Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIrma Salminen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kauniainen valtuusto & asukasilta Grankulla fullmäktige & invånare 13.10.2014 Sevón
2
Uusi kunta - uusi konteksti – uusi konsepti En ny kommun – ny kontext – nytt koncept Metropolikaupungin hahmottelussa on ideoita, joita voi hyödyntää myös muissa kuntaliitoksissa ja nykyisissä kunnissa Uuden kunnan jakamisesta alueisiin, joilla on lähidemokratiaan perustuva päätäntävalta ja talous, näkyy ehdotuksina useissa kuntaliitosesityksissä tällä hetkellä Ylipäänsä demokratiaa halutaan monin keinoin vahvistaa ja uudistaa pp.kk.vvvv 2 Osasto
3
Osallistuminen ja vaikuttaminen Deltagande och påverkan Käynnissä on yhteiskunnallinen muutos: Julkisen sektorin resurssit eivät yksin riitä kansalaisten hyvinvoinnista huolehtimiseen ja alueiden kehittämiseen. Metropolikaupungin tavoitteena on vahvistaa asukkaiden ja alueiden näkökulmaa suunnittelussa ja päätöksenteossa lisäämällä asukkaiden ja kunnan suunnitelmallisuutta ja vuorovaikutteisuutta. Metropolikaupunki toimii demokraattisesti, jos sekä valtuuston johtama edustuksellinen demokratia että kansalaisten lähidemokratia toimivat. Valtuusto huolehtii että asukkaat sekä yksilöinä että yhteisöjensä jäseninä voivat vaikuttaa. ”Kotikaupunkien” aluevaltuustot toimivat osana edustuksellista järjestelmää. Lisäksi metropolikaupunki tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia lähidemokratian ja suoran demokratian toteuttamiseen. pp.kk.vvvv 3 Osasto
4
pp.kk.vvvv 4 Osasto Sote-alue Metropolihallinto Uudenmaan liitto ym. Metropolikaupunki Kotikaupungit (15-22) Metropolikaupunki kunnallisessa järjestelmässä Metropolstaden i det kommunala systemet Jakaantuu kotikaupunkeihin, joissa yksi tai useampi kaupunkikeskus. Kotikaupungilla delegoitu päätäntävalta ja päätöksiin tarvittavat resurssit Kaupunki- keskukset Kaupunkikeskus on asumisen, työpaikkojen, kaupallisten palvelujen keskittymä ja liikenteen solmukohta Kuntayhtymiä Kunta
5
Vaikuttaminen, osallistuminen, äänestäminen Påverkan, deltagande, röstning 7.10.2014 5 Kuntajakoselvittäjät Isossa kaupungissa vaikuttaa isoihin asioihin Vaikuttaminen -> alueellista & lähidemokratiaa Tukholma, Göteborg, Malmö, Uumaja, Stavanger, Oslo… – delegoitua päätösvaltaa kaupunginosille
6
Kaupunginosahallinto P-maissa – 1 / T:holma Stadsdelsförvaltning i Norden 1 / St:hlm 14 kaupunginosahallintoa - jokaisessa useita kaupunginosia Johto poliittisesti nimitetty lautakunta (Tukholman valtuusto) Vastuualueita mm: kunnallinen esikoulu, ikääntyneiden hoiva, sosiaalipsykiatria, yksilö- ja perhehoiva, tuki & palvelut henkilöille joiden toimintakyky alentunut, kaupunkiympäristötyö (mm. puistojen hoito), kuluttajaopastus, vapaa-aika- ja kulttuuritoiminta, ym. Yhteinen budjetti 2014 ~19 mrd SEK - jaetaan suhteessa laskennallisiin tarpeisiin (ei toteutuneisiin kustannuksiin) Lautakunnalla vapaus käyttää varansa ja priorisoida toimintojen kesken - T:holman valtuuston tavoitteita ja linjauksia noudattaen 6 Osasto
7
Kaupunginosahallinto P-maissa – 2 / G:borg Stadsdeldförvaltning i Norden – 2 / G:borg Göteborgin kaupunginosien yhteenlaskettu budjetti (~17 mrd SEK) oli 2012 yli puolet kaupungin kokonaisbudjetista 10 poliittisesti nimitettyä lautakuntaa (G:borgin valtuusto) Kaupunginosalautakunnat vastaavat alueen lähipalveluista, mm. kirjasto, vapaa-ajan palvelut, lasten päivähoito, peruskoulu, vanhus- ja vammaispalvelut Kaupunginosat toteuttavat alueellaan Länsi-Ruotsin kasvustrategiaa -> 2028 7 Osasto
8
