ALKU-tilanteesta Esa Halme,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Advertisements

Suomen aluehallinto Hallinnon kehittämisosasto 2 Valtion aluehallinto uudistui  Valtion aluehallintoa uudistettiin laajalla kokonaisuudistuksella.
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Uudistunut aluehallinto/ELYt
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
PERUSKALVOT.
ELY -tiekartta 2009 TEM ALKU/ELY -HANKE
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
1 ALUEHALLINNON UUDISTAMINEN HALLITUSOHJELMASSA ”Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan. Lääninhallitusten, työvoima- ja elinkeinokeskusten, muiden.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten.
Aluehallinnon uudistus Tilannekatsaus
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Ajankohtaista ALKU-asiaa Pääsihteeri Tapio Välinoro
KORKEAKOULUT UUDESSA ALUEHALLINNON RAKENTEESSA Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Aluehallinnon uudistaminen Valtiosihteeri Timo Reina KJY:n seminaari
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
Digitalisaation ohjausmalli
VALTION ALUEHALLINTO.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Ylijohtaja Asiakkaat ja sidosryhmät
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Ulkomaalaiset Lapissa
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Henkilöstön muutostuki, osaamisen kehittäminen ja sijoittuminen
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Etelä-Savon maakuntaliitto
Kainuun ELY-keskus ja TE-toimisto
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Nykyinen toiminta ja tuleva muutos Janne Kärkkäinen
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Ulkomaalaiset Lapissa
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Sote-uudistuksen toimeenpano
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Esityksen transkriptio:

ALKU-tilanteesta Esa Halme, 11.6.2009

HALKE -ministeriryhmä KANSLIAPÄÄLLIKKÖRYHMÄ VM ALKU -hanke ohjaa TEM ALKU/ELY –hanketta HALKE -ministeriryhmä ALKU -ohjausryhmä VM/ALKU valmisteluryhmä Organisaatio ja ohjaus Talous Henkilöstö Viestintä IT ELY alueryhmät - 15 kpl Oikeudelli- set asiat Tieto- hallinto VM ALKU-hanke TEM ALKU/ELY -hanke TEM ALKU/ELY-hankkeen työryhmät toimivat osin samoilla kokoonpanoilla kuin ALKU-hankkeen työryhmät. KANSLIAPÄÄLLIKKÖRYHMÄ TEM ALKU OHJAUSRYHMÄ Suuntaa myös muiden alahankkeiden työtä TEM ALKU/ELY HANKE Säädösvalmistelu Palkkaus- järjestelmä

Hankkeen aikataulu 6/2008 – 1/2010 Aluejakotyöryhmän alustavat ehdotukset maakuntien yhteistoiminta-alueista ja uuden aluehallinnon aluejaoista 24.6.2008. Kommenttikierroksen määräajat 15.9. ja 5.9. Esitys Metsäkeskusten organisoinnista uuden aluehallinnon yhteyteen itsenäisinä oikeushenkilöinä 9/2008 Useiden työryhmien esitysten määräaika 31.10. , mm. esitykset aluehallinnon uudesta aluejaosta, aluehallintoviranomaisten tehtävistä ja henkilöstön sijoittumisesta Hankkeen aikataulu 6/2008 – 1/2010 Hankkeen toimikausi päättyy 12/2009 Lausuntokierros HE-luonnoksesta, aluejaoista ja muista ehdotuksista 2-3/2009 Valtioneuvoston asetukset aluejaoista, asetukset toimipaikoista ja päätökset henkilöstön sijoittumisesta 11-12/2009 HE:t ehdotusten edellyttämiksi säädösmuutoksiksi Uudistuksen eduskuntakäsittely 5-10/2009 Uusien aluehallinto- viranomaisten toiminta käynnistyy 1/2010 Halke-käsittelyt: Aluejaot, toimipaikkaverkko, alustava henkilöstön sijoittamissuunnitelma sekä muut työryhmien ehdotukset Uusien aluehallinto- viranomaisten johdon valinnat 12/2009 Uudistuksen Halke- käsittely 4/2009 Uudistuk- sen Halke- käsittely 1/2009 6/2008 9/2008 10/2008 11-12/2008 12/2008 1/2009 2-3/2009 4/2009 5/2009 11/2009 12/2009 12/2009 1/2010

