Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Pääotsikko – Rivi alaotsikkoa varten. ©2012 VJS. Otsikkorivi Vantaan Jalkapalloseura eli VJS on Länsi- ja Keski-Vantaalla toimiva jal- kapalloon erikoistunut.
Kuva kuvaan (MS Paint) Avaa molemmat kuvat esikatselusta muokkaustilaan – klikkaamalla hiiren väärällä napilla > Avaa sovelluksessa… > MS Paint Tässä vaiheessa.
Mustikkatrio.
Kasvaako pääni, kun opin?
Pikkupoika kysyi isältään...
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Jumalan kanssa.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Jos sinulla vain on hieman aikaa keskittyä... Hei! Alkaako ruudun tuijottaminen rasittaa silmiä??? Alkaa siis.. Pikakalibrointitesti on nyt paikallaan!
Toimintaohjeet opelle
Tervetuloa kanssani keväiseen metsään!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Katso Aitolasta lisää:
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
Valosta 1.
Kuvakäsikirjoitus.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Preppaus ENA 4.
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Valo ja ääni Valon ominaisuuksia heijastuminen värit taittuminen
Slideshare koonti Mervi Isola.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Matematiikan salamaopetus
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
Organisointi: 3 hlöä yhdessä (polttopalloa): Ohjeet: yksi keskellä ja kaksi heittää palloa siten, että keskipelaaja ei saa kiinni. -HUOM: pään yli ei saa.
TVT (vaka) Projektitehtävä
HyPS P06 Joukkueen omat säännöt 1. 2 Säännöt Kannustamme reilusti ja rehdisti kaikkia, emme arvostele toisten suorituksia Kiusaamissa ja häiriökäyttätymisissä.
TVT projekti esikoululaisille
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Toimintaohjeet opelle
Koira - Koira on nelijalkainen - Nisäkäs - Sille voi opettaa erilaisia temppuja - Yleensä ne ovat ihmisten lemmikkejä, mutta niitä voi myös käyttää pelastajakoirina.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
MB5 YHTEENVETO Todennäköisyyslaskenta.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Katumuksen sakramentti
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
NuPS T03 Pelaajapalaveri Joukkueen NuPS T03 pelaajat
Joulun runoja © Jorma Piippo. Musta joulu Maa oli valkoinen viime viikolla, lunta oli mukavasti, sopivasti. Tuntui hyvältä, kun tuli lumi, ei ollut synkkää,
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Runous.
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Vanhempainkokous.
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Harjoitus 4: riski ja todennäköisyys
Mikä on elämänkatsomus?
Suomen vuodenajat syksy kevät kesä talvi.
Esityksen transkriptio:

Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua Salamaopetus moduli TN-1 Piotr Bazia 2012

Sisältö: Seuraavilla korteilla esitellään Opetusvälineet Osallistujat Kuusi opetusleikkiä Ohjeita opettajalle

Opetusvälineet Seitsemän samanlaista puu- tai lasipalloa, halkaisija 1-3 cm, mutta väreiltään kolme mustaa kolme valkoista yksi punainen Kaksi läpinäkymätöntä pussia, esimerkiksi sukkaa tai lahkeesta ommeltua. (Pehmeä yksivärinen sametti on parasta.) Muistivihko ja kynä Ohjekirja / nämä kortit

Osallistujat Aikuinen, opettaja eli pankki 1-3 lasta (4-6 v.), oppilasta eli pelaajaa 0-2 vanhempaa osallistujaa

Leikki 1A: ”varma” Alkuasetelma: (pankin salaa tekemä) Pussissa on 2 mustaa palloa. Tieto pelaajille: (pankki kertoo juuri tämän) ”Pussissa on 2 samanväristä palloa”. Lapsi kaivaa pussista pallon ja näyttää sen kaikille. Opettaja kysyy: ’’Mitä tiedetään nyt varmasti pussin sisällöstä’’? Asiasta keskustellaan kunnes päädytään siihen, että (koska Pankki puhuu totta kuten aina näissä peleissä) pussissa on varmasti jäljellä yksi musta pallo. Katsotaan pussin sisältö. Peliä toistetaan, kunnes kaikki osaavat.

