KU-selvitys Demokratiamallit 17.9.2014 Järvenpää-talo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vahva peruskunta rakenneuudistuksen perustaksi Kuntaliiton hallitus Esitys hallitukselle.
Advertisements

Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
-Jatkuvasti, eli useammin. kuin neljän vuoden välein Strateginen omistajaohjaus ”Yhtiökokous” ”Hallitus” ”Superlauta- kunta” Strategiset asiantuntijaryhmät.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Vantaan valtuusto & asukasilta Sevón. Uusi kunta - uusi konteksti – uusi konsepti  Metropolikaupungin hahmottelussa on ideoita, joita voi hyödyntää.
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
Kauniainen valtuusto & asukasilta Grankulla fullmäktige & invånare Sevón.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
Matinkylä 2040 ? Metropoliselvitys Sevón.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
Kunta, osallistuva kuntalainen ja osuuskunta Elinvoimaseminaari Kuntatalo Ritva Pihlaja Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä, kansalaisjärjestöteemaryhmä.
Nuorisovaltuustotilaisuus Hallintojohtaja Jukka Anttila.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Lähidemokratiaa ja lähipalveluita - case Yläkemijoen aluelautakunta PIENKUNTASEMINAARI Simon kunnassa Aluesihteeri Meeri Vaarala.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Suomalaisen yhteis-kunnan iso murros – miten kuuluu ihmisen ääni?
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Vinkkilista hyvän yhteistyön rakentamiseen järjestön luottamusjohdon ja operatiivisen johdon välille Vinkit poimittu OK-opintokeskuksen ja SOSTEn järjestämässä.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Myyrmäki 2030 Metropoliselvitys Sevón. Myyrmäki - vauhdilla matkalla tulevaisuuteen pp.kk.vvvv 2 Osasto Profiili: urbaani, nuorekas, aktiivinen.
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Kauas pilvet karkaavat - palvelut ja vaikuttamismahdollisuudet kuntarakenteiden muuttuessa.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Esityksen transkriptio:

KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo

Demokratia ja osallistuminen: tavoitteet Kansalaisyhteiskunta Keski-Uudenmaan kunta on kuntalaisten uusi, avoin yhteisö, johon kaikilla on mahdollisuus sitoutua Kansalaisyhteiskunnan vahvistaminen lisäämällä yksilön, yhteisön ja alueiden vastuuta

Demokratia ja osallistuminen: tavoitteet Demokratian vahvistaminen Kannustaa osallistumaan ja vaikuttamaan Luo edellytykset yksilön, yhteisön ja alueiden vastuun lisäämiselle omista ja yhteisistä asioista Tehostaa toimintoja kasvattamatta byrokratiaa ja kustannuksia

Lähtökohdat pohjana nykyinen visio kuntalain uudistus huomioitava valmistelussa soteratkaisu metropoliratkaisu mukana olevien kuntien määrä alueen palveluverkko

Ensimmäinen aitoon kunnanosahallintoon perustuva malli Suomessa! Päätöksenteko tehostuu yhdessä valtuustossa, joka luo puitteet ja pelisäännöt lähidemokratialle Kunta järjestää lähipalvelut lähellä asukasta, kunkin alueen omat tarpeet huomioon ottaen Keskitetyt ja lähipalvelut määritellään tarkoituksenmukaisella tavalla 5

Älykäs kaupunki on kilpailukykyinen vahvojen keskusten verkosto Keski-Uudenmaan uusi kaupunki yhdistää alueen keskukset toimivaksi verkostoksi Ketterästi ja älykkäästi toimiva kaupunki hyödyntää uutta teknologiaa ja on kilpailukykyinen sekä vetovoimainen mahdollisuuksien luoja Vahvat paikalliset identiteetit, loistava sijainti sekä laaja alue luovat yhdessä houkuttelevan toimintaympäristön ja monia vaihtoehtoja asukkaille ja yrityksille. 6

Kuntalaiset Kansalaisyhteiskunta Käyttäjädemokratia Liikelaitoksen johtokunta (tuottaja) Lähifoorumit (tilaaja) Palvelulauta- kunnat (tilaaja) Kaupungin- hallitus KV

Demokratian tarkastelun neljä näkökulmaa (lähde: Inga Nyholm)

Kansalaisyhteiskunta yhdistää eri lähidemokratian polut omalla lähialueella ja laajalla palvelualueella – yksilö (asukas, kuntalainen) – palvelun käyttäjät (käyttäjädemokratia) – asuinalue (kunta, kunnan osa-alue) – kunnassa toimivat yhteisöt, järjestöt ja yhdistykset

Aluemalli

Toimielimet nykyisiä kuntarajoja ei käytetä, vaan toiminta perustuu aidosti toimiviin yhteistoiminta-alueisiin lähifoorumit (5) valitaan suorilla vaaleilla (kuntavaalien yhteydessä) alueiden määrä 5 uusille alueille merkittävä määrä tehtäviä ja budjettivaltaa (laaja malli) mahdollistaa uuden rakenteen nykyisistä kuntarajoista riippumatta

Toimielimet keskushallinto ohjaa ja koordinoi taloutta ja palveluiden järjestämistä alueellinen toimielin: lähifoorumi eri alueilla on mahdollista vastata luontaisista erityispalveluista koko kunnan osalta (ruotsinkieliset palvelut, kulttuuri tms.)

Päätöksentekomalli demokratiaryhmä esittää aluelautakuntamallia (lähifoorumit) koko kunnassa toimii valtuuston valitsema päätoiminen kaupunginhallituksen puheenjohtaja (nimike pormestari) alueilla (5) koko- tai osa-aikainen pj koko kunnan puheenjohtajalla läsnä / puheoikeus lähifoorumeissa alueiden puheenjohtajilla läsnäolo / puhe-oikeus kh:ssa

PALVELU- ORGANISAATIO HALLINTO- ORGANISAATIO Palvelu- lautakunta 1 Palvelu- lautakunta 1 Jaostot Nuorisovaltuusto Keskusvaalilautakunta K U N N A N H A L L I T U S (11-15) Tarkastuslautakunta K U N N A N V A L T U U S T O (59-67) L U O T T A M U S H E N K I L Ö O R G A N I S A A T I O Taru_Luonnos Mäntsälä City Lähifoorumi (7-9) Mäntsälä City Lähifoorumi (7-9) Nurmijärvi City Lähifoorumi (7-9) Nurmijärvi City Lähifoorumi (7-9) Palvelu- lautakunta 2 Palvelu- lautakunta 2 Palvelu- lautakunta 3 Palvelu- lautakunta 3 Keskushallinto ohjaa ja koordinoi Liikelaitosten johtokunta Vanhus- ja vammais- neuvostot Vanhus- ja vammais- neuvostot Sibbesborg City Lähifoorumi (7-9) Sibbesborg City Lähifoorumi (7-9) Hyvinkää City Lähifoorumi (7-9) Hyvinkää City Lähifoorumi (7-9) Tuusulanjärvi City Lähifoorumi (7-9) Tuusulanjärvi City Lähifoorumi (7-9)

Tilaaja-tuottaja malli Sovellettu tilaaja-tuottaja –malli Organisaation järjestämisen sekä toiminnan ja talouden ohjauksen perusta Monituottaja-malli; kaupungin oma, toisen kunnan tai kuntien yhteinen palvelutuotanto, palvelujen hankkiminen yksityisen tai 3. sektorin palvelutuottajilta Asukkaiden tarvitsemat palvelut keskeinen asia Hallinto- ja palveluorganisaation työnjako Palvelujen järjestämis- ja tuotantovastuut määritelty erikseen