumont et al. Brain function decline in healthy retired athletes who sustained their last sports concussion in early adulthood. Brain 2009

Lapsuusiän lievän aivovamman pitkäaikaisvaikutukset 41 potilasta, 23 vuotta lapsena saadusta lievästä aivovammasta Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI 2) profiilit poikkeavat niillä joilla ”komplisoitu” lievä aivovamma (= kallonmurtuma + yli ½ h amnesia + poikkeava EEG), löydösten keskittyessä väsymykseen ja alentuneeseen työkykyyn Hessen E, Anderson V, Nestvold K. MMPI-2 profiles 23 years after pediatric mild traumatic brain injury. Brain Inj 2008;22:39-50.

Mitä siis emme tiedä? Mikä on lievä aivovamma, tai mikä on vaaraton aivovamma? Onko vaikeusasteen luokitus lapsilla sama kuin aikuisilla? Päteekö se kaiken ikäisille lapsille? Miten lasten ”lievää” aivovammaa pitäisi hoitaa?

Emmekä myöskään tiedä… Kuinka suuri osa oppimisvaikeuksista lukihäiriöistä käytöshäiriöistä ADHD-oireyhtymistä epilepsioista lasten- ja nuorten mielenterveysongelmista on mahdollisesti tapaturmaperäisiä?

Lasten vaikeiden aivovammojen hoito 1990-luvulle asti Akuutin hoidon jälkeen arviointi suppeaa, lyhytkestoista ja sattumanvaraista Tietämys lasten vaikeiden aivovammojen seurauksista tutkimustiedonkin osalta vähäistä Pitkäaikaisseuranta ja kuntoutus olematonta

Mitä maksamme tästä tietämättömyydestä? Suuri joukko lapsia ja nuoria on saanut tulla asian kanssa toimeen miten parhaiten on taitanut Monet vammautuneet kamppailevat työkykyongelmia, mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä vastaan, tietämättä mistä heidän ongelmansa johtuvat Monet vanhemmat kärsivät tarpeetonta syyllisyyttä ja mielenterveysongelmista

Mitä siis lapsuusiän vaikeista aivovammoista seuraa? Suomalaisessa tutkimuksessa ennen kouluikää vammautuneista 23 % oli aikuisena kokopäivätyössä Sekä tutkimukset että kliininen kokemus viittaavat siihen, että lapsuusiän vakavien aivovammojen seuraukset ilmenevät erityisesti psykososiaalisen kehityksen häiriintymisenä ja osin myös odotettua huonompana kognitiivisena tasona

Onko vammautumisiällä merkitystä? Tuoreen tutkimuksen mukaan: alle 2-vuotiaana saatu vamma on kognitiivisesti haitallisin sen sijaan behavioraalisen haitan osalta 7-9 vuotiaana vammautuneet menestyivät huonommin kuin 3-6 vuotiaana vammautuneet Anderson V. et al. Childhood brain insult: can age at insult help us predict outcome? Brain 2009;132:45-56.

Tärkeitä aukkoja tiedossa… Lasten aivovammojen osalta emme tiedä: Ovatko vauriomekanismit samanlaiset kuin aikuisilla, erityisesti solutasolla? Mikä on perinnöllisten ominaisuuksien vaikutus? Miten lapsen ikä pitäisi ottaa hoidossa huomioon? Mikä on erilaisten vammojen todellinen ennuste eri-ikäisillä lapsilla?

Toisin sanoen… Lapsuusiällä ilman kunnollista selvitystä ja seurantaa jäänyt aivovamma voi johtaa tilanteeseen, jossa aikuisiän selviytymisen ja työkyvyn ongelmien syy on mahdotonta selvittää luotettavasti Tähän liittyvä epätietoisuus ja vaikeudet oikean hoidon määrittelyssä ovat etenkin potilaalle huomattava taakka

Lapsuusiällä saadun aivovamman jälkitilan arviointiin liittyviä ongelmia Kuvauslöydökset normalisoituvat Jos elämä menee huonosti, mikä siitä on vamman syytä ja mikä siitä riippumatonta? Miten erottaa elimellinen psykiatrinen häiriö ei-elimellisestä? Mikä olisi ollut henkilön kognitiivinen taso ja pärjääminen ilman vammaa?

Mitä hyötyä oikeasta diagnoosista on? Potilas kykenee saavuttamaan itseymmärryksen ja tasapainon oman itsensä kanssa Kyetään purkamaan tarpeettomat tai väärin perustein annetut hoidot Kyetään toteuttamaan oikeaan diagnoosiin perustuvat hoidot

Kyetään arvioimaan opiskelu- ja työkykyä realistiselta oikean diagnoosin pohjalta Saadaan etuusasiat oikeudenmukaiseen ratkaisuun (tai ainakin sille on paremmat edellytykset)