Leikki 1B: ’’varma’’ Alkuasetelma: Pussissa on valkoinen ja musta pallo. Tieto pelaajille: ”Pussissa on 2 eriväristä palloa, toinen valkoinen, toinen musta.’’ Lapsi kaivaa pussista pallon ja näyttää sen kaikille. Opettaja kysyy: ’’Mitä tiedetään nyt varmasti pussin sisällöstä’’? Asiasta keskustellaan kunnes päädytään siihen, että pussissa on varmasti jäljellä yksi pallo ja mainitaan sen oikea väri. Katsotaan pussin sisältö. Peliä toistetaan, kunnes kaikki osaavat.

Leikki 2: ’’mahdollinen’’ Alkuasetelma: Pussissa on valkoinen ja punainen. Tieto pelaajille: ”Pussissa on 2 eriväristä ja mahdolliset värit ovat valkoinen, musta ja punainen.’’ Lapsi kaivaa pussista pallon ja näyttää sen kaikille. Oletamme seuraavassa, että se on valkoinen. Opettaja: ’’Mitä nyt tiedetään pussin sisällöstä’’? Keskustelussa päädytään siihen, että varmasti pussissa on jäljellä yksi pallo se ei ole valkoinen se on musta tai punainen. Lisäksi todetaan, että on mahdollista, että se on musta (vastaavasti: - se on punainen) se ei ole musta (vastaavasti: - se ei ole punainen) On mahdotonta, että se on valkoinen. Katsotaan pussin sisältö. Toistetaan värejä vaihdellen, kunnes kaikki osaavat.

Leikki 3A: ’’harjoituskierros’’ Alkuasetelma: Pussissa on 3 mustaa palloa. Tieto: ”Pussissa on 3 palloa, kaikki samanvärisiä. Lapsi kaivaa pallon ja näyttää sen. Opettaja: ’’Mitä tiedetään varmasti pussin sisällöstä’’? Pohdiskelun tulos: varmasti pussissa on jäljellä kaksi palloa. ne eivät ole valkoisia kumpikaan. On varmaa ettei, siis mahdotonta että pussista löytyy valkoinen pallo pussissa on erivärisiä palloja. Katsotaan pussin sisältö. Toistetaan yhden kerran valkoisilla palloilla.

Leikki 3B: ’’vaihtoehdot’’ Alku: Pussissa on 2 valkoista ja musta (tai toisinpäin). Tieto: ”Pussissa on 3 palloa, ei yhtään punaista eivätkä kaikki samanvärisiä.’’ Pankki näyttää pussin ja apupussin päällä mahdolliset kaksi vaihtoehtoa ja lapsi piirtää ne muistivihkoon, joka jätetään auki. Lapsi kaivaa pallon ja näyttää sen. Olkoon valkoinen. Opettaja: ’’Mitä nyt tiedetään pussin sisällöstä’’? Lapsi saa rauhassa miettiä, piirrellä ja katsella vihkoa sekä tunnustella pussia. Muut voivat vain varovasti ohjata ajattelua. Tulos on, että varmasti pussissa on jäljellä kaksi palloa. Ne eivät ole molemmat valkoisia. On mahdollista, että molemmat ovat mustia ja on myös mahdollista, että ne ovat erivärisiä. Katsotaan pussin sisältö. Toistetaan vaihtoehtoja vaihdellen.

Leikki 4: ’’yllätys’’ Alku: Pussissa on 3 eriväristä. Tieto: ”Pussissa on 3 palloa, kaikki erivärisiä.’’ Lapselle annetaan kynä, punakynä ja paperia. Lapsi ei nosta pussista yhtään palloa. Opettaja: ’’Mitä nyt tiedetään pussin sisällöstä’’? Lapsi saa rauhassa miettiä, kunnes oivaltaa ja yllättyy siitä. PELIN LOPPU

Ohjeita opettajalle Tavoitteena on oppia sanat ja käsitteet varma, mahdollinen ja mahdoton eli ”varmasti ei”. Tavoitteena ei ole oppia sanoja todennäköinen ja epätodennäköinen, mutta opettajan on hyvä pitää mielessä, että nämä käsitteet tulevat seuraavan pelin mukana, jota kylläkään ei pelata kovin pian. Tarvittaessa opettaja tai apupelaaja voi aluksi itse ratkaista ongelman ja selittää sen muille. Toisto pelataan aina täysin samanlaisena kuin peli - mahdollisia värinvaihtoja lukuun ottamatta. 3A on vain valmisteleva vaihe. 3B opettaa lasta käyttämään apuvälinettä (vihkoa, kuvaa) ja esittämään molemmat eli kaikki vaihtoehdot. Hän saa myös rakentaa ne oikeista palloista. 3B vaatii paljon aikaa - tällä kertaa ei ’’salamapeliä’’