Useita lakeja uudistuu Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle aluehallinnon uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi: Laki aluehallintovirastoista Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista (sisältää myös säännökset työ- ja elinkeinotoimistoista) Laki alueiden kehittämislain muuttamisesta Laki ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastoissa Laki työsuojeluhallinnosta annetun lain muuttamisesta Laki aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön voimaanpanosta Laki taiteen edistämisen järjestelystä annetun lain 4 §:n muuttamisesta Laki valtion virkamieslain muuttamisesta Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta Laki liikuntalain muuttamisesta Asetusluonnokset aluehallintovirastoista sekä asetusluonnos elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista toimitetaan valiokunnalle mahdollisimman pian Pääesitystä täydennetään ainakin yhdellä aluehallintoviranomaisten tehtäväkohtaisia lakeja koskevalla muutosesityksellä (lakeja noin 250 ja niissä noin 1200 säännöstä).

Uudistuksen voimaatulo Siirtymäkauden toimipaikat (VoimaanpanoL 5 § ja 8 §) Lain voimaan tulon jälkeen lakkaavat toimipaikat voidaan säilyttää tai toimipaikasta pois siirtyviä tehtäviä hoitaa aikaisemmassa toimipaikassa enintään kolmen vuoden ajan lain voimaantulosta lukien. Henkilöstöä koskevat siirtymäsäännökset (11 §, 12 §) Henkilöstö sekä vastaavat virat ja tehtävät siirtyvät ao. ELYyn tai AVIin johtajien virkoja lukuunottamatta. Määräaikainen henkilöstö siirtyy palvelussuhteensa keston ajaksi. Siirtymiseen ei tarvita virkamiehen tai työntekijän suostumusta, ellei virka tai tehtävä siirry työssäkäyntialueelta toiselle. AVIen johtajien ja AVIen ja ELYjen vastuualueiden päälliköiden virat voidaan perustaa ja täyttää ennen voimaanpanolain voimaan tuloa. Voimaantulo 1.1.2010 (16 §)

Maakunnan liittojen uudet tehtävät vastaa alueellisen pitkän ja keskipitkän aikavälin koulutustarpeiden ennakoinnin yhteensovittamisesta ja alueellisten koulutustavoitteiden valmistelusta osana koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnittelua vastaa alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisen yhteensovittamisesta (pl. pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma) vastaa alueellisten laaja-alaisten luonnonvaroja ja ympäristöä koskevien suunnitelmien laatimisen yhteensovittamisesta laatii koulutuksen järjestäjien hanke-esitysten kiireellisyysjärjestyksen edistää yhteispalvelua alueellaan asettaa alueelliset taidetoimikunnat ja liikuntaneuvostot

ELYjen organisointi ja toimialueet (4 § ja 5 § ) ELY jakautuu vastuualueisiin ELYjen toimialueet ja niiden laajentaminen ELY huolehtii säädettyjen tehtävien hoitamisesta toimialueellaan. ELY voi kuitenkin hoitaa tehtäviä myös useamman kuin yhden keskuksen alueella, jos laajentamisella mm. voidaan tehostaa keskusten toimintaa ELYjen lukumäärästä, toimialueista, nimistä ja toimipaikoista samoin kuin vastuualueista säädetään valtioneuvoston asetuksella.

ELYjen toimipaikat ja aluejako

Kolmen vastuualueen ELYt Vastuualueet Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri -vastuualue Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue Lappi, päätoimipaikka Rovaniemi Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa? (tilanne auki, siirretty hallituspuolueiden pj-neuvotteluun) päätoimipaikka Oulu, muu toimipaikka Kokkola Etelä-Pohjanmaa, päätoimipaikka Seinäjoki Keski-Suomi, päätoimipaikka Jyväskylä Pirkanmaa, päätoimipaikka Tampere Varsinais-Suomi, päätoimipaikka Turku Uusimaa: Uusimaa ja Itä-Uusimaa, päätoimipaikka Helsinki Pohjois-Savo, päätoimipaikka Kuopio Kaakkois-Suomi: Kymenlaakso ja Etelä-Karjala, päätoimipaikka Kouvola

