SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS Julkistamistilaisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Akatemia 2013: Tutkimus ei tunne rajoja
Advertisements

Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
©SA. ©SA Tutkimus- ja kehittämistoiminta Suomen Akatemia Rahoitus Rahoituksen haku ja hakemusten käsittely Rahoituspäätökset Suomen Akatemia 2011: tiede.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Akatemian tutkimusrahoitus Avoin kilpailu, määräaikainen rahoitus Rahoituspäätöksiä tehdään noin 317 miljoonalla eurolla vuonna 2013.
Suomen Akatemia 2012: tiede kasvuun
Katja Mikkonen Kari Niklander
Tutkimusinfrastruktuurien tiekartta
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Lähdetiedot: Timo Oksanen, Annamaija Lehvo & Anu Nuutinen (2003; toim.). Suomen tieteen tila ja taso. Katsaus tutkimustoimintaan ja tutkimuksen vaikutuksiin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus: Julkistamistilaisuus Kommenttipuheenvuoro Rehtori Lauri Lajunen Oulun yliopisto.
Innovaatiojohtaminen, miten yhdistetään teknologian, markkinoiden ja organisaation muutokset. Heli Aramo-Immonen TTY/ Pori TETA osa 4.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Tutkimuksen vaikuttavuus rahoittajan näkökulmasta Markku Mattila 11. maaliskuuta
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
O PETUSMINISTERIÖ //1. Opetusministeriö ja vaikuttavuuden ohjaus Seminaari tieteen vaikuttavuudesta Leena Vestala.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
Tutkijakoulutus Tutkimusrahoitus ja sen hallinnointi Lääkäripäivät 2004 Seppo Pakkala / Seppo Pakkala.
Sähköiset lähdejulkaisut kansallisena tietovarantona Anne Lehto OPM, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto, Tiedepolitiikan yksikkö Arkistosta julkisuuteen.
Heikki Huikuri Professori, MRC Oulun johtaja Oulun yliopisto OYS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Me. säätiö © 2015 Me-säätiö Me-säätiö Ulla Nord.
Vaikuttavuutta yhteisellä tahtotilalla Uusimaa-ohjelman merkitys korkeakoululle KT Susanna Niinistö-Sivuranta vararehtori – opetus ja aluekehitys,
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano:
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Tieteellisten seurain valtuuskunta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
Mitä avoimuus on?.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Esityksen transkriptio:

SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS Julkistamistilaisuus 30.8.2006 Professori Jussi Huttunen 7.4.2017

SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS PANEELIN TEHTÄVÄ Paneelin tehtävänä oli arvioida Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuutta osana suurempaa kokonaisuutta, jossa arvioidaan ja selvitetään tutkimuksen ja tutkimusrahoituksen vaikuttavuutta, tieteen tasoa ja rakennetta ja tutkimusjärjestelmän tulevaisuuden haasteita maassamme. Taustalla on Valtioneuvoston periaatepäätöksen (7.4.2005) linjaukset tutkimusjärjestelmän rakenteellisesta kehittämisestä. 7.4.2017

SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS PANEELIN KOKOONPANO Puheenjohtaja Professori Jussi Huttunen (Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Sitra) Jäsenet Rehtori Jarl-Thure Eriksson (Tampereen teknillinen yliopisto) Professori Outi Hovatta (Karolinska Institutet, Regea) Professori Kaisa Nyberg (Teknillinen korkeakoulu) Rehtori Aino Sallinen (Jyväskylän yliopisto) Johtaja Hannu Uusitalo (Eläketurvakeskus) Professori Pentti Vartia (ETLA) Rehtori Perttu Vartiainen (Joensuun yliopisto) 7.4.2017

PANEELIN KÄYTTÄMÄ MENETELMÄ Huolellinen perehtyminen tutkimuksen vaikuttavuuden arviointia koskevaan kansainväliseen kirjallisuuteen Yhdistelmä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä Suomen tiede- ja teknologiapolitiikkaa koskeva tausta-aineisto Suomen tieteen tilaa ja tasoa koskeva tausta-aineisto laaja asiantuntijakuuleminen tiedeyhteisön edustajat tiede- ja teknologiapolitiikan toimijat tutkimustiedon käyttäjät ja hyödyntäjät 7.4.2017

TIETEELLISEN TUTKIMUKSEN VAIKUTTAVUUS Tieteellinen vaikuttavuus Yhteiskunnallinen vaikuttavuus kulttuuriset vaikutukset sosiaaliset vaikutukset taloudelliset vaikutukset poliittiset vaikutukset 7.4.2017

TIETEELLISEN TUTKIMUKSEN VAIKUTTAVUUS Vaikuttavuutta ei voida selittää yhdestä toimijasta käsin Innovaatiojärjestelmän toimivuuden ja vaikuttavuuden kannalta on tärkeää, että eri toimijoiden välillä vallitsee tasapaino, roolit ovat selkeitä ja voimavarat oikein jaettu Uusi tieto syntyy vähittäisen kehityksen ja ajoittaisten murrosten kautta Merkittävät innovaatiot syntyvät usein eri tieteenalojen ja osaamisalueiden rajapinnoilla Hyödyntäminen edellyttää jatkuvaa vuoropuhelua ja pitkää kypsymisprosessia 7.4.2017

