Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari 21.5.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistus.
Advertisements

Maatalousyrittäjien eläkelaitos Kevät 2014
Vahva peruskunta rakenneuudistuksen perustaksi Kuntaliiton hallitus Esitys hallitukselle.
Leena-Kaisa Nikkarinen Kaste-ohjelmapäällikkö,
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Kuntauudistus vauhdissa - viestinnän toteuttaminen työn alla olevassa kokonaisuudessa Katja Palonen
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
UKJ-rahoitushakemus UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Perusturvalautakunta liite nro 5
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Sosiaalihuoltolaki.
SOTE Palvelurakenneuudistus Kari Haavisto
Petteri Orpon koordinaatioryhmän linjaukset Jukka Mattila
Tilanne Sote-rakenneuudistuksessa Jorma Penttinen johtajaylilääkäri PS-shp:n kuntayhtymä
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Sote-palvelurakenneuudistus tilanne Johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki Stm, sosiaali- ja terveyspalveluosasto.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
TAHE keskitetty toimintamalli
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Esityksen nimi / Tekijä
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Esityksen transkriptio:

Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari

Sote-uudistus

Kunta- ja sote-uudistus etenevät! Kuntarakennelakiesitys annettiin eduskunnalle huhtikuun alussa. Laki pyritään saamaan voimaan alkaen. Valtio varautuu asettamaan vuoden 2013 aikana suurimmille kaupunkiseuduille (12) erityiset kuntajakoselvittäjät. Kuntien on tehtävä lain mukaiset selvitykset ja päätökset mennessä. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelu alkanut. Osastopäällikkö Paasikosken työryhmä asetettu. Määräaika Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki tulee voimaan Kansanedustaja Orpon linjaustyöryhmä valmistellut uudistuksen linjaukset mennessä. Pääministerin ilmoitus sote-uudistuksen etenemisestä eduskunnalle to Toteutetaan vuosina 2014–2017 toimintaohjelma, jolla vähennetään kuntien lakisääteisten tehtävien perusteella säädettyjä velvoitteita? Lähidemokratiaa kehitetään Kuntalaiset keskiöön -hankkeessa vuosien 2013 ja 2014 aikana (OM ja VM)? Käynnistetään lähipalveluiden kehittämishanke (STM, OKM, KL)?

Kunta- ja Sote-koordinaatioryhmä, pj. Petteri Orpo Lähtökohtana on vahva peruskunta Nojataan työssäkäynti- ja asiointialueeseen yli as. kunta voi toimia alueensa vastuukuntana ns. perustason l. nykyisissä palveluissa alle as. kunta hankkii palvelut läheiseltä vastuukunnalta Jos vastuukuntaa ei ole lähellä, kunta liittyy suoraan sote-alueeseen Maakuntakeskus tai yli as. kunta voi järjestää ns. laajoja sote- palveluita kuten erikoissairaanhoito Sote-alueita voi syntyä kpl Sote-alue ottaa vastuun sairaanhoitopiirien nykyisistä tehtävistä as. kehyskunnat eivät saa automaattisesti järjestää perustason Sote-palvelua Yli asukkaan kehyskunta voi saada järjestämisvastuun, jos se osallistuu valtion asettamaan kuntajakoselvitykseen

Petteri Orpo, jatkoa Työryhmän lähtökohta alusta asti ”integroida sote-palvelut mahdollisimman pitkälle keskuskunta-vastuukuntana - järjestelmään” ”Integraatio on kaikki kaikessa” Tiukka linja koskee ainakin 8 yli as. kehyskuntaa- ja kaupunkia – Tampereen seudulla Kangasala, Lempäälä, Nokia ja Ylöjärvi – Turun seudulla Kaarina ja Raisio – Lahden seudulla Hollola – Kuopion seudulla Siilinjärvi Ao. kunta voi saada järjestämisoikeuden, jos se osallistuu valtion asettamaan ”erityiseen kuntajakoselvitykseen” Ajatuksena on, ”että alueella syntyy useamman kuin yhden yli asukkaan kunnan kokonaisratkaisu” Kuntien ei ole kuitenkaan ”pakko liittyä” ”Erityisessä kuntajakoselvityksessä on mahdollista myös yhden tai useamman kunnan malli”