Kahden ja yhden vastuualueen ELYt Kaksi vastuualuetta Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri -vastuualue Ympäristö ja luonnonvarat –vastuualue 10. Kainuu, päätoimipaikka Kajaani 11. Pohjois-Karjala, päätoimipaikka Joensuu 12. Etelä-Savo, päätoimipaikka Mikkeli 13. Häme: Kanta-Häme ja Päijät-Häme, päätoimipaikka Lahti, muu toimipaikka Hämeenlinna Yksi vastuualue 14. Pohjanmaa, päätoimipaikka Vaasa 15. Satakunta, päätoimipaikka Pori

Kolmen, kahden ja yhden vastuualueen ELYt 1 Helsinki 3 Turku 5 Tampere 6 Jyväskylä 8 Seinäjoki 9 Oulu 11 Rovaniemi 12 Kuopio 15 Kouvola 2 Lahti 4 Pori 10 Kajaani 13 Joensuu 14 Mikkeli 7 Vaasa Hämeenlinna Kokkola ELY III = kolme vastuualuetta, ohjaus: TEM, YM, LVM, MMM, SM, OPM = kaksi vastuualuetta, Luonnonvarat ja ympäristö- sekä Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri-vastuualueet, ohjaus: TEM, YM, MMM ELY I = Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri –vastuualue, ohjaus: TEM, MMM = sivutoimipiste (Hämeenlinna ja Kokkola), ohjaus: ELY-päätoimipiste (Lahti ja Oulu) ELY III ELY II Kolmen vastuualueen ELYjen ympärille muodostuu 9 laajemman aluejaon mukaista ELY-toimialuetta (maahanmuuttoasioiden ja sivistysosastojen yhteistoiminta-alueet saattavat poiketa tästä)

Ympäristö ja luonnonvarat ELYjen ohjaus Strateginen ja yleisohjaus Toiminnallinen ohjaus OPM SM TEM MMM YM LVM / VV Maakunnan liitot E L Y n j o h t a j a Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja Infrastruktuuri Vastuualueen johtaja Vastuualueen johtaja Vastuualueen johtaja Strategiaprosessi Luonnon- varat ja ympäristö Asiakkuuspros. Tukiprosessi Metsäkeskukset TE - toimistot

ELYjen perusrakenne 1.1.2010: 15 ELYä, noin 4400 htv Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja infrastruktuuri Maakunnan kehittymis- edellytysten paraneminen Asiakastarpeen mukaiset palvelut ELYn tehokkuus ja tuottavuus Strategiaprosessi ohjaus maakuntayhteystyö strategiset kumppanuudet EU-rahoitteiset ohjelmat työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimi kv tehtävät ja lähialueyhteistyö maaseutu ja energia maahanmuutto 1710 htv ympäristönsuojelu alueiden käyttö luonnonsuojelu vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta kehittäminen ja lähialueyhteistyö vesivarojen käyttö ja hoito 1450 htv tie- ja liikenneolojen suunnittelu tiepidon hankinnat asiakas- ja viran omaispalvelut julkisen liikenteen järjestäminen muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät 560 htv Asiakkuusprosessi asiakaslähtöinen johtaminen asiakassegmentit asiakastieto Asiakaspalvelu ja kanavat ELYn johtajan vastuualue Tukipalvelujen prosessi henkilöstö- ja taloushallinto osaamisen kehittäminen oikeudelliset toimenpiteet Varmennukset, maksatukset Tukipalvelut: 670 htv Metsäkeskukset 1000 htv TE -toimistot 3500 htv

A S I A K K A A T LUONNOS OTO-JOHTAJA Kolmen vastuun ELY 20.3.2009 Johtoryhmä Hallintopalvelut Henkilöstöhallinto ja osaamisen kehittäminen Taloushallinto Oikeudelliset toimenpiteet Tiedonhallinta Maksatus ja tarkastus Viestintä Sisäinen tarkastus Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Vastuualueen päällikkö Ympäristö ja luonnonvarat Vastuualueen päällikkö Liikenne ja infrastruktuuri Vastuualueen päällikkö Strategia- ja EU-rahoitusyksikkö Yksikön päällikkö ELYn strategiaprosessi Tulossopimukset EU-ohjelmat ja hankepäätökset Työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto Kulttuuri Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Tie- ja liikenneolojen suunnittelu Tienpidon hankinnat Julkisen liikenteen järjestäminen Muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät Asiakas- ja viranomaispalvelut Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Luonnon ja vesivarojen käyttö ja hoito Ympäristön tilan seuranta Kulttuuriympäristön hoito? Hankevalmistelu Kv-yhteistyö A S I A K K A A T Asiakkuusprosessi Asiakkuuspäällikkö Asiakassegmentit Palveluketjut ja –kokonaisuudet Asiakaspalvelujärjestelmä

