PALAUTE PIRKO:N TOISEN VUODEN OPISKELIJOIDEN OHJAUSTARVEARVION TULOKSISTA JUKKA LERKKANEN & RIITTA VIRTANEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Lapin yliopisto Osatutkimus D: –vuotiaiden kokemuksellinen hyvinvointi Paltamo Marika Kunnari & Asko Suikkanen.
LAL Vuonna 2009 valmistuneet työmarkkinoilla 1 Vastavalmistuneiden opintohistoria, työmarkkinoille sijoittuminen ja palkkataso vuonna 2010 Luonnontieteiden.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
YHTEISHAKUINFO AIKATAULU: kevään yhteishaku
1 Vanhuspsykiatristen perusterveydenhuollon palvelujen tarve Keski- ja Etelä-Pohjanmaan kunnissa Hannele Laaksonen & Oili Hahto Teuvan kunta Sosiaali-
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
KT Jukka Lerkkanen Tampere  Käsitteet  Opintojen keskeyttämiseen yhteydessä olevat tekijät  Päätelmät: Miten voimme ehkäistä opintojen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Aihe: 30 Asiaa 30 asiaa, jotka olemme oppineet pornoleffoista.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Ysiluokka haasteet ja mahdollisuudet
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Esityksen transkriptio:

PALAUTE PIRKO:N TOISEN VUODEN OPISKELIJOIDEN OHJAUSTARVEARVION TULOKSISTA JUKKA LERKKANEN & RIITTA VIRTANEN

Tutkimusongelmat: 1.Mikä on opiskelijoiden valmius koulutus- ja uravalintaan toisella asteella? 2.Missä määrin taustamuuttujat selittävät valmiutta? Aineisto Toisen vuoden opiskelijat lukukaudella OPISKELIJOIDEN VALMIUS KOULUTUS- JA URAVALINTAAN TOISELLA ASTEELLA Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Mittarit: Ohjaustarvearvio (OTA) ammatilliseen koulutukseen + ilmaistu ohjauksen tarve + tyytyväisyys nykyiseen koulutusvalintaan +koulutus- ja uratavoitteiden selkeys Taustamuuttujia: Sukupuoli, ikä, pohjakoulutus, nykyinen koulutusohjelma, työkokemus, ensisijainen koulutusvaihtoehto OPISKELIJOIDEN VALMIUS KOULUTUS- JA URAVALINTAAN TOISELLA ASTEELLA Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Kokonaispistemäärä (KPM): – kaikki osiot yhteen (32 osiota) Päätöksenteon vaikeus (PV) – osiot: 1, 3, 4, 8, 9, 10, 16, 17, 18, 19, 24, 26, 27, 28, 29, 32 (16 osiota) Sitoutumisen vaikeus (SV) – osiot: 2, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21, 23, 25, 30 (12 osiota) Ulkoinen vaikeus (UV) – osiot: 6, 7, 22, 31 (4 osiota) PISTEMÄÄRIEN LASKEMINEN Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

ENSIMMÄISIÄ HAVAINTOJA AO AINEISTOSTA JUKKA LERKKANEN Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

N=1835 (JKL n=621, TRE n=1214) Sukupuoli: miehiä (54%, n=996), naisia (46%, n=839) Pohjakoulutus: perusopetus (77%, n=1411), II asteen tutkinto (21%, n= 395), muu (2%, n=29) PIRKOsta eniten vastanneita: Hotelli-,ravintola ja catering (n=81), rakennusala (n=73), autoala (n=67). Vähiten vastanneita: turvallisuusala (n=1), kotityö ja puhdistuspalveluala (n=1) FREKVENSSIT Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