Mutta… Pääministerin ilmoitus SoTe-uudistuksen eteneminen Sosiaali- ja terveydenhuolto vahvojen peruskuntien varaan. Vahva peruskunta muodostuu luontaisesta työssäkäynti (tk) –ja asiointialueesta. ”Kunnalla pitää olla voimavarat ja osaaminen ohjata ja kehittää palvelujärjestelmää” Palveluita voivat järjestää kunnat ja SoTe-alueet Kunta voi vastata perustason tai laajan perus- ja erityistason palveluista silloin, kun se on SoTe-alueen vastuukunta. Kunta päättää muistakin hyvinvointipalveluista ”lähellä palvelun käyttäjää”

Vastuukunta järjestää palvelut perustason ja SoTe-alueeseen kuuluvissa kunnissa olevaa sos.- ja terv.verkostoa käyttäen. Väh as. kunnalla oikeus järjestää perustason palvelut. Niiden osalta kunta voi toimia myös oman toiminnallisen alueensa vastuukuntana. Pääsääntö: Tk- ja asiointialueilla on vain yksi SoTe-alue. Poikkeus: Suurten kaupunkiseutujen yli as. kehyskunnat voivat saada perustason järjestämisoikeuden. Se edellyttää kuitenkin (KRL 4d) ”seudun kunnat kattavaa kokonaistarkastelua, valtion erityiselläkuntajakoselvityksellä”.

Perustason järjestämisoikeuden saavat kunnat voivat olla ”vain nykyisin yli as. kuntia ja niihin perustuvia uusia kuntia”. Kunnan ja SoTe-alueen on sovittava palveluiden integraatiosta. Kunta ei voi toimia perustason vastuukuntana alueen muille kunnille. Tampereen kaupunkiseudulla – pääministeri ei kuntia mainitse –kuntia ovat Lempäälä, Kangasala, Nokia ja Ylöjärvi. Maakunnan keskuskaupunki ja vähintään as. kunta voi järjestää laajan perustason sos. ja terv. palveluja. Edellytyksenä on, että ”kunnalla on lailla määritelty kantakyky, joka perustuu talouteen, osaamiseen ja infrastruktuuriin”.

Maakunnan keskuskaupungin on toimittava SoTe-alueen vastuukuntana. Myös vähintään as. tk-alueen keskuskunnat voivat toimia SoTe-alueen vastuukuntana ”jos niillä on riittävä kantokyky”. SoTe-alueiden on oltava ”riittävän vahvoja”, etteivät erityissairaanhoidon palvelut ”hajaannu liiaksi”. SoTe-alue vastaa sh-piirin nykyisistä tehtävistä ja erityisen vaativista keskitettävistä sos. huollon palveluista. Alle as. kunnilla ei ole oikeutta järjestää itse sos. ja terv. palveluita. Kunta tukeutuu lähimmän tk-alueen yli as. keskuskuntaan. Jokainen SoTe-alue kuuluu erityisvastuualueeseen (erva). Erva ohjaa olevia voimavaroja ” tarkoituksenmukaisesti niin, että vältetään palveluiden päällekkäisyys ja kilpavarustelu”. Kunnat sopivat yliopistollisen sairaalan omistuksesta ja hallinnon järjestämisestä. Peruslähtökohta on, että sairaala siirtyy SoTe- alueen omistukseen.

Uudistuksen aikataulua Perustason alueet ja sote-alueet määritellään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa lakia (nk. järjestämislaki) täydentävällä valtioneuvoston asetuksella. Alueiden muodostamisen kriteereistä kuullaan kuntia jo marraskuussa 2013 kuntarakennelaissa tarkoitetun ilmoituksen yhteydessä. Varsinainen asetus annetaan vuoden 2015 aikana. Kuntien ehdotukset sote-alueiksi pyydetään siten, että ne ovat valtioneuvoston käytettävissä vuoden 2014 loppuun mennessä.