Hämeen ELYn organisaatiokaavio LIITE 6 A S I A K K A A T OTO-JOHTAJA LUONNOS 28.5.2009 Johtoryhmä (jäsenenä myös liikenteen ja infrastruktuurin edustaja Uudenmaan ELYstä) Hallintopalvelut Henkilöstöhallinto ja osaamisen kehittäminen Taloushallinto Oikeudelliset toimenpiteet Asianhallinta Maksatus ja tarkastus Virastopalvelut Valmius- ja turvallisuusasiat Viestintä Sisäinen valvonta Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Vastuualueen päällikkö Ympäristö ja luonnonvarat Vastuualueen päällikkö Strategia- ja EU-rahoitusyksikkö Yksikön päällikkö ELYn strategiaprosessi Tulossopimukset EU-ohjelmat, EU-hankevalmistelu ja -päätökset Kansainvälinen yhteistyö Aluekehittäminen Liikenne ja infrastruktuuri Työllisyys, yrittäjyys koulutus ja osaaminen Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Maaseutu ja energia Maahanmuutto? Kulttuuri? Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Luonnon ja vesivarojen käyttö ja hoito Ympäristön tilan seuranta Kulttuuriympäristön hoito? Ei henkilökuntaa A S I A K K A A T Asiakkuusprosessi Asiakkuuspäällikkö Asiakassegmentit Palveluketjut ja –kokonaisuudet Asiakaspalvelujärjestelmä

Johtoryhmä (jäsenenä myös kolmen vastuun ELYn edustaja) OTO-JOHTAJA LUONNOS Yhden vastuun ELY 20.3.2009 Johtoryhmä (jäsenenä myös kolmen vastuun ELYn edustaja) Hallintopalvelut Henkilöstöhallinto ja osaamisen kehittäminen Taloushallinto Oikeudelliset toimenpiteet Tiedonhallinta Maksatus ja tarkastus Viestintä Sisäinen tarkastus Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Strategia- ja EU-rahoitusyksikkö Yksikön päällikkö ELYn strategiaprosessi Tulossopimukset EU-ohjelmat ja hankepäätökset Työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto Kulttuuri Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja infrastruktuuri Tarvittava määrä henkilökuntaa Tarvittava määrä henkilökuntaa A S I A K K A A T Asiakkuusprosessi Asiakkuuspäällikkö Asiakassegmentit Palveluketjut ja –kokonaisuudet Asiakaspalvelujärjestelmä

Johdon ja päälliköiden valinta ELY -keskuksen johtaja yhden vastuualueen päällikkö oman toimensa ohella sisäinen ilmoittautumismenettely vastuualueen päälliköille valtioneuvosto määrää määräajaksi Vastuualueiden päälliköt työ- ja elinkeinoministeriö perustaa virat sisäinen ilmoittautumismenettely / avoin haku ohjauksesta päävastuussa oleva ministeriö tai keskushallinnon virasto nimittää määräajaksi Yksiköiden päälliköt määrää vastuualueen päällikkö viraston aloitettua toimintansa sisäinen ilmoittautumismenettely yksiköiden päälliköt määrätään tehtävään määräajaksi

ALUEHALLINTOVIRASTO

AVI:n henkilöstö ja tehtäväkokonaisuudet

ENTÄ SITTEN Alue- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk.) esittää, että hallitus antaisi eduskunnalle selonteon hallitusohjelmaan kirjatusta metropolipolitiikasta vielä tämän vaalikauden loppuun mennessä. Myös valtiovalta on valmis tulemaan mukaan tarkastelemaan sitä, millainen olisi tälle alueelle paras hallintomalli. Itse olen useaan otteeseen sanonut, että minua viehättäisi, jos meillä olisi metropolialueella jonkinlainen modifioitu Kainuun malli, että meillä olisi täällä suorilla vaaleilla valittu valtuusto, joka päättäisi tietyistä asioista?, Kiviniemi linjasi. Mutta se on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa. Kyllä kuntaliitoksetkin ovat erittäin kannatettava tapa etenemiseen hallinnon osalta tällä alueella, hän muistuttaa.