PIRKOsta eniten vastanneita: Hotelli-,ravintola ja catering (n=81), rakennusala (n=73), autoala (n=67). Vähiten vastanneita: turvallisuusala (n=1), kotityö ja puhdistuspalveluala (n=1) Suoritettava tutkinto: vain ammatillinen perustutkinto (88%, n=1605), kaksoistutkinto (6%,n=103), kolmoistutkinto (3%, n=63), neloistutkinto (3%, n=64) FREKVENSSIT Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Vastaajista 90% oli tyytyväisiä koulutusvalintaansa (TRE 91%, JKL 88%) Vastaajista 88% opiskeli ensisijaisessa koulutusvaihtoehdossaan (TRE 87%, JKL 88%) Työkokemus: ei lainkaan (14%, n=262), alle 3 kk (33%, n=603), 3-6kk (27%,n=498), yli 6kk (26%, n=472) 70 %:lla koulutuksen jälkeiset urasuunnitelmat olivat jonkin verran tai täysin epäselvät. (TRE 70%, JKL 70%) 23 % ilmaisi tarvitsevansa tukea ammatillisessa päätöksenteossaan. (TRE 24%, JKL 21%) FREKVENSSIT Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Päätöksenteon vaikeus –ulottuvuus avasi kysymyksiä, jotka liittyivät opiskelijoiden yleiseen huoleen valinnan vaikeudesta ja sen aiheuttamista ajatuksista. 12. En tiedä, miksi en löydä ammattialaa, joka todella kiinnostaa minua. 16. Pelkkä ajatus koulutuksen jälkeisestä ajasta saa minut ahdistuneeksi 19. Uravalinta on niin vaikeaa, että juuri nyt en halua ajatella sitä sen enempää KOULUTUS- JA URAVALINNAN ONGELMIEN ULOTTUVUUDET Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Sitoutumisen vaikeus-ulottuvuus yhteydessä siihen, että henkilöt kokivat vaikeutta valita ja toteuttaa suunnitelmaansa. Vaikeudet johtuivat, koska heillä oli niin monia suunnitelmia, että oli vaikea löytää parasta vaihtoehtoa ja sitoutua siihen. 5. Minua kiinnostavat niin monet vaihtoehdot, että en osaa valita niistä parasta 14. On useita aloja, jotka sopivat minulle, mutten osaa päättää, mikä niistä on paras minulle. 15. Minun on vaikea rajata valintani vain yhteen ammattiin. KOULUTUS- JA URAVALINNAN ONGELMIEN ULOTTUVUUDET Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Ulkoinen vaikeus nosti esiin ryhmän, joiden kysymykset olivat yhteydessä siihen, mitä heidän läheisensä ajattelivat heidän valinnoistaan. 7. Tiedän, mille alalle haluan, mutta joku on aina vastaan suunnitelmiani. 27. On noloa, jos kaverini saavat tietää, etten ole vieläkään valinnut ammattiani. 31. Minulle tärkeät ihmiset pettyvät, jos vaihdan alaani KOULUTUS- JA URAVALINNAN ONGELMIEN ULOTTUVUUDET Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Reliabiliteettiarvot ovat korkeat. Päätöksenteon vaikeus 0,931 Sitoutumisen vaikeus 0,877 Ulkoinen vaikeus 0,748 Kokonaispistemäärä 0,943 OHJAUSTARVEARVION LUOTETTAVUUS Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Opiskelijoiden ohjaustarve on ilmeinen sillä 70% opiskelijoista oli vielä toisena opiskeluvuotenaan ainakin epävarma ammatillisista jatkosuunnitelmistaan. Sen sijaan opiskelijoiden ilmaisema tuen tarve oli kohtalaisen vähäinen, koska 23% heistä ilmaisi tarvitsevan lisätukea. Tulokseen kannattaa suhtautua kriittisesti, sillä aikaisemmissa tutkimuksissani olen havainnut, että miesten ilmaisema tuen tarve ei vastaa heidän todellista ohjauksen tarvettaan Myönteistä oli, että vastaajista 90% oli tyytyväisiä koulutusvalintaansa ja 88% opiskeli ensisijaisessa koulutusvaihtoehdossaan. Tämä kertoo onnistuneesta ohjauksesta ao-koulutusta edeltäneessä transitiossa. KOOTUSTI Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

Tutkimustulokset ovat luotettavat, koska – Koulutus- ja uravalinnan ongelmien ulottuvuudet vastaavat Lerkkasen (2008, 2009, 2011) aikaisempia havaintoja – Reliabilitettiarvot on hyvät KOOTUSTI Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen11/22/2014

TUHANNET KIITOKSET TEKEMÄSTÄNNE AINEISTON KERUUSTA! Keräämänne aineiston raportoinnin aikataulu on kevätlukukaudella 2013 – saatte sen käyttöönne, kun käsikirjoitus on valmis. Tutkimuksen toinen vaihe ajoittuu kesään 2013, kun opiskelijat hakeutuvat jatko-opintoihin. Silloin aineistonkeruu kohdistuu JAMKin ja TAMKin hakutoimistoihin 11/22/2014Jukka Lerkkanen & Riitta Virtanen