Suomen innovaatiojärjestelmä 7.4.2017

SUOMEN AKATEMIAN TEHTÄVÄ Suomen Akatemiaa koskevan lain mukaan Akatemia toimii tiedehallinnon keskuselimenä. Se edistää tieteellistä tutkimusta ja tutkimuksen tulosten hyödyntämistä, kehittää kansainvälistä tieteellistä yhteistyötä, toimii asiantuntijaelimenä tiedepolitiikkaa koskevissa kysymyksissä, ja myöntää määrärahoja tieteelliseen tutkimukseen ja muuhun tieteen edistämiseen. Akatemia edistää tutkimuksen uusiutumiskykyä, luo edellytyksiä tutkimuksen monimuotoisuudelle sekä edistää tutkimustulosten laajamittaista hyödyntämistä hyvinvoinnin, kulttuurin, talouden ja ympäristön parhaaksi. 7.4.2017

PANEELIN ARVIO AKATEMIAN ONNISTUMISESTA TEHTÄVÄSSÄÄN Suomen Akatemia on onnistunut erittäin hyvin sille annetussa tehtävässä. Akatemialla on selkeä ja tunnustettu osa suomalaisessa innovaatio-järjestelmässä perustutkimuksen edellytysten turvaajana ja laadun edistäjänä. Akatemiaa arvostetaan tiedeyhteisössä ja tiedeyhteisön ulkopuolella ja sen toimintaan kohdistuu tällä hetkellä poikkeuksellisen vähän kritiikkiä. Akatemia on tutkimusrahoituksellaan edistänyt ja tukenut korkeatasoista perustutkimusta ja tulevaisuuden valmiuksien luomiseen tähtäävää strategista tutkimusta yliopistoissa, valtion tutkimuslaitoksissa ja terveydenhuollon toimintayksiköissä. Akatemian tutkimusrahoitus ja sen jakamisessa käytetyt menettelyt ovat edistäneet dynaamista muutosta korkeakoulu- ja tutkimuslaitosjärjestelmässä. 7.4.2017

AKATEMIAN PERUSTEHTÄVÄÄN LIITTYVÄT YLEISET KEHITTÄMISSUOSITUKSET Akatemian tulee keskittyä tukemaan perustutkimusta. Muiden innovaatiojärjestelmän toimijoiden tehtävänä on rahoittaa sellaista soveltavaa tutkimusta, jonka tavoitteena on yhteiskunnan ja sen palvelujen kehittäminen, yhteiskunnallisten toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointi ja tuotekehittely. Suomen innovaatiojärjestelmän kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että Suomen Akatemian tavoiteasettelussa ja sen tutkimusrahoituksen kehittämisessä otetaan huomioon koko innovaatiojärjestelmän tavoitteet ja tarpeet. Akatemian vaikuttavuus riippuu vain osaksi sen omista toimista ja toimintapolitiikasta. Yliopistojen riittämätön rahoitus ja niiden infrastruktuurin ongelmat laimentavat Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuutta. 7.4.2017

Tutkimus- ja kehittämisrahoituksen osuus bruttokansantuotteesta eräissä OECD-maissa vuosina 1983–2004 (Suomi myös vuonna 2005) 7.4.2017

Suomen tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot sektoreittain 1998–2004 7.4.2017

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan julkinen rahoitusosuus bruttokansantuottesta eniten panostavissa EU-maissa, EU-maissa keskimäärin ja eräissä vertailumaissa vuosina 1996–2005 7.4.2017

TÄRKEIMMÄT TUTKIMUSRAHOITUSTA KOSKEVAT SUOSITUKSET Akatemian tutkimusrahoitusta tulee lisätä. Lisärahoitus tulee suunnata ensisijaisesti sitomattomaan hankerahoitukseen, tutkijatohtori-ohjelmaan, akatemiatutkijoiden virkoihin, infrastruktuurien tukemiseen tutkimusrahoituksen yleiskustannusosuuteen. Yksittäiset rahoituspäätökset tulee tehdä tieteellisen laadun ja innovatiivisuuden perusteella. Yhteiskunnan tarpeiden tulee näkyä Akatemian toiminnassa toimikuntien välisestä rahanjaosta päätettäessä ja tutkimusohjelmien valinnassa. Akatemian tulee keskittää rahoituksensa nykyistä harvemmille ryhmille ja ohjelmille samalla lisäten valittujen kohteiden kokonaisrahoitusta ja rahoituskauden pituutta. Rahoitusmuotoja tulee edelleen vähentää ja rationalisoida. 7.4.2017

AKATEMIAN HALLINTOMALLI Akatemian nykyinen hallintomalli ei parhaalla mahdollisella tavalla tue yhteiskunnan tarpeiden huomioon ottamista Akatemian toiminnassa. Hallintomallin epäkohtia voidaan korjata ja Suomen Akatemian yhteiskunnallista vaikuttavuutta parantaa lisäämällä Akatemian hallituksen ulkopuolisten jäsenten määrää. Ulkopuolisten jäsenten tulee olla tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti ansioituneita asiantuntijoita, jotka tuntevat Suomen innovaatiojärjestelmän ja kykenevät arvioimaan yhteiskunnan muuttuvia tarpeita. 7.4.2017

MUUT SUOSITUKSET Sitomaton hankerahoitus Huippuyksikköohjelmat Tutkimusohjelmat Tutkimusvirat Tutkijatohtorirahoitus Tutkijakoulut Kansainvälinen yhteistyö Finland Distinguished Professor Programme Infrastruktuurien kehittäminen ja ylläpito Tutkimusrahoituksen yleiskustannusosuus Akatemian toiminnan arviointi 7.4.2017