Perustettu 1970 YTT YTV Toiminnan pohjana oma laki uudistus ja Laki määrää jäsenkunnat oikeustoimikelpoisuuden tehtävät toimielimet rahoituksen Julkisoikeudellinen kunnallinen erityisorganisaatio
Hoitaa jäsenkuntien jätehuollon Seudullisen joukkoliikenteen järjestäminen seudullisten liikennepalvelujen hankkiminen jäsenkuntien joukkoliikenneyhteistyön hoitaminen liikennejärjestelmä- ja joukkoliikennesuunnittelu lippujärjestelmä sekä seudulliset liikennetaksat Jäsenkuntien ilmansuojelun seuranta-, tutkimus-, suunnittelu- sekä koulutus- ja valistustehtävät PKS:n aluetta ja kuntia palvelevat selvitys-, tutkimus-, suunnittelu- ja valmistelutehtävät YTV:n lakisääteiset tehtävät
YTV-alueen lippu- ja taksajärjestelmän kehitys 1970-luku 1980-luku 1990-luku 2000-luku - Helsingin sisäinen tasataksa - Muualla bussiliikenteessä kilometripohjainen taksa ja junissa vyöhyketaksa - Vantaan sisäisillä linjoilla vaiheittain toteutettu tasataksa - Espoossa alkaen bussiliikenteessä kaksiportainen vyöhyketaksa, ei vaihto-oikeutta juniin eikä HKL:n linjoille alkaen nykyisenkaltainen seututaksajärjestelmä, aluksi 30 päivän seutuliput eri hintaisia eri kuntien asukkaille seutulippujen hinnat samat kaikille seudun asukkaille alkaen alennuslippujen myöntämisperusteet samat kaikissa kunnissa alkaen opiskelijoiden alennusprosentit yhtenäisiksi
YTV-alueen joukkoliikenteen vastuuorganisaatiot Organisaatio Rahoitus YTV HKL Espoo Vantaa Linjat / Kustannusvastuu Helsingin sisäiset linjat (bussit, raitiovaunu, metro, lautta) Espoon sisäiset bussilinjat Vantaan sisäiset bussilinjat Seutulipputulot ja kuntaosuus Helsingin sisäiset lipputulot ja tariffituki Espoon sisäiset lipputulot ja kaupungin tuki Vantaan sisäiset lipputulot ja kaupungin tuki Seutulinjat ja junat
Tietoja seudun joukkoliikenteestä 2002 Raitio- Bussi Juna Metro vaunu Matkustajia (milj./v) Osuus matkoista (%) Reittejä Lähtöjä arkisin Ajoneuvoja/vaunuja
YTV hankkii seutuliikennepalvelut (seutulinjat ja junat) YTV saa seutulipputulot Kunnat hankkivat sisäiset lähibussipalvelut Kunnat saavat sisäiset lipputulot Kunnat maksavat seutuliikenteen alijäämän käytön mukaisessa suhteessa (kunnan osuus on ko. kunnan asukkaiden osuus kustannuksista vähennettynä vastaavilla lipputuloilla) YTV maksaa kunnille korvauksen seutulippumatkoista kuntien sisäisessä liikenteissä YTV-alueen joukkoliikenteen rahoitus (1/2)
YTV-alueen joukkoliikenteen rahoitus (2/2) Kunnat vastaavat sisäisten liikenteiden alijäämistä Valtio ei osallistu joukkoliikenteen käyttökustannuksiin eikä kalustoinvestointeihin Infrastruktuuri-investoinneista vastaavat kunnat ja valtio (erikseen sovittavilla kustannusosuuksilla)
Lippujen hinnat 2004, € Matkakortti / arvoliput SeutuHelsinkiEspooVantaa Matkakortti, kausiliput Kausilippu, aikuinen, 14 päivää36,7020,5020,0020,50 lisäpäivän hinta ( päivää) 2,10 1,20 1,13 1,14 Haltijakohtainen kausilippu, aikuinen, 14 päivää50,6033,8033,00 lisäpäivän hinta ( päivää) 2,88 1,93 1,88 Yleiskausilippu, aikuinen, 14 päivää48,3031,20 lisäpäivän hinta ( päivää) 2,76 1,78 1,76 Arvolippu, aikuinen 2,60 1,701,571,70 Arvolippu päivällä, ma-pe klo 9-142,30 1,401,301,40 Vyöhykelisä, aikuinen2,30 Kertalippu, aikuinen3,40 2,00 Kertaliput
Joukkoliikenteen suosioon vaikuttavia tekijöitä 1/2 Pitkäjänteinen joukkoliikennettä suosiva liikennepolitiikka, jolla on kaikkien kuntien ja puolueiden tuki Jo 1970-luvulla joukkoliikenteen asemaa parannettiin merkittävästi mm. bussikaistoilla Raideliikennettä kehitetty systemaattisesti – Metro – Kaupunkiradat – Ratikkaliikenne Kaupunkirakenne on pysynyt melko tiiviinä, tehokas rakentaminen keskitetty hyvien raideliikenteen yhteyksien tuntumaan
Joukkoliikenteen suosioon vaikuttavia tekijöitä 2/2 Joukkoliikenteen palvelutaso on hyvä Liikenteen kustannustehokkuus hyvä erityisesti bussiliikenteen kilpailuttamisen seurauksena Integroitu taksajärjestelmä vuodesta 1986 alkaen Kohtuulliset taksat Kantakaupungissa on rajallinen määrä pysäköintipaikkoja ja pysäköinti on kallista Kattava liityntäpysäköintijärjestelmä