Kaupunginosahallinto P-maissa – 3 / Oslo Stadsdelsförvaltning i Norden – 3 / Oslo Oslossa 15 kaupunginosaa, 27.000–51.000 as./k-osaa Kaupunginosavaltuustot valitaan puoluelistoilta varsinaisten kunnallisvaalien yhteydessä Tehtävät: vastaavat perusterveydenhuollosta, lasten päivähoidosta, vapaa-aikatoiminnasta sekä vanhus- ja vammaispalveluista Oslon kaupungin työntekijöistä 39% (13 144 henkilöä) työskentelee kaupunginosien palveluksessa Äänestysaktiivisuus kaupunginosa- vaaleissa 2011 oli 52–70%, ~ yhtä korkea kuin varsinaisissa kunnallisvaaleissa 8 Osasto
9
pp.kk.vvvv 9 Osasto Sote-alue Metropolihallinto ym. Metropolikaupunki Kaupunki- keskukset ja niitä ympäröivät palvelualueet - kattavat koko M- kaupungin maa- alueen Talous, hallinto, johtaminen Yhdyskuntarakenne, asuminen, liikennejärjestelmä Kilpailukyky, elinkeino- ja innovaatiopolitiikka Sosiaalinen koheesio 2.Asteen koulutus, taiteen perusopetus, kulttuuripalvelut Liikunta-, jää- ja uimahallit Työllisyyspalvelut Varhaiskasvatus Perusopetus Nuorisotilat, kirjastot Lähiliikuntapaikat Saavutettavuus kävellen tai joukkoliikenteellä Päivittäinen käyttö Asukkaiden arjen toiminnallinen alue Saavutettavuus joukkoliikenteellä Käyttöfrekvenssi: päivittäin – viikoittain - vuosittain Sosiaali- ja terveyspalvelut (järjestäminen) Metropolihallinto: suppeat tehtävät Uudenmaan liitto ym. Palvelujen järjestämistasot metropolikaupungissa Tjänsternas organi- sation i m-staden Tason määräytymis- kriteerit ICT-strategiat ja palvelujen tuottaminen Palvelujen järjestäminen /tuottaminen Sote-palvelujen tuottamisvastuu Sote-lähipalvelujen tuottaja Kaupunki- keskukset
10
pp.kk.vvvv 10 Osasto Sote-alue Metropolihallinto ym. Metropolikaupunki Kotikaupungit (15-20) Vaaleilla valittu valtuusto, ei vaalipiirejä Valtuuston valitsema hallitus Pormestari? Sote-lautakunta tuotantovastuussa, neuvottelut alueen kanssa Sektorien strategiat, johtaminen ICT-hallinto, ml. tuottaminen M-kaupungin henkilöstö ? Käyttäjäraadit Osallistuva suunnittelu Osallistuva budjetointi Kansanäänestykset Sote – alue: kuntayhtymä. Kuntien valitsemat edustajat Metropolihallinto: kuntayhtymä, 1 + 9 kuntaa Uudenmaan liitto: kuntayhtymä. Kuntien valitsemat edustajat Sote-lähipalvelujen (kunnalliset ja yksityiset) käyttäjäraadit Demokratian toteutuminen metropolikaupungissa Demokratin i m-staden Johtokunnat, vanheimpainryhmät 2. Asteen koulutuksen johtokunnat Kaupunki- keskukset Suorilla vaaleilla valittu aluevaltuusto/-lautakunta ? Aluevaltuuston kokoontumispaikka Pienen aluehallinnon toimitilat Osallistuminen suunnitteluun & budjetointiin
11
Metropolikaupungin aluevaltuustot Metropolstadens områdesfullmäktige Kaupunginvaltuusto delegoi päätäntävaltaa aluevaltuustoille. Niiden alueellisena perustana valtuuston päättämä kaupunkikeskusjako ympäröivine alueineen (”kotikaupungit”). Aluevaltuustot vastaavat valtuuston niille antamien lähipalvelu- tehtävien toteuttamisesta valtuuston myöntämien varojen puitteissa. Aluevaltuustot voitaisiin valtuuston päätöksellä joko valita suorilla vaaleilla tai olla valtuuston nimeämiä Aluevaltuustot voivat alueellaan määritellä ”pienalueet” (kaupunginosat, kylät) joita asukkaita kuullaan heidän lähiympäristönsä viihtyvyydestä ja kehittämisestä. Aluevaltuustot voivat pienalueille myöntää avustuksen, jota käytetään paikallisiin kehittämiskohteisiin ja/tai paikallisyhdistysten toimintaan (vrt Vantaan aluetoimikunnat). pp.kk.vvvv 11 Osasto
12
Kiitos! – Tack! www.metropoliselvitys.fi www.metropolutredningen.fi www.metropoliselvitys.fi www.metropolutredningen.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.